vraag aan 757/767 piloot

En trouwens... Ga me niet vertellen dat je op Amerikaanse fora een dergelijke discussie begon op de zelefde manier als dat je deze hier begon in post #1 ..... Geloof ik geen bal van... Als je al denkt dat je hier afgezeken bent...
 
Peut -

Mooi speelgoed man die Easy.

Roger -

Een kist kan best buiten de eveloppe vliegen, echter ben je dan een "test vlieger" daar de fabrikant dit niet gedaan heeft. Zou dus best kunnen dat de kist buiten Mmo vloog.

Voor de rest hou ik me buiten dergelijke disuccussies daar ik het altijd vrij respectloos vind om te sugereren dat het all een grote "set up" was op die dag. Niet dat jij dat denk, maar over het algemeen hoor je vrij bizare verhalen van conspiracy believers...

Straks ge je me nog vertellen dat LZ een vliegende freelance journalist is, vrouwen mogen stemmen, chemtrails niet bestaan en piloten teveel verdienen.

FD

PS: Ben de helft van je leeftijd met meer ervaring als beroepsvlieger.... Mag ik wel reageren, of ben ik ook schoenverkoper? (trouwens... Lijkt me niks mis aan om in een mooie dames schoenen winkel van die hoge leren laarzen en hakken aan meiden te verkopen de hele dag...... :grijns: )

PPS: Dat gaat voor jou en voor "journalisten" op. Het heeft veel meer zin om gelijk open kaart te spelen, inzicht van zaken te geven, over de gedachtengang achter een post. Krijg je veel meer eerlijke en normale antwoorden.

haha, nee echt, was laatst op televisie, die jongen kwam mooi niet meer aan de bak na easyjet en staat nu in een schoenenwinkel om centjes te verdienen. toch triest natuurlijk als je veel geld in je opleiding hebt gestoken, vliegen je passie is en door de algehele luchtvaartmalaise dan maar schoenenverkoper moet zijn. Niks mis met schoenenverkopers maar toch.... een heel verschil... Toen ik Easy zag staan moest ik daar gelijk aan denken en met alle respect, als je een vraagsteller direct al afbrand, kun je de bal terug verwachten...

Nu weer even on-topic, ik snap je terughoudende reactie over 911 en daarom was ik er in beginsel ook niet over begonnen in mijn vraag omdat ik ook weet hoeveel onzin er rond gaat. Het valt mij alleen op dat er bepaalde vliegtechnische zaken zijn gebeurt waarvan ik als kleine vliegjongen zeg, dat kan volgens mij niet.

Omdat ik dat voor mijzelf helder wilde hebben ben ik gaan zoeken op USA sites en in het bijzonder P4T er vanuit gaande dat daar de kennis aanwezig is. Het valt mij echter op dat er van de profi vliegerskant bijzonder weinig input is op de toch spectaculaire nadering, daling en impact van die kaper én de inmiddels vrijgegeven data van de FDR een overschrijding van 150 kts van Vmo weergeeft en dat op een relatief lage hoogte dus dikke lucht. Bank-angels van 60%, decents van 4000ft/min. etc. etc. Ontkenning van mogelijkheid tot grondeffect met 460 kts op een hoogte van 20 ft. Een radioaltitude van 273 ft. 1 sec. before impact oftewel in 1 sec. van 273ft naar 20 ft met een snelheid van 460 kts. Ik ben geen aerobaticvlieger maar ik denk dat een Extra-300 het hem niet nadoet nog afgezien van de G loads...

Dit zijn m.i.z. zeer legitieme vragen waarop alleen een echte 757 jock antwoord kan geven. Natuurlijk is het gemakkelijk om te roepen, dat kan niet, nog afgezien van het feit dat de kaper kennelijk niet in staat was om een C172 fatsoenlijk te landen, en kan niet is al vaker geroepen echter nergens onderbouwt, waarom dan niet...

Overigens ben ik géén journalist hoor, alleen maar op zoek naar dit soort antwoorden van mensen die geacht worden ze te kunnen beantwoorden al heb je dergelijke manouvres natuurlijk nooit zelf kunnen doen.
 
