TIPS & TRICKS for HOUR BUILDING

RAH

New member
Salaam,

Momenteel ben ik naast mijn ATPL-theorie druk bezig met het vliegen van mijn PIC-uren: het zgn hour building.

Op een gegeven moment lus je de koffie van Texel niet meer, de rondjes om de de Waalbrug bij Nijmegen kan ik wel dromen, EHTE vanaf EHLE is leuk maar daar bouw je geen uren mee, etc.

Hebben jullie tips and tricks om de nog te vliegen uren aangenamer/leerzamer te maken? Evt leuke uitdagende routes, leerzame tips. Sprak laatst iemand die gewoon een snelweg pakt en die domweg volgt. Zo kan het natuurlijk ook :boring:.

Anyway, hoop graag bruikbare en leerzame tips/tricks te mogen ontvangen.

Grt RAH
 
EHMZ is leuk !
Of misschien een rondje voetbal stadions o.i.d.
En, er zijn genoeg prachtige veldjes in het buitenland natuurlijk !
Lekker schnitzel eten in Duitsland....;)
Heb hier al vaker Koblenz voorbij zien komen.
 
RAH,

Kerel, ga Duitsland in, daar kan je naar HARTELUST lekker rondboren en hebben ze overal lekkere Schnitzels en voor jou heerlijke Pfeffer Steaks voor weinig!

Echt heel gaaf, ook met de Katana, en het leuke is dat je in Duitsland, als je er eenmaal bent geen vliegplannen meer hoeft te maken, alleen als je weer naar NL wil.

Dus gewoon naar EDLS, daar ff koffie en de rest van de dag door Duitsland boren, leer je ook van.

GPS mee is wel lekker, maar je kan ook oldschool VFR gaan vliegen met koers/tijd shit wat ik natuurlijk altijd doe :cool:

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ach RAH, je bent in de leukste periode van je leven gekomen. Mooie veldjes opzoeken over de grens, ver weg of dichtbij, schnitzels vergelijken, dagen achter elkaar vliegen op zoek naar de mooiste sunsets...

Kijk eens naar de Talk Arounds van de laatste 2 jaar:
http://klmaeroclub.com/publicaties/talk-around

De stukken "Border Patrol" in elke Talk Around beschrijven trips die iedereen kan maken en niet al te ver over de NL grens zijn. Er staan tips bij wat er te doen is, hoe je er moet komen, waar je op moet letten, etc. Ideaal voor wat je nu aan het doen bent. Zie ook de stukken over Cambridge, Hamburg, Italia, Frankrijk trips, etc. Wanneer krijg je nog eens de kans om dat soort grote trips te maken?

Hier ook nog mooie reisverslagen te vinden:
http://klmaeroclub.com/publicaties/editorials-en-reisverslagen

Als je nog iemand naast je nodig hebt die kan bijstaan met navigatie, RT en eventuele tips hoor ik het wel.

ph-kax_england.jpg
 
Ik zit een beetje in dezelfde situatie...

Zijn er in of in de buurt van Nederland ook velden waar je geen of weinig landingsgeld hoeft te betalen?
 
Hey RAH,

Zoals Nosig al zegt is dit een van de mooiste periodes van het geheel. Ik zou graag teruggaan naar de tijd waarin ik elke dag ging vliegen en in Europa vloog waar ik wilde. Van kort naar lang:

Koblenz, mooie approach, leuk veld, kost bijna niets en super eten!!! Mijn moeder daar een keer voor dr verjaardag mee naartoe genomen om daar met haar te eten. Dag om nooit meer te vergeten. Je kunt op weg daar naartoe ook naar Bittburg, niets te beleven behalve warme apfelstrudel met slagroom en een kartbaan op het vliegveld.

Weet niet hoe veel uur je mag boren maar als je wat over hebt ga zeker naar Geneve LSGG. Landingsgeld + parkeergeld voor 1 nacht is euro of 35. Daarvoor krijg je een super dispatcher die werkelijkwaar alles voor je regelt. Ben er nu 2 keer geweest. Echt super.

Zelf heb ik ook dit tripje gedaan;
Maastricht -> Geneve LSGG.
Geneve -> Cannes LFMD.
Dagje daar op het strand gelegen.
Cannes -> Chambery LFLB (ILS van 4,5 graden tussen de bergen over het water, erg tof en challenging.)
Chambery -> Maastricht. Hier was ik zo'n 13 uur mee zoet.

