TUI Airlines Nederland???

Het moge duidelijk zijn dat dit een hink-stap-sprong ad hoc plan is. TUI en TC staan met hun rug tegen de muur en moeten zelf de boel fixen, want zonder hun hulp is HXL gewoon klaar.

Dat Steven al niet eens meer dacht aan een eigen airline lijkt me logisch na de miljoenen die ze verpatst hebben met Hapag Lloyd Netherlands. Dus wat dat betreft heeft Dr. Know wel een beetje gelijk, als hij nog in de markt was voor een eigen airline, had hij DBR 2 jaar geleden al kunnen overnemen met minder schuld en een beter bedrijf. Toen was zelfs al openbaar duidelijk dat DBR een groot probleem had door alleen Sudtours te doen.

Temeer blijkt dus dat deze reddingspoging van HXL een wanhopige poging is om de eigen boel te redden. Zoals iedere CEO moet Steven daadkracht uitstralen en zal hij dus zijn gekozen weg moeten hardmaken. Daar komt ook nog eens dat Thomas Cook nu als eerste excess capaciteit aan het opkopen is en er dus des te minder capaciteit over zal zijn voor TUI mocht HXL bijvoorbeeld niet meer kunnen vliegen. No way back dus. En dat daarbij en passant nog even een emmer lichtblauwe verf en een rode TUI smiley op de kisten wordt gegooid, vindt Steven helemaal niet erg. Je moet er toch het beste van maken, niet?

Vergeet niet dat HV en MP ook nog steeds veel productie doen voor TC en TUI. Als TUI teveel rimpels veroorzaakt in het charterevenwicht in NL, zullen HV en MP ook in actie komen en bijvoorbeeld TUI geheel weigeren te vliegen. In welk geval TUI in 1 jaar tijd 20 toestellen erbij zou moeten vinden, inclusief crew, slots en de hele mikmak. Als Steven HEEL avonturistisch is ingesteld, zou hem dat misschien in eerste instantie lukken, maar als dat fout gaat, zou hij de hele TUI NL groep mee sleuren in een zwart gat. En dat zou waarschijnlijk de eerstvolgende winter zijn, waar ze dus ineens 20 toestellen aan de grond hebben staan.
 
Er zijn contacten geweest vanuit tui/cook met DB voor overname/deelname
alleen wilde de mosselridder wat te veel garanties....
 
Was da?

Was da?

@observer: ik had m'n post beter moeten formuleren. Ik bedoelde te vragen waarom hij DB niet in een eerder stadium had overgenomen met b.v. Sudtours of een andere power op TO gebied op bijv 50-50 basis. Dan had hij niet die molensteen van een eigen airline om z'n eigen nek en hij kan alle kanten qua productie op (IT en ICA).
Ik ben het met Iz eens dat TUI nu zo handelt omdat dat het niet anders kan. TUI krijgt nooit meer de zomer geregeld. Nooit. Never. HXL heeft geen slots en dus is maximale utilizatie van de vliegtuigen onmogelijk. De vaste kosten zijn onveranderd en de bezetting met minimaal 25% gedaald. Daarbij komt de incompetentie om te hegden. (Ik hoor Stevie denken... ... hegden? Was da?) Tata... ... a corporate accident waiting to happen!

@Iz: je hebt 100% gelijk over het zwarte gat voor de hele TUI NL operatie als ze niet ingrijpen.
 
Last edited:
Dat was bij het begin van het einde bijna 2jr terug. Daarna zijn ze volgens mij niet meer geweest.
Toen had er wat moois kunnen ontstaan maar de arrogantie was nog wat groot aan beide kanten....
(helaas)
 
Dumpprijzen door Exel-ellende

Dumpprijzen door Exel-ellende

Dumpprijzen door Exel-ellende

Thomas Cook trekt zich terug: volop lege stoelen

Telegraaf 08.02.2005

RIJSWIJK, dinsdag
De vliegellende rond de Exel Aviation Group van Erik de Vlieger begint voor passagiers honderden euro’s voordeel voor verre vakanties op te leveren, terwijl andere vakantiegangers met de brokken zitten.
Algemeen directeur Steven van der Heijden van TUI Nederland, onder meer Holland International, Arke en Kras Reizen, bevestigde gisteravond dat vandaag wordt gestart met dumpprijzen die 300 tot 500 euro beneden de prijzen vermeld in de gidsen liggen.
De duikvlucht van vakantieprijzen geldt naar vrijwel alle bestaande verre bestemmingen, zoals Mexico, Cuba, de Dominicaanse Republiek en Brazilië. Over trips naar Azië wordt nog onderhandeld.

