Voortaan even bellen op MZ

N2024

Active member
Tipje: Als je van de winter naar EHMZ wilt (vooral doen!) houdt er dan rekening mee dat het helaas niet logisch is dat er ook iemand op de toren zit. Even bellen van te voren dus. Hier het linkje naar m`n blogitem hierover.

De notam:

AGA (B0656/11)
B) 1111220000
C) 1112312359
E) AD PPR DUE TO COST REDUCTION. AD AVBL AFTER 2HRS NOTICE.BRIEFING BY PHONE MANDATORY. TEL
31 (0)113 61 25 28.
 
Jammer dat het nodig is, maar continue de toren bezet houden is te duur voor het vliegveld. Zomaar spontaan even een rondje vliegen met relaties zit er helaas niet meer in voor mij tijdens de winter.

Dat het nodig is, snap ik op zich best. Alleen dat je nu niet meer spontaan een rondje kan gaan vliegen.. Als je bedenkt dat je een rondje wilt gaan vliegen, heb je toch nog wat voorbereiding nodig, dus als je dan als eerste even belt, moet het volgens mij best wel goed komen. Als ik mij niet haast, heb ik op het veld vaak wel een uur nodig voordat ik echt los kan. Kist controleren, kist uit de hangar, walk-around, wat uitleg aan de passagier(s). Voor je het weet is er een uur voorbij.
Dus als je een uur voor je op het veld bent, belt, moet het lukken.
 
air-to-air frequentie en een potje waar het landingsgeld in kan.

hoeft er nooit meer iemand te zitten.
 
Dat het nodig is, snap ik op zich best. Alleen dat je nu niet meer spontaan een rondje kan gaan vliegen.. Als je bedenkt dat je een rondje wilt gaan vliegen, heb je toch nog wat voorbereiding nodig, dus als je dan als eerste even belt, moet het volgens mij best wel goed komen. Als ik mij niet haast, heb ik op het veld vaak wel een uur nodig voordat ik echt los kan. Kist controleren, kist uit de hangar, walk-around, wat uitleg aan de passagier(s). Voor je het weet is er een uur voorbij.
Dus als je een uur voor je op het veld bent, belt, moet het lukken.

Ik woon bijna op het vliegveld (3 minuten rijden), kan best binnen een kwartier airborne zijn hoor. Bijv. als op zaterdag om 16.00u de laatste klant hier weg gaat snel nog even een rondje voor sunset. Kist staat in eigen hangar, rijdt zo naar buiten. Ben je toch zo klaar?
 
Mag niet in NL
Dacht dat er Europese regels golden.
In alle landen om ons heen zie je velden met air to air en al dan niet een potje.
Frankrijk, heel veel velden toren bezet tussen 0900 en 1600 daarvoor en daarna air to air.
Belgie, neem Zwartberg bv ook air to air.

Vraag me af of het regelgeving is of eigenbelang van de eigenaren / beheerders.
Met bezette toren kun je immers de belachelijke bedragen vragen.
Geloof dat er niemand 35 euro in een potje doet om op een grasveld te mogen landen.
 
Op Zwartberg heb ik inderdaad eens zo`n potje gebruikt om te betalen. In een boek moet je dan zelf je landing invullen.

In NL mag dit niet. Er moet iemand zijn die de brandweer auto kan bedienen.
 
Het is inderdaad erg duur allemaal, onze brandweerwagen is ook "afgekeurd" dus staat er nu een gehuurde á 2000 per maand meen ik.
 
Het is inderdaad erg duur allemaal, onze brandweerwagen is ook "afgekeurd" dus staat er nu een gehuurde á 2000 per maand meen ik.

De brandweerwagen is niet afgekeurd, deze voldeed alleen niet aan CAT 3. De auto is eigendom inmiddels.

Volgens mij is air to air niet verboden, als iemand s'morgens (en indien nodig) het seinenvierkant goed legt is het ok. Brandweer is (op alle door de weekse dagen) voldoende aanwezig.
 
Tsja, ik snap dat ook niet. Vanmiddag eventjes EBZH-EBKH gevlogen, en terug. Er waren best mensen van het clubbestuur aanwezig op de Keiheuvel, maar ik heb niemand nodig die mijn handje vasthoudt om het register in te schrijven en mijn landingsgeld te betalen (5, VIJF euro!)
Wel op voorhand even gebeld, wegens PPR, en daarbij vernomen dat de 25 gebruikt werd, met een links circuit. Dus daar aangekomen en een links circuit gevlogen en geland op de 25, en tussendoor al eens blind omgeroepen waar ik was en wat ik verder nog van zin was. Niet vergeten rond te kijken want er had natuurlijk ook altijd iemand zonder radio kunnen rondvliegen.

Het werkt echt allemaal heel simpel en vlot, en waarom er een brandweerwagen zou moeten staan is me ook niet duidelijk, m.i. zou die slechts in uitzonderlijke gevallen het verschil kunnen maken tussen leven en dood. Maar dat is weer een aparte discussie.

