Welke auto rij jij?

@ Nosig, volgens mij gebruik je de verbruikscijfers opgegeven door de fabrikant? Wat mij betreft is dat waar de schoen wringt. Die zijn volgens een heel theoretisch model vastgesteld en ik maak me sterk dat de gemiddelde lease Prius rijder daar niet eens in de buurt komt. Mede doordat tegenwoordig veel mensen de auto bestellen uit financieel voordeel en niet vanwege het milieu. De Prius is wat verbruik betreft sterk afhankelijk van zijn type berijder. Vandaar dat ik het autoweek test verbruik heb gepakt. Dat is ook niet 100% representatief maar wel meer op de praktijk gericht. Daar zie je de verbruiksverschillen tussen hybride en non-hybride een stuk dichter bij elkaar liggen.

Ik haal de fabriekscijfers aan, maar dat doe jij voor de Golf ook. Omdat de twee motoren in een hybride zulke gigantische verschillen in rendement hebben (electromotor ca. 90%, benzinemotor 25%) komt er inderdaad een relatief groter verschil afhankelijk van rijstijl. De enkele benzinemotor doet het constanter, maar wel constant slechter. Prius rijders halen zo 1 op 17 tot 1 op 20 in de praktijk (zie user reviews), met sommige uitschieters tot flink daarboven nog. De user reviews van de 1.4 TSI Golf laten ook zien dat die fabriekscijfers in de praktijk lager zitten waarbij verschillende rijders met een gemiddeld verbruik komen van 1 op 11 tot 1 op 16. Tot zover dus nog steeds percentueel niet veel verschil, in vergelijking met het percentuele verschil van de fabriekscijfers.

Zou het misschien eerlijker zijn een auto te beoordelen hoeveel co2 hij uitstoot per verbruikte liter? Vervolgens zou je door de benzine zwaarder te belasten kunnen proberen het aantal verbruikte liters terug te dringen. Daarmee zouden nieuwe auto's een stuk goedkoper kunnen worden en betaald de vervuiler. Een kilometerheffing is dan ook niet nodig. En mensen die over de grens kunnen tanken doen dit nu ook al.

Het rijk doet dat nu al. Ze belasten auto's met een electromotor minder vwb bpm, ze belasten auto's met minder CO2 met minder motorrijtuigenbelasting en ze belasten auto's draaiend op LPG of aardgas met een heel stuk minder accijns. Als je zuiniger rijdt wordt je automatisch al beloond door de lagere benzine (incl. accijns) kosten. De CO2 uitstoot lijkt overigens redelijk gekoppeld aan verbruik, volgens mij. En benzine wordt sowieso al mega veel duurder, zodra alles een beetje aantrekt helemaal. Maar dat heeft nog totaal geen innovatie van een fabrikant verlangt. Aangezien alle fabrikanten bij elkaar natuurlijk liever de status quo handhaven, want mensen kopen toch wel auto's. Door de huidige maatregelen komt innovatie veel sneller en beter op gang.

De BPM wil men in Nederland toch al afgeschaft hebben, om het conform Europa te maken. Dito voor de motorrijtuigenbelastingen. Het rekening rijden zou dan de plaatsvervanger worden, zodat je belast wordt op gebruik en minder op bezit. Benzine accijns doet dat nu ook in feite, maar dan wordt er niet gekeken naar wanneer er gereden wordt noch waar. Het huidige beleid nodigt niet echt uit tot het ontwijken van file tijden of het nemen van alternatief vervoer, de auto is qua kosten op spitstijden in de randstad nog steeds niet echt duurder dan OV of ander vervoer. Met rekening rijden kan je dat veel meer bevorderen / sturen terwijl je daarbij ook meteen het type voertuig kan belonen. De manier waarop is inderdaad een ander onderwerp, maar met rekening rijden heb jij meteen je BPM vraagstuk opgelost.

Voor mij vergt het inruilen van mijn relatief vervuilende auto nu een investering van 30.000 euro om een vergelijkbare auto te rijden die veel milieuvriendelijker is. Door de BPM op alle auto's te laten vervallen zou de investering "slechts" 22500 euro zijn. Met slechts 10.000km per jaar is dat voor mij al beter te verantwoorden.

