Voortaan even bellen op MZ

Ik had me nog niet bemoeid met deze discussie, en ga dat ook niet echt doen. Maar de voorstellen die FotoJunky hierboven geeft zijn nou juist dingen die ze op EHMZ de afgelopen jaren hebben uitgeprobeerd. Mij staan acties bij als gratis koffie en bolus bij een landing, gratis touch and goes op maandagen, en meer van dat soort dingen.

Het ontbreekt volgens mij op EHMZ helemaal niet aan initiatieven of goede ideeën. Maar iets waar we in heel Nederland erg veel geld aan kwijt zijn is de vaak wel erg strakke regeldrift. Als dat nou eens wat omlaag kon, praktischer kon worden, en meer in overeenstemming gebracht kon worden met wat er in landen om ons heen al gebeurd is, dan denk ik dat we heel veel mensen een stuk blijer kunnen maken.

Zelf ken ik het ook uit het buitenland, de velden waar maar één of twee managers het hele veld(je) runnen omdat er niet continu iemand op de toren hoeft te zitten, omdat er geen peperdure brandweerwagen hoeft te staan voor als het misschien eens een keer fout zou kunnen gaan, omdat er gewoon praktische oplossingen zijn voor kleine en minder kleine probleempjes zonder dat die door een instituut onderzocht en goedgekeurd moeten worden. Waarom kan dat in dit land niet? Ik denk dat daar de crux zit, alle goede acties en bedoelingen van het management van EHMZ en andere kleine en groene (niet primair commerciële) velden ten spijt. Zij kunnen ook niet anders dan zich richten op de regelgeving die vaak niet met hen of door hen bedacht is . . .
 
De tarieven op MZ zijn misschien iets té billijk

Billijk ????

Kost met mijn Lance eu 43,50 voor een landing. op een grasveld zonder enige aanvullende service.
Ik betaal op Antwerpen eu 27,50. Dan kan ik s'morgens om 06:30 weg. Kan s'avonds tot 22:30 landen inclusief Airtraffic control en een ILS.

Iets klopt er niet in dit plaatje.
 
Billijk ????

Kost met mijn Lance eu 43,50 voor een landing. op een grasveld zonder enige aanvullende service.
Ik betaal op Antwerpen eu 27,50. Dan kan ik s'morgens om 06:30 weg. Kan s'avonds tot 22:30 landen inclusief Airtraffic control en een ILS.

Iets klopt er niet in dit plaatje.

Snap ik, maar je valt wel in een iets hogere categorie als mijn C150 hé. Ook heeft AW meer bewegingen en kan de kosten over meer mensen verdelen. Nogmaals, ik vergelijk dan met Seppe.

Zelf vlieg ik i.v.m. met kosten ook liever op Headcorn dan op Seppe, je kijkt toch naar waar voor je geld. Maar om eerlijk te zijn hebben de NL vliegvelden wel hogere kosten als de landen om ons heen.
 
Ik had me nog niet bemoeid met deze discussie, en ga dat ook niet echt doen. Maar de voorstellen die FotoJunky hierboven geeft zijn nou juist dingen die ze op EHMZ de afgelopen jaren hebben uitgeprobeerd. Mij staan acties bij als gratis koffie en bolus bij een landing, gratis touch and goes op maandagen, en meer van dat soort dingen.

Het ontbreekt volgens mij op EHMZ helemaal niet aan initiatieven of goede ideeën. Maar iets waar we in heel Nederland erg veel geld aan kwijt zijn is de vaak wel erg strakke regeldrift. Als dat nou eens wat omlaag kon, praktischer kon worden, en meer in overeenstemming gebracht kon worden met wat er in landen om ons heen al gebeurd is, dan denk ik dat we heel veel mensen een stuk blijer kunnen maken.

