Theorie

ik bedoelde meer dat er uit een onderzoek van Axe nooit blijkt dat veel mensen uitslag krijgen van deodorant uit spuitbussen...
 
Hebben er hier misschien mensen ervaring met het Waypoint programma van Oxford? Zie: http://www.oxfordaviation.net/air_waypoint.htm .
Zelf zit ik dit traject te overwegen. Als ik niet naar de kansen achteraf zou kijken zou ik momenteel ook meer voelen voor een Modulaire route; ben al bezig met m'n PPL, heb een redelijke baan dus kan een eind komen zonder eerst een groot bedrag te hoeven lenen. Maar toch krijg ik soms ook de indruk dat de kansen met een Integrated opleiding net iets meer zijn. Het Waypoint programma zit dan net weer een beetje tussen Modulair en Integrated in en ik ben dan ook benieuwd hoe de mogelijkheden na dit traject zijn...?
 
Hier zijn toch problemen met begrijpend lezen me dunkt:

"One airline preferred JAA integrated training while the remaining six expressed no particular preferences as to the type of training course followed to obtain the commercial licence.

Concreet kan het ze dus geen ruk schelen, en kan je beter meer uren maken. (ervaring ME dus)
En in het beste geval een goede JOC er boven op.

Als het ze niets kan schelen dat je integrated doet heb je dus geen enkele troef als je daar met 50 staat met minder dan 30u ME en minder dan 200uTT
.
Als jij daar dan zou kunnen staan met pakweg + 200u ME en 1000u TT, dan heb je een mooie troef tegenover andere kandidaten.
En als je daar bovenop nog een JOC zou kunnen loskrijgen tegen een aardige prijs ben je helemaal vertrokken.

(maar bon wat mij betreft is alles gezegd, en in feite is de discussie al teveel gevoerd)

Let's all drink a :biertje:
 
Ik heb toch echt gevraagd om op te houden met de losse zinnetjes zonder inhoud. Voor jullie grappig, voor anderen reden om af te haken en niet meer inhoudelijk te reageren.

Reageer met een normaal bericht, reageer niet, of stuur je losse opmerking per PM naar de persoon op wie je reageert.
 
Okee... sorry...

ik begrijp je helemaal hoor... het is ook vervelend en niet echt netjes die reacties... maar soms kan ik het niet laten om een beetje bitcherig te zijn... :rolleyes:
 
Persoonlijk zou het mij, als fictief toekomstig pilot recruitment manager, erg weinig interesseren hoeveel tijd iemand op een C172 of een seminole heeft gevlogen. De enige ervaring die mij dan boeit is op een jet, bij IFR langeafstandsvervoer, liefst scheduled.

En dat is het laatste wat ik er over zeg, tenzij er iemand anders iets zegt waar ik weer op in kan haken ;)

O, en Diana, ik vond je post een beetje offtopic :kiss:
 
Daar sluit ik me bij aan Niette, er zijn denk ik genoeg mensen die geweldig goed een C150 besturen, maar op een jet in crew toch afhaken...
 
Ja, als je gewoon 20 minder bestuurd had, was het weer een heel ander verhaal... Hoewel een C130 natuurlijk ook propsels heeft...
 
Last edited:
Capt. Relax heeft gewoon een punt, als is de werkelijkheid op dit moment niet zo. Iedereen die z'n rijbewijs heeft gehaald weet dat op het moment dat je het papiertje hebt, je nog nauwelijks kunt rijden. En dat je vooral in de maanden daarna nog heel veel extra leert en je rijden verfijnt.

Met de vliegopleidingen van tegenwoordig is het ook zo. Maximaal betalen, minimaal aantal uren. Het kan net. En als je dan net je brevetje hebt en de markt op gaat, dan ben je nog zo groen als maar kan.

Met 100 uurtjes Cessna erbij, ben je al een heel andere vlieger. Als ik zou moeten kiezen tussen iemand met basic ervaring en iemand die 100 uur Cessna extra heeft gevlogen, dan heeft die laatste een extra plusje bij z'n naam. Het is lang niet doorslaggevend, maar wel positief. But hey, that's just me.
 
Dat klopt. 150 uur Cessna of 250 uur Cessna, dat lijkt me duidelijk.

Maar 150 uur cessna + 50 uur Full Flight B737 Sim, of 1000 uur Cessna?
 
Maakt het een stuk interessanter, Joozd, inderdaad.

50 uur Full Flight B737 sim of 1000 uur Cessna? Voor beide is wat te zeggen. Aan de ene kant krijg je toch een volledige type rating, dus 737 (sim) ervaring is niet vereist, sterker nog, je zou wellicht verkeerde dingen aangeleerd kunnen hebben. Maar in ieder geval wel bekend zijn met de layout, handling en systemen en de snelheid.