Dat snap ik niet helemaal. Je hebt het over een 1.4 Golf TSI, die kost ca. 20.000 euro. Voor exact hetzelfde geld heb je een Honda Insight (hybride), die is van dezelfde grootte en voor de rest ook vergelijkbaar (stuk mooier en minder saai als je het mij vraagt). Maar je klacht lijkt te gaan dat er nog te weinig keuze is, iets wat na deze transitie naar nieuw beleid natuurlijk altijd even duurt. Zoals gezegd, op dit moment zou er ook een Golf TDI hybride (diesel ja) met een verbruik van rond de 1 op 30 moeten uitkomen, al lees ik daar verder niets over nog. Anyway, zelfs de meest uitgebreide Insight kost 22.900 euro, een heel stuk minder dan die 30.000 euro (?). Zelfs de basis Prius (die al gigantisch compleet is) kost maar 25.000 euro.

66dce7eb0231b8157138bb7493b58185.jpg


c82c8541ec067ea3516c025a79444cd4.jpg


Het kan toch niet zo moeilijk zijn voor de overheid om te jaarlijks binnengehaalde BPM te delen door het aantal verkochte liters brandstof en met dat bedrag te brandstof te verhogen? Zo betaald de vervuiler in behouden wij onze privacy die wel degelijk in gevaar dreigt te komen met kilometerheffing. En blijft Bos zijn huishoudboekje kloppen.

Dat is dus precies het doel van het rekening rijden. Alleen dan niet alleen bestraffen / belonen op verbruik / CO2 (gekoppeld aan type voertuig), maar ook op tijd en plaats van rijden. Flexibel werken en files ontzien beloont dan dus dubbel, zodat mensen die niet echt in de file thuis horen en geen haast hebben meer ruimte geven voor mensen die er wel van afhankelijk zijn en daarvoor willen betalen. Dat gaat allemaal bekostigd worden door afschaffing BPM en motorrijtuigenbelasting, mits al die plannen doorgaan (en de motorfiets als deel van de oplossing blijven zien graag).
 
Maar ondertussen wordt wel bijgehouden waar iedereen heengaat. Of het nou wordt vastgelegd via de OV-chipkaart voor zeven (7!) jaar, via de heffingspoortjes of via je mobiel. Daarnaast is Nederland koploper telefoontaps, wordt van het surfen bijgehouden waar je heengaat voor een jaar en is iedereen verplicht zich te kunnen identificeren, terwijl politie altijd zonder dit middel kon. Het biometrisch paspoort, verplicht gesteld door de EU, is op de meest slechte en privacyschendende manier ingevoerd, compleet met centrale database en een makkelijk te kraken paspoort.

Bijna alle maatregelen ingevoerd door een kabinet Balkenende. Bekijk die kilometerheffing/rekeningrijden (laten we het omdopen als het een slechte naam krijgt) eens in dit perspectief, van een alleswetende overheid, waarin ook gewoon mensen werken, die zo hun belangen hebben. Willen we met zijn allen dan nog wel zo'n duur systeem, of zullen we het eerst maar eens proberen met een goed systeem van accijnzen?
 
Ik heb mijn verbruikscijfers van zowel de Golf als de Prius gebaseerd op het testverbruik van Autoweek zelf.

Dan het stukje over mijn vervangingsinvestering. Ik wil niet in een Golf of Prius/Civic rijden. Wat mij betreft valt dat nog steeds in de categorie boodschappen auto's. Ik vind zelf de categorie A4/3-serie/C-klasse toch het minimale en liever nog een klasse hoger. Doordat er in die categorie nog steeds volle mep betaald moet worden blijf ik dus doorrijden met mijn G-label auto. Door de BPM ook van de schoner auto's af te halen uit de categorie A4/3-serie/C-klasse zou het upgraden naar een A-label en dus veel schoner rijden veel aantrekkelijker worden.

Voor de 10.000 km per jaar die ik rij overweeg ik nu zelfs een auto van voor 1986 te kopen. Oldtimerverzekering erop, geen wegenbelasting betalen en wel die lekker ruime auto.

Wat rekeningrijden helemaal eens met Busair. Vel op tegen dus. En zolang we in Nederland een chronisch asfalttekort hebben is het wel makkelijk de schuld van de file's aan de automobilist te geven. Dat klinkt als de mensen in Afrika hebben honger omdat ze niet genoeg eten. Duh als het er niet is....
 
Door de BPM ook van de schoner auto's af te halen uit de categorie A4/3-serie/C-klasse zou het upgraden naar een A-label en dus veel schoner rijden veel aantrekkelijker worden.

