Verzekering tijdens PPL opleiding in VS

jkveenstra

New member
Binnenkort ga ik 5 weken naar de VS om (hopelijk) mijn PPL te gaan halen. Tijdens mijn verblijf wil ik natuurlijk graag verzekerd zijn in het geval iets tijdens mijn opleiding gebeurt. Ik ben voor ziektekosten verzekerd (via een reisverzekering), maar de eventuele kosten voor deze "gevaarlijke vliegsport" zijn hier niet in opgenomen.

Heeft iemand ervaring met het laten verzekeren tijdens de opleiding in de VS?

Zo ja, wat heb je precies (extra) laten verzekeren en wat waren de kosten?

Alvast bedankt voor de info!

Ps. Ik heb de Nederlandse Luchtvaartpool gebeld. Zij kunnen alleen een ongevallenverzekering (bij blijvende invaliditeit) en een overlijdensverzekering afsluiten.
 
Check vooral hoe de verhuurder / school / club de kisten heeft verzekerd, inclusief inzittendenverzekering (tot welk bedrag etc). Je kan ook los een ongevallen verzekering nemen, ook via luchtvaartpool / Driessen etc.

Wat gaat je PPL halen daar totaal kosten overigens, uit nieuwsgierigheid (inclusief ticket, auto, accomodatie, uren voor gelijkstelling in NL etc), gerekend met hoeveel uur?
 
AOPA USA

AOPA USA

Hi,

Al gedacht aan AOPA (USA)? Voor slechts een paar tientjes ben je lid, zij bieden ook speciale renters insurances. Volgens mij dekt dat alles wat je nodig hebt.

http://www.aopaia.com/

Succes!
 
Bedankt voor de reacties.

Aopa is een goed idee. Zal ik zeker onderzoeken.

Nosig: Ik hoop de kosten binnen €7000 te houden (wel ambitieus...).

Hierbij een berekening:
45 uur lessen in een C172 (C150 is te klein voor mij)+ accommodatie + alle examens = $8099 = ca. €5700
I-20 Administration fee = $100 = ca. €70
Vlucht = $580 = ca. €420
Visum = €100
Sevis fee = $200 = ca. €160
TSA Fee = $130 = ca. €90
Totaal = €6540

Een auto heb ik niet nodig aangezien de accommodatie vlakbij het vliegveld is (ik krijg een leenfiets). Eten reken ik niet mee, aangezien ik thuis ook zou moeten eten...

Je moet natuurlijk wel de gelegenheid hebben om 4 tot 5 weken vrij tekrijgen van je baas. Het voordeel is dat ik eigen ben en dan ook relatief eenvoudig vrij kan plannen.

In NL zou ik ongeveer het dubbele moeten betalen en daarnaast verheug ik me ook op de ervaring om naar de States te gaan...

Ps. Ik wil een JAA PPL gaan halen, dus ik heb geen NL gelijkstelling nodig (uiteindelijk krijg je een UK CAA ppl)
 
Nosig: Ik hoop de kosten binnen €7000 te houden (wel ambitieus...).

Hierbij een berekening:
45 uur lessen in een C172 (C150 is te klein voor mij)+ accommodatie + alle examens = $8099 = ca. €5700
I-20 Administration fee = $100 = ca. €70
Vlucht = $580 = ca. €420
Visum = €100
Sevis fee = $200 = ca. €160
TSA Fee = $130 = ca. €90
Totaal = €6540

Ok, vergeet niet dat je voor je brevet afgifte een hoop geld nog kwijt zou kunnen zijn (althans in NL). Een LPE examen en afgifte is zo weer 700 euro. Moet je ook nog een RT examen doen om in NL te mogen vliegen? Dat is ook weer een kleine 700 euro. Daarbij heb je hier ook in NL verschillende vluchten nodig om te wennen aan het totaal andere systeem, procedures etc, inclusief instructie. Is ook weer een 400 euro minimaal.

Alles bij elkaar opgeteld met dezelfde uren gerekend, zonder reiskosten, zou het je bij de KLM Aeroclub een kleine 11.000 euro kosten. Een verschil dus van ruim 2000 euro, mits de kwaliteit van training in de US een beetje op niveau is voor dat geld en je niet langer moet blijven.

In de praktijk heb je echter meestal 50 tot 60 uur (en in de US dus meer acco) nodig voordat je klaar bent voor examen.
 