Roger -

Geen probleem! de twijfel (lees: sarcasme) bij mijn collega's lag in het feit dat de vraag (geef ons eens ongelijk) nogal bizar over kwam in den beginne zonder te weten waar de vraag vandaan kwam.

Nu we dit wel weten is het inderdaad een boeiend onderwerp. Keep us posted. Ben ook wel benieuwd. Wat ik eerder ook al aangaf, buiten de enveloppe vliegen kan best, echter ben je dan een testvlieger daar er niks over in de boeken staat. En dit weet jij als vlieger ook.

Succes met het vinden van antwoorden.

FD
 
En trouwens... Ga me niet vertellen dat je op Amerikaanse fora een dergelijke discussie begon op de zelefde manier als dat je deze hier begon in post #1 ..... Geloof ik geen bal van... Als je al denkt dat je hier afgezeken bent...


Zie mijn antwoord op je vorige reply, en nee hoor, ik volg die discussies daar alleen maar en val van de ene verbazing in de andere, ook hier trouwens...
 
Roger -

Geen probleem! de twijfel (lees: sarcasme) bij mijn collega's lag in het feit dat de vraag (geef ons eens ongelijk) nogal bizar over kwam in den beginne zonder te weten waar de vraag vandaan kwam.

Nu we dit wel weten is het inderdaad een boeiend onderwerp. Keep us posted. Ben ook wel benieuwd. Wat ik eerder ook al aangaf, buiten de enveloppe vliegen kan best, echter ben je dan een testvlieger daar er niks over in de boeken staat. En dit weet jij als vlieger ook.

Succes met het vinden van antwoorden.

FD

OK... happy landings...
 
Roger -

Wat is jouw visie eigenlijk aangenaande je eigen vraag? heb jij een verklaring kunnen vormen op basis van wat je gelezen/gehoord hebt?
 
Als je de vraag misschien iets meer in de context van 911 had gevraagd dan waren de reacties misschien in het begin al iets anders geweest, maar ja dat kunnen we nu niet meer omdraaien.

Kan je iets concreter zijn in wat je wel weet en vooral op de antwoorden op de Amerikaanse Forums die schijnbaar haaks op een in mijn ogen klopend verhaal van KL staan. Kan dit dan misschien toch wel een mooie inhoudelijke discussie gaan worden.

Waarom er hier weinig over 911 te vinden is weet ik ook niet, naar mijn idee heerst er geen taboe over. Denk ook niet dat Diana een 911 discussie mits inhoudelijk en netjes blijft zou deleten.

Ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat niemand tijdens de TQ te horen heeft gekregen wat de consequenties zijn als je VMO +100kts vliegt. Mij is uitgelegd dat ik zeker niet VMO mocht overschreiden tijdens de training, but thats a given volgens mij. Wat er daarna gebeurd na +50kts?, +100kts?, +150kts?, denk toch dat je dan bij een Boeing moet zijn en niet bij lijnvliegers. Hoewel ik betwijfel of Boeing blij is met zo´n vraag want die weten het misschien zelf ook niet.

Tja, de manufacturers hebben spreekverbod he... er wordt van alle kanten een deken van zwijgzaamheid overheen gelegd. Zo was er een discussie over de door NTSB vrijgegeven data van de FDR en beweren overheidsfunctionarisen dat er een delay zit in de recorded data van 4 tot 6 sec. toen uit analyze bleek dat er in de laatste geregistreerde seconde een decent had plaatsgevonden van 450ft. bij 460Kts. P4T hebben hemel en aarde moeten bewegen om iemand te spreken te krijgen van de FDR leverancier die doodleuk verklaard dat de maximale delay 0,5 sec. mag zijn door JAA/FAA regulations. Ik bedoel maar...

Dit is natuurlijk technisch en ik verwacht ook niet dat een vlieger inhoudelijk op de hoogte is van FDR technieken en specs.

Echter dergelijke manouvres én snelheden moeten toch makkelijk onderbouwt kunnen worden weerlegd door een echte 757/767 jock.

Ik ben er gemakshalve vanuit gegaan dat piloten van de 757/767 wel wisten wat hun kist wél en niet kan qua flightenvelope maar niets blijkt kennelijk minder waar.
 