Dat is het ook sinds 1 januari 2009: http://nl.wikipedia.org/wiki/Belasting_van_personenauto's_en_motorrijwielen "Sinds 1 januari 2009 wordt geen BPM meer geheven op zuinige auto's met een uitstoot van minder dan 110 gram CO² voor benzine- en minder dan 95 gram CO² voor dieselauto's en een energielabel A." Shopse :). Helaas halen de wagens die jij noemt het genoemde CO2 gehalte niet. Prius is overigens qua interieurmaten bijna gelijk aan A4, scheelt zo'n 2 tot 5 cm maximaal (Prius meer hoofdruimte achter).

Wat rekeningrijden helemaal eens met Busair. Vel op tegen dus. En zolang we in Nederland een chronisch asfalttekort hebben is het wel makkelijk de schuld van de file's aan de automobilist te geven. Dat klinkt als de mensen in Afrika hebben honger omdat ze niet genoeg eten. Duh als het er niet is....

Ik denk dat je Fel bedoelt :). Asfalt tekort is een deel van het probleem, evenals een inefficiënt OV systeem in de randstad en het feit dat men het gebruik van andere wegen dan snelwegen als strafbaar "sluipverkeer" ziet in plaats van een nuttige mogelijkheid om verkeer te spreiden over meer lokale wegen. Net als extra snelwegen, als daar in de randstad nog plek voor is, stoot je meestal tegen het NIMBY (Not In My BackYard) en BANANA (Build Absolutely Nowhere Anywhere Near Anything) principe. Maar vooral ook het feit dat het merendeel van de file deelnemers een auto van de zaak heeft, waarbij fuel en alles ook door de zaak wordt betaald. De zaak doet dat weer omdat de werknemer dat leuk vindt. De goedkoopste oplossing om van en naar werk te komen is voor hen dus met dat gratis vervoer, in de file. Ook als ze op zich wel op andere tijden zouden kunnen gaan. Daar zit een grote efficiency winst. Als je een prijs zet op de file (en op de mate van vervuiling, dus een korting of geen prijs voor de A labels) verandert de situatie ineens, dan zien ook zij de kosten van de files persoonlijk terug. Die situatie is er nu niet of nauwelijks.

In Stockholm lijkt het principe goed te werken. Maar de manier waarop je een congestion charge / tol / rekeningrijden wil invoeren is inderdaad goed voer voor discussie. In onderstaande wiki ook aandacht voor een cap and trade systeem van rechten voor bewoners in steden en zo. Hoop interesting leesvoer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Congestion_pricing
 
Last edited:
Ik denk dat je Fel bedoelt :)

Jajaja:grijns: Ik moet me ook niet zo opwinden over deze materie en wat beter op de spelling letten.

Na deze discussie moet Toyota binnenkort je wel komen headhunten als Head Prius sales Europe;)

Voorlopig blijf ik zolang ik het kan betalen in een dikke duitser rijden. Moet er maar van genieten zolang het nog mag. Wie weet is een tweedehands 5-serie hybrid over een jaar of 6 betaalbaar. Tot die tijd het maar uitzitten met de huidige auto of een leuke oldtimer.
 
Hybdrides zijn niet de oplossing, het is een tussentijdse maar geen duurzame oplossing. Zoals de baas van Renault zegt "hybrides are like mermaids. If you want a woman, you get a fish. If you want a fish, you get a woman". Maar ik zou dolgraag met Better Place willen samenwerken, dat is visie.

Nogmaals, als je uur en kwartier hebt, dit is echt boeiend: http://www.betterplace.com/company/...i-delivers-lecture-at-harvard-kennedy-school/

Ondertussen rijdt ik door met mijn Chirac bak, een auto met meer ruimte dan een 7 serie voor maar 2650 euro die zo nog wel 1 of 2 ton er bij kan rijden :). Als ik niet op de motor zit althans, dus die ton zit er nog niet op als de EV's van Renault / Nissan in massaproductie gaan in 2011.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=fIc9a5fG58Y[/YOUTUBE]
 
Last edited:
Sinds vanmiddag staat het nieuwste speeltje in Surferboy's schuur!!

2009-ktm-690-duke-17.jpg


In deze kleur!

ktm-690-duke-4_460x0w.jpg


Nu hopen op een droge herfst en winter!! :yeehaa:
 
Errug mooi, bijna hetzelfde als de fiets die ik total heb gereden. Moeten maar eens een airwork motorrit organiseren :). Bij RB Motoren gekocht?
 
Lijkt me een goed plan!! (En dan natuurlijk Saté op Teuge!:biertje: Binnendoor weggetje ernaartoe is erg lekker!:kerst:) Bij Motorcity in Apeldoorn gekocht! Hij heeft 35Pk minder dan de GSR600 die ik had, maar hij voelt veel feller!!
 
