TUI Airlines Nederland (TAN) mag gaan vliegen

Nauwelijks reactie meer op dit forum.

Voorlopig vliegt Arkefly onder een prefix HXL en TFL. Ik begrijp dat niet zo goed. TFL heeft een economische en vliegtechnische vergunning verkregen. Waarom dan toch nog twee prefixen? Zijn alle vergunningen met de landen wel geregeld waarop Arkefly wil vliegen? Ergens begin mei loopt de AOC van HXL af. Eea moet dan toch wel geregeld zijn en kan HXL ook failliet verklaard owrden (net als Dutchcarribeanexel deze week)

Is alles goed geregeld met het personeel, qua contracten, voorwaarden, etc.?
Of mag er niets meer op dit forum gezegd worden door ex-HXL en nieuw TFL medewerkers?
Zelfs in de krant is het muisstil omrent dit gebeuren!
 
PHEHEH

Denk dat vele exel medewerkers door een moeilijke tijd zijn gegaan en het allemaal een beetje moe zijn.
 
@ S-tail
Je hebt daar gelijk in. Maar ik zie ook geen 'juich' of "zucht van verlichting" berichten. Helemaal niets.

@ Bongile

Het bericht op www.luchtvaartnieuws.nl stond op 23 apr al op www.amigoe.com. '
Was overigens geen vraag maar meer een constatering dat een nieuwe maatschappij wordt opgericht en de oude ter ziele gaat.
Mijn stelling is dan ook dat dit ook op korte termijn met HXL gebeuren als alle formaliteiten mbt TFL geregeld zijn.

Hierbij het artikel op amigoe


ArkeFly belooft betrouwbaarheid
23 Apr, 2005, 17:22 (GMT -04:00)

Email dit artikel
Print dit artikel


WILLEMSTAD — DutchCaribbeanExel heeft gistermorgen het faillissement horen uitspreken. Dit was het startsein voor ArkeFly Curaçao, de Curaçaose vennootschap waaronder de mid-Atlantische route gaat worden voortgezet. “Een aantal personeelsleden was vijf minuten werkloos”, zei topman Steven van der Heijden van de nieuwe luchtvaartmaatschappij van reisconcern TUI Nederland.



Dertig van de vijftig werknemers van Dutch Caribbean Exel (DCExel) kregen gistermiddag een nieuw contract van ArkeFly. De 27 personen cabinepersoneel kunnen allemaal aan de slag bij de doorgestarte maatschappij. Van het grondpersoneel neemt ArkeFly er slechts drie over. “De rest werkt in feite voor BonairExpress”, aldus Van der Heijden. Volgens hem heeft hij de toezegging gekregen van BonairExpress-eigenaar Niek Sandmann dat het overig grondpersoneel bij de Bonaireaanse luchtvaartmaatschappij aan de slag kan. “In dat geval zou bijna iedereen zijn baan behouden. Tot op heden is het nog niet tot daden gekomen.”

Van een concrete samenwerking met BonairExpress is het nog niet gekomen. De TUI-bestuursvoorzitter sluit dat in de toekomst niet uit, maar dan moet BonairExpress eerst maar eens een betrouwbare maatschappij worden. “Dan kunnen we eventueel praten over interline-overeenkomsten. Momenteel zijn ze te onbetrouwbaar om een combiticket aan te kunnen bieden”. TUI heeft wel belang bij een goede relatie met een intereilandelijke/regionale vliegmaatschappij, want de meeste toeristen vanuit Europa verkiezen meer dan een eiland te zien op hun vakantie. Voorlopig moet de reiziger voor de intereilandelijke vluchten aparte tickets aanschaffen.

In het achterhoofd speelt ook nog altijd de gedachte om een Boeing 767 - van de vloot van vier - van ArkeFly in de winter tussen Curaçao en een bestemming in het noordoosten van de Verenigde Staten te laten vliegen. Vanwege het Amerikaanse winterhoogseizoen zou dit de maatschappij goed uitkomen. Van der Heijden verwacht evenwel het initiatief daartoe van een hier gevestigde maatschappij. En zover is het nog niet.



UITBREIDING

ArkeFly zet de huidige twee vluchten per week Curaçao-Amsterdam voort, maar streeft naar uitbreiding van de frequentie naar vier vluchten. Bij uitbreiding van de vluchten worden ook St. Maarten en Aruba in het schema opgenomen. Alles hangt af van de vraag naar de vluchten. Gezien de grote belangstelling vanuit Nederland voor een Curaçaose vakantie kan een uitbreiding voor komend zomerseizoen worden verwacht.

