Studeren of vliegopleiding?

Hier wil ik nog wel even op ingaan, aangezien dit een argument is dat veelvuldig wordt gebruikt, maar waar ik toch mijn vraagtekens bij zet.
Als je kiest voor een integrated opleiding, dan ben je doorgaans zo'n 24 maanden 'kwijt' aan het behalen van je papieren.
Dit betekent dat je zo'n 24 maanden, doorgaans, geen enkele studiegerelateerde activiteit ontplooit. Mocht je toch de tijd hebben/vinden om enigszins met je vak bezig te zijn, dan is er nog die andere partij: de werkgever.
Het is niet lastig voor te stellen dat deze de keuze laat vallen op een meer ervaren kracht (het zogeheten 'affiniteit tonen met je studie'), in plaats van een persoon die, indien mogelijk, met de noorderzon vertrekt om zijn 'passie' te volgen.

Ik zeg niet dat het gemiddeld genomen zo zal gaan, maar verwacht niet dat iedereen om je staat te springen vanwege je opleiding.

Bedankt voor je reactie! Ik snap je punt, zelf had ik er nog niet zo naar gekeken. Wat ik bedoelde met doorstuderen of een baan zoeken zou in het geval zijn van het niet behalen van selecties. Wanneer je na het voltooien van de vliegopleiding een baan gaat zoeken gerelateerd aan hetgeen waarvoor je hebt gestudeerd is het wel handig om te vermelden dat je weg bent wanneer je een baan als piloot vind. Of ze om me staan te springen vanwege mijn opleiding geen idee, wel heb ik het idee dat je in het huidige Nederland met een papiertje sneller aan de bak komt (niet per se in het verlengde van je studie)
 
Ik lees hier een beetje in dat het idee van piloot leuker is dan het vliegen zelf.
Om die reden zou ik aanraden een Bachelor te doen en tegelijk een PPL te halen en wat rond te vliegen. Maak een beslissing of het echt iets voor je is.

Het is toch ook en en? Het vliegen leuk vinden is één, het vak verkeersvlieger is het ander. Ik vind vliegen zelf ook heel leuk, maar in een verkeersvliegtuig vliegen is toch heel anders dan een cessna of een jachtvliegtuig. Allebei leuk, maar het moet ook voldoening kunnen geven. Jachtvliegen is super gaaf, alleen de cultuur spreekt mij dan weer wat minder aan. Als we het allemaal om het vliegen deden, konden we net zo goed meteen allemaal in een cessna vliegen.
 
Het is toch ook en en? Het vliegen leuk vinden is één, het vak verkeersvlieger is het ander. Ik vind vliegen zelf ook heel leuk, maar in een verkeersvliegtuig vliegen is toch heel anders dan een cessna of een jachtvliegtuig. Allebei leuk, maar het moet ook voldoening kunnen geven. Jachtvliegen is super gaaf, alleen de cultuur spreekt mij dan weer wat minder aan. Als we het allemaal om het vliegen deden, konden we net zo goed meteen allemaal in een cessna vliegen.



Precies, vind ik ook! Maar E-A heeft een ander idee hierover blijkbaar, dat kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vind het redelijk onzin om eerst een PPL of dergelijks te doen om te kijken of je wel 'feel' hebt en het wel leuk vindt. Tuurlijk, een vluchtje hier een daar is zeker aan te raden maar ik denk dat het, zeker tegenwoordig, minder uit maakt of je het vliegerhandje hebt of niet. Er zijn zat gasten(en dames), waaronder ik, die nog nooit in zo'n herriemaker hebben gezeten voorafgaand aan de opleiding en waarbij het prima is uitgepakt. Wat je, in mijn ogen, nodig hebt zijn management capaciteiten en motivatie. Dat laatste zit wel snor voor wat ik kan opmaken uit je bericht.

- En natuurlijk, je moet nog steeds een ILS raw data kunnen vliegen, maar dat is niet zo heel moeilijk, toch?
 
