Theorie

Binnenkort wil ik aan de ATPL theorie gaan beginnen maar welke is naar jullie naar jullie inziens de beste? (structuur, begeleiding, kwaliteit etc). Welke instantie preferen de maatschappijen?

NLS
SKYJOB
ORBIT

Of adviseren jullie een integrated opleiding? Ik hoor zoveel verschillende verhalen dat ik erg ga twijfelen en daarom moeilijk een keus kan maken.

B v d

WL
 
Absoluut integrated.

Bij heel veel maatschappijen kom je zowiezo niet aan de bak als je geen geintegreerde opleiding gedaan hebt, tenzij je de "amerikaanse manier" wil volgen (PPL, CPL, IR, FI, les gaan geven, uren maken, voor HEEL weinig geld heel hard werken bij een dubieuze maatschappij, nog meer uren maken, jets gaanvl;iegen voor nog steeds heel weinig geld en alsd je eindelijk 3000 uur hebt pas fatsoenlijk kunnen gaan solliciteren)
 
Discussie al duizend keer gevoerd.

@ Joozd: Ow please... 100.000k op tafel en dan hopen dat de markt niet slecht wordt.
Of 30.000k op tafel, 5 keer meer ervaring/vlieguren/ME, en "zeker" aan een job geraken (hoe klein die in het begin ook mag zijn)
 
'Captain' Relax, ik spreek je over 20 jaar wanneer ik gezagvoerder op een grote bak ben bij een gerenommeerde Nederlandse luchtvaartmaatschappij, en jij je 50ste student solo hebt gestuurd (niet denigerend bedoeld).

@Whitelabel: absoluut voor Integrated gaan. Tenzij bovengenoemd scenario je aantrekkelijker lijkt. Waar natuurlijk niets mis mee zou zijn.
 
Last edited:
'Captain' Relax, ik spreek je over 10 jaar wanneer ik gezagvoerder op een grote bak ben bij een gerenommeerde Nederlandse luchtvaartmaatschappij, en jij je 50ste student solo hebt gestuurd (niet denigerend bedoeld).


Laat me niet lachen...

Doe die laatste haakjes maar weg ;)

Je wordt echt wel geil van dat "gerenomeerd" hé, maar ik zal je blik eens verruimen, de wereld is groter dan Nederland. En daar zijn ook maatschappijen / bedrijven. (waarvan een pak niet eens je cv'tje van een standaard NLS of whatever accepteren als er geen +100 ME op staat).

Sta je mooi te blinken als je prachtige, gerenomeerde maatschappij zijn diamanten poortje sluit.
 
Laat me niet lachen...

Doe die laatste haakjes maar weg ;)

Je wordt echt wel geil van dat "gerenomeerd" hé, maar ik zal je blik eens verruimen, de wereld is groter dan Nederland. En daar zijn ook maatschappijen / bedrijven. (waarvan een pak niet eens je cv'tje van een standaard NLS of whatever accepteren als er geen +100 ME op staat).

Sta je mooi te blinken als je prachtige, gerenomeerde maatschappij zijn diamanten poortje sluit.

Ohjee daar gaan we weer...

Denk dat de wereld ook minder zwart/wit is als Cpt. Relax het bekijkt.
Denk dat het er meer aan ligt wat je wilt bereiken, als je zsm op een grote jet wilt vliegen zou ik absoluut voor een integrated opleiding gaan.
 
Zwart wit kijken ik?

Alles behalve... puur een ractie op Q-Nimbus!

Ik ga mee in je grote jet verhaal...
Zo snel mogelijk op een grote jet... I agree

Maximaliseren van een kans op een job in de luchtvaart, daar ligt wel wel anders denk ik. Want de kleinere bedrijven vragen ervaring... en een FI license heb je ook niet na je gewone integrated.

lees maar eens pilotjobsnetwerk, en reken maar eens procentueel uit naar hoeveel bedrijven je een CV mag sturen met een integrated only, en naar hoeveel je mag sturen na een fATPL met FI en een 1000-tal uur en boven de 100h ME.

Zoals je zelf zegt... Keuze's :)

(maar misschien toch maar stoppen met erover te praten, er zijn al heel wat keyboarden aan gesneuveld :grijns: )
 
Volgens mij is het idee achter het halen van een STPL dat je er mee op een grote jet kan vliegen.

Maar inderdaad, de zaken zijn niet zo gepolariseerd als wij het hier voor doen komen. Er zijn bedrijven die gewoon keiharde eisen hebben qua vliegervaring (minimaal zoveel honderd uur heavy jet bijvoorbeeld), daar kom je niet binnen als Integrated vlieger.
Aan de andere kant zijn er ook bedrijven die alleen mensen van een IC binnenlaten.