Roger -

Wat is jouw visie eigenlijk aangenaande je eigen vraag? heb jij een verklaring kunnen vormen op basis van wat je gelezen/gehoord hebt?

Tja, mijn visie persoonlijk was al vanaf dag 1 hier klopt iets niet en dan bedoel ik expliciet het AA77 en UA93 verhaal, gewoon, puur vliegtechnisch gezien maar zeker weten doe je het niet omdat ik nooit aan de yoke van zo'n ding heb gezeten. Ik deel de mening van P4T, zeker na de data gezien te hebben van de FDR van beide kisten op grond waarvan ik met mijn beperkt kennis zeg, ho even...

Omdat P4T kennelijk ook overladen wordt met antwoorden van Wannabees was ik kennelijk wat omstreden en te direct in mijn vraagstelling.... Sorry voor diegene die het verkeerd hebben geintrepeteerd maar neemt niet weg dat er soms ook wel eens wat fatsoenlijker mee omgegaan mag worden maar dat nu terzijde...

Ik ben eigenlijk nieuwgieriger naar meningen/ervaringen van vliegers die wél de heavy's vliegen en nog nieuwgieriger naar het feit, is dat dan kennelijk jullie mét ervaring niet opgevallen?...
 
Wat een kist wel en niet kan qua flightenvelope weten lijnvliegers wel of je nu 757/767 of Airbus of een turboprop vliegt. Maar je gaat er volgens mij vanuit dat lijnvliegers weten wat er buiten die envelope gebeurd en dan ook nogeens zwaar buiten de envelope, correct me if I´m wrong.

Maar heb je nog wat data dat haaks tegenover KL´s verhaal staat.
 
RogerWilco, ik wist eigenlijk dinsdag gelijk al dat je het over 911 had, zie eerste reply, misschien niet zo sjiek maarja. Het verhaal over die airspeeds kwam al vrij snel naar boven op internet, maar dacht in eerste stantie dat je het over United 175, daar is ook aardig wat over te vinden op internet over zijn "apparent speed". Of we de waarheid ooit te horen krijgen over die dag, I don´t know, misschien is dit gewoon de waarheid, maar er zitten wel heel wat loose ends overal, maar ook conspiracy theories die elkaar weer tegenspreken. Maarja krijgen we ooit te weten wat er ooit allemaal in Roswell in 1947 is gebeurd en wie JFK vermoorde.

*zet m´n alu-hoedje weer op*
 
RW

Echter dergelijke manouvres én snelheden moeten toch makkelijk onderbouwt kunnen worden weerlegd door een echte 757/767 jock.

Dit weten we dus niet.
Dit weten weinig lijnvliegers, van welk type dan ook! Je vraagt iets wat heel ver buiten de limieten gaat.... Er wordt je gezegd dat je niet buiten de envelope mag komen en dat doe je dan ook niet. Niemand wil het op z'n geweten hebben als er iets mis gaat en je zat lekker buiten je limieten te vliegen. Vliegerschap heet zoiets....
Dat je er over kan gaan nadenken, what if? Ja natuurlijk kan dat, maar niemand weet het, tenzij je een test vlieger bent maar ook die gaan echt niet vmo + 100kts vliegen lijkt me. (die vogels komen dan ook zo hard aan....)
Kan het eens op de sim proberen, maar dat zal geen realistisch scenario zijn omdat de sim ook alleen maar tot de grens gaat en er niet over (qua realisme dan he).

Lijkt me echt wel interessant om te weten wat er gebeurd hoor, maar denk dat niemand het echt kan weten.
 
Wat een kist wel en niet kan qua flightenvelope weten lijnvliegers wel of je nu 757/767 of Airbus of een turboprop vliegt. Maar je gaat er volgens mij vanuit dat lijnvliegers weten wat er buiten die envelope gebeurd en dan ook nogeens zwaar buiten de envelope, correct me if I´m wrong.

Maar heb je nog wat data dat haaks tegenover KL´s verhaal staat.

