TUI Airlines Nederland (TAN) mag gaan vliegen

BamBam7

New member
Hope that the exelers finally can enjoy some calm waters!

08-04-2005 12:12

Vliegvergunning voor TUI


DEN HAAG (ANP) - De nieuwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij TUI Airlines Nederland (TAN) mag gaan vliegen. De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft de benodigde vergunningen verstrekt.
Dat maakte bestuursvoorzitter S. van der Heijden van TUI Nederland vrijdag bekend.
De inspectiedienst heeft TAN een economische vergunning en een vlieglicentie, een zogenoemde AOC, gegeven. "Feitelijk bestaat TAN nu", aldus Van der Heijden.
TUI is sinds begin februari bezig de noodlijdende maatschappij Holland Exel over te nemen. Met de vliegvergunning kan die overname van personeel en activiteiten volgens de bestuursvoorzitter nu definitief worden doorgezet.
De touroperator, die tot dan toe klant was bij Holland Exel, stak ter voorbereiding van de overname al enkele miljoenen euro’s in de noodlijdende maatschappij toen deze in surseance ging. Zodoende konden de geboekte vluchten met TUI-klanten in de tussentijd gewoon doorgaan.
Gezien deze achtergrond heeft de inspectie de aanvraag van TUI "heel zwaar" getoetst, verzekerde een woordvoerder van de IVW. Gekeken is of de nieuwe maatschappij financieel gezien levensvatbaar is en of de technische veiligheid van de vloot in orde is. TAN doorstond die test en is daarom nu "erkend als Nederlandse luchtvaartmaatschappij".
De nieuwkomer heeft de komende weken nodig om de overname van Holland Exel af te ronden en routerechten voor vluchten te bemachtigen. Van der Heijden verwacht dat TAN vanaf 21 april binnen Europa kan vliegen. De verre bestemmingen komen daar vanaf 29 april bij. De maatschappij heeft straks vier Boeing-toestellen beschikbaar.
TAN zal voor het publiek onder een andere naam opereren. Die nieuwe naam wordt volgende week bekendgemaakt.
 
Eigenlijk staat er dus dat TUI een maatschappij begint die alles van HollandExel overneemt zoals Erik de Vlieger 2 jaar geleden bij Air Holland deed. Had er iemand verwacht dat TUI die toestemming niet had gekregen?
 
Het aantonen dat er wel genoeg geld beschikbaar is voor operatie lijkt me een overbodige vraag bij een mega concern als TUI. Ik denk ook dat TUI een mooi product kan neerzetten. Ik ben ook zeker niet verbaasd dat TUI een AOC heeft gekregen. Om met de woorden van Arie te spreken "elke idioot met 100000 euro kan een luchtvaartmaatschappij starten". De uitdaging zit niet in komende zomer maar in de herfst en winter daarna. Als volgend jaar maart de balans opgemaakt gaat worden zal blijken of de reken modellen van Stevie en aanhang kloppend te krijgen zijn. Mijn mening is dat TAN niet geoptimaliseerd kan worden zoals Stevie laat voorkomen. Een 767 laat zich niet makkelijk vullen naar moeilijke IT europa bestemmingen. TAN zal een kleinere vloot moeten introduceren.
 
Daar zullen de heren van TUI zeker over nagedacht hebben, dus Dr. Know maak je maar geen zorgen..... Als deze maatschappij nou wel voor enige stabiliteit kan zorgen.... De heren EdV en HP zijn gelukkig nu van het toneel verdwenen, dus die kunnen weinig roet meer in het eten gooien. Ben benieuwd wat Arie nu weer te zeggen heeft.....
 
Ik ben benieuwd of dit wel kans van slagen heeft. Uiteindelijk kan de doelgroep voor Tui Nederland enkel uit de randstad komen en die is in Nederland nou niet echt bepaald enorm. De mensen in het oosten van Nederland hebben keuze genoeg uit de Duitse luchtvaartmaatschappijen waarbij de rit naar een Duitse luchthaven vaak korter is en de parkeertarieven goedkoper zijn dan op Schiphol....We zullen zien!

Cheers!
 
geloof er niets van!

geloof er niets van!

Zelfde koppen op zelfde plek......wordt dus binnen twee seizoenen weer tranen! prins en De Vlieger zijn weg ja, maar de dagelijkse leiding is nog steeds in handen van de mensen die ook Air Holland en HollandExel op een drama lieten afstevenen, en die hebben het dus ook niet begrepen. Kortom, kwestie van tijd en dit forum heeft weer genoeg gespreksstof

Ben niet negatief, geef alleen de feiten.
 
