Wat houd line training precies in?

cyberboy

New member
Ik hoor deze term vaak maar, ik weet eigenlijk niet zo goed wat line training nou precies inhoud zou iemand dat kunnen vertellen?
 
Volgens mij betekent dat je ingewerkt wordt in het reilen en zeilen van een bepaalde luchtvaartmaatschappij.
 
Hallo Cyberboy,

Line training, het woord zegt het al, is training op de lijn. Normaal gesproken is dit een onderdeel van je opleiding bij een maatschappij op het type waarop je wordt ingezet. Bij sommige airlines (zoals bijvoorbeeld KLM, correct me if I'm wrong) heet line training ook wel route training.

Zoals je waarschijnlijk weet heb je, wanneer je bij een luchtvaartmaatschappij begint, een type rating nodig op het toestel waarop je gaat vliegen. Bij vrijwel alle airlines doe je de hele training voor deze type rating in de simulator. Wanneer je na een aantal weken (verschilt per company), uit de sim komt, heb je je type rating op zak, maar nog geen kilometer gevlogen.

Het hebben van je type rating betekent dat je in theorie in staat bent het vliegtuig te vliegen onder normal en abnormal ops. Wat het niet betekent, is dat je in staat bent je funktie van FO (of CPT) uit te voeren in de alledaagse praktijk. Dus: hoe bereid ik mijn vlucht voor, welke beslissingen moeten genomen worden, etc. Belangrijk is vooral in het begin van je line training dat je een flow ontwikkelt voor de taken die je hebt in de vluchtvoorbereiding. Zeker de eerste tijd ben je in de turnaround erg, erg druk met alle dingetjes die je moet doen. In je line training leer je dit alles te managen.

Elke airline richt zijn line trainings anders in, bij ons (LH) bestaat het uit 3 verschillende fasen, elk met een verplicht minimum aantal legs (vluchten), waarin de lat steeds hoger wordt gelegd. Er wordt ook veel aandacht aan theorie besteed, mbv. een themalijst.
De line training eindigt bij ons met de zgn. final check, waarna je volledig operationeel kan worden ingezet in je nieuwe funktie.

Hoop dat het begrip line training wat duidelijker voor je is geworden ;)

Papahotel.
 
Last edited:
Ik begrijp het nu wel maar worden deze vluchten net zo als de type rating uitgevoerd in de simulator of worden deze dat werkelijk on-type uitgevoerd in de lucht? Vlieg je bijvoorbeeld dat werkelijk met een leeg toestel en een instructeur?
 
Ik begrijp het nu wel maar worden deze vluchten net zo als de type rating uitgevoerd in de simulator of worden deze dat werkelijk on-type uitgevoerd in de lucht? Vlieg je bijvoorbeeld dat werkelijk met een leeg toestel en een instructeur?

Je vliegt "op de lijn". Dus in een echte kist met passagiers op gewone lijnvluchten.
 

Nee.

Als het je eerste keer co-zijn is zit je gewoon met een instructeur-captain op de linkerstoel en een ervaren co op de jumpseat. Als het je tweede keer co-zijn is heb je alleen een instructeur naast je.

En het is gewoon een volle kist. Ze gaan geen bakken met geld besteden aan een lege kist. Iemand opleiden kost al genoeg.
 
cyberboy,

Zoals al is beschreven gaat het normaal gesproken ook.
Voor je de linetraining in mag zal je vaak ook nog een simcheck moeten doen (als je de type rating zelf hebt gedaan) en een basetraining.
Dit gebeurd wel met een bijna leeg vliegtuig. (tenminste dat mag ik hopen :D)

Bij ons (W6) is linetraining ook onderverdeeld.
Je krijgt als linetrainee een training folder wat eigenlijk ook een syllabus is die je moet volgen.
Items die je moet kennen per trainingsdeel, items die je moet uitvoeren, etc.
Deze delen worden afgesloten middels een flight check. Bijvoorbeeld na de eerste 16 sectors gaat je safety pilot weg als je die flight check goed doet. En aan het einde, zoals men hier al heeft gezegd, een final line check.
Theorie, praktijk en vaak moet je laten zien dat je alleen in staat bent om alles te managen.

Verder ben je als linetrainee gewoon crew member en wordt je gewoon ingepland volgens de company duty times.
 
cyberboy,

Zoals al is beschreven gaat het normaal gesproken ook.
Voor je de linetraining in mag zal je vaak ook nog een simcheck moeten doen (als je de type rating zelf hebt gedaan) en een basetraining.
Dit gebeurd wel met een bijna leeg vliegtuig. (tenminste dat mag ik hopen :D)

Bij ons (W6) is linetraining ook onderverdeeld.
Je krijgt als linetrainee een training folder wat eigenlijk ook een syllabus is die je moet volgen.
Items die je moet kennen per trainingsdeel, items die je moet uitvoeren, etc.
Deze delen worden afgesloten middels een flight check. Bijvoorbeeld na de eerste 16 sectors gaat je safety pilot weg als je die flight check goed doet. En aan het einde, zoals men hier al heeft gezegd, een final line check.
Theorie, praktijk en vaak moet je laten zien dat je alleen in staat bent om alles te managen.