Ik heb geen ervaring met Turbofans en hoe ze zich gedragen op zeenivo, P4T stelt dat door de dikke lucht

- de 757 nimmer 460 Kts kan bereiken op zeenivo
- door de dikke lucht er ernstige fanschade ontstaat, mogelijk flame-out i.c.m. full throttle.

KL stelt dat het wel kan, ik citeer: "In een Jet heb je op zeeniveau zoveel thrust over vanwege de 'dikke lucht', dat de kist dus sneller kan vliegen dan dat'ie structureel aankan."

Even voor de duidelijkheid, ik kan niet beoordelen wie er hier gelijk heeft, Rob Balsamo, co-founder van P4T stelt dit als ATPLér maar heeft géén ervaring op de 757/767 en KL pretendeert dit wel te hebben en dat het wel kan.

Ik ken ze allebei NIET persoonlijk en ken dus ook hun werkelijke achtergronden niet. Ik respecteer ze allebei maar heb in feite twee tegenstrijdige antwoorden.

Welnu, jij stelt nu dat in feite iedere Turbofan vlieger dit kan beantwoorden dus ik ben erg benieuwd...
 
Toevallig is de 767 één van de weinige vliegtuigen waarvan de design dive speed gepubliceerd is op het type certificaat: 420 kts, dus de marge t.o.v. Vmo is 60 kts (volgens mij een redelijk grote marge t.o.v. de meeste airliners).

Als lijnvlieger heb je gewoon te maken met de Vmo/Mmo envelope, maar bij het certificeren van het vliegtuig moet de fabrikant aantonen dat er voldoende marge buiten die envelope zit om de kist relatief eenvoudig weer terug in de envelope te brengen, mocht hij er per ongeluk buiten komen. Maar als je ook de design dive speed nog eens overschrijdt met tientallen knopen dan vlieg je harder dan de Boeing testpiloten ooit gedaan hebben en kom je in onbekend terrein m.b.t. dingen als control reversal en flutter.

Voor een antwoord op je vragen heb je geen "echte 757 jock" (doe eens normaal, zeg... :dozey:) nodig, maar experts met kennis van hogesnelheidsaerodynamica en het structurele ontwerp van de 757 en 767. Oftewel: vraag het aan Boeing!
 
Last edited:
Sneller dan dat'ie structureel aankan, bedoelt KL denk ik mee, sneller dan VMO, KL? Als je full throttle op 1000ft vliegt ga je open den duur de overspeed in. Hoe hard hij dan uit eindelijk theoritisch zou kunnen gaan, no idea. Of je als eerste structural damage hebt of je motoren beschadigen of flame-out, zou ik ook niet durven zeggen. Over dat motoren verhaal kan ik trouwens net zoveel zinnigs zeggen als over wat er gebeurd met VMO +150, niks dus. Denk dat toch meer een vraag voor een engineer bij GE/PW/RR is of misschien neerleggen bij de TU in Delft.

Oja, op internet wordt bij dit onderwerp de ene keer kts de andere keer mph gebruikt, kan reden tot verwarring geven.
 
Last edited:
Even een stukje ter verduidelijking uit mijn 757/767 FCTM.

VMO is a structural limitation and is the maximum operating indictated airpseed. It is a constant airspeed from sea level to the altitude where VMO and MMO coincide. MMO is the structural limitation above this altitude. Sufficient thrust is available to exceed VMO in level flight at lower altitudes. Failure to reduce to cruise thrust in level flight can result in excessive airspeed.
 
RogerWilco, ik wist eigenlijk dinsdag gelijk al dat je het over 911 had, zie eerste reply, misschien niet zo sjiek maarja. Het verhaal over die airspeeds kwam al vrij snel naar boven op internet, maar dacht in eerste stantie dat je het over United 175, daar is ook aardig wat over te vinden op internet over zijn "apparent speed". Of we de waarheid ooit te horen krijgen over die dag, I don´t know, misschien is dit gewoon de waarheid, maar er zitten wel heel wat loose ends overal, maar ook conspiracy theories die elkaar weer tegenspreken. Maarja krijgen we ooit te weten wat er ooit allemaal in Roswell in 1947 is gebeurd en wie JFK vermoorde.