Lijkt me een goed plan!! (En dan natuurlijk Saté op Teuge!:biertje: Binnendoor weggetje ernaartoe is erg lekker!:kerst:) Bij Motorcity in Apeldoorn gekocht! Hij heeft 35Pk minder dan de GSR600 die ik had, maar hij voelt veel feller!!

Hoop wheely potential, hè? Lopen een paar heerlijke weggetjes inderdaad door noordkant Veluwe en langs de IJssel. Ideaal voor zo'n gooi en smijtfiets. Denk dat ik volgende week of week daarna m'n motor weer ga halen... heb het rijden echt gemist (vliegen nog niet). Nieuwe helm binnen (BMW systeem 6 matzwart), nieuwe jas binnen (Rukka Allroad zwart), broek (Rukka Allroad zwart) moet nog uit Zweden komen, laarzen kunnen met wat poetsen denk ik nog wel even. Hopen dat het najaar weer zoals vandaag nog even blijft, inclusief die prachtige herfstkleuren.
 
Hoop wheely potential, hè? Lopen een paar heerlijke weggetjes inderdaad door noordkant Veluwe en langs de IJssel. Ideaal voor zo'n gooi en smijtfiets. Denk dat ik volgende week of week daarna m'n motor weer ga halen... heb het rijden echt gemist (vliegen nog niet). Nieuwe helm binnen (BMW systeem 6 matzwart), nieuwe jas binnen (Rukka Allroad zwart), broek (Rukka Allroad zwart) moet nog uit Zweden komen, laarzen kunnen met wat poetsen denk ik nog wel even. Hopen dat het najaar weer zoals vandaag nog even blijft, inclusief die prachtige herfstkleuren.

Jup, zit met je ballen op de tank zowat..maar hij komt alsnog zonder pardon omhoog!! :grijns: Zodra je weer hersteld bent idd maar even een ritje plannen! Tijdje terug ook de Lekdijk heen en terug gereden, wat een gaaf stuk is dat ook! :yeehaa:
 
OK, even off topic misschien maar ben geflitst met 60km te hard (159 waar je 100 mocht). :mad: Gelukkig niet staande gehouden en het was gelukkig in Duitsland en niet hierzo.

Is me met de C150 nog niet overkomen (affijn de vraag is of hij heel blijft met bijv. 300kts IAS). Toch eigenlijk wel een voordeel van vliegen hé:duh:
 
Oei, klinkt als een duur geintje! Inbounds Amsterdam krijgen eigenlijk vooral op hun lazer als ze te langzaam vliegen! :haha: (263kts iemand?:biertje:)
 
OK, even off topic misschien maar ben geflitst met 60km te hard (159 waar je 100 mocht). :mad: Gelukkig niet staande gehouden en het was gelukkig in Duitsland en niet hierzo.

Duitsland kent ook een puntensysteem (Kraftfahrt-Bundesamt in Flensburg), dat in tegenstelling tot wat veelal gedacht wordt, ook voor niet-Duitsers geldt. Als je daar een abonnement op hebt en je er op een gegeven moment genoeg van bijelkaar hebt gespaard, krijg je een rijverbod (in Dld).

Bij een sollicitatie bij Duitse maatschappijen moet meestal ook een uittreksel van dit puntenregister getoond worden. Mocht het interview gehaald worden en je hebt een verleden wat dit betreft dan weet je in elk geval al één van de thema's die behandeld zullen worden :biertje:

Wat me interesseert: Heb je het verbaal al thuis mogen ontvangen, en zo ja, heb je daarin ook al gelijk een rijverbod opgelegd gekregen?
 
Ligt eraan hoe je dit bekijkt. Er is een verschil tussen NL en Dld. In NL is in principe de kentekenhouder altijd het bokje, in Dld de bestuurder.

Daarom wordt er in Dld ook altijd van voren gefotografeerd. Het verbaal wordt dan naar de kentekenhouder gestuurd en die kan dan binnen een bepaalde tijd laten weten wie de bestuurder was. Laat die binnen de gestelde termijn niks horen wordt er automatisch vanuit gegaan dat de kentekenhouder de bestuurder was. De verklaring 'ik was het niet' is eigenlijk al genoeg, maar dan wordt er wel verder gerechercheerd, vandaar ook de foto van voren. Als het om zwaardere overtredingen gaat gaan de meeste kentekenhouders echt wel hun best doen om aan te tonen dat ze het niet zelf waren (vooropgesteld dat het echt iemand anders was).
 
Last edited:
Back
Top