Strandvakantie
Enkele voorbeelden waarmee de reisorganisaties vanaf vandaag de markt gaan bestoken zijn: een tweeweekse rondreis door Mexico van € 1098 voor € 649 en eenzelfde prijs voor een tweeweekse rondreis door Midden-Amerika.
Een strandvakantie van negen dagen in Brazilië komt in de aanbieding voor € 369. Dat is met € 320 verschil bijna de helft van de prijs die in de reisgidsen staat.
Een negendaagse reis naar de Dominicaanse Republiek gaat € 400 in prijs omlaag naar nu nog € 559. Eenzelfde trip naar Cuba keldert naar € 559, maar liefst € 450 voordeliger, omdat de lege stoelen gevuld moeten worden.
Het stoelenoverschot in de Exel-vliegtuigen is onverwacht ontstaan, omdat een van de reisorganisaties, Thomas Cook, heeft afgehaakt voor verdere Exel-vluchten, nadat die maatschappij vorige week uitstel van betaling moest vragen.
Thomas Cook heeft als grote reisorganisatie voor alternatieve vluchten gekozen. Het totaal aantal extra vakantieaanbiedingen dat hierdoor op de markt kwam, bedraagt voor de komende zes weken zeker meer dan 10.000, volgens de TUI-topman.
TUI Nederland heeft voor haar reismerken met een miljoeneninjectie de Exel-vluchten voor de komende weken gegarandeerd. Samen met de bewindvoerders worden de mogelijkheden onderzocht van een overname onder een andere naam en een andere directie.
„We zoeken naar dezelfde reismogelijkheden, maar met als label nu 100 procent betrouwbaarheid. Daar is tijd voor nodig”, aldus de TUI-topman, die gisteren in een interview in deze krant de visie achter het gestrande vliegimperium van Erik de Vlieger briljant noemde, maar de bedrijfsvoering desastreus.
TUI-directeur Steven van der Heijden: „Nu Thomas Cook ervoor kiest om de passagiers uit de al gereserveerde Exel-stoelen te halen en via allerlei omwegen te laten reizen, profiteren enerzijds vakantiegangers van niet eerder gekende vliegprijzen, terwijl de passagiers die langs omwegen moeten reizen met de brokken zitten.”
De reisleiding van Thomas Cook in Brazilië is gisteren in actie gekomen tegen de omwegen die hun gasten voor de thuisvlucht moeten maken. Zij arrangeerden na veel geharrewar op basis van collegialiteit met de concurrentie dat hun vakantiegangers toch op de leeg gebleven toestellen met concurrent TUI non-stop naar Nederland terug konden reizen.
TUI streek ook met de hand over het hart voor de ouders met een gehandicapt kind, dat niet aan een reis met onvoorziene omwegen durfde beginnen. Op Cuba moest bijvoorbeeld een busreis van vele uren worden gemaakt om van het ene vliegveld naar het andere te reizen, terwijl het Exelvliegtuig met evenveel lege stoelen op het punt stond nonstop naar Schiphol te vertrekken. „We weten niet wat ons overkomt”, zei TUI-topman van der Heijden gisteravond.



:eek:
 
flut

flut

Dus door het geweldige mismanagement van Erikje en gang gaan nu de grootste touroperators van Nederland rollebollend over straat? Wat is Nederland daar toch zielig in, maar hier komt zeker boontje op z'n loontje... ... ... als je voor flutprijzen bij flutmaatschappijen gaat vliegen krijg je ook niet meer dan flut. Dus moet je nu op je flutblaren zitten.
 
Dit is één en al paniekvoetbal. Hier gaan brokken
van komen. Wat een geld moet dit de TO allemaal
wel niet kosten zeg.:eek:
 
Hoi,



Ik vroeg me bij dit alles af of TC niet voor die stoelen die toch gereserveerd waren al wat betaald heeft op voorhand en dat TUI diezelfde stoelen nu nog eens probeert te verkopen?

Kan je zomaar dat contract opzeggen van de ene op de andere dag dan?

Groet

S-tail
 
Kennelijk wel. Het zal me niks verbazen wanneer dat te maken heeft met het feit dat HXL onder surseance zit. Maar dat zullen de juristen onder ons wel beter weten. Op de Belgische teletekst gelezen dat TC voor BXL wel met een opzegtermijn van 60 dagen te maken heeft.

Inmiddels gaan de heren TO's vrolijk verder met moddergooien. Een paar quotes uit het AD van vandaag (gevonden ergens tussen alle advertenties voor stuntprijzen naar de carib:grijns: ):

..Thomas Cook en Oad doen niet mee aan de prijzenslag..

.."Dit is een wanhoopsdaad van TUI", zegt directievoorzitter Louis Frankenhuis van Oad..

.."Voor zo'n tarievenoorlog heb je twee partijen nodig en wij zullen daar niet bij zijn", bezweert topman Gerard Helming...

..TUI probeert dezer dagen met man en macht voor Holland Exel geboekte reizen te laten doorgaan. Daarbij ontkomt het concern er niet aan sommige vluchten te annuleren of om te boeken naar andere maatschappijen, zoals voor Goa en Colombo. Voor komende zomer worden ook alternatieven gezocht voor geannuleerde vluchten naar onder meer Porto Seguro...