Zelf ken ik het ook uit het buitenland, de velden waar maar één of twee managers het hele veld(je) runnen omdat er niet continu iemand op de toren hoeft te zitten, omdat er geen peperdure brandweerwagen hoeft te staan voor als het misschien eens een keer fout zou kunnen gaan, omdat er gewoon praktische oplossingen zijn voor kleine en minder kleine probleempjes zonder dat die door een instituut onderzocht en goedgekeurd moeten worden. Waarom kan dat in dit land niet? Ik denk dat daar de crux zit, alle goede acties en bedoelingen van het management van EHMZ en andere kleine en groene (niet primair commerciële) velden ten spijt. Zij kunnen ook niet anders dan zich richten op de regelgeving die vaak niet met hen of door hen bedacht is . . .

Thanks!
 
@Chase: Kijk, ik ben niet zo thuis op MZ dat ik er dagelijks kom en dit soort dingen hoor. Dank voor de eye-opener. Ik ken Nederlandse velden vooral als velden waar men vooral niet te veel initiatieven wil ontplooien en vooral niet flexibel wil zijn. Fijn om te horen dat EHMZ daar dus een uitzondering is.

@N2024: Als je veel CAT3 wilt, dus zegt mij logica dat je het hebt over snelle kisten, dan is vergelijken met het buitenland wellicht wel verstandig. Die leggen de extra paar NM naar bijvoorbeeld Belgie natuurlijk in minuten af.
Voor mij is MZ (vanaf Stadtlohn) ongeveer evenver als diverse bestemmingen aan de Duitse noordkust. Dus je ziet dat het voor mij wel logisch is om tarieven met duitse velden te vergelijken. Maar ook vanaf EHLE of EHTE zijn veel duitse velden in ongeveer dezelfde tijd te bereiken als MZ.

(e.a. puur bedoeld als andere manier om naar dingen te kijken.)
 
De CAT3 is meer voor Transal, dit onderhoudsbedrijf op MZ ontvangt regelmatig twins. Ook is er 1 based twin.
 
De CAT3 is meer voor Transal, dit onderhoudsbedrijf op MZ ontvangt regelmatig twins. Ook is er 1 based twin.

Kan je niet alleen CAT3 zijn als er een twin binnen komt (dus PPR voor twins)
Wellicht dat een beperkte torenbezetting dan wel kan/mag of air-to-air.

Worden de CAT3 kosten (vooral) gedragen door Transal of landingsgeld Twins of door iedereen?
 
Een cat3 landing is veel duurder.

Heb gisteren paar mensen op het veld gesproken. De 2 uur wordt ws korter, als het vliegweer is dan is er praktisch altijd bemanning.
 
Het probleem van MZ is in meer of mindere mate het probleem van alle NL velden. Het is ook een beetje het verhaal van het kip en het ei. Sommigen zijn net wat handiger dan anderen, maar laten we wel zijn, hoe vaak gebeurt het niet dat je ergens komt en het is er bijna uitgestorven. Op een mooie zaterdag nota bene. Zoveel privé vliegers en verhoudingsgewijs zo weinig vliegbewegingen. Tja, dan kan ik mij voorstellen dat de kosten moeten worden opgehoest door die paar frequent flyers.

Waarom zie je verhoudingsgewijs zo weinig vliegers uitvliegen naar dat handje vol velden dat er in NL is? Ik zie het probleem voor een deel bij ons als privé vliegers liggen. We vliegen te weinig. Sowieso raar, want waarom hebben we nou zo ons best gedaan om dat papiertje te halen. We wisten dat vliegen geld kost en het zwaartepunt van de kosten met name in de opleiding ligt. Ben je dus van de meest vretende kostenpost af vliegen we weinig of helemaal niet meer.