Dit betekent dus dat Holland Exel niet overgenomen wordt!

TAN is een nieuwe airline met een een nieuwe AOC en economische vergunning. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van AOC en vergunning HXL. Dus ook geen overname of dorstart maar een nieuwe maatschappij. MAW, HXL wordt failliet verklaard als TAN alles rond heeft. En dat is dan pas het einde van de EAG groep.

Ik lees in het persbericht geen mededelingen over issus mbt het personeel (kantoor en vliegend). Ik denk dat er nog een aap uit de mouw komt. Wie mag wel mee en wie niet? En tegen welkevoorwaarden? Wie van HXL kan hiet iets over vertellen?

TUI airlines Belgium heeft in eerste instantie gebruik gemaakt van kennis en personeel van Happa Lloyd in Hannover. Pas een jaar later zijn er een aantal activiteiten door TUI belgium zelf overgenomen. Dit kan zomaar ook bij TAN gebeuren
 
TAN moet wel wat andere touroperators gaan binnenhalen, anders krijg je het dbr-effect. Ben benieuwd of dat gaat lukken. Ook de vloot moet aangepast worden, want met 767's red je het niet alleen. Kijk maar naar de buren, die vliegen daarnaast ook met airbussen. Nu HP/EDV er niet meer zijn, zou een airbus zo zijn intrede kunnen doen of men kijkt naar 737/757. Dit laatste is dan voorlopig beter gezien de 767. Daarnaast is het ook even de vraag of ze genoeg cabinepersoneel kunnen behouden. Ook zij hebben of krijgen te maken met een leegloop van cabinepersoneel. KLM lijkt veel mensen aan te nemen en ook pursers. Belgische pursers schijnen straks niet vanuit AMS te willen gaan vliegen. Wat dat betreft, lopen ze tegen dezelfde problemen aan als in de tijd van HLN en HXL.
 
Ik denk dat qua personeel een hoop afhangt onder welke voorwaarden ze mensen in dienstnemen. Secundaire arbeidsvoorwaarden die beter zijn dan bij hln/hxl en een hoger salaris doen een hoop mensen blijven. Uiteindelijk draait het toch voor een groot gedeelte om de centen.
 
herhaling

herhaling

Mensen, zoals in m'n eerdere post, zelfde mensen, zelfde ellende. Iedereen dacht met de komst van E. de Vlieger dat het eind van de tunnel bereikt was....die zou wel eens de boel gaan stroomlijnen. resultaat...

Zolang er niet iemand van TUI het huidige clubje "managers" naar huis stuurt, zullen alle dromen over betere salarissen, betere (sec) arbeidsvoorwaarden (weer) niet uitkomen.
 
My predictions

My predictions

I hope that I'm wrong about this company but from what I've seen so far it looks like:-

-Name is not going to be TUI but something else.

-Same contracts as at present (once again people will be falling over each other in the rush to sign). Those who have paid E45000 can kiss their E15000 goodbye.

-No business plan.

-Same people running the day to day operations.

-Lack of airline experience at the top.

-Expect more statements about "Good Intentions".

-The inability to do even the most basic of things such as painting all the aircraft in the same colour scheme.
 
Something that is rotten stays rotten.

I could be wrong but I've got a feeling that
this still might be a very hard struggle for TUI.

Rgds.
 
Ik denk niet dat een kleurenschema het belangrijkste is bij het opzetten van een luchtvaartmaatschappij. Een vliegtuigje schilderen kost gauw 50000 euri per stuk en daar kan je toch mooi een type-rating voor krijgen. Of moest je die nu ook al betalen?

In ieder geval, de kisten van air holland kregen een tijdelijk kleurenschema en toen de mcv kwam hebben ze die direct in de definitieve lak gezet. Moest toen toch een hele andere kleur op. No big deal lijkt mij. Is het je weleens opgevallen 19 of 77 dat de airbussen en de boeings bij Dutchbird ook niet geheel gelijk waren. Bij de airbus stond de naam Dutchbird boven de rampjes in kleine letters en bij de 757 in koeieletters midden op de romp. Voor de simpele ziel (lees passagier) is het ook vreemd dat KLM, Martinair en Transavia op dit moment met meer dan 1 kleurenschema rondvliegen. Die snappen toch niet dat het een tijd duurt voordat een vliegtuig opnieuw geschildert wordt. Dus een beetje zwak argument.
 
