Taildragger vliegen

Be58rules

New member
Zijn er mensen op het forum die voornemens zijn hun taildragger-aantekening te gaan halen? En zoja, waarop, waar en wat zou het moeten kosten?

Ik heb onlangs wat tailwheel-exposure gehad en ik zou wel wat vaker tailwheel willen vliegen. Zijn er hier mensen die dit op regelmatige basis doen?

Groeten
 
@D´n daldeër

Dank voor deze site! Schitterende vliegtuigen :) Is die huurprijs per uur daar "nat"? Had er toevallig laatst iets over gehoord, schijnt inderdaad erg leuk te zijn!

@Chaseplane

Goed punt, maar nee, ik bedoel niet zozeer de endorsement, die heb ik over 2 weken geplanned in mijn vakantie. Meer een checkout-vlucht met iemand die taildraggers snapt :) dús iemand van TDT-centre waarschijnlijk. Ik ben voornemens zelf een taildragger te kopen en wil kijken naar wat mogelijkheden om nog wat ervaring op te doen. Vraag me ook af of er interesse is van andere mensen om erop te vliegen.
 
Wat voor taildragger heb je in het hoofd? Ik zou zomaar interesse kunnen hebben om 'm te vliegen, mits 'ie N- of G-geregistreerd wordt ;)

Taildragger Training Centre is een leuke club. Kun je zeker een hoop van leren.

En er zijn hier op het forum ook verschillende piloten die ervaring hebben met taildraggers. Check o.a. het forumlid (jawel) . . . Taildragger :)
 
Zoals ik ook al in een PM schaamteloos reclame heb gemaakt, bij Wings over Holland lopen ook een aantal instructeurs rond met ervaring op meerdere staartwielvliegtuigen, Pitss Specials, Harvard, PC-6, Husky en vooral Piper Cub waar ze dan ook les op geven.

Ik dacht dat staartwielvliegen uniek was in Nederland. :)
 
Hahaha reclame maken mag :) , en ja, ik dacht ook dat het uniek was, alleen blijkt het redelijk mee te vallen. Ik merk alleen wel dat het enthousiasme het aanbod nog steeds overstijgt :-S Ik zoek en ik vind erg weinig. Ja, op Hoogeveen maar ik zit meestal op Teuge of Lelystad dus ik dacht het daar te gaan zoeken.

@Chaseplane:
Ik wil wel een vliegtuig kopen, maar dan wordt hij PH-geregistreerd... heb je niet toevallig zin om je JAR PPL te halen? ;-)
 
Hahaha reclame maken mag :) , en ja, ik dacht ook dat het uniek was, alleen blijkt het redelijk mee te vallen. Ik merk alleen wel dat het enthousiasme het aanbod nog steeds overstijgt :-S Ik zoek en ik vind erg weinig. Ja, op Hoogeveen maar ik zit meestal op Teuge of Lelystad dus ik dacht het daar te gaan zoeken.

@Chaseplane:
Ik wil wel een vliegtuig kopen, maar dan wordt hij PH-geregistreerd... heb je niet toevallig zin om je JAR PPL te halen? ;-)

Met het aanbod bedoel je dan verhuur of taildraggers te koop?
 
@D´n daldeër
Ik weet nog niet wat de basis van een evt vliegtuig zou worden maar hoogstwaarschijnlijk Lelystad.

@Talsma
Ik bedoelde meer het aanbod van taildragger-training op internet. Ook is er op Wings en Taildragger training center weinig te vinden qua verhuur.
 
Vlieg alweer een paar maanden met een taildragger. bevalt heel erg goed en met een goede checkout en starten en landen geen probleem....:D
 
Last edited:
Ik wil wel een vliegtuig kopen, maar dan wordt hij PH-geregistreerd... heb je niet toevallig zin om je JAR PPL te halen? ;-)

Als dat een optie was, was dat al lang gebeurd. Maar helaas, behoort niet tot mijn mogelijkheden :(

Ben wel nog steeds benieuwd wat je in gedachten hebt ;)

Nog een tip over verhuur: CNE Air op Midden Zeeland heeft een hele vloot taildraggers (vooral Cubs maar ook een Stearman, Pawnees en nog wat ander spul), deels Europees, deels N-geregistreerd. De meeste toestellen zijn te huur. Zie http://www.cne-air.nl/ voor meer info.
 
Misschien een beetje :eek:fftopic:, maar zweefvliegtuigen zijn (allemaal) taildraggers en sommige Touring Motor Gliders ook. Hebben deze kisten nou dezelfde "problematieken" cq uitdagingen dan bijvoorbeeld de Piper cub ea taildraggers, of zijn er toch verschillen in moeilijkheidsgraad en zo ja...., waarom ?

Met dank en groet !
 
Voor zover ik weet alleen 'n U.S. STC (STC SA2846 SW).

Staat of stond er op HV niet 'n blauwe met gele strepen en reg. C150 Texas Taildragger, met de naam Fatal Attraction?
 
Last edited:
Insurance

Insurance

Just one small issue with regards to buying a taildragger - insurance.

Premiums will be higher than for a tricycle gear aircraft and there may be a minimum experience level before they will insure you at all. Probably a good idea to check this out before buying.

Good luck - sounds like fun!
 
mits 'ie N- of G-geregistreerd wordt ;)
A real 'vintage' aviator flies taildragger ;)

Ooit wel eens op Seppe 'rond' gekeken?
Staat 'n fraaie G-reg DH-82a uit 1939 :kiss:

Volgens de website zijn er op dit moment zelfs mogelijkheden tot toetreding.

BTW C150 'Texas' Taildraggers zijn 'indeed' tricky, vooral met X-wind.
 
Back
Top