Verder ben je als linetrainee gewoon crew member en wordt je gewoon ingepland volgens de company duty times.

En wat houd basetraining dan in?
 
Basetraining, zijn een aantal landingen touch&go of full stop. Dat hangt van het type en of de maatschappij af. Deze training hoeft soms niet als de simulator gekwalificeerd is om het hierin te doen. Anders gebeurt dit met een leeg toestel. Gewoon circuitjes draaien net zoals je dat doet met je C172.

Lijntraining is operationeel met een vol vliegtuig op de regulieren bestemmingen. Zie gedetailleerde uitleg van papahotel.

Grtz Mike5
 
Het verschilt natuurlijk iets per airline/land waar je werkt en wat voor persoon je bent. Maar het principe is hetzelfde. Bij ons (BACF) wordt je geacht na je sim (en/of Basecheck) dat je je linetraining in 30 sectoren voldoet. 28 is minimum waarbij je een linecheck kunt verwachten en bij 40 beginnen de problemen. Na de initieele sim denk je dat je kunt meedraaien in een operatie totdat je die eerste maal rechtsvoor zit en alles over je hoofd vliegt en je niet kunt stoppen met smilen.:D

Je begint met je trainingsfolder waarin een hele reeks items staan die je per sector/dag doorneemt. En het begint al in de crewroom voor je allereerste vlucht. Wat heb ik nodig, waar vind ik het en wat doe ik ermee etc. Normaal gesproken is de trainingscaptain de PF (Pilot Flying) op de eerste sectoren zodat jij wat kunt wennen en hij kan zien wat voor vlees hij in de kuip heeft. Bij ons, het is volgens mij ook een CAA minimum requirement, krijg je ook een ervaren F/O op de jumpseat mee voor een Mimimun van 8 sectoren OF 2 dagen. Ik mocht na 6 sectoren los wat een onwaarschijnlijk gaaf gevoel is om voor die eerste maal achterom te kijken en er zit niemand op de jumpseat en de deur is dicht. Kan het me nog herinneren. :grijns: En vervolgens moet jij die PA doen, slik...

Na een sector of 3 worden de rollen omgedraaid en mag je eindelijk Pilot FLying zijn. Holy shit what's happening!:haha:

Vervolgens werk je door je folder heen en worden telkens dingen uitgelegd, gevraagd en herhaald tot in vervelens toe. Company SOP's, feiten, technische/inzicht vragen etc. En na zo'n 16 sectoren denk je dat je klaar bent en je wel even je linecheck kunt doen totdat ze de training een stap opschroeven. All with a smile.

Aan het einde van elke vlucht wordt er door de trainingscaptain in je folder geschreven over hoe je het gedaan hebt en wat je moet doen. Dit wordt dan aan het einde van de dag gefaxed naar het hoofdkantoor. En voor je heet weet stap je bij sector 28 de crewroom in en wordt je verteld dat vandaag je linecheck is. 2 sectoren, een als PF en een als PNF, inclusief vragen als het tegenzit. Als het goed is gaat het papierwerk naar het hoofdkantoor en wordt er even met Operations en Training gebeld dat je los op de lijn gaat. Vervolgens keert de rust weder en mag je met het 'gewone' volk vliegen. :D Heerlijk!

Hoop dat je hier wat aan had. Cheers,
 
Het verschilt natuurlijk iets per airline/land waar je werkt en wat voor persoon je bent. Maar het principe is hetzelfde. Bij ons (BACF) wordt je geacht na je sim (en/of Basecheck) dat je je linetraining in 30 sectoren voldoet. 28 is minimum waarbij je een linecheck kunt verwachten en bij 40 beginnen de problemen. Na de initieele sim denk je dat je kunt meedraaien in een operatie totdat je die eerste maal rechtsvoor zit en alles over je hoofd vliegt en je niet kunt stoppen met smilen.:D

Je begint met je trainingsfolder waarin een hele reeks items staan die je per sector/dag doorneemt. En het begint al in de crewroom voor je allereerste vlucht. Wat heb ik nodig, waar vind ik het en wat doe ik ermee etc. Normaal gesproken is de trainingscaptain de PF (Pilot Flying) op de eerste sectoren zodat jij wat kunt wennen en hij kan zien wat voor vlees hij in de kuip heeft. Bij ons, het is volgens mij ook een CAA minimum requirement, krijg je ook een ervaren F/O op de jumpseat mee voor een Mimimun van 8 sectoren OF 2 dagen. Ik mocht na 6 sectoren los wat een onwaarschijnlijk gaaf gevoel is om voor die eerste maal achterom te kijken en er zit niemand op de jumpseat en de deur is dicht. Kan het me nog herinneren. :grijns: En vervolgens moet jij die PA doen, slik...