19,

Hoe kom je aan de kennis dat Tui niet zo snel mogelijk de vliegtuigen in Tui kleuren gaat verfen? Ik denk dat dit zo snel mogelijk gebeurd.

Dat de luchtvaartmaatschappij geen 'Tui' gaat heten is normaal, dat is nl bij geen enkele airline van hen (Britannia, Hapag Loyd, Jet Air, Corsair en binnenkort.......)

No businnes plan? Hoe weet je dat nou, weet jij veel wat ze in Hannover klaar hebben liggen?

Same people running day to day ops, veel van deze day to day ops worden al centraal geregeld vanuit hannover. Ben wel met je eens dat er aan de managment kant iets moet veranderen, maar ook nu weer, wie zegt dat dit niet gaat gebeuren?

Ik weet ook niet hoe de toekomst er voor TAN uit gaat zien.
Tuurlijk kritisch zijn mag en moet, maar die starre houding die veel mensen hier hebben en het continu ongefundeerd zeiken over van alles en nog wat lijkt me ook niet gezond, hoop dat jullie in het dagelijks leven wat toleranter zijn en niet alles bij voorbaat al affikken. Lijkt me een iets betere werkhouding bij welke maatschappij dan ook.
 
19,
man ga es lekker je busje sturen in Sri lanka en laat die arme mensen v TUI/HXL es met rust.
Ja je bedoeld het goed en niet tegen de mensen die er werken, ja ja ja jekkerdie jek.
Concentreer je nou es ff lekker op je eigen toekomst.
Wil wedden dat je zelf nu in een omgeving zit waar niets op aan te merken is.Dat weet jij nml want je spreek wekelijks op managment niveau over de inputs die jij elke airline wil meegeven.
Let is go 19 let is go.

:D :D :D
 
@birdmare : get a life. Waarom nou zo'n post op de man gespeeld? Kom met argumenten waarom 19 ongelijk heeft maar niet dat minachtende gezwets. Dat stoort hier enorm.
 
@Birdmare: Bedankt voor deze uiterst constructieve bijdrage :confused:

En dan back to topic; 19 haalt wel een paar aardige punten aan denk ik. Wat is er nu feitelijk veranderd ten opzichte van de oude situatie? Misschien het kleurenschema in de toekomst? Feitelijk gaat deze nieuwe airline verder maar dan alleen met TUI als klant voorlopig. Ik ben het met vorige entries eens dat dit een zelfde probleem kan zijn als waar DBR mee heeft geworsteld.

Dus inderdaad is de vraag van 19 erg interessant; Wat is het plan? ICA met stoelen van TUI alleen? IT met 767? In de zomer misschien rendabel te maken maar na de zomer komt de winter...

Maar goed, begrijp mij niet verkeerd. Met name voor het personeel hoop ik dat dit allemaal goed gaat komen. Jullie hebben genoeg s**t en ellende meegemaakt en dat gun ik niemand. Alleen vraag ik mij wel af wat de toekomst is als er inderdaad geen bezem door bepaalde (middle) management afdelingen heen gaat. Het is goed dat EdV en HP het pand verlaten maar de dagelijkse leiding moet de toko gaan runnen. En zijn er daar nu vreselijke prestaties neergezet de laatste tijd??

Doemdenken schiet niet op. Maar laat je niet blij maken met een dode mus.....
 
ocho gardena said:
Ik denk niet dat een kleurenschema het belangrijkste is bij het opzetten van een luchtvaartmaatschappij.

It's a good indication of how things are organised. It's a very simple thing to get 4 aircraft painted the same - simple logistics. If you have 4 aircraft in 3 different colour schemes that says something about the organisational structure of the company.

If the easy things aren't being done - what about the difficult things?

Is het je weleens opgevallen 19 of 77 dat de airbussen en de boeings bij Dutchbird ook niet geheel gelijk waren. Bij de airbus stond de naam Dutchbird boven de rampjes in kleine letters en bij de 757 in koeieletters midden op de romp. argument.

The forward fuselage was much smaller on the A320 meaning a smaller letter size had to be used. Putting these size letters over the windows made the name almost unreadable - which was why it was moved above the windows.

nonickname and Birdmare

Read the first line of my last post - the last thing we need is another airline fiasco.

Don't forget I'm a victim of this mess as well.
 
Back
Top