Ik denk dat als je een IC gevolgd hebt, en het valt tegen, dat het enige nadeel dat je hebt een grotere lening is. Je kan altijd nog je FI gaan halen, en de 50 neefjes van Q-nimbus solo laten gaan, en het eerder geschetste profiel gaan volgen. Zo heb ik het in de VS in ieder geval gezien; ik ken geen mensen die het hier in Nederland op die manier gedaan hebben. Wat waarschijnlijk ligt aan de omgeving waar ik in zit; Cpt Relax denkt hier ongetwijffeld anders over. Maar die zit dan weer in een andere omgeving.

Om het relevant te houden voor de vraagsteller: Alks je al flink wat uren hebt, en je zou nu al in aanmerking komen voor wat je met je ATPL wilt gaan doen, ga dan lekker ergens goeikoop je theorie halen. Als het niet lukt, kan je altijd nog een ton uitgeven.

Als je niet in die situatie zit, zou ik persoonlijk dus voor integrated gaan.

Het belangrijkste is denk ik om nu uit te zoeken wat voor werkgevers voor jou interessant zijn, en wat die voor eisen hebben.

Laat je trouwens uiteindelijk ook weten wat je keus geworden is en waarom? Heeft in ieder geval een van beide kampen weer wat munitie ;)
 
Laat me niet lachen...

Doe die laatste haakjes maar weg ;)

Je wordt echt wel geil van dat "gerenomeerd" hé, maar ik zal je blik eens verruimen, de wereld is groter dan Nederland. En daar zijn ook maatschappijen / bedrijven. (waarvan een pak niet eens je cv'tje van een standaard NLS of whatever accepteren als er geen +100 ME op staat).

Sta je mooi te blinken als je prachtige, gerenomeerde maatschappij zijn diamanten poortje sluit.



Kan je alsjeblieft eens ophouden met je amerika gedoe op te hemelen en mensen met een 'gerenomeerde intergrated' opleiding af te zeiken, want daar begint het zo langzamerhand op te lijken in je posts en ik irriteer me daar erg aan.. (en misschien ook wel andere mensen)

Als je ons in onze waarde laat, dan doen we dat bij jou ook... en niet op maar elk mogelijk topic reageren met jou-fantastische-amerika-traject-en-waarom-dat-zo-ontzettend-veel-beter-is-dan-
intergated-ge*** want dat weten we zo langzamerhand ook wel wat jij daar van vind... (en dat mag je best vinden, als je ons er maar niet de hele tijd mee lastig valt!!)

Bij voorbaat dank ;) en ik ben mn frustratie ook weer kwijt :eek!:
 
relax, jij zat pas geleden ook nog met die keuze, en je hebt duidelijk gekozen voor een amerikaans traject. Of je al begonnen bent is me nog niet duidelijk, maar je bent het nu al zo sterk aan het verdedigen alsof er geen andere redelijke opties meer zijn.

Cognitieve Dissonantie

Hopelijk is het informatief.
 
Zoals ik het gezien heb:

Ik heb een deel van mijn geintegreerde opleiding (een goed lezer ziet hier een mogelijke reden tot bevooroordeeldheid) in Phoenix gedaan, bij een vliegschool waar ook veel Amerikanen zaten. Deze mensen haalden hun papieren een voor een, dus eerst PPL, dan CPL, IR, en FI. Met hun FI konden ze ergens solliciteren als instructeur, liefst op een vliegschool zoals die waar ze zelf egzeten hadden, want dan konden ze lekker veel vliegen. De meeste instructeurs bleven er ene jaar of 2, tegen die tijd hadden ze genoeg uren (de 1000 SE / 300 ME die ik hier boven gezien heb, vermoed ik) om bij een Regional Jet maatschappij te solliciteren, of om bijvoorbeeld pakketen te gaan vliegen op een Baron, of een Learjet. Let wel: Deze banen in de semi- grote luchtvaart betaalden een dollar of 1500 per maand. Als instructeur, zeker bij mijn opleiding (mijn opleiding wil graag enige continuiteit, en dus de instructeurs zo lang mogelijk vasthouden) verdienden ze beduidend meer.

Maar, zoals ik hoorde, als je bij een maatschappij als Delta, United, Northwest oid aan de gang wilt heb je "heavy jet" uren nodig. Deze maatschappijen willen alleen mensen met ervaring op jets. Bedrijven die dat niet willen, en waar je dus die ervaring op kan doen hoeven maar een willekeurig lichaamsdeem in een ton te hangen, of er blijven al 10 piloten aan hangen, en hoeven dus geen drol te betalen. Wat ze dan ook niet doen.

