Het verschilt natuurlijk iets per airline/land waar je werkt en wat voor persoon je bent. Maar het principe is hetzelfde. Bij ons (BACF) wordt je geacht na je sim (en/of Basecheck) dat je je linetraining in 30 sectoren voldoet. 28 is minimum waarbij je een linecheck kunt verwachten en bij 40 beginnen de problemen. Na de initieele sim denk je dat je kunt meedraaien in een operatie totdat je die eerste maal rechtsvoor zit en alles over je hoofd vliegt en je niet kunt stoppen met smilen.
Je begint met je trainingsfolder waarin een hele reeks items staan die je per sector/dag doorneemt. En het begint al in de crewroom voor je allereerste vlucht. Wat heb ik nodig, waar vind ik het en wat doe ik ermee etc. Normaal gesproken is de trainingscaptain de PF (Pilot Flying) op de eerste sectoren zodat jij wat kunt wennen en hij kan zien wat voor vlees hij in de kuip heeft. Bij ons, het is volgens mij ook een CAA minimum requirement, krijg je ook een ervaren F/O op de jumpseat mee voor een Mimimun van 8 sectoren OF 2 dagen. Ik mocht na 6 sectoren los wat een onwaarschijnlijk gaaf gevoel is om voor die eerste maal achterom te kijken en er zit niemand op de jumpseat en de deur is dicht. Kan het me nog herinneren. :grijns: En vervolgens moet jij die PA doen, slik...
Na een sector of 3 worden de rollen omgedraaid en mag je eindelijk Pilot FLying zijn. Holy shit what's happening!:haha:
Vervolgens werk je door je folder heen en worden telkens dingen uitgelegd, gevraagd en herhaald tot in vervelens toe. Company SOP's, feiten, technische/inzicht vragen etc. En na zo'n 16 sectoren denk je dat je klaar bent en je wel even je linecheck kunt doen totdat ze de training een stap opschroeven. All with a smile.
Aan het einde van elke vlucht wordt er door de trainingscaptain in je folder geschreven over hoe je het gedaan hebt en wat je moet doen. Dit wordt dan aan het einde van de dag gefaxed naar het hoofdkantoor. En voor je heet weet stap je bij sector 28 de crewroom in en wordt je verteld dat vandaag je linecheck is. 2 sectoren, een als PF en een als PNF, inclusief vragen als het tegenzit. Als het goed is gaat het papierwerk naar het hoofdkantoor en wordt er even met Operations en Training gebeld dat je los op de lijn gaat. Vervolgens keert de rust weder en mag je met het 'gewone' volk vliegen.
Heerlijk!
Hoop dat je hier wat aan had. Cheers,