Welke andere school in Nederland?

Man, wees trots op jezelf.. Je neemt een goede boterham mee naar huis, en kunt vliegen voor de lol.. Wat wil je nog meer ? living the Dutch dream ;)

FD
 
Hoor je mij klagen?

Ik heb indertijd bij m'n studie (> 10 jaar geleden) als HTS'er niet gekozen om te gaan vliegen, die kans was er wel (dan ben je dus ingenieur Vliegtuigtechniek en piloot, een mooie combinatie).
Echter ik ken er die het wel deden (de school had een samenwerking met de NLS), zelfs uit die lichting heb ik er een hoop zien stranden met alle problemen van dien.

Persoonlijk (en ook die mensen ken ik persoonlijk) zou ik lekker in de States gaan beginnen met weinig geld en een paar jaar zwerven, weinig geld verdienen maar wel lol hebben.

Maar ja, wellicht makkelijk praten voor mij want:

1) Ik sta nu niet meer voor de keuze en
2) Ik ken het land en de mensen en vooral de mentaliteit, dan is de sprong naar de States wellicht minder "eng" in vergelijking met KLN/NLS etc. (die achteraf wel eens veel enger blijken te zijn, maar dit terzijde)

Als je een jet vliegt heb je het (i.h.a.) ook echt VERDIEND door eerst als freightdog van hot naar her te vliegen in de meest vreemde/miserabele omstandigheden. Dan krijg je vanzelf levenservaring en het geld komt later vanzelf wel.

En dat brengt me weer terug op de kern van de zaak: levenservaring is nu net wat ik soms een beetje mis bij sommige (niet generaliseren!) schoolverlaters die het welgemeende advies van diegenen die dit wel hebben niet kunnen/willen accepteren. En je probeert ze alleen maar voor een valkuil cq. de risico's te behoeden, of in ieder geval een weloverwogen keus te laten maken (tenzij pappie het niet erg vind om z'n huis kwijt te raken)

Greetz!
 
Tsja.. Waarom denk je dat de 3/4 niet meer op dergelijke topics ingaat? schoolverlaters hebben indd een blad voor de kop, en tot een bepaalde hoogte kan ik het ze niet eens kwalijk nemen..

Je zag die 17-jarige jongen op 2 vandaag toch? kan het hem niet eens kwalijk nemen, zo liepen wel er allemaal ooit bij. Enige verschil is, dat een nederlandse maatschappij, of een boeing 747 voor mij nooit heilig was.. Wilde vliegen, boeide me niet waar/wat en hoe.

Och, het enige wat ik heb overgehouden aan single pilot freight vliegen, is dat ik het leven een stuk meer waardeer :grijns:

Rgds,
FD
 
Wellicht zijn we een stelletje ouwe zeikerds die de jeugd niet meer begrijpen ;)
Anyway, ik heb in elk geval de lol om mezelf binnenkort van m'n goed verdiende geld lekker weer met vrouw en kids naar FL te laten vliegen, en daar lekker een kistje te huren om weer eens goedkoop te kunnen vliegen.

Want dat is hier in NL echt niet leuk (lees: betaalbaar) meer... :mad: (dit ondanks het feit dat ik bij de militairen tussen de helikopters vlieg, immers mijn vliegclub zit op De Kooij. Ik betaal hierdoor godzijdank al veel minder dan anderen vanaf bijvoorbeeld Lelystad of Teuge)

En hoezo het leven waarderen? Er is toch niets mooier qua uitzicht en beleving dan tussen de sneeuwvlokjes door vlak boven de Rockies te vliegen met een ongetwijfeld zeer kostbare lading achterin met een resterende climb rate van 100ft/min? :grijns:
 
Man, wees trots op jezelf.. Je neemt een goede boterham mee naar huis, en kunt vliegen voor de lol.. Wat wil je nog meer ? living the Dutch dream

He FD....Ik ben al weer bijna 9 jaar weg uit NL...Ik dacht dat je boterhammen meenemen naar het werk de Dutch dream was???Toch?
 
Ondanks dat ik een (relatief) buitenstaander ben wil ik het een en ander opmerken bij de bovenstaande verhalen.
Het komt hier op me over alsof het Amerika traject geweldig is en het kls traject niet.