Als je dan uiteindelijk een paar jaar RegionalJet's gevlogen hebt, kan je uiteindelijk solliciteren bij de "Gerenommeerde" bedrijven. Wel een hele boel ervaring rijker dan iemand die het pad HAVE-KLS/NLS-KLM volgt, maar een boel ouder en een boel armer.

Zo heb ik het gezien, wellicht dat iemand er zelf betere ervaringen mee heeft?
 
Laat me niet lachen...

Doe die laatste haakjes maar weg ;)

Je wordt echt wel geil van dat "gerenomeerd" hé, maar ik zal je blik eens verruimen, de wereld is groter dan Nederland. En daar zijn ook maatschappijen / bedrijven. (waarvan een pak niet eens je cv'tje van een standaard NLS of whatever accepteren als er geen +100 ME op staat).

Sta je mooi te blinken als je prachtige, gerenomeerde maatschappij zijn diamanten poortje sluit.

Ik word zeker geil van gerenommeerd, want ik heb er hard voor moeten werken, en het is iets wat ik altijd al wilde.

De wereld is zeker groter dan Nederland. Dat weet ik, want ook ik heb mijn opleiding ook in het buitenland gedaan. En daarvoor heb ik het grootste gedeelte van mijn leven in het buitenland doorgebracht in een paar van de grootste hell holes op aarde, dus vertel mij niet dat ik m'n blik moet verruimen.

Kunnen we niet eens een soort poll houden op Airwork? Kijken waar de meeste werklozen onder zitten. De modulaire/Amerika gangers, of de KLS/NLS/EPST/FTE/Intercockpit etc etc etc mensen. Waarschijnlijk krijg je wel een vertekend beeld, daar de meeste werklozen denk ik niet zullen stemmen. Het antwoord weet ik wel. Het gaat er ook niet om naar hoeveel bedrijven je je C.V. mag sturen, maar om hoeveel bedrijven je aannemen. De meeste bedrijven nemen slechts mensen met Jet/Airline ervaring aan. Denk aan LH Cargo, VS, MP, EK, CY om er maar een paar te noemen.

Ik zeg ook niet dat integrated beter of slechter is dan modulair, MAAR, het is gewoon een feit dat je kansen op de banenmarkt als ab initio het beste zijn met een integrated opleiding. Dat is waar de grote maatschappijen (KLM, BA, LH) voor kiezen, en de meeste LoCo's (FR, EZY, BMI en in iets mindere mate HV), om maar een handvol maatschappijen te noemen. Waarom? 3 belangrijke redenen:

- de student heeft aangetoond hard te kunnen werken en zich in korte tijd de benodigde stof eigen te kunnen maken. Belangrijk bij een TQ.

- de student komt van een opleiding die bekend is bij de maatschappij, waar ze de resultaten en schriftelijke beoordelingen op de juiste waarde kunnen schatten, ipv dat je slechts met een brevet aan komt zetten.

- de student heeft een intieele selectie doorlopen, en is dus vooraf geselecteerd op capaciteiten en gewenste persoonlijke eigenschappen.

Verder Cpt. Relax, ben jij, net als ik een regelmatige bezoeker van dit forum. Daarom verwacht ik ook wel een beetje dat jij weet dat ik ook schijt op het aanname beleid hier in Nederland. Ik probeer slechts uit te leggen waarom ik Modulair een veel slechtere keuze vind dan Integrated.

Verder zou ik, als ik jou was, m'n mening iets genuanceerder proberen over te brengen, daar je nog niet eens bent begonnen met de opleiding. Komt een beetje bijdehand over op mensen die al wel vliegen, integrated of modulair :kiss: .
 
Allereerst bedankt voor de vele reacties. Ik zie dat er van beide kanten voorstanders zijn.

Voor alle duidelijkheid is het in mijn geval van belang dat ik z.s.m. een ATPL wil halen vanwege mijn leeftijd 26 (medische problemen in het verleden). Het gaat in principe om de snelste weg naar een maatschappij (of dat lukt is vraag 2), want prive vliegen doe ik via PPL.

Ik weet dat geïntegreerde opleidingen nogal aan de prijs zijn maar als een maatschappij daar meer waarde aan hecht, dan is mijn keus duidelijk!

Nogmaals bedankt voor adviezen.
 
Mensen, als je het ergens niet mee eens bent, post dan een bericht met argumenten. Al die berichtjes met enkele woordjes die aantonen dat je je ergert of om anderen af te zeiken, schieten hier niet op en voegen weinig toe. Ik heb een en ander opgeschoond.
 