Net als KLM beseft TUI dat betrouwbaarheid het sleutelwoord is in de luchtvaart. “De tweede Antillenroute naast de KLM is tot nu toe niet gebleken een betrouwbare te zijn. Wij willen een betrouwbare tweede verbinding Curaçao-Amsterdam. Dat heeft u natuurlijk al eerder gehoord. Wij zijn het echt.”

Om de betrouwbaarheid te accentueren en een positieve start te maken, krijgen alle gedupeerde Exel-passagiers gratis een nieuw ticket. De geboekte tickets met DCExel zijn officieel vervallen met het faillissement van gisteren. Het gaat om een bedrag van 4 miljoen gulden aan verkochte vliegbiljetten. “Bij inlevering van hun oude ticket krijgen mensen gratis een nieuwe.” Standaardtickets kunnen omgeruild worden bij ieder reisbureau. Handgeschreven tickets moeten bij het ArkeFly-kantoor op Hato (het voormalig Exel-kantoor) of Schiphol worden ingewisseld voor 15 juni.



PRIJZEN

De maatschappij wil verder passagiers trekken met scherpe prijzen. “We zijn een vakantie-airline. Die moeten het hebben van goede prijzen.” De ‘vanaf prijs’ is vastgesteld op 767 gulden. De comfort class, met meer beenruimte en 35 kilo bagage kost 100 gulden meer. Een business class-ticket is 800 gulden duurder en heeft een bagagemaximum van 45 kilo. Van der Heijden: “We hopen daarmee op een vliegende start.”

Gisteren was de eerste vlucht van ArkeFly vanaf Amsterdam. Die ging naar Egypte. De eerste vlucht naar Curaçao is op maandag 2 mei. Voorlopig verandert er zichtbaar nauwelijks iets. Het vliegend personeel heeft nieuwe blauw/beige uniforms. De toestellen worden in blauw (romp),wit (buik) en rood (de naam) omgespoten bij reguliere c-checks. De DCExel billboards voeren vandaag TUI/ArkeFly-reclame.

TUI verwacht dat ArkeFly jaarlijks ongeveer 400.000 passagiers gaat vervoeren naar bestemmingen binnen Europa en naar bijvoorbeeld de Antillen, Brazilië en Sri Lanka. TUI Nederland is ook bekend van de reisorganisaties Arke, Holland International en Kras Ster Vakanties. Sinds begin februari was TUI bezig het noodlijdende Holland Exel/DCExel over te nemen. Van der Heijden verwacht binnenkort ook het bankroet van HollandExel.

De uiteindelijke overnameprijs ligt onder de 23 miljoen gulden. De touroperator, al klant van HollandExel, stak al enkele miljoenen in de onderneming toen deze in surseance ging. HollandExel was eigendom van Erik de Vlieger en Niek Sandmann en werd geleid door de van afpersing verdachte Harm Prins, die ook een minderheidsaandeel had. Thomas Cook, de grote concurrent van TUI, besloot na de surseance van Holland Exel het vervoerscontract met deze maatschappij op te zeggen. Thomas Cook had geen vertrouwen meer in het bedrijf en bracht haar passagiers bij Martinair onder.
 
Als ik voor een voldongen feit werd geplaatst, (onder het motto: please sign here en anders oprotten) zou ik er ook weinig over kwijt willen. Onze HXL collega's zijn hun opgebouwde rechten in het verleden door deze actie kwijt. Ik kan niet anders dan iedereen succes te wensen.


Voorspelling: min acht Miljoen in het eerste jaar en min twaalf Miljoen in het tweede jaar en dan geeft Stevie de pijp aan Maarten... ...
 
het bedrijf is niet veranderd hoor. integendeel, de chaos is nog steeds aanwezig. Steven weet niet wat hij in huis gehaald heeft.
 
Wat denk je zelf? Als je een club overneemt zonder het management te veranderen dan gaat het op dezelfde voet verder. Kijk maar wat er van HE terecht is gekomen. History repeats it self!
succes daar.
 
Nou, nou, ik moet toch zeggen dat ik diep respect heb voor mensen zoals 19 of 77, Dr know, Hollandwing en Autopet c.s.
Tig keer met dezelfde klaagzang komen en geen stap verder komen.
Dat getuigt toch van enorme doortastendheid, doorzettingsvermogen en zelfkritiek,

Petje af!

B.
 
@ Bongile.