Als we meer vliegen hebben de velden betere inkomsten en kunnen de kosten in de hand houden. Bovendien zijn ze dan misschien beter in staat om wat meer leven in de brouwerij te brengen. Neem Seppe, persoonlijk vind ik het daar niet zo gezellig. Er is geen reet te doen, maar je betaalt de hoofdprijs. Zelf heb ik jaren Lelystad als thuisbasis, maar ik kan me voorstellen dat als je dat niet hebt, je kent niemand en hebt geen binding met de aanwezige vliegscholen je jezelf in niemandsland waant. Je komt terecht in een kil hoofdgebouw en krijgt (waarschijnlijk) te horen dat je beter naar Flantua kan lopen om je koffie te gaan halen. Als het mooi weer is kan je fijn vliegtuigjes bekijken op het terras. Maar meestal is het geen terrasweer. Drachten, dat is een ander verhaal. Vriendelijk, dorps bijna. Klein maar fijn. Budel is al helemaal een ramp wat gezelligheid betreft, dus dan maar de grens over want daar verwacht je eigenlijk geen bekenden tegen te komen, dus is de verwachting over gezelligheid anders. En daar zit dan verrassend veel leven in.
 
Ik ben het helemaal eens met Wutang, ik vlieg vanaf lelystad en het enige Nederlandse veld wat ik nog bezoek is Texel. Voor de reden hierover zie het andere topic. Eventueel zou ik nog Venlo willen proberen, maar dat komt aankomende zomer wel.

De rest probeer ik te vermijden (noodgevallen daar buiten gelaten) vanwege de exorbitant hoge landingsgelden en de onvriendelijkheid.

Ter vergelijking: EDLV, 1 landing inclusief kopje koffie, handling en vervoer vanaf je vliegtuig met een taxi busje naar het luchthaven gebouw kost je 20 euro. Daar kan ik op EHMZ niet eens voor landen en het geldt helaas voor meer Nederlandse groene velden. Nu ga je niet naar EDLV voor het leuke veld, maar even als voorbeeld. Andere Duitse velden zijn nog veel goedkoper en vriendelijker dan de concurrenten uit Nederland.
 
Op EHMZ staat er een leenfiets klaar voor jou en je pax (vlg mij), fiets naar het dorp en in maak een gratis latte macchiato voor je. Of drink je liever zwart? Of fiets naar de botenverhuur van v belzen en ga lekker varen op het veerse meer. Bij welk veld kan dat?!

Waarom zijn we onvriendelijk eigenlijk, we hebben al de touch and go actie op ehmz, bolussen zijn ook al voorbij gekomen, een vliegveld moet op 1 of andere manier wel cash flow genereren he. Ok gratis landen maar parkeren voor 10 euro per uur?

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
We kunnen wel fitten op de Nederlandse velden en blijven vergelijken met onze buren, maar ik vind dat de meeste NL-se velden een buitengewone prestatie leveren in ons dichtbevolkte en "luchtvaartminnend" Nederland. Ze doen er alles aan om open te blijven! Als EHSE niet was overgenomen door ondernemers, dan was het er niet meer ... de gemeenschap (gemeentes, provincie en daarmee ook de bevolking) wilde/kon niet meer bijleggen. De strijd van EHHV, en ander groene velden, is alom bekend.

Als we oordelen dan vind ik moet je ook kijken naar omstandigheden waarin velden verkeren. Familie de Bruin levert inderdaad een buitengewone prestatie, alle hulde! Maar we moeten ook meerekenen dat EHTX midden op een eiland ligt en dat het veld buiten een trekpleister voor toeristen (die het eiland gelukkig in grote getalen bezoekt), para's en vliegers ook belangrijk is als verbinding met het vaste land. Het veld heeft dus steun van bevolking en bestuurders. Hoe anders, onvergelijkbaar, is de situatie van EHMZ, en andere velden. En als je dat meeweegt, hoe oordeel je dan ...