Bon,

Genoeg subjectieve argumenten gelezen...

Survey van 7 maatschappijen in de UK.

Survey:
http://www.gapan.org/careers/survey.htm

Enkele onomstotelijke citaten:

"One airline preferred JAA integrated training while the remaining six expressed no particular preferences as to the type of training course followed to obtain the commercial licence. "

Citaat voor discussie's over voorstudies:
"Six of the seven airlines which responded to the survey preferred or required an education up to university entrance level"

"Only two airline respondents recruit pilots older than 30 years of age; most have a slight preference for their younger applicants to have been out of school and in the ‘real’ world for a year or two before starting their training"

"A commercial pilot licence training syllabus written to train pilots for 21st Century airline operations is long overdue. Until this is introduced student pilots should budget not just for their basic licence training and MCC course but also for the cost of a jet introduction simulator course which will train them to handle and operate a two crew jet airliner. Those lacking this experience may well find airline selection a daunting challenge as almost all airlines include a simulator assessment in their selection process."

"The best advice to candidates is to prepare for one or more interviews and a simulator check, probably in a jet simulator. Most can expect to take part in some form of group exercise and / or make a short presentation. Brushing up on basic professional knowledge may not seem essential from these responses but experience suggests that candidates can expect technical and professional questions at interview"

Sidenote: Ik denk dat het vetgedrukte voor zich spreekt.
Zeer interessant document trouwens. Valt veel uit te leren :)
 
Dat is in de UK zo, hoe zit dat in nederland dan? Hebben die een voorkeur voor integrated? Jullie maken me aan het twijfelen :p
 
<<tekst>>QUOTE]

Uit je verhaal maak ik op dat als airliners een voorkeur hebben, deze uitgaat naat Integrated. Of bedoelde je het niet zo?

Het belangrijkste vinden ze volgens je tekst, en volgens mij ook, er bij de opleiding een ruim deel wordt geweid aan multicrew bezig zijn, met name in een Jet-omgeving.

Van dit laatste weet ik dat het in ieder geval bij mijn eigen geintegreerde opleiding uigebreid aan bod kwam, en zelfs een hoofdrol innam. Hoe dat bij een modulaire opleiding gaat weet ik niet, dara kan ik dus niks over vergelijken. Wellicht kan een ervaringsdeskundige hier iets over vertellen?


@InStyle: Ik weet niet hoe Nederlandse maatschappijen aankijken tegen modulair, ik weet wel dat "de grootste" enkel geintegreerd aanneemt, en wel van vooraf geselecteerde opleiodingsinsttuten. Een andere grote waar ik mensen bij ken neemt in ieder geval ook ab initio's van en IC aan, ik weet niet of ze ook modulairen aannemen.
 
Cpt. Relax said:
Sidenote: Ik denk dat het vetgedrukte voor zich spreekt.

"One airline preferred JAA integrated training while the remaining six expressed no particular preferences as to the type of training course followed to obtain the commercial licence. "

Dus valt er als modulair student al 1 maatschappij af.

"Six of the seven airlines which responded to the survey preferred or required an education up to university entrance level"

Integrated dus, gezien de initieele selectie eisen voor de opleiding.

"A commercial pilot licence training syllabus written to train pilots for 21st Century airline operations is long overdue. Until this is introduced student pilots should budget not just for their basic licence training and MCC course but also for the cost of a jet introduction simulator course which will train them to handle and operate a two crew jet airliner. Those lacking this experience may well find airline selection a daunting challenge as almost all airlines include a simulator assessment in their selection process."

Integrated dus, waar zowel tijdens de Ground School en tijdens het vliegen in ruime mate CRM aan bod komt. Wellicht ook bij modulair, maar niet in de mate van integrated.

"The best advice to candidates is to prepare for one or more interviews and a simulator check, probably in a jet simulator. Most can expect to take part in some form of group exercise and / or make a short presentation. Brushing up on basic professional knowledge may not seem essential from these responses but experience suggests that candidates can expect technical and professional questions at interview"

Integrated dus, waar dit een standaard onderdeel is.

Zoals ik al in een ander topic zei: Het gaat er moet om dat modulair beter of slechter is dan integrated, maar je kansen op de banenmarkt zijn simpelweg veel groter na het afronden van een integrated opleiding. Zeker in NL/EU.

Voor de liefhebbers van ironie: grappig om te zien dat EPST bij dit onderzoek betrokken was. Wat bieden zij aan? Juist! Een integrated opleiding.
 
Back
Top