Uitfasering Fokkervloot

Op een retorische vraag hoor je geen antwoord te geven, dus dan maar een vraag. Die 50 had props, nu gaat het om vervanging van de 70, da's toch niet hetzelfde? Een divisie van 20 kisten met kleinere kisten en bijbehorend lager verbruik lijkt mij niet ondenkbaar.
 
Klopt, maar klantcomfort is ook een punt, en die (schijnt) bij een prop toch wat minder te zijn.

Zou me ook voor kunnen stellen dat als men voor een kleine EMB kiest, dit ook voordelig kan zijn. Dit ivm onderdelenwissel. Neem aan dat een aantal onderdelen toch echt wel hetzelfde zijn als bij de E190. of zit ik er totaal naast (Ben Embreaer-leek)

Maar goed, we zullen zien.
 
Gonna, veruit het meest voor de hand liggend is dan toch de Embraer 170/175? Je gaat toch voor twintig kleine kisten geen hele nieuwe divisie opzetten? Dat brengt me dus terug op mijn eerste punt.
 
Ik heb toch niet gezegd dat de 170 geen optie is? Alleen dat de F70's niet per se door E190's vervangen hoeven te worden.

Zonder er verstand van te hebben, heb ik wel eens gehoord dat het brandstofverbruik van de 170 bijna net zo hoog is als de 190, dus ik zou me kunnen voorstellen dat men toch voor een andere optie kiest. Twintig kisten lijkt mij wel degelijk groot genoeg voor een divisie, al is het natuurlijk efficienter crew plannen met één. Maar crew planning is niet de enige overweging bij dit soort keuzes.
 
Investeren doe je met het oog op de toekomst. Naar de toekomst kijkend kun je een paar verwachtingen uitspreken:

1. De oilieprijs zal toenemen.
2. De handlingkosten zullen toenemen (landingsgelden in verband met constraints zoals Heatrow en Schiphol), kwestie van vraag en aanbod.
3. Als gevolg van 1 en 2 zullen de kosten per passagier blijven toenemen.
4. Gevolg van 3: Om de eenheidskosten te drukken zullen er steeds minder "kleine" vliegtuigen verkocht worden. Voorbeeld: Bombardier heeft de productie van Dash8-100/200/300 stilgelegd en heeft alleen een opvolger voor de Dash8-400, genaamd Dash8-Q400. De fabrikant overweegt om een verlengde versie, met 90-100 zitplaatsen, in productie te nemen.
5. Omdat de toename van kosten per passagier niet uit de hand te laten lopen zullen er steeds meer vliegtuigen met meer zitplaatsen ingezet worden. Zeker naar de grote hubvliegvelden als Schiphol omdat de kosten per passagier anders volledig uit de hand lopen.
6. Op basis van 1-5 verwacht ik dat KLC de F-70 vloot geheel door EMB-195 gaat vervangen. De E-170/175 is per passagierkilomer, zeker in de periode 2015-2020, veel te duur.
 
Dat verhaal gaat alleen op als je op elke bestemming minder vaak gaat vliegen. De vraag is of je dat kan doen zonder je concurrentiepositie al te veel aan te tasten.
 
Dat is niet waar; De luchtvaart is sinds 1960 elke 15 jaar zo'n beetje verdubbeld. Alle onderzoeken die ik heb gelezen die over de toekomstige ontwikkeling gaan hebben dezelfde trend: Die ontwikkeling is voorlopig niet ten einde. Je ziet dat o.a. in de marktprognoses van Airbus, Boeing, Bombardier en Eurocontrol terug. Ik noemde niet voor niets het voorbeeld van Bombardier. Die ziet helemaal af van de ontwikkeling van turboprops met 30-60 zitplaatsen en concentreert zich uitsluitend op 60+ zitplaatsen. Hun argument is: De kostprijs per passagier mag niet toenemen.

De groeiprognose voor Europa is weleenswaar de zwakste ter wereld, maar ook Eurocontrol gaat ervan uit dat de capaciteit van de infrastructuur vanaf 2018-2020 de beperkende factor voor groei is. De meest logische wijze om dat probleem op te lossen is het inzetten van grotere vliegtuigen.

De gemiddelde stoelcapaciteit per vliegtuig is de laatste jaren alleen maar toegenomen. In Nederland zie dat doordat bijvoorbeeld de F-50 bij KLC niet door een 50-zitter is vervangen maar door een 80-zitter. Een paar jaar eerder zag je hetzelfde bij de uitfasering van de Saab340 bij KLC. Die werd ook niet door een 30-zitter vervangen. Ook hier geldt: Per passagierkilomer zijn die vliegtuigen veel te duur geworden.

Een van gevolgen is dat "dunne lijntjes" niet meer rendabel zijn en worden opgeheven maar de vrijgekomen slots worden gebruikt door meer renderende lijnen met grotere vliegtuigen (KLC die stopt met Antwerpen maar gaat meer naar Noord Europa vliegen met grotere vliegtuigen).

Jouw redenatie gaat uitsluitend op bij gelijkblijvende vraag. Maar er is geen enkele grote internationale luchtvaartinstantie die dat als uitgangspunt neemt. De argumenten daavoor zijn talrijk maar de belangrijkste zijn:
Luchtvaart groeit doorgaans dubbel zo snel als het BNP, verdere globalisering, liberalisering van de luchtvaartmarkt etc. etc..

Alleen een terugkerende eurocrisis en/of grote geopolitieke spanningen kunnen de groei beperken of teniet doen.
 
