Voortaan even bellen op MZ

Is er geen standaard rt voor ongecontroleerde velden ???
Het kan toch niet zo zijn dat ieder veld er zijn eigen rt regels op na houdt.
Niet zo handig voor bezoekers.

Ja, en de afwijkende regels (zoals bij EHLE/Bravo) worden gepubliceerd in de AIP.
 
combineer de twee en voilà:

Air-to-air frequentie en de restaurant eigenaar is de brandweerman.

Potje voor het landingsgeld en een videocamera om de vliegbewegingen te registreren voor wanbetalers.

Zoals de havenmeester hier op Idar Oberstein:

MG3061-L.jpg


Op het kastje staat de radio, in het laatje zit het landingsgeld, op de draaiende plaat liggen onze steaks die we in de lucht al konden bestellen (ware het niet dat we het menu niet wisten).
 
Dat de landingsgelden in NL hoger zijn dan in bijv. Belgie of Duitsland is begrijpelijk daar Nederlandse velden zichzelf moeten bedruipen.

Maar het kan geen toeval zijn dat volgens mij iedereen Texel geweldig vindt en de rest 'standaard'.

Het lijkt me toch echt wel mogelijk dat de luchthavenmeester los van de landingsfee althans de indruk wekt dat hij blij is dat je komt. Dat lijkt me louter een kwestie van klantvriendelijkheid.
 
Maar het kan geen toeval zijn dat volgens mij iedereen Texel geweldig vindt en de rest 'standaard'.

Het lijkt me toch echt wel mogelijk dat de luchthavenmeester los van de landingsfee althans de indruk wekt dat hij blij is dat je komt. Dat lijkt me louter een kwestie van klantvriendelijkheid.

Daar heb je een goed punt Folberts. Onvriendelijkheid is misschien te zwaar aangezet. Klant(on)vriendelijkheid is beter.
Waarom kent iedereen eigenlijk de namen Ed en Mike, maar niemand pakweg die van Seppe (even los van de Seppe-bewoners)? Is het populair om hen te kennen, of zo? Daar dacht ik even aan, maar zelf betrap ik mij erop dat als ik ergens heen wil vliegen, maar heb geen specifiek doel, dat het al gauw Texel wordt. Als het om de mooiigheid zou zijn van een eiland, waarom dan geen Ameland. Nee, het wordt Texel omdat daar altijd wel wat te doen is of aanspraak (toren) is.

Naar mijn mening ligt het niet uitsluitend bij de havenmeesters of anderen. Ik spreek even voor mezelf, zelf doe ik eigenlijk ook weinig moeite om iemand op de toren vrijpostig aan te spreken. Vreemd genoeg ken ik dus wel Ed en Mike, maar vlieg al ongeveer 12 jaar vanaf Lelystad en zou niet weten wie daar op de toren zit of werkzaam is. Misschien is het wel de continuïteit van de bezetting die herkenning brengt. En natuurlijk de gastvriendelijkheid van die bezetting. Is dat in het buitenland beter? Kan me niet heugen eigenlijk. Daar verwacht je geen gesprekken te gaan voeren met de havenmeester of wie er ook achter de balie zit. Dus misschien ben je dan wat makkelijker qua acceptatie. En dan helpt dat beetje minder landingsgeld en een leuk ritje over de grens natuurlijk ook mee.

De optie om de lokale restaurateur ook havenmeester en brandweerman te laten zijn lijkt me niet reëel. Dan onderschat je toch eigenlijk wel een beetje de werkzaamheden van deze 3 taken.
 
Texel steekt er inderdaad met kop en schouders bovenuit. Maar ik moet zeggen dat ik de vriendelijkheid op alle Nederlandse velden, uitgezonderd Hoogeveen, ruim voldoende vind.
Ik kan me dan ook niet goed voorstellen dat onvriendelijkheid van de torenbemanning de oorzaak is dat mensen niet meer naar een bepaald veld gaan. Met uitzondering van Hoogeveen dus, zelden zulke zure mensen gezien, bij herhaling, dus het was geen toeval. daar kom ik dan ook niet meer.
Denk dat de prijs wel een grote rol speelt, Duitsland is nu eenmaal een stuk goedkoper, maar daar kunnen de Nederlandse velden niets aan doen. Geweldige foto trouwens van Idar Oberstein, daar moet ik ook een keer naar toe. Maar denk dat zoiets in overgereguleerd Nederland niet alleen wat IVW betreft moeilijk is te realiseren, maar ook de keuringsdienst van waren zal hier wat aanmerkingen over hebben.
 
De optie om de lokale restaurateur ook havenmeester en brandweerman te laten zijn lijkt me niet reëel. Dan onderschat je toch eigenlijk wel een beetje de werkzaamheden van deze 3 taken.

Hoewel dit toch wel vaak het geval is. o.a. op EHLE (wat betreft brandweerman, maar ze zitten er dan ook met meer mens).

Op velden in het buitennland zijn ze ook nog weleens instructeur en doen ze de radio terwijl ze circuits vliegen erbij.

In frankrijk doet de brandweer vaak de fuelpomp en het landingsgeld (handig - want die zijn er altijd).

Ik denk dat het punt is dat we in Nederland altijd doen of er op elk klein vliegveld een B737 land met 300 pax. Het is maar een hobby!
 
[Van de havendienst is ons te kennen gegeven dat "approaching from the North" feitelijk niets zegt
Met de GPS-jes van tegenwoordig is het net zo makkelijk om te zeggen
"approaching from the North, 10 miles". Kleine moeite groot verschil.