Natuurlijk is het heel mooi om een leven als piloot op te bouwen in Amerika, ook ik vind het een fantastisch mooi land. Longdart kijkt met een goed gevoel terug op zijn carriere terug tot nu toe. Daar moeten we wel bij opmerken dat ik nog niet zo lang geleden een verhaaltje van meneer longdart las waarin hij vermeldde ongelofelijk blij te zijn dat hij eindelijk voor een ander bedrijf mocht vliegen omdat de werkdruk bij zijn vorige baantje bizar hoog was. Zoiets is ronduit ongezond voor zowel geest als lichaam, welkom in amerika....
Je kunt je afvragen of je erg jaloers moet zijn op mensen (FD in dit geval) die op kerstavond opgebeld worden en moeten vliegen omdat ze die 100 dollar echt nodig hebben. Vervolgens met een of andere rammelkist opstijgen om er achter te komen dat boven de rockies een motor uitvalt en je blij mag zijn dat je nu nog in staat bent de KLS af te zeiken. In het kader van de veiligheid is het amerika traject op zijn zachtst gezegd "niet risicoloos".
Dan hebben we achtereenvolgens een paar andere problemen:
Waar haal ik een greencard vandaan? Hoe gaan we dit traject financieren? Waarschijnlijk zal pappa's huis als onderpand moeten dienen, je kunt je afvragen of je zoiets wel moet willen.
Daarnaast zijn er heel veel mensen die het amerika traject gevolgd hebben en zijn blijven hangen in de regional airline wereld en de echte widebody waar we allemaal van dromen niet bereikt hebben.

De KLS biedt tegenwoordig niet meer de garanties die ze vroeger boden, maar in ieder geval zal men nooit bij je ouders aankloppen omdat ze geld willen zien (aldus de KLS op de open dag). De kosten zijn flink en de resultaten zijn prima, meer dan 80% van de KLS'ers heeft tot nu toe een baan bij de KLM gevonden. Dat is bijna uniek, zoiets vind je nagenoeg nergens anders in de wereld. Dan kan je schuldenlast wel enorm zijn, als je bij de KLM in dienst bent vormt dat geen wereldgroot probleem. Bovendien heeft de KLS een garantiefonds wat je tot 5 jaar na het einde van de opleiding de hand boven het hoofd houdt, het lijkt mij praktisch onmogelijk dat je na 5 jaar KLS nogsteeds geen baan hebt. Ook is het zo dat je in West-Europa wat arbeidsvoorwaarden en werktijden betreft best wel goed zit in vergelijking met Amerika, dat zal vooral op latere leeftijd belangrijk zijn.

Kijken we naar de dag van vandaag dan is sinds enige jaren het begrotingstekort van de VS gigantisch, de economie in de VS groeit veel sneller dan de europese economie maar je kunt je afvragen hoe lang dat nog doorgaat. Zelfs Greenspan spreekt daar regelmatig zijn zorgen over uit.

Aan de andere zit je daar heerlijk met een cocktail op het strand in Fort Lauderdale, zo is het ook.
 
Klopt.. and tomorrow it's ladies night!
Het traject dat ik zover heb bevlogen is zeker niet het makkelijkste geweest. maar daardoor ook wel het meest gewaardeerd! Ik heb destijds bewust gekozen om het niet eens te proberen bij de KLS, ben daar nu erg blij om omdat ik nu wel op een widebodt vlieg en nu terugkijk met een voldaan gevoel. Begrijp ook wel dat dat voor een hoop mensen niet het geval is. Besef ook dat Air France in de toekomst een steeds grotere invloed krijgt bij KLM... Wie weet word de hele aanname procedure in de toekomst ook wel heel anders..
 
Tja, achteraf is alles wishful thinking. Ik denk echter toch dat de huidige KLS bij lange na niet meer dezelfde garantie (en kwaliteit wellicht, hierover kan ik niet oordelen) biedt als de vroegere RLS/KLS.
In ieder geval is het wel zo dat de "self-made" piloot tegenwoordig hoger wordt gewaardeerd en sneller wordt aangenomen dan vroeger (waarbij ik niet wil zeggen dat deze kans hoger is dan bij een KLS opleiding, ik stel alleen dat de kansen hoger zijn dan dat ze dat eerst waren!)

Vroeger was je als afgestudeerde RLS'er heilig, dat is bij lange na niet meer zo. Dus een andere weg bewandelen kan geen kwaad, toch?

Wellicht is e.e.a. een gevolg van de toegenomen individualisering van de maatschappij? Just my 2 cts....
 
Essential Erick said:
Ondanks dat ik een (relatief) buitenstaander ben wil ik het een en ander opmerken bij de bovenstaande verhalen.

Gelukkig doe je dat, anders zouden de verhalen te eenzijdig worden.