Tot zover het AD.
Vooral de laatste alinea is interessant. Hieruit blijkt dat er dus al geannuleerd wordt, en ik dacht nog wel dat de vluchtuitvoering van HXL normaal zou blijven verlopen, met dank aan de injectie van TUI. Wat voor mij ook nieuw is, is dat er al geschrapt wordt in de planning voor het zomerseizoen. Tot nu toe hebben we het tenslotte alleen nog maar over het restant van de winter gehad. En die duurt nog maar 51 dagen..
 
The reason why Colombo and Goi may be cancelled is due to the lack of demand since the tsunami. So far no flghts have been cancelled unless they were complete Thomas Cook flights. Right now they are looking at the possiblillity to operate flights to BKK/Koh pipi/Phuket or other far east destinations instead of CMB/GOI since Thailand is pretty much to business as usual. This is what i have heard from someone at TUI...... Guess time will tell....
 
BamBam7 said:
The reason why Colombo and Goi may be cancelled is due to the lack of demand since the tsunami. So far no flghts have been cancelled unless they were complete Thomas Cook flights. Right now they are looking at the possiblillity to operate flights to BKK/Koh pipi/Phuket or other far east destinations instead of CMB/GOI since Thailand is pretty much to business as usual. This is what i have heard from someone at TUI...... Guess time will tell....

That is correct, TC Belgium must give 60 notice, and the I only cancellations so far have been TC flights.

TUI Airline Netherlands, it depends on how serious TUI is, and I don't mean TUI offcie here in holland,HQ TUI.
 
Er staat vanmorgen in de Finaciële Telegraaf een klein artikel over het fiet dat reisbureaus'terughoud3end zijn met het boeken van trips met Exel en dat Martinair op zeer korte termijn op zoek is naar een B767 en Transavia naar een extra B737.

Misschien krijgen oud collega's van DBR wel weer kans op een baan? Dat zou geweldig nieuws zijn!
 
Inderdaad, eindelijk weer eens goed nieuws voor de vliegermarkt. MP zal wel aan 'cherrypicking' kunnen doen, er lopen tenslotte flink wat mensen met een 757/767 typerating rond in Nederland.

Weet iemand hoeveel DBR-757 vliegers er nu boven de markt hangen?

Wel denk ik dat er voor meer seniore bazen niet veel te halen zal zijn. Je kunt gerust aannemen dat MP alleen maar FO's in dienst gaat nemen, er zijn genoeg seniore FO's binnen MP zelf (ongeveer 10 dienstjaren) die door kunnen stromen naar de linkerstoel.

Persoonlijk hoop ik dat MP Cook flink zal laten bloeden. De laatste jaren werd 'mijn cluppie' uitgespeeld tegen achtereenvolgens CityBird, Sobelair, Dutchbird, AirHolland 3 en tot slot HXL (lange afstand dan hè). Allemaal bedrijven die intussen of niet meer bestaan of in het geval van HXL bijna niet meer. Waar maak ik me dan druk om zou je denken? Ik zit er tenslotte warmpjes bij. Even afgezien van alle persoonlijk drama's die zich hebben afgespeeld bij het personeel van bovengenoemde bedrijven, heeft dit er ook toe geleid dat MP nu geen geld meer heeft om aan vlootvernieuwing te doen. Er wordt simpelweg te weinig winst gemaakt om geld bij de banken los te krijgen. Steun van de aandeelhouders is er niet en komt er niet. Ik wil hier niet zielig mee gaan doen, maar alleen maar aangeven dat de Nederlandse TO's er voor aan het zorgen zijn dat we straks een ontwikkelingsland op luchtvaartgebied gaan worden. Wanneer straks de rest van de wereld met 787's en 350's rondvliegt, zitten wij nog met de dan oude barrels van 767's.
 
Hoi 76-er,

Iik schat dat er zo'n 25-30 vliegers bij DBR rondlopen met alleen een 757/767 rating en zo'n 8-10 vliegers zijn die zowel op de B757/767 als op de A320 een rating hebben. Sommige F/O's zijn zelfs current op beide types!

Je hebt gelijk als het gaat om captains. We hebben hetzelfde verhaal bij de instroom van ex GGérs bij de MAC in 2000 gezien. Er zijn geloof ik op de 3 captains na alleen F/O's bij jullie gebleven!

Je hebt 100% gelijk als het gaat om de TO's. Ik hoop dat ze vreselijk moeten bloeden. Ze hebben genoeg geprofiteerd de laatste jaren!
 
TUI heeft nog niets beslist

TUI heeft nog niets beslist

FRANKFURT, Feb 9 (Reuters) - Europe's largest tourism company, TUI (TUIG.DE: Quote, Profile, Research) , has not ruled out a possible purchase of struggling Dutch airline Holland Exel, which carries holidaymakers for TUI's three Dutch tour operators.

"There are different options, but nothing has been decided yet," said a TUI spokesman on Wednesday. Die Welt newspaper said earlier that a takeover of the airline by TUI was imminent.

TUI has provided a bridging loan of several million euros to Holland Exel, which belongs to Exel Aviation Group, to help the airline to keep flying.

Germany's TUI is the largest tour operator in the Netherlands, with 1.2 million holidaymakers annually.

© Reuters 2005. All Rights Reserved.
 
Back
Top