Terug naar 'huis'

Heren,

Velen van ons (vliegen personeel) wonen in het buitenland of hebben in het buitenland gewoond. Velen kijken ook naar een mogelijke terugkeer naar homeland en sommigen ook niet.

Ik vroeg me af waar de meesten voor zijn gaan vliegen of hoe ze het een en ander hebben geregeld, om weer in NL te wonen. Ben je terug in Nederland gaan wonen, of toch maar niet? Vlieg je voor een NLse werkgever (zo ja, welke)? Doe je aan commuten (zo ja, hoe bevalt dat en hoe doe je het) en voor welke werkgever?

Ben benieuwd naar de ervaringen, tips, tricks etc. Ik weet dat het ook iets heel persoonlijks is.

PS: Ik wilde dit in het beroepsforum plaatsen, maar blijkbaar heb ik geen toegang :bwah:
 
Ik kan niet terug zelfs al zou ik het willen.
1. Te oud
2. Geen zin om weer bij de bodem aan te sluiten.

Kan het zelf niet eens geloven dat ik voor mijn droom baan ben aangenomen: long haul 747 en door al het contract gedonder nog kans op command binnen 3 jaar.
Daarmee is de deur naar NL definitief dicht.
Daarvoor.....misschien nog een klein kiertje maar ieder jaar werd dat al iets minder.
Eerlijk gezegd denk ik dat al je in het buitenland gevlogen hebt dat NL zal gauw te 'klein' is in meer opzichten dan letterlijk ruimte alleen.
 
Senioriteit is soms een bitch.
Ik heb er 15 jaar op zitten en al zouden KL/HV en masse mensen aan beginnen te nemen , dan kan je toch moeilijk de helft van je huidige salaris inleveren - ik zou dolgraag alles in één land willen hebben : werk , huis , verzekeringen , enz..maar dat is gewoon geen haalbare kaart meer.
Als ik inlever dan is het dus om deeltijd te kunnen werken bij mijn huidige werkgevert en zo meer thuis (NL) te kunnen zijn.
Verder ben ik sinds kort helaas gedwongen om te commuten en dat vind ik bijzonder vervelend.
 
Last edited:
Ik ben zo lang weg uit Nederland en heb mijn leven buiten Nederland opgebouwd dat het voor mij een heel gedoe zou zijn weer uit te zoeken hoe alles in Nederland ook al weer werkt. Daarnaast mis ik Nederland niet en als ik al een keer een familie bezoekje breng heb ik het meestal naar een paar dagen alweer gezien. Het is een goed maar eigenlijk wel een saai land om in te wonen.
 
Toevallig zit ik momenteel midden in de verhuizing, terug naar Nederland. Ik heb in zowel Frankrijk als België gewoond, niet bepaald de andere kant van de wereld dus.

Mijn verhuizing is omdat ik mijn huidige baan opzeg voor eentje bij een Nederlandse werkgever. Het voornaamste waar ik momenteel tegenaan loop, is de huizenmarkt. Vooral in de buurt van Schiphol is hel heel moeilijk iets te vinden. Het aanvragen van een hypotheek gaat niet in de proefperiode van een contract, dus tijdelijk even op familie en vrienden aangewezen.

In een aantal gemeentes (neem Amstelveen) is het niet toegestaan met meerderen te huren. De inkomenseis van een huurhuis dien je zelfstandig aan te voldoen als je geen (formeel) stel bent. Overwegen tijdelijk "anders geaard" te zijn om met een collega te wonen is misschien nog een optie :biertje:
 
Commuten is voor mij al enige jaren de name of the game.
Bij mijn vorige werkgever op eigen risico en kosten met MyIDTravel buiten werktijd op de paar offdagen steeds heen en weer naar huis.
Bij mijn huidige werkgever ben ik soort van freelance met een gateway (niet in Nederland btw).
Grote voordeel daarvan is duidelijk.
Toch is commuten vermoeiend maar heb er onderhand redelijk een routine in gevonden.

Werken in Nederland zou ik graag willen maar is feitelijk onmogelijk.
KLM/Trans/Easy nemen niet aan en andere Schiphol based operators trekken mij sowieso niet erg.
In Nederland wonen maar (dichtbij) over de grens werken is iets wat hoog op mijn verlanglijstje staat.
 
Toevallig zit ik momenteel midden in de verhuizing, terug naar Nederland. Ik heb in zowel Frankrijk als België gewoond, niet bepaald de andere kant van de wereld dus.

Waar ben je dan voor gaan werken en wat is je ervaring?

@Thioda wat voor commuten doe je dan? Waar werk je voor en hoeveel dagen ben je uiteindelijk in NL maandelijks?
 
3.5 jaar geleden naar Canada verhuisd en nog geen seconde spijt van gehad. Veel meer opties dan in Nederland of België. Altijd jammer als je een deel van je leven en familie achterlaat, maar er zijn hier zoveel mogelijkheden dat het eigenlijk niet echt interessant is om terug te keren naar Europa.
 
Ik heb in een aantal landen gewoond/gewerkt. Wat Thioda zegt doe ik sinds dit jaar - in Nederland wonen en werken vanuit België.

Dat bevalt tot nu toe erg goed. Natuurlijk heeft Nederland genoeg nadelen, maar alles bij elkaar ben ik tevreden op het moment.

First the last, klopt je info dat je nu 737 vliegt?
 