Aan de andere zit je daar heerlijk met een cocktail op het strand in Fort Lauderdale, zo is het ook. [/B]

Dat vertelde je weer niet in je mailtje gister he longdart! ik zit voor kerst ook weer op het strand in Fla. heb het wel weer gezien hier in het vaderland. Blfijt mn landje, maar werk liever stateside.. Als een arme sloeber, B piloot op een CRJ.. En bij elke 747 van KLM die over vliegt denk ik: "later als ik groot ben...."

FD
 
Onvolwassen en niet inhoudelijke reactie. Je hoeft e.e.a. niet te lezen hoor, maar als je je toch geroepen voelt te reageren mag dat dan s.v.p. inhoudelijk en niet afbrekend?
 
ribruijn said:
Onvolwassen en niet inhoudelijke reactie.

Haha het was grappig bedoeld hoor! (ik vind het erg grappig hoe je erop reageert) :biertje:
Het gaat hier namelijk iedere keer weer over hetzelfde!
Het eeuwige KLS vs. elke andere vliegschool!

Ok even een inhoudelijke reactie dan:

Ik kan me heel goed voorstellen waarom iemand voor de KLS kiest! Ik heb heel veel geluk gehad dat ik nu een redelijke baan heb, maar voor zover ik weet ben ik de enige van mijn klas. (ik heb mijn opleiding gedaan bij 1 van de kleinere vliegscholen in nl en ong een jaar geleden afgerond)
Ik ben van mening dat je voor een goede baan heel erg hard moet werken en ten 2de dat je heel veel geluk moet hebben met de juiste connecties!
Ik denk dus dat als je van de kls komt je veel meer geluk kunt hebben omdat er een grote naam achter je staat (iedereen kent klm) en ten 2de heb je heel veel connecties die je eventueel aan de droombaan die je zo graag wilt kunnen helpen. (doorstromen naar de KLM!)
En ook al heb ik nu een redelijke baan, toch zou ik het super vinden om ooit eens voor de KLM te mogen vliegen. (waarschijnlijk komt het er nooit van!)


:biertje: :biertje:
 
Titan said:

Ik denk dus dat als je van de kls komt je veel meer geluk kunt hebben omdat er een grote naam achter je staat (iedereen kent klm) en ten 2de heb je heel veel connecties die je eventueel aan de droombaan die je zo graag wilt kunnen helpen.......
Welke connecties heb je nog meer dan behalve die van de KLM???

Aviator
 
Dit is weer een mooi weleens nietes verhaal. Even mijn visie hierop. (Heb zelf ook KLS gedaan)

KLS is inderdaad mooi als je bij klm wordt aangenomen en dan is t zijn geld ook waard. Het ziet er nu weer even goed uit en gelijk beginnen er een aantal mensen hoog van de toren te blazen. Als jij echter bij de mensen hoort die niet bij de KLM wordt aangenomen (20-25%) ben je zwaar de lul!

Dan heb je namelijk een enorme schuld aan je broek met net zo veel/weinig kans op een baan als iedere andere net afgestudeerde ab-initio, (in belgie kun je t voor de helft van t geld doen). Misschien heb je in Nederland zelfs wel minder kans, want andere maatschappijen denken natuurlijk ook dat er wel een reden voor zal zijn dat je bij de KLM niet bent aangenomen.

Vliegveiligheid is op dit moment allemaal strak geregeld op de KLS daar valt niets van te zeggen, en als ik die verhalen van cargo vliegers in amerika hoor denk ik dat ik hem dan ook wel even zou knijpen. Dr wordt zelfs in SE kisten door icing tussen de rockies door geknord. Zulke momenten geven je achteraf natuurlijk wel weer goeie ervaring, maar ik weet niet hoe veilig dit allemaal altijd is.

Over de behoefte aan self-made vliegers, ik denk dat die in europa niet echt toeneemt, heb zelfs t idee dat t afneemt. Uren tellen bij veel bedrijven niet meer, men wil typeratings zien. Oftewel je moet nog meer investeren!

Natuurlijk is het iedereen zn eigen keuze welke route ie bewandelt, maar heb ook respect voor elkaars keuzes, vliegen is mooi, ongetwijfeld hoe je er bent gekomen, alles heeft zn charmes. Ik wil nog wel even zeggen dat KLS absoluut niet meer de easy way is. Na de opleiding mag je tegenwoordig weer een volledige selectie doorlopen voor de KLM al dan niet na een periode van 1,5 jaar solliciteren bij andere maatschappijen en overal nul op het rekest krijgen.

