Waar wordt die ticket prijs aan besteed?

Hey Putty! Voor wat betreft leningen voor nieuwe vliegtuigen, tja, dat vraag ik me ook al geruime tijd af hoe sommige maatschappijen in staat zijn om een financiering rond te krijgen. Air India die 777's en 787's bestelt, Lion Air met een mega order. Allebei bedrijven met hoge schulden en/of weinig eigen kapitaal, en toch kunnen ze de nieuwste vliegtuigen bestellen. Rara hoe kan dat? Ik vermoed dat het antwoord bij de ExIm bank ligt, een bank van de Amerikaanse regering die allerlei kredieten regelt en om op zo'n manier op een verkapte manier Amerikaanse bedrijven te ondersteunen. Zie ook de website van de ExIm banke zelf: Indonesië en India.

Ja natuurlijk is dat hele hedgen tot op zekere hoogte waanzin, maar aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk. Bedrijven willen duidelijkheid m.b.t. hun kosten, juist in onzekere tijden. Ik ben het ten dele eens met de stelling dat hedging DE oorzaak is van de financiële problemen. Met hedging op zich is niets mis: een boer kan met redelijke zekerheid weten wat zijn graan gaat opbrengen door het op de futures markt te verkopen, en een bakker kan op de futures markt graan/meel kopen. Een huiseigenaar kan de rente vastzetten en op zo'n manier het risico van een fluctuerende rente 'hedgen' etc. Dat soort hedges bieden stabiliteit, waarmee mensen en bedrijven hun financiën kunnen plannen.

Het grote probleem zit 'm volgens mij in het feit dat die derivatenhandel grotendeels met geleend geld gefinancierd wordt. LEVERAGE ("Piet Krediet") is volgens mij het grote probleem, niet zozeer alleen in de enorme (schatting 700 BILjoen!) derivatenmarkt, maar ook in het dagelijkse leven van zo'n beetje iedereen. Mensen nemen een 2e hypotheek op hun huis, gaan daarvan lekker op vakantie, boeken een ticket bij RYR, RYR leent weer geld om vliegtuigen te kopen en maakt nog extra 'winst' door wat creatieve sale & leaseback constructies, de piloten die die vliegtuigen besturen lenen weer geld voor hun opleiding en type rating, en de ouders van die piloten staan borg met hun huis....waarop ze een 2e hypotheek hebben afgesloten om op vakantie te gaan. ;)

Het is goed mogelijk dat ik er he-le-maal naast zit (net zoals men vroeger dacht dat de aarde plat was) maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat vroeg of laat dit hele piramidespel van 'schulden financieren met nog meer schulden' op een hele gruwelijke manier in elkaar gaat klappen.

Meen dat Boeing ook zoiets met Singapore heeft gedaan...?
Klopt.

Anyway, om op dat plaatje met die kosten terug te komen, een kind kan zien welke kant de personeelskosten op moeten gaan om profitabel te kunnen blijven.

*) Het beïnvloeden, hedgen en voorspellen van de grootste kostenpost, brandstof, is moeilijk.
*) Boeing en Airbus tegen elkaar uitspelen voor mega kortingen en goedkopere financieringen regelen via een Staatsbank is al een stuk makkelijker.
*) Maar het makkelijkste van alles om de (personeels)kosten te drukken is misschien nog wel het promoten van die roze natte droom die sommigen hebben om piloot te worden. Af en toe een paar vage verhaaltjes over pensioengolven en bestellingen bij Airbus/Boeing in de wereld slingeren, een paar glossy foldertjes van de vliegschool, en de piloten in spe staan in de rij om hun eigen opleiding plus type rating te financieren, om vervolgens voor peanuts te moeten werken. En dat allemaal zonder enig financieel risico voor de airlines! :biertje:
 
Last edited:
Het grote probleem zit 'm volgens mij in het feit dat die derivatenhandel grotendeels met geleend geld gefinancierd wordt. LEVERAGE ...

Hear, hear!