Nosig

Er zijn een aantal kosten niet opgenomen in mijn begroting:

afgifte van License = 176 GBP = ca. €210 (bij IVW rekenen ze ca. €430!!!)
RT examen is inclusief de eerder genoemde bedragen
JAA Medical (maar die moet je sowieso hebben) = €199

Daarbij heb je hier ook in NL verschillende vluchten nodig om te wennen aan het totaal andere systeem, procedures etc, inclusief instructie.

Dit argument heb ik vaker gehoord. Ik heb met veel mensen hierover gesproken en de meningen zijn verdeeld. Daarnaast heb ik veel vrienden/kennissen die (professioneel) vliegen (waaronder een instructeur) waarmee ik kan vliegen in NL

De redenen dat ik voor de VS kies is het volgende:
  1. Het is in Nederland praktisch onmogelijk om je brevet in korte tijd te halen ivm de theorie examens die je 1 keer per 3 maanden kunt doen bij het CBR (met een prijs van €89,- per examen!). Als je dus een examen niet haalt, moet je drie maanden wachten. Het is ook niet realistisch om alle 7 examens op één dag te halen.
  2. De KLM Aeroclub is inderdaad één van de goedkoopste opties in Nederland, echter ik heb gehoord dat de bezetting (met name in het weekend) een probleem kan zijn.
  3. Als ik het brevet over een lange tijd moet gaan halen, moet ik veel kilometers rijden om elk weekend te gaan vliegen, wat natuurlijk ook kosten met zich meebrengt.
  4. Ik wil het brevet in een korte tijd halen, aangezien ik een eigen bedrijf heb en het mij niet kan veroorloven om elk weekend te gaan vliegen.
  5. Ik haal liever een Engels brevet en wil liever zo weinig mogelijk met IVW te maken hebben (dit is mijn gevoel/ mening).
  6. Het is nog steeds goedkoper (volgens jou berekening: €2000,-, wat nog steeds een hoop geld is)
 
Een PPL voor 7k? En dan ook nog in een C172... Dat is inderdaad wel ambitieus.

Ik heb het zelf in de US gedaan in 2005, toen stond de wisselkoers op $1.40.
Wel op een PA-28 wat ongeveer hetzelfde kost als een C172. Het PPL heb ik in 45 uur gehaald en ik was inclusief mijn verblijf en ticket alles bijelkaar iets van 12k euro kwijt. En dan heb ik geen extra dingen gedaan als uit mijn dak gaan in het weekend.

Overigens over de verzekering: JC heeft nog wel een adres voor je. Wellicht dat dat ook nog ergens op het forum vermeld staat.
 
[*]De KLM Aeroclub is inderdaad één van de goedkoopste opties in Nederland, echter ik heb gehoord dat de bezetting (met name in het weekend) een probleem kan zijn.
[*]Als ik het brevet over een lange tijd moet gaan halen, moet ik veel kilometers rijden om elk weekend te gaan vliegen, wat natuurlijk ook kosten met zich meebrengt.

2000 euro is inderdaad genoeg geld om elders heen te gaan. Maar zo goedkoop heb ik het nog nooit gehoord in de VS, dus ik vraag me af waarom het zo goedkoop is en of je daadwerkelijk zo goedkoop uit zal zijn. En vanaf Eindhoven is het een redelijk end rijden naar EHLE inderdaad. Bedenk wel dat je ook 's avonds kan lessen tot 2100 uur, zolang het dan nog licht is althans. De clubs op EHEH en Budel te duur dus?

Bezettingsproblemen hoor ik voor het eerst. In de zomervakantie was het erg druk, maar dat hebben we opgelost door een extra kist in te huren met ongeveer hetzelfde tarief zodat mensen nog steeds konden huren (en 4e vaste kist wordt nu overwogen). Geen problemen dus, of je moet met een mooi zomers weekend ineens ad hoc willen vliegen. Maar met lessen plan je meestal zodanig vooruit dat dat geen enkel probleem is.

Betreffende verzekering, neem eens contact op met Folberts, die is redelijk expert betreffende financiën en verzekeringen.
 