Heb er destijds een topic over geopend:
Klikkerdeklik!
 
Aloha RAH,

Inderdaad wat Nosig, André, Naudjuh .... en anderen al hebben gezegd, dit is de periode dat je kwaliteitsuren en waanzinnige ervaringen kan gaan opdoen.

Ik weet niet hoeveel uur je nog moet maken en over welke periode je dat wil uitsmeren. Maar misschien zou je een combinatie kunnen maken van een aantal korte dagtochtjes of weekendtochtjes over de grens afgewisseld met wat langere vliegtochten.

Zo ben ik zelf met mn vrouw eens een lekker weekendje naar: Trier geweest en dit gecombineerd met het aanvliegen op Koblenz. Dit was een geweldige approach met aan de ene kant de brug, de rivieren de Moesel en de Rijn en de omgeving ansich. Verder langs het Sauerland en de mohesee (dambusters) naar Porta Westfalica en zo terug naar de club op EHLE. Of een leuke dagtrip samen met vrienden naar Llyd, Kortrijk, Charleroi, dat is natuurlijk ook geweldig.

En langere trips zijn natuurlijk ook geweldig om te doen, bijvoorbeeld in combinatie met een vakantie. Zo ben ik 2 jaar geleden met de UGS via de Franse kust naar Biscarrosse gevlogen met landingen op Le Touquet, Dieppe (+ overnachting), La Rochelle (werkelijk mooie locatie met leuke haven) en zo naar Biscarrosse. Van daaruit naar San Sebastian, dit is echt een geweldige approach (JPC heeft hier ook een aantal mooie platen van). Op de terugweg via Bordeaux Merignac naar Le Mans. Heel leuk om te landen zo naast het circuit, maar de stad is werkelijk niets aan en zeker niet wanneer je dan nog eens drie dagen vast bent komen te zitten. Dat is trouwens gelijk een puntje waar je als VFR vlieger rekening mee moet houden. Calculeer in dat het niet altijd gaat zoals gepland en anticipeer daarop en ga niet door pushen. Daarna zijn we dan via Lille terug naar Lelytown gevlogen.

Een laatste tripje was met de Arrow naar Zweden. Met een stel vrienden besloten om eens zelf te gaan controleren of alle verhalen over het mooie blondgehalte nu klopt. Afgezien dat dit een geheel ander verhaal is, kan ik zeggen dat het vliegen net zo gaaf was. Gevlogen via Luebeck, ovh Kastrup naar Malmo en van daar naar Goteborg Save. Op de terugweg via Husum (deels militairveld met werkelijk gewoon een hoog hek midden op de baan) terug naar EHLE.

En zo heb ik nog wel eens wat kleine dingetjes gedaan. Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel. En anders kom je toch gewoon eens op een social evening van de club. Daarover kan Nosig je vanalles vertellen.

Maar enjoy the hours and many safe landings!
 
Ga inderdaad zo ver mogelijk de grens over en zoek die europese plekken op waar je altijd al had willen zien. Maak er 1 megalange tocht van, zo'n kans krijg je nooit meer! ik heb spijt dat ik toen der tijd niet naar de westcoast van usa ben gevlogen maar in florida uren heb opgebrand.
 
Allemaal erg bedankt voor de tips.

@naudjuh bedankt voor de kliklink.
@nossig: ik moet nog steeds een keer langs komen bij KAC (druk druk druk)

Dat is nu het probleem met mij, niet de ballen om de grens over te gaan. Ik ben al een paar keer op Niederrhein geweest, maar dat noem ik niet de grens over. Moet zeggen dat de service daar perfect is.

nog een vraagje: hebben jullie tijdens jullie vluchten nog aandacht besteed aan je vliegtechniek? koersvast vliegen (zal wel moeten anders kom je niet op bestemming) je hoogte vast houden (heb ik moeite mee), steep turns, stalls, noodlandingen (OEFENEN) etc?

Grt RAH
 
Last edited:
Inderdaad... Ga lekker naar Duitsland. EDLS is makkelijk te doen, bij Enschede de grens over en daarna lekker doordoen waar je zin in hebt. Landingsgelden zijn over het algemeen lachwekkend laag in vergelijking met Nederland.

Ik kan je ook zeker de koffie op Munster Telgte (EDLT) aanraden. Oh, ja en als je lekker wilt lunchen, kan ik zeker de italiaan op Braunschweig aanraden. Heerlijk buffet voor een vast bedrag...
 