En idd. in het jaarverslag van RYR wordt ExIm ook genoemd. En het artikel van Dutchbird-757 slaat mijns inziens spijker op de kop. RYR (c.s.) wil/moet zijn leningen wel aflossen en wil dat doen door de zgn. sell and leaseback constructie. Dus zoekt het investeerders om een deel van hun vliegtuigen te kopen om ze vervolgens terug te leasen. Zulke investeerders moeten er dus vertrouwen in hebben dat RYR het lease contract kan nakomen en/of de toestellen hun waarde opbrengen op de 2e handsmarkt als dat niet het geval is ...
 
RYR is geen kaartenhuis constructie of pyramide (*). RYR is een voorbeeld van het 'nieuwe ondernemen' dat in de jaren 90 opkwam. Was het daarvoor zo dat je eerst echt winst moest hebben gemaakt om opnieuw te kunnen investeren en evt. extra kapitaal te lenen (met ondermeer je reserves als onderpand). Het nieuwe ondernemen is gebaseerd op het idee dat je niks hoeft te hebben en je kapitaal leent, omdat je verkoopt dat jouw initiatief zeker te weten winstgevend is en/of dat het onderpand (bij RYR, vliegtuigen, en elders bijvoorbeeld vastgoed) waardevast of in waarde toeneemt is. Als het tegenovergestelde het geval is, de waarde daalt en schuldeisers eisen inlossing, dan is dat meestal einde onderneming.


(*) een kaartenhuis of pyramide is bijvoorbeeld wat men nog steeds doet met hypotheken ... bank biedt klanten hypotheken aan en heeft zelf kapitaal nodig om de hypotheken te financieren .. de huizen te kopen. Dit was een gebruikelijke constructie. In de jaren 90 is men begonnen met het securitiseren van hypotheekportfeuilles. Dit is het verkopen van portfeuilles aan een partij die vervolgens aandelen uitgeeft die beleggers kunnen kopen. Dus bank leent geld voor koop huizen, verkoopt de hypotheken, maar lost niet (geheel) af doch gebruikt kapitaal voor verstrekking nieuwe hypotheken. Als de beleggers dan ook nog eens met geleend geld aandelen kopen (iets wat hedgefunds doen) zie je dus een stapeling van schulden met nog steeds alleen maar dezelfde huizen als werkelijke waarde ... dit is een kaartenhuis of pyramide. Als 1 van de partijen inlossing van een schuld opeist, dan stort het in elkaar.
 
261 pax in 3 class.
I don't know the exact config but let's assume 10 first, 40 business, rest econ.

First class 7k euro (conservative), business 3k, econ 800 euro.
70+120+169=359.

How is this not profitable?

O, wait, load factors.
Is 70% reasonable? That gives 259k.
Ok, now it gets marginally profitable.
 
261 pax in 3 class.
I don't know the exact config but let's assume 10 first, 40 business, rest econ.

First class 7k euro (conservative), business 3k, econ 800 euro.
70+120+169=359.

How is this not profitable?

O, wait, load factors.
Is 70% reasonable? That gives 259k.
Ok, now it gets marginally profitable.

De prijzen is wat je aan de buitenkant ziet.

Veel mensen vliegen voor soms aanzienlijk lagere (bulk) tarieven.
 
261 pax in 3 class.
I don't know the exact config but let's assume 10 first, 40 business, rest econ.

First class 7k euro (conservative), business 3k, econ 800 euro.
70+120+169=359.

How is this not profitable?

O, wait, load factors.
Is 70% reasonable? That gives 259k.
Ok, now it gets marginally profitable.

Cargo zal op dit soort vluchten ook wel wat opleveren. Net als opbrengsten uit om/ overboekingen, cancellations, etc.

Maar dat de marges ontzettend klein zijn lijkt mij duidelijk. Ik las een aantal jaar geleden dat een Nederlandse maatschappij een paar miljoen winst had gemaakt. Het verschil tussen winst en verlies staat zo ongeveer gelijk aan een nieuwe motor (door bijv. ongeplande motorwissel) dacht ik toen.
 
Ja, en ik realiseer me heus wel dat 19of77 de direct operating cost vermeld, er er een hele operatie omheen zit die veel geld kost.
 
Back
Top