6. Op basis van 1-5 verwacht ik dat KLC de F-70 vloot geheel door EMB-195 gaat vervangen. De E-170/175 is per passagierkilomer, zeker in de periode 2015-2020, veel te duur.

Ook ik verwacht een gehele vervanging door Embraer jets, puur om de efficiency voordelen van een grote vloot. Maar dan wel de 190 zoals nu in gebruik. Zoals eerder opgemerkt is de E170 vergelijkbaar in gebruikskosten en dan zijn die extra stoelen snel verdiend. Ga je de stap naar E195 maken komt er een extra CA om de hoek kijken en ik kan je garanderen dat KLC dat niét gaat doen.

Nog even een interessant puntje voor mensen bekend met de KLC operatie: Zouden ze nagedacht hebben over het B platform? En dan met name de lijnen 80-70 en 60? Volgens mij kunnen hier helemaal geen spaceshuttles parkeren...
 
Als het aan Schiphol ligt wordt daar dit jaar al begonnen met het creëren van een Alpha Pier. Vervalt sowieso het huidige B platform. Er wordt vanuit KLC gelobbyd voor behoud hiervan. Het alternatief is namelijk het opsplitsen in 2 plekken. Niet erg efficiënt voor KLC
 
Ik meende dat men pas wilde bouwen als centrale security klaar is (volgend jaar) en bij de A pier bovendien een nieuwe terminal hoort incl. toegang tot het NS perron. Het KLM vrachtgebouw moet daarvoor wijken, maar die deal is nog niet rond. Wel een goede onderhandelingspositie voor een goede oplossing voor KLC denk ik. Eind 2015 lijkt me erg optimistisch...
 
Over een nieuwe terminal weet ik niets. Enige wat ik weet is dat centrale security ergeens april 15 klaar moet zijn. Daarbij is centrale security bij het aansluiten op jet schengen gedeelte geen issue. De security is daar zowiezo geen issue
 
Ook ik verwacht een gehele vervanging door Embraer jets, puur om de efficiency voordelen van een grote vloot. Maar dan wel de 190 zoals nu in gebruik. Zoals eerder opgemerkt is de E170 vergelijkbaar in gebruikskosten en dan zijn die extra stoelen snel verdiend. Ga je de stap naar E195 maken komt er een extra CA om de hoek kijken en ik kan je garanderen dat KLC dat niét gaat doen.

Nog even een interessant puntje voor mensen bekend met de KLC operatie: Zouden ze nagedacht hebben over het B platform? En dan met name de lijnen 80-70 en 60? Volgens mij kunnen hier helemaal geen spaceshuttles parkeren...
Maar dan wel de 190 zoals nu in gebruik.

Mee eens. Ik bedoelde de E190.
 
KLM schaft 17 Embraer vliegtuigen aan ter vervanging van de Fokker 70

KLM schaft 17 Embraer vliegtuigen aan ter vervanging van de Fokker 70

KLM Cityhopper vernieuwt haar vloot door de aanschaf van 15 Embraer 175 vliegtuigen (E175+) en twee Embraer 190 vliegtuigen (E190). KLM Cityhopper verwelkomt de eerste twee E190 toestellen al in december 2015. De 15 E175+ toestellen worden tussen maart 2016 en juni 2018 toegevoegd aan de KLM Cityhopper vloot.

Met de komst van de nieuwe Embraer vliegtuigen verlaten 19 Fokker 70 vliegtuigen gefaseerd de operatie. De timing loopt gelijk met de komst van de Embraer toestellen. De KLM Cityhopper vloot bestaat in 2018 uit 30 E190 en 15 E175+ vliegtuigen. Hiermee wordt een enorme efficiencyslag gemaakt, immers de hele vloot bestaat dan uit Embraer vliegtuigen. De KLM Cityhopper cockpit crew vliegt beiden Embraer types. KLM Cityhopper en Hop! hebben samen ook een optie getekend voor 17 nieuwe Embraer toestellen.

Stoelcapaciteit vloot neemt toe
De stoelcapaciteit van de KLM Cityhopper vloot neemt toe met de aanschaf van de nieuwe Embraer vliegtuigen. De E190 heeft 100 stoelen en de E175+ heeft 88 stoelen. De Fokker 70 bevat 80 stoelen waarvan de middelste stoel in de Business Class niet te boeken is. De 15 E175+ toestellen worden voorzien van moderne ‘slimseats’. De twee E190 toestellen krijgen dezelfde comfortabele stoelen als in de huidige Embraer 190 vloot.

Fuel efficiency
De nieuwe Embraer vloot heeft een veel betere fuel efficiency ten opzichte van de Fokker 70 vloot. De nieuwste E175+ is de meest efficiënte en zuinige toestel binnen de Embraer serie. De vliegtuigen worden uiteraard geleverd in de nieuwe KLM-livery.

Over KLM Cityhopper
KLM Cityhopper voert ongeveer 300 vluchten per dag uit voor KLM. Deze vluchten zijn allemaal binnen Europa, naar 54 veelal zakelijke bestemmingen. Dagelijks kiezen ruim 18.000 passagiers voor een vlucht met KLM Cityhopper. Recent is KLM Cityhopper uitgeroepen door een internationale vakjury tot ‘Regional Airline of the Year’ 2015.
 
Mooi geformuleerd: de E190 krijgt comfortabele stoelen. De slimseats zitten kennelijk voor geen meter :rolleyes:
 
Neem aan dat ze niet de F70 slimseats bedoelen?

Ben benieuwd hoe ze het B platform gaan inrichten binnen èèn jaar. De E175+ heeft dezelfde wingspan als de E190 en die past daar juist weer niet.
 
Back
Top