*zet m´n alu-hoedje weer op*

Dat is nu juist het probleem op veel fora, als je een vraag stelt over 911 zelfs in de breedste zin van het woord dan zijn er altijd twee kampen en als je ook maar enigzins aan de officiele lezing twijfelt, ben je direct een paddogebruiker, alien believer etc. etc.

Frapant dat je nu over Roswell begint want daar is inmiddels weer heel veel over te doen nu astronauten publiekelijk uit de school beginnen te klappen op tv en internet.

Aangaande 911 is er natuurlijk heel veel zin maar vaak ook nog meer onzin wat rond gaat, net zo als over UFO's... Zolang er nog flightdeck crews zijn die melding maken van vreemde verschijningen in de lucht is het erg kort door de bocht om deze mensen eveneens voor idioot uit te maken wat helaas ook veel voorkomt maar dat is wellicht meer voer voor een ander draadje of forum.

Onverlet blijft dat ik sterk de indruk heb dat veel US piloten niet voor hun mening/stelling aangaande de 911 vliegcapriolen durfen uit te komen uit angst voor hun baan en/of sancties die de US Government hierop zou kunnen leggen. Heel begrijpelijk allemaal maar daarintegen zijn er toch ook weer veel P4T members die een militaire vlieger achtergrond hebben doch slechts weinig op gebied van de burgerluchtvaart en in het bijzonder de kisten in kwestie, de 757 en 767.

Nu snap je ook beter waarom ik de euvele moed had om het hier eens in de discussie te gooien met ogenschijnlijk een valse start voor alle partijen...:D
 
Ik mag als PPLér alleen hier posten dus ik hoop dat iemand met ervaring op de 757/767 dit leest en deze vraag kan beantwoorden.

Wat is de maximum snelheid van dit type op pak hem beet 1000 ft. De topsnelheid van 520 Mph. is op 30.000 ft heb ik begrepen maar wat is mogelijk in de zogenaamde dikke lucht en wat is de consequentie als je full throttle vliegt op deze lage hoogte én wat als je met full throttle een decent doet en max VMo met 100 kts overschrijdt. Ik snap dat je dat niet ff in de praktijk uitprobeert maar ga er vanuit dat je als 757/767 vlieger weet wat er kan/gaat gebeuren.

A.U.B. geen speculatieve antwoorden van 757/767 wannabees maar graag een concreet antwoord van iemand met ervaring, sorry, klinkt bot maar wil graag duidelijke informatie.

THX

Ok mensen, omdat het vakantie is, slecht weer om voor je plezier te vliegen vandaag én omdat er kennelijk toch veel nieuwgierigen zijn die meer omtrent de achtergronden van mijn vraag willen weten, hierbij een stukje historie én de aanloop tot mijn vraag omtrent de mogelijkheden én kennelijk onmogelijkheden met een airliner en in het bijzonder de 757/767 welke als lijdende voorwerpen zijn gebruikt op 911. Ik beperk mij in principe altijd tot het onderzoek naar de vluchten AA77 (Pentagon) en UA93 (Shanksville) omdat daarvan de flight data recorders zijn vrijgegeven door de NTSB die alleen maar meer vragen oproept dan ze in feite beantwoordt

Ik wil het expliciet NIET hebben over het feit hoe een 757 in het gaatje past van het Pentagon, door 3x 1,5 meter versterkt beton is heengeboord, in eerste instantie volledig verdampt, (ja echt, was de officiele lezing) en in eerste instantie een flightpath heeft gevlogen waarin hij enkele meters boven de grond op volle snelheid (150 Kts over Vmo) 5 lantaarnpalen uit de grond heeft gevlogen om vervolgens in het Pentagon te verdwijnen zonder echt grote wrakstukken achter te laten.

Hierover lopen al zoveel wellus/nietus discussies op forums wereldwijd waarvan ik alleen maar kan zeggen, test je perceptie als piloot en in het bijzonder als ATPLér. Zo'n ding vliegt nu eenmaal anders dan een GA kistje en jullie kunnen het weten, toch?...

