Investeren doe je met het oog op de toekomst. Naar de toekomst kijkend kun je een paar verwachtingen uitspreken:
1. De oilieprijs zal toenemen.
2. De handlingkosten zullen toenemen (landingsgelden in verband met constraints zoals Heatrow en Schiphol), kwestie van vraag en aanbod.
3. Als gevolg van 1 en 2 zullen de kosten per passagier blijven toenemen.
4. Gevolg van 3: Om de eenheidskosten te drukken zullen er steeds minder "kleine" vliegtuigen verkocht worden. Voorbeeld: Bombardier heeft de productie van Dash8-100/200/300 stilgelegd en heeft alleen een opvolger voor de Dash8-400, genaamd Dash8-Q400. De fabrikant overweegt om een verlengde versie, met 90-100 zitplaatsen, in productie te nemen.
5. Omdat de toename van kosten per passagier niet uit de hand te laten lopen zullen er steeds meer vliegtuigen met meer zitplaatsen ingezet worden. Zeker naar de grote hubvliegvelden als Schiphol omdat de kosten per passagier anders volledig uit de hand lopen.
6. Op basis van 1-5 verwacht ik dat KLC de F-70 vloot geheel door EMB-195 gaat vervangen. De E-170/175 is per passagierkilomer, zeker in de periode 2015-2020, veel te duur.