Te voorkomen fouten

clown

New member
Dag allemaal,

Ik heb een aantal vragen over de beroepspraktijk.

1) Wat is in de beroepspraktijk belangrijker om current te houden, je kennis van 'de business' (d.w.z. routes en de kenmerken/valkuilen die erbij horen) of juist de ATPL en TR kennis

2) Welke zaken zijn in de beroepspraktijk belangrijk om op te blijven letten of te controleren, behalve de dingen die je tijdens de opleiding leert? En in het verlengde hiervan:

3) Iedereen heeft wel eens een onoplettende of onhandige dag. Een voorbeeld: zijn er dingen die je kunt vergeten mee te nemen of in de cockpit kunt kwijtraken waardoor je in de problemen komt? Dit soort eenvoudige maar vervelende zaken ben ik naar op zoek. Zijn hier voorbeelden van, heeft iemand iets dergelijks wel eens meegemaakt, hoe is dat afgelopen en wat doe je nu om dat soort dingen te voorkomen?

Misschien maffe vragen, maar ik weet gewoon dat dit soort dingen ook in de luchtvaart moeten voorkomen, dus ik vraag me af hoe dat dan zit en wat ik straks kan doen om het te voorkomen.

Alle reacties zijn natuurlijk welkom. Het hoeft niet alleen om burgerluchtvaart te gaan. Recreatief en militair bijvoorbeeld ben ik ook nieuwsgierig naar!

Clown
 
Dag allemaal,
3) Iedereen heeft wel eens een onoplettende of onhandige dag. Een voorbeeld: zijn er dingen die je kunt vergeten mee te nemen of in de cockpit kunt kwijtraken waardoor je in de problemen komt? Dit soort eenvoudige maar vervelende zaken ben ik naar op zoek. Zijn hier voorbeelden van, heeft iemand iets dergelijks wel eens meegemaakt, hoe is dat afgelopen en wat doe je nu om dat soort dingen te voorkomen?

Ik heb wel eens een pen laten vallen. Gelukkig heb ik altijd twee pennen in mijn kneeboard zitten maar het is erg lullig als je je solo overland mag doen en je zit op de hoek zonder pen om op je navplan je tijden in te vullen. Mijn eerste tip, heb er altijd 2 bij je en/of hang er een om je nek.
 
After take-off, downwind, tegen de zon in. Waar is mijn zonnebril? In de auto.....
Voor mij (gevoelige ogen) is dat dus weer naar beneden. Staat dus op mijn checklist.
 
Soms zit ik me tijdens de klim al te verheugen op de heerlijke maaltijd die ik in m'n tas heb zitten. Dan denk ik steeds "na top of climb ga ik eens lekker eten". En als je dan uiteindelijk aflevelt, maak je je tas open. Soms kom ik er dan achter dat m'n maaltijd nog lekker koud staat in de koelkast thuis....

Niet bepaald goed voor je humeur zoiets!
 
ik heb ook wel eens mijn Nieuwe Revu of ander tijdschrift thuis laten liggen... ook vervelend op een lange trip!
 
Kennis is altijd goed om bij te houden. Vaak zal je echter wat theoretische zaken vergeten en in plaats daarvan simpele vuistregeltjes gebruiken.
Doorgaans is een cockpit compleet, maar is het idd al dat spul wat je in je koffer mee kan slepen belangerijk. Bril+ reserve als het in je brevet staat, zaklampje (errug handig), zonnenbril, brevet, medical, photo id, cash/cards voor het geval je ergens onverwacht blijft staan, kauwgom/mintjes om zonder problemen met de meisjes te babbelen na die 5 koppen koffie, CREW ID is tegenwoordig ook al zoiets, mobiele telefoon om naar huis te bellen als je veel te vroeg landt, wit leren handschoentjes om die andere FO in lijntraining te slappen als die alles opkloot terwijl jij met je goede gedrag op de jumpseat zit, ennuh je autosleutels liever niet kwijt raken tenzij je natuurlijk een lift wil krijgen van een van die cabineprinsesjes.
ALs je nou freighters gaat vliegen kan je de helft hiervan achterwege laten.
 
Hallo Clown,

Goed topic dit!

1) Wij hebben een zogenaamde pilot skills list die we gebruiken voor alle recurrents. Zoals al eerder gezegd dien je eigenlijk alle manuals te kennen. Met name SOP's.

De skillslist die wij hanteren is als volgt:

Crew Briefing
Crew Teamwork
Crew Communications

Task management Situational awareness
Task management Workload
Task management Decisions

Operation Professional style
Operation Aircraft handling
Operation Applied Knowledge

© Thomsonfly

Workload management staat in het midden en voor een hele goede reden. Als je dit stukje goed doet komt al het andere vanzelf goed.


2) Als je je workload management goed doet komt al het andere goed.

3) Zorg dat je je ID, brevet, medical, paspoort, laptop en zonnenbril bij je hebt. Ik laat het zelf altijd in mijn koffer zitten. Ik neem mijn koffer mee en dan weet ik dus zeker dat ik alles heb.

Groet KL.
 
1) Creditcard.

2) Telefoonnummer van crewing die je kan vertellen in welk hotel je ook alweer zat als je tijdens een avondje stappen de rest van de crew kwijtraakt omdat je te druk bezig bent met andere dingen ;).

3) Condooms (zie 2)
 
NIET DOEN

NIET DOEN

telefoonnummer van je lokale vriendinnetjes in je mobiele telefoon zetten... Daar heb je een appart 'overnight' mobiletje voor.

Zie punt 2 en 3 van RTO.
 
Gehoord op Galley FM: Pilot's with more than 1 mobile phone can not be trusted...

Ze lopen erbij die er met 4 tegelijk lopen te goochelen, Company, Nederlands, Land waar je based bent 1 en land waar je based bent 2.
 
Soms zit ik me tijdens de klim al te verheugen op de heerlijke maaltijd die ik in m'n tas heb zitten. Dan denk ik steeds "na top of climb ga ik eens lekker eten". En als je dan uiteindelijk aflevelt, maak je je tas open. Soms kom ik er dan achter dat m'n maaltijd nog lekker koud staat in de koelkast thuis....

Met de boterhammetjes onder de snelbinders naar het werk?
Waar werk jij in godsnaam? Tijd om een cv'tje eruit te doen misschien?
 
Ik denk bij RYR.

Wat heb ik toch al veel geleerd door deze thread haha.
 
Oke, dus al dat spul meenemen in je koffer (handbagage?)..
Goede tips trouwens en thanks voor de reacties voor zover!

Zijn er verder nog blunders waar ik iets van kan leren, en waar je direct na een integrated opleiding niet op voorbereid bent?

Groeten,

Clown
 
Back
Top