Nogmaals, als je nog iemand mee wil als safety pilot en die je de juiste truukjes kan leren om strak op hoogte te blijven, call me! Ik wil ook best af en toe het gas dicht trekken, kan je genoeg dingen laten zien en vertellen om het leerzame trips te maken.
 
@ RAH, mocht je echt tijd teveel hebben ga is een paar dagen door Spanje vliegen, en als ik jou was zou ik het aanbod van Nosig niet laten liggen!

Succes en geniet van het "echte" werk :nicethread:
 
Nosig ondertussen gesproken en zal zeker gebruik maken van zijn diensten.

Ik moet zeggen dat ik het ik het bijzonder vind dat ik veel mensen heb horen zeggen dat het uren maken als mooiste tijd wordt beschouwd. Ik ben benieuwd hoe de lange, verre, buitenlandse vluchten ervaart gaan worden.

Grt RAH
 
Ik moet zeggen dat ik het ik het bijzonder vind dat ik veel mensen heb horen zeggen dat het uren maken als mooiste tijd wordt beschouwd. Ik ben benieuwd hoe de lange, verre, buitenlandse vluchten ervaart gaan worden.
Grt RAH

Ik moet zeggen dat ik het juist bijzonder vind om te lezen dat het lijkt alsof je tegen het uren bouwen op kijkt. Waarom ben je gaan vliegen? Dat is toch juist om ooit lange, verre, buitenlandse vluchten te maken en wat van de wereld te gaan zien? Om het huis uit te zijn, om mensen van boven en wolken van binnen te bekijken? Exotische veldjes, exotisch eten, avontuur!

Zo'n kans als dit heb je straks niet meer, want later is geld toch een groot obstakel om een mooie trip te maken. Want ja, de hypotheek, de oto, de kinderen, de vakantie etc. Nu ben je het toch aan het uitgeven, hoe beter het geld te besteden dan aan een paar mooie trips de grens over om daadwerkelijk eindelijk echte ervaring op te doen met verschillende ATC, verschillende naderingen en banen, verschillende procedures, andere soorten weer, andere soorten terrein, andere risico's, navigatie uitdagingen etcc. En ondertussen prachtige steden en natuur tegen te komen. Daar zijn die uren echt voor bedoeld, om daadwerkelijke, nuttige ervaring op te doen en niet 20 keer op en neer naar Texel te vliegen. Het gaat niet om het basis vliegen, het gaat om alles er omheen. En dat is, lijkt mij, ook juist waar het je om te doen is, toch?

Maar goed, dat gaan we nog wel meemaken :).

Een greep uit mijn "hour building" (zuidoost US, '95):

1873771_58V6y-O.jpg


1873777_EKCeC-M.jpg


1873779_iKa7Y-S.jpg


1873781_6RoRG-O.jpg


1873783_2XjuX-O.jpg


1873800_4bocR-M.jpg
 
RAH, kom naar Amerika.
Dagen vliegen hier, overal dezelfde taal ook nog.
Conversie naar FAA PPL is gratis.
Als het weer mee zit kan je 50 uur in 2 weken doen.
 
Conversie gratis? Ik ben van het gezegde "Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het meestal ook te mooi om waar te zijn." Where is the catch?

Want als het inderdaad gratis is dan is de US natuurlijk een prachtige optie.
 
Ik moet zeggen dat ik het juist bijzonder vind om te lezen dat het lijkt alsof je tegen het uren bouwen op kijkt. Waarom ben je gaan vliegen? Dat is toch juist om ooit lange, verre, buitenlandse vluchten te maken en wat van de wereld te gaan zien? Om het huis uit te zijn, om mensen van boven en wolken van binnen te bekijken? Exotische veldjes, exotisch eten, avontuur!

Misschien heb ik mezelf verkeerd geformuleerd. ik stap iedere keer met alle plezier in het vliegtuig. Alles wat je hierboven zegt klopt allemaal. De uitdaging, het avontuur, nieuwe werelden ontdekken. Je hebt helemaal gelijk. Wat ik bedoel is dat alle vliegers hetzelfde zeggen. Zelfde passie!

@imo apita: voor mij zit de usa er even niet in (thuis situatie en werk). Maar die optie heb ik wel heel lang overwogen.
 
Back
Top