Kan je niet alleen CAT3 zijn als er een twin binnen komt (dus PPR voor twins)
Dat heeft alleen voordeel als je in CAT1-2 wel zonder brandweerbezetting mag. Dat is mij niet duidelijk uit deze discussie. Het is mij ook niet duidelijk of de ICAO eisen m.b.t. brandweerwagen nu recommended of wettelijk verplicht zijn. Volgens N2024 is het voor CAT3 verplicht, maar voor CAT1-2?

Natuurlijk is het beter om een brandweer te hebben, maar geen poen is geen poen. Er zijn in mijn buurt 100-en velden zonder brandweerwagen. Nederland kennende als braafste jongetje van de klas zou het me niet verbazen als we de ICAO aanbevelingen ergens tot een wetje hebben gemaakt overigens!
 
Last edited:
De optie om de lokale restaurateur ook havenmeester en brandweerman te laten zijn lijkt me niet reëel. Dan onderschat je toch eigenlijk wel een beetje de werkzaamheden van deze 3 taken.

Waarom kan dat wel in Duitsland, maar niet in Nederland :confused: ?

Ga je nog verder uit de slinger, naar Frankrijk bijvoorbeeld, dan zijn daar ook velden die gewoon onbemand zijn gedurende bepaalde delen van de dag of de week. Dat betekent echter niet dat je er dan dus niet mag landen. :eek:

Trouwens in Duitsland ken ik inderdaad ook wel een veld waar de kans groot is dat je gewoon nul feedback krijgt, omdat de torenwacht ook les geeft en net even een overlandje aan het doen is met een leerling bijvoorbeeld. Ach, komt er iemand anders binnen, dan neemt die de torenwacht wel even over. Kortom het hoeft niet altijd even dichtgeregeld te zijn als wij in Nederland doen.

Kijk als het restaurant goed draait en er 40 man zit, dan snap ik dat de restaurateur geen tijd heeft om er ook nog even de brandweerwagen en de radio bij te doen. Maar als er 40 man zit, hoop ik toch ook dat er een aantal vliegtuigen op het apron staan, dus dan kan die torenwacht waarschijnlijk ook wel uit.
Hoewel ik het in Duitsland ook wel heb zien gebeuren dat er dan even een vrijwilliger op het terras werd aangewezen om de radio te doen. (Uiteraard wel iemand die minimaal wel eens vliegt, zodat hij/zij wel de basics van het bedienen van de radio begrijpt.)
 
Trouwens in Duitsland ken ik inderdaad ook wel een veld waar de kans groot is dat je gewoon nul feedback krijgt, omdat de torenwacht ook les geeft en net even een overlandje aan het doen is met een leerling bijvoorbeeld. Ach, komt er iemand anders binnen, dan neemt die de torenwacht wel even over. Kortom het hoeft niet altijd even dichtgeregeld te zijn als wij in Nederland doen.

Mee eens. Ben afgelopen dagen naar Hildesheim(*) geweest. Daar werd de toren bemenst door vrijwilligers ... en als die niet op de toren zaten, dan werd de automaat ingeschakeld!
Vanmorgen ben ik vertrokken zonder de torenwacht gezien te hebben. Het 'hangargeld' maar betaald aan een clublid die er rondliep en toen ik bezig was met de runup kreeg ik van de inmiddels aangekomen vrijwilliger over de frequentie te horen dat hij het geld (21 eurootjes voor 3 nachten:eek:) had ontvangen van Herr Streich. Relaxed allemaal.

(*) In deze tijd met dit weer :kerst: was het een beetje troosteloos daar. Restaurant werd verbouwd (is dit jaar al het derde veld Duitse veld waar dit gaande was). Vliegveld Hildesheim ligt wel mooi. Voor 10 euro ben je met de taxi binnen mum van tijd midden in de stad, waar ze heel veel aan het restaureren zijn en waar ook nog genoeg straatjes met vakwerkhuizen te vinden zijn.
Maar ja mijn eigenlijke doel was Bamberg (staat op Unesco lijst) ... maar dat moet ik in het voorjaar nog maar eens proberen. :)
 
Relaxed allemaal.
Dat lijkt inderdaad het sleutelbegrip. We doen het toch om de ontspanning? Piloten EN groundcrew? OK, het kost wat het nu eenmaal moet kosten, fossiele brandstof is onvermijdelijk duur vandaag de dag - maar gekker moet het dan ook niet worden.

Dat lijken de meeste vliegveldoperatoren in Nederland (en in de UK ook, blijkbaar?) minder goed door te hebben dan in de rest van West-Europa. Om van de NL'se overheid maar te zwijgen. Als ik goed gelezen heb.
 
In de UK heb je grote verschillen tussen vliegvelden van verschillende klasse. Niet te vergelijken met NL waar we gewoon geen unlicensed fields, private fields of farm strips kennen die je mag bezoeken.
 
In de UK heb je grote verschillen tussen vliegvelden van verschillende klasse. Niet te vergelijken met NL waar we gewoon geen unlicensed fields, private fields of farm strips kennen die je mag bezoeken.

Fundamenteel is er weinig verschil.
Of is de kans op brand groter in Nederland?
Of zijn Britten zelfstandiger dat ze zonder havenmeester kunnen?
Of zijn Nederlanders notoire wanbetalers dat we iemand ter plekke moeten hebben?
Nee.

De wetgeving die er bovenop ligt, die is inderdaad anders en niet te vergelijken. Bijv. in het land waar ik zit hoef je pas een brand- en reddingsbrigade vanaf 350.000 passagiers per jaar.
 
Nederandse wetgeving heeft GA altijd betutteld.
In de UK is GA veel groter dan in NL en is de lobby navenant sterker. Bovendien is een groot stuk luchtruim vrijer dan hier.
Met de komst van de JAA is het in Nederland verbeterd, het gaat alleen niet zo snel als sommigen wel zouden willen. Maar de dagen dat echt helemaal niets mocht zijn voorbij.
 
Back
Top