Wat hebben we concreet om als piloot te kunnen aanschouwen,

Pilotsfor911truth is een organisatie, je raad het al, van piloten die is opgezet om een aantal onopgehelderde vragen trachten te beantwoorden die door de US Goverment in de breedste zin van het woord worden genegeerd.

In het kader van de vrijheid tot publiekelijke informatie die nog steeds geldt in de US heeft P4T procedures gevoerd om de data in handen te krijgen van alle Flight Data Recorders van de gekaapte toestellen die in eerste instantie allemaal waren vernietigd of onvindbaar om te achterhalen wat er nu precies is gebeurt.

Plotsklaps was er ineens wél een FDR van AA77 en later kwam die van UA93 ook tevoorschijn. Van de kisten in NY wordt nog steeds gesteld dat ze onleesbaar zijn.

Opvallend detail is dat de FDR's het ineens wél hebben overleefd maar dat de CVR's door de impact vernietigd zijn, zeker ook gezien het feit dat inmiddels is gebleken dat de impact bestendigheid én de fysieke locatie in de tailsectie gelijk zijn. Voor de record, ze hebben beiden een tolerantie van 3600 G gedurende 6,5 milleseconde. Waarom de FDR hetw wel heeft overleefd en de CVR niet is vooralsnog een raadsel.

Na ontvangst van de eerste data van AA77 heeft P4T de ruwe data in een grafische cockpitpresentatie gezet om e.a. makkelijker te kunnen interpreteren en heeft daar een video van vrijgegeven. Omdat er een aantal zaken niet kónden kloppen hebben ze later een 2e versie ontvangen met als eindproduct een discussie van jewelste omdat deze data aangeeft dat de 757 van kaper Hani Hanjour,

* een geheel ander flightpath vliegt dan oorspronkelijk officieel geclaimt (denk eens aan die lantaarnpalen)
* Snelheden, bank-angels én decent rates doet die volgens instructeurs op de 757 niet mogelijk zijn.
*een half uur van de radar verdwijnen niet mogelijk is en dat uit de data niet blijkt dat de transponder is afgezet. (wij weten wel dat als de transponder wordt uitgeschakeld je nog steeds zichtbaar bent op de radar)
De barometer (altimeter) setting niet is teruggesteld van 29.95 naar de QNH bij terugkomst en dus de hoogtemeter 1 sec. voor impact 300 ft aangeeft, e.a. nog te corrigeren met de werkelijk geldende luchtdruk naar ik meen me te herinneren 490 Ft.
* in de 2e serie data duikt ineens ook de radioaltimeter registratie op welke 1 sec. voor impact 273 ft aangeeft (?)

Na NTSB voor de 2e keer gecontact te hebben én de FBI hieromtrent, zegt NTSB in een officieel statement, deze 2e reeks data hadden jullie nooit mogen ontvangen en de FBI stelt, géén commentaar...

Wie lust er nog peultjes... Voor diegene de details willen zien, hierbij twee linkjes, http://video.google.com/videoplay?docid=-8672066571196607580

en inmiddels ook over UA93 met in feite dezelfde "verdachte omstandigheden"
http://video.google.com/videoplay?docid=-1695850318850681282

Welnu, wat mag ik als amateurpiloot hieruit opmaken,

* Het flightpath is structureel anders dan de eerste lezing.
* Het nieuwe Flightpath ligt ver van de eerste waarin de paaltjes zijn omgevlogen.
* De eindsnelheid in de laatste seconde van registratie is 460 Kts.
* Het Pentagonis slechts 60 ft hoog...
* Radio altitude is 1 sec. voor Impact 273 ft

Mijn vragen zijn,

* Kan een 757/767 460 Kts doen op +/- 400 ft, in zijn laatste aanloop.
* Kan een 757/767 in 1 sec. bij die snelheid een hoogte overbruggen van 340 ft.
* wat is de te verwachten consequentie m.b.t. de G loads, flutter, flame-out etc.
* Kan een 757/767 aerobatic gevlogen worden door een ongeoefende PPLér.

Omdat de officieel gepubliceerde versie nog steeds het scenario volgt van het 1e flightpath, inclusief de paaltjes en nagenoeg een levelled flight op slechts 15 ft hoogte, heb ik natuurlijk nog de vraag,

* Wat is het te verwachtte groundeffect op 15 ft bij full throttle.