Aan de andere kant, 1000 uur Cessna is real world experience en daar leer je veel van. Wat je vooral ziet bij mensen die vers uit de type rating komen met heel weinig ervaring is dat ze prima de FMC kunnen programmeren en de kist prima kunnen bedienen. Maar waar iedere nieuwe vlieger steevast problemen mee krijgt in het begin is de descent planning. Dat is namelijk het lastigste gedeelte van de vlucht, en in de sim gebeurt dat allemaal in een compleet gecontroleerde omgeving, met vrijwel nul gevolgen als het niet helemaal goed gaat. Desnoods doe je een holding of delay vectors.

Nu in het eggie zie je dat iedere kandidaat overloaded raakt omdat allerlei real-world aspecten gaan meespelen. Echte ATC, weer, schedule, brandstof die niet door de instructeur bijgesteld kan worden en nee, dat holdingkje gaat er echt niet komen als je meer tijd nodig hebt.

Ik denk dat velen hier zullen denken "Oooh ja 50 uur 737 sim, da's veel beter," maar zoals ik zeg, da's allemaal nep. Een beetje echte ervaring na het halen van je vliegbewijs is ook waardevol.
 
Absoluut, real-world ervaring heb je zeker nodig; dat is ook wat ik mis in de MPL (maar dat is were een heel andere discussie).
Maar Descent planning in een Cessna? Je komt van max FL130, je vliegt een keer 120 knopen in de descent, als je met 500FPM wilt zakken kan je dus op 25 mijl uit nog eens met je daling beginnen, en dan heb je nog 10 minuten om je op je landing voor te bereiden. . .
Ik denk dat je dan eerder een paar keer in de knoop komt met je descent planning (bij de maatschappij, niet op je cessna) dan wanneer je daar in de sim mee tegen de lamp bent gelopen.

Natuurlijk is het in de sim niet zo erg als je je descent planning opklood, maar ik denk dat als je daar op een goede manier getraind wordt, dan scheelt dat tijdens je typerating/routetraining weer tijd die je daar niet aan hoeft te besteden, zodat je je op andere zaken kunt richten.

maar inderdaad: voor allebei is wat te zeggen.
Kijk dan even hoeveel tijd en geld je 1000 uur cessna kost ipv 50 uur sim.....

Just my three cents. ..
 
'Captain' Relax, ik spreek je over 10 jaar wanneer ik gezagvoerder op een grote bak ben bij een gerenommeerde Nederlandse luchtvaartmaatschappij, en jij je 50ste student solo hebt gestuurd (niet denigerend bedoeld).
.

Mag ik dan je handtekening ? (serieus bedoeld)


voor de rest is het zo'n kansloze discussie allemaal.

1) Wil je baan bij de KLM ? ga naar de KLS

2) Wil je baan in Europa ? Haal je papieren, en scoor een TR zo goedkoop mogelijk en als het even kan wat uren er op.

3) Gras is altijd groener bij de buren. Leer fantastisch veel van mensen met 10.000 uur, en leer veel van mensen met 500 uur.
 
Last edited:
@InStyle: Ik weet niet hoe Nederlandse maatschappijen aankijken tegen modulair, ik weet wel dat "de grootste" enkel geintegreerd aanneemt, en wel van vooraf geselecteerde opleiodingsinsttuten.

Mwa, Denken die ex Denim (2003) en Martinair (2006) jongens die nu bij de KLM zitten anders over.

voor de rest... Europa baan vinden? snelweg is dan een integrated opleiding doen. Heel simpel. Zint eer ge begint ging het spreekwoord toch ? mag ook wel voor 250.000 Gulden.
 
relax, jij zat pas geleden ook nog met die keuze, en je hebt duidelijk gekozen voor een amerikaans traject. Of je al begonnen bent is me nog niet duidelijk, maar je bent het nu al zo sterk aan het verdedigen alsof er geen andere redelijke opties meer zijn..

Dat is behoorlijk grappig om dat uit jouwn mond te horen! Als jullie allebei nou eens rustig eerst solo gaan praten we daarna verder.

C ya.
 
Er zijn op het moment ook opleidingen nieuwe stijl in de maak waarbij er (bijna) niet meer single engine piston wordt gevlogen maar waarbij de theorie gekort wordt en er gelijk in simulatoren gevlogen gaat worden.

Het idee is erachter dat het SEP gebeuren niet relevant is voor het 'echte' werk en dat er zo veel kosten en moeite bespaard kan worden en er toch capabele piloten afgeleverd kunnen worden.

Duur van het gehele opleidingstraject; 6-8 maanden. (geen typo!)

Meerdere scholen zijn bezig dit op te starten en approved te krijgen bij de hogere instanties.

Ik weet zelf absoluut niet wat ik hier van moet denken, maar misschien wel leuk om te weten aangezien het hier ook over ervaringsuren gaat ;)
 
Back
Top