2000 euro is inderdaad genoeg geld om elders heen te gaan. Maar zo goedkoop heb ik het nog nooit gehoord in de VS, dus ik vraag me af waarom het zo goedkoop is en of je daadwerkelijk zo goedkoop uit zal zijn. En vanaf Eindhoven is het een redelijk end rijden naar EHLE inderdaad. Bedenk wel dat je ook 's avonds kan lessen tot 2100 uur, zolang het dan nog licht is althans. De clubs op EHEH en Budel te duur dus?

Bezettingsproblemen hoor ik voor het eerst. In de zomervakantie was het erg druk, maar dat hebben we opgelost door een extra kist in te huren met ongeveer hetzelfde tarief zodat mensen nog steeds konden huren (en 4e vaste kist wordt nu overwogen). Geen problemen dus, of je moet met een mooi zomers weekend ineens ad hoc willen vliegen. Maar met lessen plan je meestal zodanig vooruit dat dat geen enkel probleem is.

Betreffende verzekering, neem eens contact op met Folberts, die is redelijk expert betreffende financiën en verzekeringen.



Damn heb je nog niet genoeg mensen binnen gehaald, ha ha ha ha.
 
Damn heb je nog niet genoeg mensen binnen gehaald, ha ha ha ha.

Tsja, hoe meer airworkers erbij hoe beter, toch? We hebben al best een paar bekende airworkers, al zitten die helaas nog niet op de club airwork-groep (/ hyve / linkedin / facebook). Als we teveel leden krijgen per kist doen we er gewoon kisten bij, toch? En als we iemand kunnen helpen geld te besparen door het in NL instructeurs en clubs te besteden, hoe beter voor iedereen (onder het mom samen zijn we sterker en is het gezelliger). Alleen lijkt dat er nu niet in te zitten, al ben ik benieuwd wat het uiteindelijk echt gaat kosten en naar de ervaring. Je ziet in ieder geval dat het prijsverschil nu van 7000 euro tot (ruim) 2000 euro is teruggebracht en dat de meeste US ervaringen over het algemeen duurder blijken te zijn uiteindelijk. Een participatie DA20 zou nog eens ca. 700 euro goedkoper zijn, dan is het verschil nog maar ruim 1000 euro. Maar dat schijnt dan ook wel weer een klein gebakje te zijn om in te zitten in vergelijking met C172. Ik heb wel het idee dat je kan besparen door het in de UK te doen, maar hoeveel dat echt scheelt weet ik niet.

Als we een comfortabele 2-zitter zouden hebben weet ik zeker dat er geen enkele Amerikaanse route goedkoper kan zijn. En op 1 januari 2010 houdt de Deense import route op, dat scheelt dan ineens 15.000 euro. Dus wellicht dat ik weer wat energie in dat onderzoek moet stoppen om te kijken of het wat zou kunnen zijn voor de club.
 
Tsja, hoe meer airworkers erbij hoe beter, toch? We hebben al best een paar bekende airworkers, al zitten die helaas nog niet op de club airwork-groep (/ hyve / linkedin / facebook). Als we teveel leden krijgen per kist doen we er gewoon kisten bij, toch? En als we iemand kunnen helpen geld te besparen door het in NL instructeurs en clubs te besteden, hoe beter voor iedereen (onder het mom samen zijn we sterker en is het gezelliger). Alleen lijkt dat er nu niet in te zitten, al ben ik benieuwd wat het uiteindelijk echt gaat kosten en naar de ervaring. Je ziet in ieder geval dat het prijsverschil nu van 7000 euro tot (ruim) 2000 euro is teruggebracht en dat de meeste US ervaringen over het algemeen duurder blijken te zijn uiteindelijk. Een participatie DA20 zou nog eens ca. 700 euro goedkoper zijn, dan is het verschil nog maar ruim 1000 euro. Maar dat schijnt dan ook wel weer een klein gebakje te zijn om in te zitten in vergelijking met C172. Ik heb wel het idee dat je kan besparen door het in de UK te doen, maar hoeveel dat echt scheelt weet ik niet.

Als we een comfortabele 2-zitter zouden hebben weet ik zeker dat er geen enkele Amerikaanse route goedkoper kan zijn. En op 1 januari 2010 houdt de Deense import route op, dat scheelt dan ineens 15.000 euro. Dus wellicht dat ik weer wat energie in dat onderzoek moet stoppen om te kijken of het wat zou kunnen zijn voor de club.

Oh een KlM aeroclub hyves, zal mij eens aanmelden.

