Nosig
Active member
@ Nosig, volgens mij gebruik je de verbruikscijfers opgegeven door de fabrikant? Wat mij betreft is dat waar de schoen wringt. Die zijn volgens een heel theoretisch model vastgesteld en ik maak me sterk dat de gemiddelde lease Prius rijder daar niet eens in de buurt komt. Mede doordat tegenwoordig veel mensen de auto bestellen uit financieel voordeel en niet vanwege het milieu. De Prius is wat verbruik betreft sterk afhankelijk van zijn type berijder. Vandaar dat ik het autoweek test verbruik heb gepakt. Dat is ook niet 100% representatief maar wel meer op de praktijk gericht. Daar zie je de verbruiksverschillen tussen hybride en non-hybride een stuk dichter bij elkaar liggen.
Ik haal de fabriekscijfers aan, maar dat doe jij voor de Golf ook. Omdat de twee motoren in een hybride zulke gigantische verschillen in rendement hebben (electromotor ca. 90%, benzinemotor 25%) komt er inderdaad een relatief groter verschil afhankelijk van rijstijl. De enkele benzinemotor doet het constanter, maar wel constant slechter. Prius rijders halen zo 1 op 17 tot 1 op 20 in de praktijk (zie user reviews), met sommige uitschieters tot flink daarboven nog. De user reviews van de 1.4 TSI Golf laten ook zien dat die fabriekscijfers in de praktijk lager zitten waarbij verschillende rijders met een gemiddeld verbruik komen van 1 op 11 tot 1 op 16. Tot zover dus nog steeds percentueel niet veel verschil, in vergelijking met het percentuele verschil van de fabriekscijfers.
Zou het misschien eerlijker zijn een auto te beoordelen hoeveel co2 hij uitstoot per verbruikte liter? Vervolgens zou je door de benzine zwaarder te belasten kunnen proberen het aantal verbruikte liters terug te dringen. Daarmee zouden nieuwe auto's een stuk goedkoper kunnen worden en betaald de vervuiler. Een kilometerheffing is dan ook niet nodig. En mensen die over de grens kunnen tanken doen dit nu ook al.
Het rijk doet dat nu al. Ze belasten auto's met een electromotor minder vwb bpm, ze belasten auto's met minder CO2 met minder motorrijtuigenbelasting en ze belasten auto's draaiend op LPG of aardgas met een heel stuk minder accijns. Als je zuiniger rijdt wordt je automatisch al beloond door de lagere benzine (incl. accijns) kosten. De CO2 uitstoot lijkt overigens redelijk gekoppeld aan verbruik, volgens mij. En benzine wordt sowieso al mega veel duurder, zodra alles een beetje aantrekt helemaal. Maar dat heeft nog totaal geen innovatie van een fabrikant verlangt. Aangezien alle fabrikanten bij elkaar natuurlijk liever de status quo handhaven, want mensen kopen toch wel auto's. Door de huidige maatregelen komt innovatie veel sneller en beter op gang.
De BPM wil men in Nederland toch al afgeschaft hebben, om het conform Europa te maken. Dito voor de motorrijtuigenbelastingen. Het rekening rijden zou dan de plaatsvervanger worden, zodat je belast wordt op gebruik en minder op bezit. Benzine accijns doet dat nu ook in feite, maar dan wordt er niet gekeken naar wanneer er gereden wordt noch waar. Het huidige beleid nodigt niet echt uit tot het ontwijken van file tijden of het nemen van alternatief vervoer, de auto is qua kosten op spitstijden in de randstad nog steeds niet echt duurder dan OV of ander vervoer. Met rekening rijden kan je dat veel meer bevorderen / sturen terwijl je daarbij ook meteen het type voertuig kan belonen. De manier waarop is inderdaad een ander onderwerp, maar met rekening rijden heb jij meteen je BPM vraagstuk opgelost.
Voor mij vergt het inruilen van mijn relatief vervuilende auto nu een investering van 30.000 euro om een vergelijkbare auto te rijden die veel milieuvriendelijker is. Door de BPM op alle auto's te laten vervallen zou de investering "slechts" 22500 euro zijn. Met slechts 10.000km per jaar is dat voor mij al beter te verantwoorden.
Dat snap ik niet helemaal. Je hebt het over een 1.4 Golf TSI, die kost ca. 20.000 euro. Voor exact hetzelfde geld heb je een Honda Insight (hybride), die is van dezelfde grootte en voor de rest ook vergelijkbaar (stuk mooier en minder saai als je het mij vraagt). Maar je klacht lijkt te gaan dat er nog te weinig keuze is, iets wat na deze transitie naar nieuw beleid natuurlijk altijd even duurt. Zoals gezegd, op dit moment zou er ook een Golf TDI hybride (diesel ja) met een verbruik van rond de 1 op 30 moeten uitkomen, al lees ik daar verder niets over nog. Anyway, zelfs de meest uitgebreide Insight kost 22.900 euro, een heel stuk minder dan die 30.000 euro (?). Zelfs de basis Prius (die al gigantisch compleet is) kost maar 25.000 euro.
Het kan toch niet zo moeilijk zijn voor de overheid om te jaarlijks binnengehaalde BPM te delen door het aantal verkochte liters brandstof en met dat bedrag te brandstof te verhogen? Zo betaald de vervuiler in behouden wij onze privacy die wel degelijk in gevaar dreigt te komen met kilometerheffing. En blijft Bos zijn huishoudboekje kloppen.
Dat is dus precies het doel van het rekening rijden. Alleen dan niet alleen bestraffen / belonen op verbruik / CO2 (gekoppeld aan type voertuig), maar ook op tijd en plaats van rijden. Flexibel werken en files ontzien beloont dan dus dubbel, zodat mensen die niet echt in de file thuis horen en geen haast hebben meer ruimte geven voor mensen die er wel van afhankelijk zijn en daarvoor willen betalen. Dat gaat allemaal bekostigd worden door afschaffing BPM en motorrijtuigenbelasting, mits al die plannen doorgaan (en de motorfiets als deel van de oplossing blijven zien graag).