Fly safe and have fun!
 
fokkerkoning! said:
Als jij echter bij de mensen hoort die niet bij de KLM wordt aangenomen (20-25%) ben je zwaar de lul!

Dan heb je namelijk een enorme schuld aan je broek met net zo veel/weinig kans op een baan als iedere andere net afgestudeerde ab-initio, (in belgie kun je t voor de helft van t geld doen).......
Daar was ik dus al bang voor.... :p:

Aviator
 
Titan said:
Haha het was grappig bedoeld hoor! (ik vind het erg grappig hoe je erop reageert)

Er stond geen smilie bij, sorry.

Het is inderdaad wel weer iedere keer dezelfde discussie, ik ben echter ook keer op keer verbaasd over die enorme plaat bij sommige (jonge) piloten-in-spe. En hoe zij adviezen van ervaren mensen lachwekkend van de hand doen...

Nogmaals: ik ben geen beroepsvlieger maar sportvlieger, ben objectief en heb absoluut NIET de wijsheid in spe!
 
tja nog even een berichtje van mijn kant:

Ik geloof dat het percentage wel wat hoger ligt dan 20 - 25%!
Maar je hebt als kls-er een extra kans op een baan dan elke andere vliegschool en (ik weet er niet alles van) ik geloof dat er ook een agency is die je helpt bij het zoeken van een baan?!?
En ik moet toegeven dat elke kls-er waarmee ik praat ervan overtuigd is dat hij/zij rechtstreeks bij de klm aan de slag kan!
Dit is natuurlijk een publiciteits stunt van de kls wat veel jonge mensen geloven en ik vind dit niet helemaal eerlijk!
(ik wil me er niet in mengen maar komt hier misschien een gedeelte van de eerder genoemde zelfverzekerdheid van menig kls student vandaan?!?)


:biertje: :biertje:
 
fokkerkoning,

ben het met je eens dat het in europa belangrijker is dat je een type hebt (of er voor wilt dokken) ipv ervaring..

triest maar waar.. 10x raden waar passagiers voor zouden kiezen.. die hebben het echter niet voor het kiezen, het gaat om de goedkope tickets, dus laten we de piloten mee financieren.

FD
 
Flying Dutchman said:
fokkerkoning,

ben het met je eens dat het in europa belangrijker is dat je een type hebt (of er voor wilt dokken) ipv ervaring..

triest maar waar.. 10x raden waar passagiers voor zouden kiezen.. die hebben het echter niet voor het kiezen, het gaat om de goedkope tickets, dus laten we de piloten mee financieren.

FD

FD, je trekt het één en ander uit verband, son.
BA vliegt met...low timers.
KLM vliegt met...low timers.
Lufthansa vliegt met...low timers.

Er valt dus niet veel 10x te raden. De klant wordt, waar zij ook vliegt, geconfronteerd met low-timers. Niet alleen bij easy, Ryan etc. etc. Je laat je te veel beïnvloeden door oude Amerikaanse captains.

Ervaring is leuk, maar ook niet alles. Van 1000 uur instructie op een Cessna word je een hele goede...instructeur. (geldt ook voor een airline pilot die overstapt naar de general aviation)


En ter info: ook bij BA betaalt de lowtimer, in de vorm van een lager salaris.
 
Last edited:
FD,

Natuurlijk zeg je nergens letterlijk dat je het KLS geen goed traject vind, maar tussen de regels door weet iedereen dat je er "nou niet bepaald enthousiast" over bent. Dat is jouw mening, maar ik geef alleen maar aan dat ook aan een vertrek naar amerika haken en ogen zitten. We investeren ruim een halve ton en moeten nog maar zien of we een greencard kunnen vinden:confused:
Op het gebied van de veiligheid en werkdruk ben ik het met Fokkerkoning eens, ik heb Ryanair daarin toch wel wat hoger zitten dan de amerikaanse cargo scene, wat bijna op me overkomt als russisch roulette;)
Als het na een paar jaar alleen nog maar om de kwaliteit van het leven gaat denk ik dat je op een widebody bij een grote maatschappij wat beter zit dan op een kleinere kist. Al was het maar omdat je daar wat meer geld binnenhaalt waarmee je mogelijkerwijs ook nog een goed pensioen op kunt bouwen (alweer een puntje waarop je in Europa bij mijn weten beter zit dan in de VS).

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de States ook een prachtig mooi land maar het heeft zo ook z'n nadelen.

Verder heb ik nog een vraag aan fokkerkoning:
De KLS is inmiddels ook een preferred supplier van BA, hoe verlopen de aannames van KLS'ers daar?
 
Back
Top