Ben het overigens ook eens met wat hierboven gezegd wordt, het zijn twee compleet andere dingen. Denk dat je verder komt met je goed informeren wat het beroep als bv verkeersvlieger inhoud dan dat je 40 uur in een cessna over Nederland knalt.
 
Ik zal het nog een keer uitleggen voor degene die het niet begrijpen, langzaam lezen.

Vind je het beroep leuk maar vliegen niet dan heb je een probleem.
Vind je het vliegen leuk maar het beroep niet dan heb je geen probleem.

Vliegen en het plezier hiervan komt letterlijk in honderden vormen.
Iedereen staart zich maar blind op het ‘verkeersvliegen’ em dat terwijl de meeste van jullie geen flauw benul hebben waar dat over gaat.
En daar uitspraken over doet terwijl je nooit zelfs maar een basis brevet heb gehaald.

Aangezien de originele poster om wat voor reden dan ook met (zweef) vliegen is gestopt voor een andere sport.
Is het mischien verstandig om door te gaan met een bachelor, PPL te halen om dan een beslissing te nemen over een carrière beroeps vliegopleiding.
Als je vervolgens neerbuigend doet over 40 uur Cessna borrelen ga je problemen krijgen tijdens he opleiding.
Dan wordt je zo’n Instagram piloot.
In love with the job not with the work.

Te dure bril
Te dure headset
Te dure vliegkoffer
....en er werkelijk geen splinter van begrijpen tijdens de opleiding.
Heb ik jarenlang voorbij zien komen.

Houd even in de gaten dat je advies komt vragen op een luchtvaart forum en dat mensen met 25-30 jaar (of meer) ervaring in de luchtvaart de moeite nemen om antwoord geven.
Voordat je met een kattig antwoord komt, de meeste hier zijn geweest waar jullie nu zijn en het is aan jullie om te bereiken waar zij zijn.
Stof tot nadenken.
 
Niet jou specifieke mening delen is iets anders dan je niet begrijpen. En een andere mening hebben is niet erg(anders zou het leven heel saai worden!) maar dan hoef je niet te doen alsof de rest retarded is.

Als je 16, 17, 18 bent en piloot wilt worden, eerst rustig aan en een opleiding doen, lekker een paar jaar lol hebben op de universiteit en als je het dan nog wilt piloot worden is niets mis mee, en zeker een wijs besluit. Waar ik gewoon over val bij het verhaal van jou Europe, is dat je van die jongen verwacht dat die even 10k spendeert aan een ppl om te kijken of die het wel leuk vindt. Tuurlijk, als je het hebt is het een luxe maar er zijn er ook bij die elke euro van de bank lenen. En als je dan modulair verder gaat is het prima, maar besluit je integrated te doen dan betaal je weer opnieuw voor je ppl(toch?).
 
(Weer) lid worden van een zweefvliegclub. Ook daar lopen mensen met dezelfde wensen en mensen die hun droom hebben verwezelijkt, of juist niet. Een "live-forum" dus met echte mensen en de mogelijkheid je vliegaanleg in de praktijk te laten beoordelen in een luchtvaart omgeving/mentaliteit.

Ook een test voor je motivatie. Als je het de moeite van het lid worden niet waard vindt om zo met vliegen bezig te zijn, ben je m. i. ook niet gemotiveerd genoeg om aan de opleiding/selectie te beginnen.

Let wel, je kan geen ijzer met handen breken. Is het domweg niet mogelijk om ergens lid te worden dan gaat het natuurlijk niet maar kun je er uiteraard ook komen.

Als je echt weet wat je wil, dan (voorbereid) meteen de selectie in bij de KLS, of EPST als je geen bezwaar hebt tegen een buitenlandse maatschappij.

Weet je het nog niet zeker, dan studeren (HVA/Groningen, studie met vlieg opleiding/studiebeurs) evt icm zweefvliegclub. Niet druk maken over financiering, komt goed, en ik "wet" dat 97% van de KLS'rs werkt bij de KLM of (vrijwillig) bij een andere major carrier.