Als we gaan vergelijken met Duitsland, waar ikzelf erg graag naar toevlieg (hopelijk komende week weer een rondje). Mij valt op dat bevolking en (kleinere) gemeentes daar over het algemeen hecht zijn en trots zijn op het feit dat er een veld is. EDLH (Hamm), en er zijn meer voorbeelden, ligt bijna centraal in de stad ... je loopt tien minuten naar het centrum. Op de een of andere manier is zo'n situatie onacceptabel in ons landje. En dan laat ik nog buiten beschouwing dat (lokale) overheden in Duitsland op veel plaatsen wel bereid zijn velden te subsidiëren.
 
De laatste keer dat ik op EHMZ was, was in het voorjaar. Bij het betalen van de landing is mij helemaal niets verteld over gratis t/g's of een leenfiets of bolussen dus dat was een gemiste kans anders had ik daar zeker gebruik van gemaakt.

Nu gaat het hier specifiek over EHMZ in dit topic, maar mijn post hierboven geldt meer in zijn algemeenheid voor de Nederlandse velden. Prijs is 1 ding, maar het is gewoon erg simpel om vriendelijk te zijn. Bijvoorbeeld:

Ik: Midden-Zeeland Radio PHKAX, VFR, approaching your field from the north, request landing information.

Havenmeester: PAX, welkom op Zeeland Airport! Runway in use ... etc etc. Daarna bij het betalen te vertellen dat je de fiets mee kan nemen ofzo.

Het zijn soms de kleine dingen die een veld kunnen onderscheiden. Een ander voorbeeld wat ik heb is dat ik op Seppe vroeg aan de havenmeester of hij wat NOTAMS wilde uitprinten. Uiteindelijk is dat gebeurd, maar hij liet me toch wel even merken dat dat niet tot zijn werkzaamheden behoorde... Daar tegenover staat een ervaring op Biggin Hill, waar ik zonder vragen een hele lijst papieren kreeg voor het voorbereiden van mijn vlucht naar Nederland. Het weer van half Europa stond erop, maar toch vriendelijk van deze heer. Als ik ergens arrogantie verwacht had op een vliegveld vlak bij London die vol met peperdure bizz jet staat dan was het daar wel.

Misschien is het iets Nederlands om afdeling 'customer service' als ondergeschikt te vinden ten opzichte van afdeling finance, maar naar mijn mening slaan een hoop bedrijven/vliegvelden daar de plank mis. Even weer Texel als voorbeeld waar het wel kan. Eerst klant vriendelijkheid, dan komt de $£€ vanzelf wel.

Vliegen in Europa en met name in Nederland wordt steeds duurder en dat maakt een hobby niet altijd leuk. Maar misschien ben ik te pessimistisch en moet ik alle groene velden in Nederland nog een kans geven om zich te verbeteren, dat zullen de buitenlandse bezoekers ook zeker waarderen.

Ps: een Latté is altijd lekker! Bedankt voor de uitnodiging! Misschien kom ik dan toch maar eens op maandag om wat t/g's te oefenen en daarna de fiets te pakken om gebruik te maken van jouw uitnodiging.
 
Hier staan de acties van EHMZ.:)

Bel wel even van te voren voor de koffie hé, op maandag is nl. m`n showroom gesloten normaal gesproken.

O ja, we hebben de afgelopen week een RT avond gehouden. Van de havendienst is ons te kennen gegeven dat "approaching from the North" feitelijk niets zegt, dus dat je ófwel je positie geeft (Neeltje Jans bijvoorbeeld) ófwel geen positie zegt. Maar dit bedoel ik niet klantonvriendelijk hoor, want tot voorheen deed ik dat zelf ook zo omdat ik niet wist dat ze dat anders wilden :). De RT avond was wel leuk trouwens, ik zet de presentatie misschien nog `s op mijn blog.
 