Amice, Ik zie dat U het board weer frequenteerd, parbleu.
Voor wat betreft Uw laatste posting ontgaat mij echter op dit moment de relevantie van Uw ongenoegen.
Ik kon vanuit mijn laptop niet zien waar Uw tong zich bevond maar ik mag toch hopen dat die “firm in cheek” was.
Messrs. 19 of 77, Dr know, Hollandwing en Autopet c.s. poneren slechts de stelling dat ook deze variant van het voormalige A.H. naar een deconfiture loopt.
Scribenten onderbouwen hun stelling afzonderlijk wat meer of minder genuanceerd maar dat kunt U toch bezwaarlijk een klaagzang noemen. Ik mag zelfs een stapje verder gaan in deze en vind dat het persistente karakter inzake berichtgeving van genoemde heren kwalijk badinerend ondoortastend genoemd kan/mag worden.

Voor wat betreft zelfkritiek wil ik graag verwijzen naar de onderneming zelf, die, met het repeterend management, nog niet betrapt is op enig conceptueel perspectief wat bovengeneomde heren de mond zou kunnen snoeren. De indruk ontstaat dat men liever de hand in andermans/vrouws boezem steekt dan in de eigen, begrijpelijk, want dat is wel zo prettig, maar is toch een eerste indicatie van “being in denial mode”.

Uw reposte wordt met belangsteling afgewacht.

(Even snel off topic, heb gisteren de hand kunnen leggen op een doos
1992 Château Leoville-poyferré, Saint-julien, 2me Grand Cru Classé Du Médoc.
Hebt U die ook al in de kelder ?)

Cheers
Art
 
Goedemorgen Art,

ik kom er maandag wat uitgebreider op terug maar mijn punt is dat iedere keer maar weer terugkomen met exact hetzelfde verhaaltje niets toevoegt. OK de bewoording is soms wat anders.

We weten het nu dus nu op naar de toekomst.

Maandag meer.

B.

P.s. ik ken de wijn niet die je noemt. Ben benieuwd wat je ervan vindt.
 
Ik kan de genoemde heren ook niet kwalijk nemen dat ze steeds hetzelfde zeggen; tot nu toe is immers ook gebleken dat steeds hetzelfde gebeurt!
Helaas lijkt het er dus op dat deze heren net zo 'weinig' toevoegen aan dit PBB, als het onderwerp van hun posts aan de Nederlandse luchtvaart.
Hoe men deze zin opvat mag een ieder voor zichzelf kiezen.
 
phuketair

phuketair

Volgende probleem voor Steven.... Gestrande pax uit Bangkok terughalen, want Phuket Air mag niet meer landen op Schiphol. ArkeFly heeft geen ruimte, want moet zelf een beroep doen op andere maatschappijen. Onderhoud e.d. heeft nu prioriteit..... Wo
 
Bongile said:
ik kom er maandag wat uitgebreider op terug maar mijn punt is dat iedere keer maar weer terugkomen met exact hetzelfde verhaaltje niets toevoegt. OK de bewoording is soms wat anders.

Bongile

You want something new? Try this:-

100+ cabin crew have voted with their feet. Going to be pretty tough to operate all the flights when over 2/3 of your cabin crew have left or are leaving.

Look forward to your comments on Monday.
 
heb vernomen dat veel van het cabin pers. naar een andere job hebben gezocht en dat er een behoorlijk stel naar de grootte blauwe vogel gaan!

Ben zelf ook bedankt bij de ET. :(

Maar heb vanaf 1Mei een job bij martinair bij de TD...

best regards,



;)
 
say what?

say what?

@Bongile; Je mail verbaasd enigszins. Hoe zou ik een stap verder kunnen komen met mijn posts? Kan ik veranderingen aanbrengen binnen de luchtvaart met mijn posts? Zonder in een "ik heb het toch gezegd" spiraal te komen probeer ik onderbouwd uit te leggen waar de schoen wringt bij de voormalige EAG en nu TUI groep. Ik stel een uitleg van de post op prijs.
 
Re: phuketair

Re: phuketair

hollandwing said:
Volgende probleem voor Steven.... Gestrande pax uit Bangkok terughalen, want Phuket Air mag niet meer landen op Schiphol. ArkeFly heeft geen ruimte, want moet zelf een beroep doen op andere maatschappijen. Onderhoud e.d. heeft nu prioriteit..... Wo

Las daarover een stukje in de krant. Er werd vermeld dat er een vlieger wilde gaan vliegen met een medical dat al een half jaar was verlopen. Maar Steven vond dat het IVW met de controles bij Phuket Air werkelijk op alle slakken zout legde. :1855:

Als Steven er zo over denkt dan kan ik mij voorstellen dat het bij Arke Fly nog lang een zootje zal blijven.

PHEHEH said:
Van een concrete samenwerking met BonairExpress is het nog niet gekomen. De TUI-bestuursvoorzitter sluit dat in de toekomst niet uit, maar dan moet BonairExpress eerst maar eens een betrouwbare maatschappij worden.

Maar wel met Phuket Air ... :grijns:
 
Back
Top