Succes,

PaBlauw.
 
Ik zal het nog een keer uitleggen voor degene die het niet begrijpen, langzaam lezen.



Vind je het beroep leuk maar vliegen niet dan heb je een probleem.

Vind je het vliegen leuk maar het beroep niet dan heb je geen probleem.



Vliegen en het plezier hiervan komt letterlijk in honderden vormen.

Iedereen staart zich maar blind op het ‘verkeersvliegen’ em dat terwijl de meeste van jullie geen flauw benul hebben waar dat over gaat.

En daar uitspraken over doet terwijl je nooit zelfs maar een basis brevet heb gehaald.



Aangezien de originele poster om wat voor reden dan ook met (zweef) vliegen is gestopt voor een andere sport.

Is het mischien verstandig om door te gaan met een bachelor, PPL te halen om dan een beslissing te nemen over een carrière beroeps vliegopleiding.

Als je vervolgens neerbuigend doet over 40 uur Cessna borrelen ga je problemen krijgen tijdens he opleiding.

Dan wordt je zo’n Instagram piloot.

In love with the job not with the work.



Te dure bril

Te dure headset

Te dure vliegkoffer

....en er werkelijk geen splinter van begrijpen tijdens de opleiding.

Heb ik jarenlang voorbij zien komen.



Houd even in de gaten dat je advies komt vragen op een luchtvaart forum en dat mensen met 25-30 jaar (of meer) ervaring in de luchtvaart de moeite nemen om antwoord geven.

Voordat je met een kattig antwoord komt, de meeste hier zijn geweest waar jullie nu zijn en het is aan jullie om te bereiken waar zij zijn.

Stof tot nadenken.


Ik heb gezegd dat ik gestopt ben met zweefvliegen vanwege school, de afstand EN sport (die ik niet abrupt kon beëindigen).
Dat jij alleen de sport er telkens bij haalt vind ik erg typisch. Daarnaast speelden er nog andere zaken maar die ga ik hier niet op een internetforum rondslingeren.

Naast dat feit, vraag ik niet om advies maar om meningen en ervaringen om mij verder te kunnen oriënteren, dat is iets heel anders.
Gezien mijn posts zo verkeerd geïnterpreteerd worden door jou, Europe-American, kan een begrijpend lezen training misschien geen kwaad, zeker als je zo actief bent op een forum.

Jij hebt niet uit de context kunnen opmaken wat de vraag is, maar jij hebt gereageerd op een vraag die ik niet gesteld heb, namelijk; moet ik wel piloot worden?

Iedereen geeft z’n mening en elke mening heb ik gerespecteerd en leer ik wat van. Zo heb ik ook wat geleerd van jouw mening en ervaring E-A.
Toch is het jammer dat jij alleen jouw mening als de waarheid ziet en dat je elke andere mening de grond probeert in te boren; tunnelvisie heet dat.

Ik wil je alsnog hartelijk bedanken voor je bijdrage aan dit topic, misschien is het namelijk voor anderen wel een goed advies!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
(Weer) lid worden van een zweefvliegclub. Ook daar lopen mensen met dezelfde wensen en mensen die hun droom hebben verwezelijkt, of juist niet. Een "live-forum" dus met echte mensen en de mogelijkheid je vliegaanleg in de praktijk te laten beoordelen in een luchtvaart omgeving/mentaliteit.

Ook een test voor je motivatie. Als je het de moeite van het lid worden niet waard vindt om zo met vliegen bezig te zijn, ben je m. i. ook niet gemotiveerd genoeg om aan de opleiding/selectie te beginnen.

Let wel, je kan geen ijzer met handen breken. Is het domweg niet mogelijk om ergens lid te worden dan gaat het natuurlijk niet maar kun je er uiteraard ook komen.

Als je echt weet wat je wil, dan (voorbereid) meteen de selectie in bij de KLS, of EPST als je geen bezwaar hebt tegen een buitenlandse maatschappij.

