@ S-tail
Je hebt daar gelijk in. Maar ik zie ook geen 'juich' of "zucht van verlichting" berichten. Helemaal niets.
@ Bongile
Het bericht op
www.luchtvaartnieuws.nl stond op 23 apr al op
www.amigoe.com. '
Was overigens geen vraag maar meer een constatering dat een nieuwe maatschappij wordt opgericht en de oude ter ziele gaat.
Mijn stelling is dan ook dat dit ook op korte termijn met HXL gebeuren als alle formaliteiten mbt TFL geregeld zijn.
Hierbij het artikel op amigoe
ArkeFly belooft betrouwbaarheid
23 Apr, 2005, 17:22 (GMT -04:00)
Email dit artikel
Print dit artikel
WILLEMSTAD — DutchCaribbeanExel heeft gistermorgen het faillissement horen uitspreken. Dit was het startsein voor ArkeFly Curaçao, de Curaçaose vennootschap waaronder de mid-Atlantische route gaat worden voortgezet. “Een aantal personeelsleden was vijf minuten werkloos”, zei topman Steven van der Heijden van de nieuwe luchtvaartmaatschappij van reisconcern TUI Nederland.
Dertig van de vijftig werknemers van Dutch Caribbean Exel (DCExel) kregen gistermiddag een nieuw contract van ArkeFly. De 27 personen cabinepersoneel kunnen allemaal aan de slag bij de doorgestarte maatschappij. Van het grondpersoneel neemt ArkeFly er slechts drie over. “De rest werkt in feite voor BonairExpress”, aldus Van der Heijden. Volgens hem heeft hij de toezegging gekregen van BonairExpress-eigenaar Niek Sandmann dat het overig grondpersoneel bij de Bonaireaanse luchtvaartmaatschappij aan de slag kan. “In dat geval zou bijna iedereen zijn baan behouden. Tot op heden is het nog niet tot daden gekomen.”
Van een concrete samenwerking met BonairExpress is het nog niet gekomen. De TUI-bestuursvoorzitter sluit dat in de toekomst niet uit, maar dan moet BonairExpress eerst maar eens een betrouwbare maatschappij worden. “Dan kunnen we eventueel praten over interline-overeenkomsten. Momenteel zijn ze te onbetrouwbaar om een combiticket aan te kunnen bieden”. TUI heeft wel belang bij een goede relatie met een intereilandelijke/regionale vliegmaatschappij, want de meeste toeristen vanuit Europa verkiezen meer dan een eiland te zien op hun vakantie. Voorlopig moet de reiziger voor de intereilandelijke vluchten aparte tickets aanschaffen.
In het achterhoofd speelt ook nog altijd de gedachte om een Boeing 767 - van de vloot van vier - van ArkeFly in de winter tussen Curaçao en een bestemming in het noordoosten van de Verenigde Staten te laten vliegen. Vanwege het Amerikaanse winterhoogseizoen zou dit de maatschappij goed uitkomen. Van der Heijden verwacht evenwel het initiatief daartoe van een hier gevestigde maatschappij. En zover is het nog niet.
UITBREIDING
ArkeFly zet de huidige twee vluchten per week Curaçao-Amsterdam voort, maar streeft naar uitbreiding van de frequentie naar vier vluchten. Bij uitbreiding van de vluchten worden ook St. Maarten en Aruba in het schema opgenomen. Alles hangt af van de vraag naar de vluchten. Gezien de grote belangstelling vanuit Nederland voor een Curaçaose vakantie kan een uitbreiding voor komend zomerseizoen worden verwacht.
Net als KLM beseft TUI dat betrouwbaarheid het sleutelwoord is in de luchtvaart. “De tweede Antillenroute naast de KLM is tot nu toe niet gebleken een betrouwbare te zijn. Wij willen een betrouwbare tweede verbinding Curaçao-Amsterdam. Dat heeft u natuurlijk al eerder gehoord. Wij zijn het echt.”
Om de betrouwbaarheid te accentueren en een positieve start te maken, krijgen alle gedupeerde Exel-passagiers gratis een nieuw ticket. De geboekte tickets met DCExel zijn officieel vervallen met het faillissement van gisteren. Het gaat om een bedrag van 4 miljoen gulden aan verkochte vliegbiljetten. “Bij inlevering van hun oude ticket krijgen mensen gratis een nieuwe.” Standaardtickets kunnen omgeruild worden bij ieder reisbureau. Handgeschreven tickets moeten bij het ArkeFly-kantoor op Hato (het voormalig Exel-kantoor) of Schiphol worden ingewisseld voor 15 juni.
PRIJZEN
De maatschappij wil verder passagiers trekken met scherpe prijzen. “We zijn een vakantie-airline. Die moeten het hebben van goede prijzen.” De ‘vanaf prijs’ is vastgesteld op 767 gulden. De comfort class, met meer beenruimte en 35 kilo bagage kost 100 gulden meer. Een business class-ticket is 800 gulden duurder en heeft een bagagemaximum van 45 kilo. Van der Heijden: “We hopen daarmee op een vliegende start.”
Gisteren was de eerste vlucht van ArkeFly vanaf Amsterdam. Die ging naar Egypte. De eerste vlucht naar Curaçao is op maandag 2 mei. Voorlopig verandert er zichtbaar nauwelijks iets. Het vliegend personeel heeft nieuwe blauw/beige uniforms. De toestellen worden in blauw (romp),wit (buik) en rood (de naam) omgespoten bij reguliere c-checks. De DCExel billboards voeren vandaag TUI/ArkeFly-reclame.
TUI verwacht dat ArkeFly jaarlijks ongeveer 400.000 passagiers gaat vervoeren naar bestemmingen binnen Europa en naar bijvoorbeeld de Antillen, Brazilië en Sri Lanka. TUI Nederland is ook bekend van de reisorganisaties Arke, Holland International en Kras Ster Vakanties. Sinds begin februari was TUI bezig het noodlijdende Holland Exel/DCExel over te nemen. Van der Heijden verwacht binnenkort ook het bankroet van HollandExel.
De uiteindelijke overnameprijs ligt onder de 23 miljoen gulden. De touroperator, al klant van HollandExel, stak al enkele miljoenen in de onderneming toen deze in surseance ging. HollandExel was eigendom van Erik de Vlieger en Niek Sandmann en werd geleid door de van afpersing verdachte Harm Prins, die ook een minderheidsaandeel had. Thomas Cook, de grote concurrent van TUI, besloot na de surseance van Holland Exel het vervoerscontract met deze maatschappij op te zeggen. Thomas Cook had geen vertrouwen meer in het bedrijf en bracht haar passagiers bij Martinair onder.