Vliegmedische keuring

Vliegmedische keuring is een soort apk keuring om te voorkomen dat je achter de knuppel onwel wordt etc. m.a.w. korte termijn planning. Goedkeuring betekent helemaal niet dat je gezond bent, alleen maar dat je veilig kan vliegen.

KLM bedrijfsmedische keuring is veel uitgebreider omdat KLM wil weten of je het ook 30 jaar vol gaat houden en niet na 5 jaar in de ziektewet komt of uberhaupt vaak ziek gaat zijn. Vandaar bv ook testen op suikerziekte. Dus: lange termijn planning.

Vind het toch wel erg raar...
Ik neem aan dat iedere vliegmaatschappij van tevoren wilt weten of een piloot het 30 jaar gaat uithouden.

Leg je eerst 150k neer voor je opleiding, waar je medisch dus maar 'half' gekeurd bent. Om daarna bij elke maatschappij afgewezen te worden doordat je suikerziekte zou hebben. Het lijkt mij juist logisch dat dit voor je opleiding start al wordt gedaan...

Maar goed, de realiteit is niet anders
 
Matt,

De eerste vliegmedische keuring is veelomvattender dan de vervolg keuringen. Toch blijft het alleen maar kijken of je medisch veilig kan vliegen.

Je kan vliegmedisch elke keer goedgekeurd worden en toch vaak ziek zijn, griep verkoudheid etc. Daar kijkt een luchtvaartmaatschappij naar aangezien je eenmaal binnen een dure medewerker bent.
 
Matt,

De eerste vliegmedische keuring is veelomvattender dan de vervolg keuringen. Toch blijft het alleen maar kijken of je medisch veilig kan vliegen.

Je kan vliegmedisch elke keer goedgekeurd worden en toch vaak ziek zijn, griep verkoudheid etc. Daar kijkt een luchtvaartmaatschappij naar aangezien je eenmaal binnen een dure medewerker bent.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Wat ik bedoel is hetvolgende:
De medische keuring voordat ik aan een opleiding van 150k begin is als ik de verhalen moet geloven weinig omvattend.

Slaag je voor de opleiding en heb je een lekkere 150k schuld aan je broek, dan mag je nog eens een heftige medische keuring ondergaan bij een airline. Als deze dan ineens veel uitgebreider is en er daardoor een ziekte ontdekt wordt die bij je initiele keuring niet aan het licht kwam, dan kun je nergens aan de bak maar heb je wel die grote schuld staan.

het is veel beter mijn inziens de grote keuring al te doen voordat je uberhaupt aan bij een fto gaat starten.

I rest my case :D
 
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Wat ik bedoel is hetvolgende:
De medische keuring voordat ik aan een opleiding van 150k begin is als ik de verhalen moet geloven weinig omvattend.

Slaag je voor de opleiding en heb je een lekkere 150k schuld aan je broek, dan mag je nog eens een heftige medische keuring ondergaan bij een airline. Als deze dan ineens veel uitgebreider is en er daardoor een ziekte ontdekt wordt die bij je initiele keuring niet aan het licht kwam, dan kun je nergens aan de bak maar heb je wel die grote schuld staan.

het is veel beter mijn inziens de grote keuring al te doen voordat je uberhaupt aan bij een fto gaat starten.

I rest my case :D


In dit geval ben je arbeidsongeschikt dacht ik en neemt het garantiefonds het hele bedrag over, dat is tenminste wat ik gehoord heb op de opendag van de KLS.
 
tjah... oke dat voordeel heb je dan idd had ik even niet bij nagedacht.
maar voor de aspiranten is het fijner om van tevoren te weten of je wel die 'grote' keuring door gaat komen toch?
 
Met 'grote keuring' bedoelen jullie dan een bedrijfskeuring? De meeste maatschappijen hebben die niet, vragen slechts een JAR-FCL klasse 1 keuring. Kijk maar eens in de (online) personeelsadvertenties.
Je kunt idd zelf altijd een loss of license verzekering afsluiten.

Ga je bijvoorbeeld richting China, dan heb je te maken met een veel zwaardere medische keuring dan hier de JAR-FCL klasse 1.

Succes!
 
Met 'grote keuring' bedoelen jullie dan een bedrijfskeuring? De meeste maatschappijen hebben die niet, vragen slechts een JAR-FCL klasse 1 keuring. Kijk maar eens in de (online) personeelsadvertenties.
Je kunt idd zelf altijd een loss of license verzekering afsluiten.

Ga je bijvoorbeeld richting China, dan heb je te maken met een veel zwaardere medische keuring dan hier de JAR-FCL klasse 1.

Succes!

Toch vreemd dan dat de ene maatschappij genoegen neemt met een JAR-FCL class 1 medical. en dat grotere maatschappijen toch een bedrijfskeuring doen.

maar goed genoeg hierover denk ik he
 
Kan me best voorstellen dat er maatschappijen -zoals KLM- zijn die graag willen weten hoe je lange termijn 'gezondheidsverwachtingen' er uitzien dit ivm met een ('levens')lange carriere aldaar.
 
Ja klopt, loss off licence toch?

Springt de lol verzekering niet slechts in bij het verlies van je officiele medical? Een naar de klm arbo check uitgebreide werking van de lol lijkt mij, helaas, een sprookje...Heeft iemand hierover concrete informatie?
 
Springt de lol verzekering niet slechts in bij het verlies van je officiele medical? Een naar de klm arbo check uitgebreide werking van de lol lijkt mij, helaas, een sprookje...Heeft iemand hierover concrete informatie?

Hij bedoelde denk ik het garantiefonds dat je hebt bij de kls.
Als je achteraf niet medisch wordt goedgekeurd dan krijg je toch nog je geld
 
Hij bedoelde denk ik het garantiefonds dat je hebt bij de kls.
Als je achteraf niet medisch wordt goedgekeurd dan krijg je toch nog je geld

Als je niet wordt goedgekeurd (voor de medical class 1 óf klm-arbo?) krijg je je geld...Welke keuring en welk geld doel je precies op?
 
Ik heb even wat opgezocht en kwam tot deze link

http://www.pilootworden.nl/hasflash/9/page/6312/

Hiermee wordt dus gezegd dat als je medisch ongeschikt wordt bevonden voor vlieger dat je je geld terugkrijgt.

Helaas is de KLM-arbo een toevoeging op de normale medische keuring en zal idd het garantiefonds niet uitbetalen als blijkt dat je bij klm niet aan de slag kan door het zakken voor de arbo keuring van de klm.
Je bent namelijk nog wel geschikt om te vliegen bij een andere maatschappij.
 
Last edited:
Gefeliciteerd!
Elke keer als ik dit soort berichten lees raak ik helemaal jaloers, ik hoop dat ik dit bericht ook over een jaartje kan posten :)

Dat gevoel ken ik :) Ik heb dat ook heeeeeel lang gehad. Ik heb gelukkig het voorrecht om dit met plezier te mogen zeggen!

i hope the best for you!
 
Ik ben bezig met mijn ppl en heb de ambitie ook mijn atpl te gaan halen.
Hiervoor wil ik nu alvast een medical 1 ipv 2 halen.
Ik kwam na wat zoeken op internet Multimedisch op Lelystad Airport tegen :
http://www.multimedisch.nl/data/asp/pagina.asp?land=nl&info=algemeen&keuze=vliegmedischekeuring&cat=algemeen&id=7

Heeft iemand hier al ervaring mee ?

Iemand uit mijn vriendenkring heeft zich hier laten testen en had er slechte ervaring mee, PM me maar als je meer info wil.
 
Back
Top