Weet je het nog niet zeker, dan studeren (HVA/Groningen, studie met vlieg opleiding/studiebeurs) evt icm zweefvliegclub. Niet druk maken over financiering, komt goed, en ik "wet" dat 97% van de KLS'rs werkt bij de KLM of (vrijwillig) bij een andere major carrier.

Succes,

PaBlauw.


Goede post.
Ik denk dat je het wat beter onder woorden heb gebracht dan ik.
 
Ik heb gezegd dat ik gestopt ben met zweefvliegen vanwege school, de afstand EN sport (die ik niet abrupt kon beëindigen).
Dat jij alleen de sport er telkens bij haalt vind ik erg typisch. Daarnaast speelden er nog andere zaken maar die ga ik hier niet op een internetforum rondslingeren.

Naast dat feit, vraag ik niet om advies maar om meningen en ervaringen om mij verder te kunnen oriënteren, dat is iets heel anders.
Gezien mijn posts zo verkeerd geïnterpreteerd worden door jou, Europe-American, kan een begrijpend lezen training misschien geen kwaad, zeker als je zo actief bent op een forum.

Jij hebt niet uit de context kunnen opmaken wat de vraag is, maar jij hebt gereageerd op een vraag die ik niet gesteld heb, namelijk; moet ik wel piloot worden?

Iedereen geeft z’n mening en elke mening heb ik gerespecteerd en leer ik wat van. Zo heb ik ook wat geleerd van jouw mening en ervaring E-A.
Toch is het jammer dat jij alleen jouw mening als de waarheid ziet en dat je elke andere mening de grond probeert in te boren; tunnelvisie heet dat.

Ik wil je alsnog hartelijk bedanken voor je bijdrage aan dit topic, misschien is het namelijk voor anderen wel een goed advies!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik denk dat je E-A verkeerd begrijpt. En hij jou ook. Hij heeft kennelijk de indruk gekregen dat je je blindelings richt op verkeersvlieger of hobby vlieger worden en probeert je terecht te waarschuwen voor de verschillen tussen "vliegen" en "verkeersvliegen". Hij heeft tevens heel veel ervaring binnen de luchtvaart en ziet waarschijnlijk verder dan jij. Vandaar het verhaaltje van Instagram piloten. Die gladde gasten die per dag 10 foto's gooien van hun maaltijd aan boord, hun fancy protein shakes, hun fitness ervaringen buiten werk, etc. Als jij nu jaren in de luchtvaart sector had gezeten, wat ook wel een beetje een 'gesloten' wereldje is voor buitenstaanders, zou je ook zien dat jij en ik er geen barst verstand van hebben en zou je proberen mensen als wij voor alle mogelijke problemen en fouten te waarschuwen.

Hij dacht wellicht dat er een gebrek aan motivatie is bij jou omdat je bent gestopt met zweefvliegen. Dat kan, het is een forum en je leest een verhaal en krijgt een indruk. Kan gebeuren. Hoef je niet meteen te zeggen dat hij tunnelvisie heeft.

En je zegt dat je meningen wil van ervaren mensen hier, maar zegt dan dat je geen advies wil. Meningen van ervaren mensen om jou verder te helpen is de definitie van advies :)

Neem wat E-A zegt gewoon serieus en denk erover na. Wil je vliegen, of verkeersvliegen? Ik denk dat hij van je verwacht dat je daaraan gaat denken. Daar niet op ingaan en er niet goed over nadenken is juist tunnelvisie van jouw kant. Ben het ook soms niet eens met wat E-A zegt, maar dat betekent niet dat je niet van gedachten kunt veranderen als iemand met bakken aan ervaring je iets verteld. En hij is een van de weinigen op deze site die daar zoveel tijd aan besteed, dus een beetje dankbaarheid zou wel netjes zijn ;)

*Edit: Je hebt hem wel netjes bedankt aan het einde van je verhaal zie ik nu, dus never mind over mijn laatste zin.
 
Back
Top