UK is zeker nu de pond weer bijna 1 op 1 aangeschaft kan worden voordeliger en sneller. Zo'n mooie tweezitter is denk ik een welkome versterking!
 
Ik vind 7000 euro eigenlijk wel heel reëel klinken. Zelf ben ik vorig jaar 3 maanden in San Diego geweest bij AAA (dat heette toen Anglo American Aviation, nu heet dat American Aviation Academy)

In die 3 maanden was ik bijna 10k kwijt, maar dat was inclusief 90 overnachtingen, alle maaltijden, koop en verkoop van een auto (verlies $1000) 2 weken rondreis naar LA en Las Vegas. 2 weken vakantie naar Hawaii tussendoor en op de terugweg een week New-York. Alleen het PPL met vlucht en verblijf tijdens de opleiding heeft ongeveer 6k gekost. Ik heb daar wel gelest op een C152.

De PPL zelf duurde 4 a 5 weken. We hadden de eerste week pech met het weer. Hier moet je wel rekening mee houden, maar dat houd daar nooit lang aan. 5 weken is prima te doen dus, maar begin wel in Nederland al met leren voor de theorie. Anders wordt het erg intensief. De RT heb ik daar ook gedaan en dat is de JAA RT dus die hoefde in Nederland niet meer.

In nederland moest ik nog mijn medical doen en daarna het hele spul opsturen naar de CAA in de UK. Totale kosten hiervoor ongeveer 350 euro. Daarnaast nog een checkout bij de vliegclub waar ik wilde gaan vliegen. Dit was binnen een uur klaar en ze waren erg enthousiast over de kwaliteit van de opleiding in de VS.

Zoals al eerder gezegd, er is een kans dat je meer uren nodig hebt dan het minimum van 45. Maar als je die uren veel voordeliger kan maken, vergroot dat het prijsverschil tussen VS en Nederland alleen maar meer.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
 
Nossig: Bedankt voor de alternatieven. Hopelijk helpt het anderen om een gedegen besluit te nemen over hun toekomstige opleiding. Uiteindelijk zijn het persoonlijke afwegingen om een opleiding in NL/UK/US/ (of een andere locatie) te volgen. Ik heb uiteindelijk voor de VS route gekozen, ook omdat ik leuk vind om 5 weken in de VS te zitten. Ik ken overigens de KLM Aeroclub (is al een aantal jaar geleden dat ik er geweest ben) en vind het een zeer capabele club en kreeg een erg goed gevoel de mensen die die de club runnen. Dus ik zal nooit een slecht woord over de KLM Aeroclub zeggen en ik zal zeker eens binnenlopen, zodra ik mijn brevet heb.

Fixedgear: bedankt voor de Tip.

Bush Pilot: bedankt voor je reactie. Ik zal je strak een PM sturen.
 
Hoi Emile,

Ik ben ook lid van de klmaeroclub en moet zeggen dat daar alles zeer goed geregeld is tegen een scherp tarief.
Alleen is het idd jammer (uit eigen ervaring)dat het moeilijk is voor mij om gewoon elke week een les te krijgen van een vaste instructeur.
Want je moet gewoon rekening houden met de instructeur en of er een vliegtuig vrij is.
En dan zit je hier ook nog eens met het weer.
Ik zelf ga eind 2010 emigreren naar de domincaanse republiek en twijfel er aan om het brevet in amerika te gaan halen.
 
Is het vooral instructeurs beschikbaarheid of van de kist? Aan het eerste kan wat gedaan worden, dat tweede duurt wat langer. Het weer... tsja...
 
Hallo,

Ik denk dat je budget realistisch is. Ik heb ongeveer $8800 aan mijn FAA PPL uitgegeven (Part 61) en daarbij extra solouren gemaakt omdat ik wegens enkele aan mijn werk gerelateerde cursussen ongeveer twee maanden niet heb kunnen vliegen. Mijn checkride heb ik met 45 uur gedaan. Als je elke week zoveel mogelijk vliegt moet het echt geen probleem zijn je total time onder de 50 te houden!

Lid worden van AOPA kan ik van harte aanbevelen, je krijgt met je pasje ook korting als je de FAA written test neemt. Sporty's biedt op hun website gratis proeftesten aan (voor $9.95 is hun "study buddy" wel een koopje). Als je daarmee oefent en je haalt constant een 90% zit je goed.

Groet,

Justin
 
Back
Top