NTSB heeft inmiddels verklaard dat het gebruikelijk is dat er wel eens 4 tot 6 sec. kan missen in de recording van de FDR. (solid state versie)
Ik vraag mijzelf dan af, dan loopt de recording dus 4 tot 6 sec. achter dus hoe zit het dan met de doorgifte van de FDR sensoren die gekoppeld zijn aan bijvoorbeeld de stuurorganen... Duurt het dan ook 4 tot 6 seconden voordat je roeruitslag krijgt...:D

Thx...
 
Onverlet blijft dat ik sterk de indruk heb dat veel US piloten niet voor hun mening/stelling aangaande de 911 vliegcapriolen durfen uit te komen uit angst voor hun baan en/of sancties die de US Government hierop zou kunnen leggen.


Hahaha. Oh man. Je denkt toch niet dat het Rusland 1935 hier is?

Shit... Wacht... Ik zie een man in de verte in lange regenjas met zonnenbril op wat raar naar me kijken...

Ik heb hier een feit voor je:

1) op 11 Sept zijn we 4 vliegtuigen kwijtgeraakt en zijn duizenden mensen om het leven gekomen. Een niet al te onbekende terroristen organisatie in het midden oosten heeft met trots de aanslag geclaimed.

Ik wil het expliciet NIET hebben over....

Vandaar dat je het maar even naar voren wilt halen?

het feit hoe een 757 in het gaatje past van het Pentagon, door 3x 1,5 meter versterkt beton is heengeboord, in eerste instantie volledig verdampt, (ja echt, was de officiele lezing) en in eerste instantie een flightpath heeft gevlogen waarin hij enkele meters boven de grond op volle snelheid (150 Kts over Vmo) 5 lantaarnpalen uit de grond heeft gevlogen om vervolgens in het Pentagon te verdwijnen zonder echt grote wrakstukken achter te laten.

Ik zal hier expliciet dan ook maar niet als weerwoord opgeven dat me dit verbaasd dat jij je hierover verbaasd daar je zelf al vast stelde dat de kist met zo'n 100 knots over Mmo het gebouw in vloog... Kan je verzekeren dat er niet veel overblijft van wat-voor-vliegtuig-dan-ook als je met 100kt over Mmo een gebouw invliegt.

Zo'n ding vliegt nu eenmaal anders dan een GA kistje en jullie kunnen het weten, toch?...

Moeten we ook maar eens uit de weg helpen. Voor een C150 gelden de zelefde aerodynamic principles as voor een 767.
 
Last edited:
* Kan een 757/767 460 Kts doen op +/- 400 ft, in zijn laatste aanloop.
* Kan een 757/767 in 1 sec. bij die snelheid een hoogte overbruggen van 340 ft.
* wat is de te verwachten consequentie m.b.t. de G loads, flutter, flame-out etc.
* Kan een 757/767 aerobatic gevlogen worden door een ongeoefende PPLér..

1) ja vast wel, het is echt een sterke kist en als je hem aanduikt haalt hij die snelheid vast wel.

2) dat kan wel denk ik, mits je al een dalende lijn had. Echter denk ik dat je wel je stabilizer gaat missen omdat met die snelheden er een enorme kracht op de stabilizer komt. Als je leeg bent probeer je wel eens wat en de 76 reageert best snel als ie leeg is ;). Denk dat je ook zo'n soort reactie kan verwachten met die enorm hoge snelheden.

3) G-loads, ga je waarschijnlijk behoorlijk over heen. Echter is dit ook in de laatste seconden van de vlucht, dus de kist heeft geen tijd om uit elkaar te vallen lijkt me.....
Een flame out lijkt me niet echt super waarschijnlijk. Door de snelle verandering van invalshoek zou je wel een kortstondige surge kunnen krijgen oid, maar geen flame out denk ik.
Flutter..... tja... ik denk dat je bij die extreem hoge snelheden echt wel flutter krijgt!

4) Iedereen kan aerobatic vliegen, alleen de afloop is wat onzeker ;)
 
Back
Top