PS de keuken van De Kei is nog steeds voortreffelijk!
 
als iemand s'morgens (en indien nodig) het seinenvierkant goed legt is het ok.

Ja, zo is het in Belgie gebruikelijk. Wel tegelijkertijd in het vliegveldregister inschrijven dat er geopend werd. En 's avonds de omgekeerde ceremonie, uiteraard. Hier en daar mag je niet te nauw kijken op dat seinenveld, bv. in EBBZ durven ze er erg creatief mee omgaan.

Ik verneem dat de Franse overheid zelfs de verplichting afschaft om een seinenveld te leggen of te onderhouden, precies om het openhouden van een vliegterrein betaalbaar te houden. Dat heeft er ook mee te maken dat de Franse overheid een groot aantal vliegvelden heeft overgedragen aan plaatselijke overheden, meestal gemeentebesturen, zonder te vragen of die daar nu eigenlijk zaten op te wachten.
 
wat zijn de sancties dan als ik zomers om 6 uur s'ochtens mijn kist neerzet op bv seppe. even sanitaire stop en weer verder. tenslotte geen transponder plicht als ik onder de 1200ft blijf en contact met dutchmill ook niet. dus in principe niet traceerbaar
ga dit donderdag vragen tijdens bezoek aan dutchmill.
 
Als ik lees
AD PPR DUE TO COST REDUCTION. AD AVBL AFTER 2HRS NOTICE.BRIEFING BY PHONE MANDATORY. TEL 31 (0)113 61 25 28.
mag ik daar dan uit opmaken dat het landingsgeld verlaagd werd? Of van WIE werd de cost gereduce'd?
 
wat zijn de sancties dan als ik zomers om 6 uur s'ochtens mijn kist neerzet op bv seppe. even sanitaire stop en weer verder.

Toen ik nog vliegles had hoorde ik dat de vliegschool een keer een telefoontje kreeg van een klant die vroeg of hij voor maandagavond van 19-21 een toestel kon huren. Dat kon. Hij deed om 19 uur de walkaround en stapte in, riep de toren op, maar kreeg geen antwoord. Hij taxiet naar de baan, doet zijn run-up en roept nog een keer op. Geen reactie. Dan toch maar de lucht in.

Op de toren wisten ze wel dat het die dag tweede pinksterdag was en dat ze om 19 uur dicht gingen. Ze waren ze de zaak aan het afsluiten toen ze hem hoorden vertrekken. Ze bellen de vliegschool om te vragen waar die in hemelsnaam mee bezig waren en vervolgens met Dutchmil om te waarschuwen dat hij niet meer mocht landen. In de lucht krijgt die piloot dus te horen dat hij moet uitwijken naar Hilversum. De volgende dag moest hij het toestel terugbrengen.

Landen op een gesloten vliegveld is net zo strafbaar als landen in een weiland van een bevriende boer. Het is op dat moment geen vliegveld. Hoe hoog de boete is weet ik niet, maar ik zou het er niet op gokken.

P.
 
Neem Zweden waar ik heel regelmatig vlieg: de clubs, of als particulier, 'kopen' het landen op alle groene velden (verhard en onverharde banen) jaarlijks af. Ik geloof dat het nog geen E 100 kost. Daarna ben je vrij om overal te landen. Alleen aanmelden in de lucht en je intenties doorgeven. Soms is het veld wel bemand, soms niet. Zelfs de sleutels van de kantines van de diverse clubs circuleren rond en die leen ik dan weer op het veld waarvan ik vandaan vlieg. Aldaar neem je je koffie, lees je een boekje en doet dan een duit in het bakje. Vaak kom je wel een collega vlieger tegen om tegenaan te kletsen. Dan maak je kennis en ben je van harte welkom om terug te komen.

Natuurlijk zie ik ook wel het probleem wanneer er een ongeval plaatsheeft (geen brandweer). Maar dit is toch een systeem waar Europa een voorbeeld aan zou kunnen nemen. Duitsland voorop (veel velden), Belgie daarna (veel velden in beheer door clubs), Nederland achteraan want hier zijn de meeste velden natuurlijk weer commercieel.
 
Tsja, dat is Nederland. Als de zaken slecht gaan dan kan je twee dingen doen.

1. Je maakt het goedkoper en/of makkelijker en/of aantrekkelijker zodat je meer activiteit en daarmee meer omzet genereert

2. Je maakt de boel duurder zodat je met nog minder activiteit hoopt kostendekkend te worden. Hiermee jaag je nog meer mensen weg en zal je de prijzen nog hoger moeten maken.

In het vliegtuig minnende Nederland wordt altijd voor optie 2 gekozen.
 
Scirob,

Helemaal meen eens! In Nederland ziet men soms wat eenvoudige marketing basics over het hoofd. Muv van Texel, laat ik Nederland liever links liggen. Wat vaak een oplichterij voor een eenvoudig overlandje. Het gaat me niet om € 10,- meer of minder. Die ben ik toch wel kwijt. Maar ik heb geen zin om me in Nederland meer te laten oplichten dan strikt noodzakelijk is;)
 
Back
Top