Na een sector of 3 worden de rollen omgedraaid en mag je eindelijk Pilot FLying zijn. Holy shit what's happening!:haha:

Vervolgens werk je door je folder heen en worden telkens dingen uitgelegd, gevraagd en herhaald tot in vervelens toe. Company SOP's, feiten, technische/inzicht vragen etc. En na zo'n 16 sectoren denk je dat je klaar bent en je wel even je linecheck kunt doen totdat ze de training een stap opschroeven. All with a smile.

Aan het einde van elke vlucht wordt er door de trainingscaptain in je folder geschreven over hoe je het gedaan hebt en wat je moet doen. Dit wordt dan aan het einde van de dag gefaxed naar het hoofdkantoor. En voor je heet weet stap je bij sector 28 de crewroom in en wordt je verteld dat vandaag je linecheck is. 2 sectoren, een als PF en een als PNF, inclusief vragen als het tegenzit. Als het goed is gaat het papierwerk naar het hoofdkantoor en wordt er even met Operations en Training gebeld dat je los op de lijn gaat. Vervolgens keert de rust weder en mag je met het 'gewone' volk vliegen. :D Heerlijk!

Hoop dat je hier wat aan had. Cheers,

Hier heb ik zeker wat aan. Ik begin in mei bij de NLS en ik heb me tot nu to voornamelijk verdiept in wat houd het werk als piloot in, hoe zit de opleiding in elkaar en nog een hoop van dat soort dingen ik wist echter nog niet precies wat een linetraining inhield en dat is nu een stuk duidelijker voor mij.
 
Het hangt af van de airline, maar bij KLM (cityhopper) heb je geen safety pilot mee. Ook niet als je als complete ab initio je eerste co functie gaat bekleden. Als beginnend co F50 (geen coco geweest, eerste vliegende functie) was er niemand mee op de jumpseat, het begon direct met een captain-instructeur, direct op "de lijn", met passagiers en alles er op en eraan. Zoals al eerder uitgelegd, dat was na de simulator training, het simulator examen en de circuitjes (op echte kist, leeg, rondjes draaien om landingen te oefenen, sommige sims zijn zo goed (of als zodanig gecertificeerd) dat dat niet nodig is).

Hier videootje vanaf AMS onderweg naar Montpellier (enige veld met goed weer) met lege kist, zodat elke leerling (inclusief ik zelf) 10 landingen kon maken daar. Normaal is het 6 landingen, maar omdat dit een nieuw type is binnen de airline moesten we er 10 maken:
http://www.youtube.com/watch?v=J9ZQmZbY9Ck&feature=channel_page
En hier videootje van een volledig circuit met touch en go, in Montpellier:
http://www.youtube.com/watch?v=68DIfMXTgMw&feature=channel
Een paar dagen daarna was het de lijn op met instructeur om te oefenen in de commerciële praktijk. Jumpseat vluchten, puur om mee te kijken met anderen, zitten er nu ook bij (niet als safety pilot dus, dat kennen wij niet).
 
safetypilot,

Is voor het eerst dat ik hoor dat er bij jullie geen meegaat..
Is hier bij wet geregeld, is voor het geval de de captain incapacitated wordt.
of de trainee heeft een meltdown of zoals ik heb meegemaakt weer
Ik heb op de bus als safety pilot eens in de stoel moeten springen actual cat 3 weer..
 
Dag 1 routetraining practice cat 2 en 3 approaches gedaan, dag 2 was meteen actual cat 3. Zou niet weten waar op dat moment een safety pilot voor nodig zou zijn. Als het voor pilot incapacitation zou zijn kan je op elke vlucht altijd wel een safety pilot meesturen, toch?
 
tja, in europa is het dus niet bij wet geregeld. pilot incapacitation zit wel in de sim-syllabus en volgens mij is dat weer een jar-fcl vereiste, maar dat weet ik niet zeker
 
Bij Ryanair:

Min 12 Sectoren safety pilot. Target is 30.
Na 60 sectoren een progress check.
Min sectoren voor de eerste linecheck 68. Target is 84.
Na die eerste linecheck vlieg je (afhankelijk van je achtergrond) 2 of 3 maanden met een gewone (maar ervaren) captain. Dan doe je de tweede linecheck. Dan weer (afhankelijk van je achtergrond) 2 of drie maanden met een gewone captain en dan je derde linecheck. Dan is je initiele training afgelopen en begint meteen de command upgrade assessment.

Fase 1 daarvan is tot 800 hrs, Fase2 tot 1600 hrs en Fase 3 moet complete zijn bij 2400 Hrs. Elk met bijbehorende theorie examens (self certified) en linechecks. Elke sim en linecheck is daarbij een command assessment.
 
Back
Top