Ik heb er niet zoveel moeite mee dat nederlandse vliegvelden relatief hoge landinggelden vragen. Dit is inherent aan het systeem dat er niet of nauwelijks wordt gesubsidieerd. Maar een vriendelijk woord en gewoon service verlenen kost niets.
Als het filen van een vluchtplan of het uitdraaien van het weer al te veel moeite is, heb je wat mij betreft weinig bestaansrecht.
Service en oog voor je klanten kan een veld onderscheiden en dus ook een deel van de hoge landingsgelden justificeren.
 
Dat soort info horen ze in Duitsland dus juist liever wel.

Ik heb die discussie ook wel eens gehad en de reactie van zowel leraren als toren managers aan de stam tafel was:

Graag melden, met een algemene richting indicatie en een tijdsindicatie, dus 5 minuten noord van EDLS bijvoorbeeld en vooral niet PHKAX boven Gronau. (Wie weet zo waar Gronau ligt? Inderdaad, voor veel kisten ongeveer vijf minuten ten noorden van EDLS.)

De melding van de ongeveer locatie op 5 of 10 minuten van het veld, doe je volgens de mensen daar aan tafel NIET voor de toren, maar wel voor andere vliegers die ook van/naar het veld onderweg zijn. Omdat piloten die van andere velden komen niet alle lokale bezienswaardigheden kennen, is een koersindicatie veelal handiger dan een indicatie als "boven Boekelo".

Maar goed, tegenwoordig willen ze op Stadtlohn ook liever niet meer dat je nog een "acknowledge" stuurt na windinformatie. (Vroeger even twee keer kort de zendknop indrukken, doe maar niet meer.)

Zo heeft ieder veld zo zijn eigen eigenaardigheden denk ik dan maar.
 
Er moet iemand zijn om de brandweer wagen te bedienen e.d.
Kan je bijvoorbeeld de eigenaar van het restaurant opleiden om op rustige tijden als havenmeester te fungeren?
combineer de twee en voilà:

Air-to-air frequentie en de restaurant eigenaar is de brandweerman.

Potje voor het landingsgeld en een videocamera om de vliegbewegingen te registreren voor wanbetalers.
 
O ja, we hebben de afgelopen week een RT avond gehouden. Van de havendienst is ons te kennen gegeven dat "approaching from the North" feitelijk niets zegt, dus dat je ófwel je positie geeft (Neeltje Jans bijvoorbeeld) ófwel geen positie zegt.

Het zal de havendienst misschien niets zeggen, maar eventuele vliegers in de buurt wel. Het is op EHLE standaard gebruikt ("Approaching Bravo from the north, two minutes out"), en als ik dat hoor terwijl ik *ook* ongeveer twee minuten van Bravo zit dan weet ik dat ik die kist tegen ga komen. Kom ik zelf ook nog uit het noorden dan kijk ik nog eens heeeel goed rond want dan moet die kist vlakbij zitten!

Kortom, de radio is er niet alleen voor de mannen op de toren..
 
Is er geen standaard rt voor ongecontroleerde velden ???
Het kan toch niet zo zijn dat ieder veld er zijn eigen rt regels op na houdt.
Niet zo handig voor bezoekers.
 
Er zijn natuurlijk bovenal de regels, vastgelegd door ICAO. Maar daarbovenop zijn er plaatselijke gewoontes, het is beleefd maar niet verplicht zich daaraan te houden.

Bv. als ik niet beter wist zou ik, als ik ooit Grimbergen aanvloog, oproepen met "Grimbergen Radio, ((reg)), inbound Londi two minutes from the North, 1500 descending 900, next your field, to land" maar de inboorlingen zeggen meestal iets in de trant van "...approaching Londi, request landing information" en het mannetje op de grond geeft dezelfde reactie op het een als op het ander, dus waarom niet?

PS niet vergeten dat radio niet overal verplicht is. Goed luisteren en correct praten is een goede zaak, maar rondkijken blijft eerste prioriteit. Zelfs waar radio wel verplicht is kan er eentje rondhossen met een defecte radio!

PPSS zitten we nu niet heel erg ver van EHMZ vandaan?
 
Back
Top