Van de baltics naar Indonesie en weer terug naar de baltics ivm upgrade naar links. Nu command op mn huidige kist. Eventueel terug naar NL zie ik wel zitten met mijn gezin (mede door werkomstandigheden en de vooruitzichten dat deze niet zullen verbeteren qua roosters) Het liefst terug als DEC maar evt voor KLM op rechts beginnen zou ik ook nog doen ivm leeftijd en vliegjaren.
 
Working a commuting roster that starts and ends in NL.

Normally 20/10 with all travel during the 20 - the 10 days are at home.

The contract I am currently assigned to (as a Volunteer) is 25/10 then 11/17 - works well for me.

Company also has home standbys - you can designate any EU airport as your home base.

Company is HiFly.
 
@Thioda wat voor commuten doe je dan? Waar werk je voor en hoeveel dagen ben je uiteindelijk in NL maandelijks?

Ik commute van DUS meestal naar Engeland.
Company is een klein Engels bedrijf, zal je de naam in PM sturen.
Dagen in NL hangt echt sterk af van maand tot maand, omdat ik freelance ben heb ik erg veel controle erover. (gelukkig hebben we een tekort aan piloten de laatste en komende tijd dus kan ik mij wat meer permitteren vrij te nemen)
In het ergste geval 7 dagen thuis, gemiddeld ben ik echter schat ik 12 dagen per maand thuis.

@ MD11man: voor wie werk je als ik vragen mag?
 
Heb altijd over de grens gewerkt de eerste jaren vanuit het VK nu vanuit de BRD. Heb een week op week af schema en kan met mn eigen vier wielen naar huis toe rijden. Natuurlijk, zeker als je in de buurt van je basis woont in veel gevallen AMS, is vliegen vanuit Nederland een aantrekkelijke gedachte. In mijn geval zal ik dan weer moeten verhuizen. Ik woon nu op ruim 2 uur reistijd van Schiphol en dat trekt deze ouwe knar niet meer of liever gezegd heeft daar absoluut geen zin meer in. En een frequenter commute (meer dan 2 x per maand) ook niet.
Kans dat ik ooit nog vanuit Nederland ga vliegen is gering. Ik wil de financiële voordelen niet opgeven om vervolgens weer onderaan de senioriteits-ladder te beginnen of opnieuw in de rechter stoel om nog meer financieel op te geven.
 
Vandaar ook mijn advies aan potentiële newbies, hou er rekening mee een flink deel of je hele carrière buiten NL of zelfs buiten Europa te werken.
 
Voor mijn eerste baan het eerste jaar moeten commuten, deels auto deels jumpseat, vond ik niet fijn. Continu aan het plannen hoe en wanneer thuis te zijn. Eenmaal thuis geen rust want alles moest in die 3/4 dagen dat ik thuis was van de 8/9 dagen. Daarna een jaar in Spanje gewoond en gewerkt, vond ik fantastisch! Vrouw was mee, relaxed leven en geen stress van commuten. 1 keer per twee maanden naar NL en NL kwam vaak naar Spanje, voordeel van het wonen op een zonnig eiland;)
Nu sinds twee jaar werkzaam voor een AMS based maatschappij met carrièreperspectief en goed salarishuis. Ik woon in Amsterdam op 15 min van P30, vlakbij mijn familie en vrienden en heb veel vrij. Beter kan het voor mij voorlopig niet worden!
 
Zijn er ook bv mensen die werken in een ander land en wonen in NL? Ik weet dat er ook best mensen zijn die voor BA of VA vliegen en dan commuten naar NL na een longhaulvlucht. Hoe bevalt dat? Of bv TNT in Belgie, cargo in DL vliegen.

Meer, meer, meer!!
 
Zijn er ook bv mensen die werken in een ander land en wonen in NL? Ik weet dat er ook best mensen zijn die voor BA of VA vliegen en dan commuten naar NL na een longhaulvlucht. Hoe bevalt dat? Of bv TNT in Belgie, cargo in DL vliegen.

Meer, meer, meer!!

Ik woon in NL, werk in Luxemburg. Ik houd er zelf niet van om direct voor of direct na de vlucht in de auto te stappen, ik daar dan ook een appartementje om voor en na een lange of nachtvlucht nog wat te kunnen slapen en om toch een plekje voor mezelf te hebben. Ik moet zeggen dat het me prima bevalt. Afhankelijk van de tijd is t zo'n 3:45 rijden. Ondanks dat ik hier nog neit heel lang werk, zie ik het niet gebeuren dat ik overstap naar een NL maatschappij, maarja, zeg nooit nooit ;)

Voorheen hetzelfde als Bobermo hierboven. Eerst elke 5 dagen vanuit Spanje naar NL commuten met vliegtuig en auto.. Raakte ik toch snel op uitgekeken. Eerste dag vrij ben je kwijt aan commmuten, laatste dag vrij ben je kwijt aan commuten. Effectief blijven er dus maar 2 dagen thuis van over, waarin je dus alles wat je moet en wilt doen, moet doen. Daarna nog een jaartje op een Canarisch eiland gewoond. gewoond
 
Ik woon in Naples Fl ( ja van de storm Irma)en mijn basis is voorlopig nog Anchorage Alaska.
Dat is een two leg commute van totaal 9 uur vliegen.
RSW-ORD-ANC is net zo lang als RSW-CLT-AMS.
Kost mij ook een vrije dag aan het begin en aan het eind van de rotatie.
 
Back
Top