Studeren of vliegopleiding?

sam621

Member
Beste Airworkers,

Om te beginnen wil ik zeggen dat ik hartstikke blij ben met dit forum en dat het mij enorm helpt voor het vergaren van informatie en oriëntatie! Dank daarvoor.

Ik zit nu in 5 gymnasium en de vliegerij spreekt mij al mijn hele leven aan (cliché, ik weet het ;))
Ik heb een jaartje zweefgevlogen maar vanwege school, andere sport en de grote afstand heb ik daar helaas mee moeten stoppen.

Zoals ik al zei ben ik sinds jongs af aan geïnteresseerd in de luchtvaart in het algemeen, vliegen zelf en het beroep piloot.
Het is dan ook altijd mijn droom geweest piloot te worden.
De laatste jaren heb ik echter deze droom een beetje uit mijn hoofd proberen te zetten gezien de slechte baankansen. Nu het afgelopen jaar alles langzaam aan weer aantrekt ben ik eigenlijk toch weer overstag gegaan dat vliegen is wat ik echt wil en wat mij, voor mijn gevoel, het meest ligt.

Ik heb echter heel veel moeite met de keuze te maken wat nou het beste pad is om te belopen en daarom zou ik graag ervaringen en eventueel adviezen van jullie te horen krijgen!

Er zijn eigenlijk 2 opties waar ik over twijfel;
Of eerst studeren, alleen een bachelor en daarna selectie te doen bij een vliegopleiding. Het voordeel hiervan zou in mijn ogen zijn dat ik eventueel een alternatief heb, een sociaal netwerk opbouw tijdens mijn studie en dat ik wat ouder ben wanneer ik selectie doe. De nadelen zijn, naar mijn mening, dat ik nog lang moet wachten om mijn droom na te leven (hehe), ik een nog hogere studieschuld heb en eigenlijk de belangrijkste reden; de markt ziet er over 6 jaar misschien veel slechter uit dan over 2,5 jaar.

Tweede optie is om in de 6e selectie te doen en mocht ik dan aangenomen worden gelijk na mijn middelbare school aan te vangen met de vliegopleiding, ik ben dan 19 jaar. Het voordeel hiervan is volgens mij, dat ik in een aantrekkende markt begin dus dat er grote kansen zijn wat betreft een baan en dat ik gelijk ga doen wat ik eigenlijk het liefste wil.
De nadelen kunnen in mijn ogen zijn dat ik misschien niet word aangenomen vanwege mijn leeftijd, ik misschien minder ontwikkeld ben dan de meeste selectie kandidaten die misschien wel eerst een opleiding gevolgd hebben en ook belangrijk, een wat beperkter sociaal netwerk. (Omdat ik gelijk na mn school met de vliegopleiding begin en dan minder andere mensen tegen kom dan mijn vrienden die gaan studeren, of zie ik dit verkeerd?)

Deze dingen zijn allemaal hoe ik ze nu zie. Ik zou graag jullie ervaringen en meningen horen om mijn visie te verruimen en de juiste keuzes te gaan maken. En hopelijk kan ik met jullie hulp het keuzeproces makkelijker maken.

Alvast hartelijk bedankt!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als ik het nu overnieuw zou moeten doen, dan zou ik beginnen met de KLS en luchtmacht te proberen. Mocht dat niet lukken dan zou ik eerst een relevante bachelor doen. Vervolgens zou je de KLS nog een keer kunnen proberen en anders ander werk zoeken en de financieel minder risicovolle modulaire route overwegen. Succes met je keuze!
 
Ik heb even snel weer een account aangemaakt, ik was 10 jaar geleden namelijk actief op dit forum en keek toevallig voor de lol even op deze website, gewoon omdat ik benieuwd was wat er tegenwoordig op staat. Toen kwam ik jou bericht tegen en ik zag mezelf hierin toch wel terug.

In 2007/2008 was ik 17 jaar en het was ook een droom van mij om piloot te worden. Waarschijnlijk omdat ik aan zweefvliegen deed en het toch een jongensdroom is om piloot te zijn. Een gevoel van vrijheid, mooie stuwardessen, vliegen, de wereld zien en daarvoor ook nog eens betaald te krijgen. Als 17 jarige zag ik dit toch vooral door een roze bril, maar ik ben blij dat ik het geluk heb gehad om deze roze bril op te mogen hebben op die leeftijd.

Ik heb selectie gedaan bij de luchtmacht en de KLS, gelukkig zonder succes. Bij de KLS kreeg ik als reden dat ik niet volwassen genoeg was en ik geef ze hier 100 procent gelijk in. Ik heb niks met psychologen, maar deze beste mensen die ik gesproken heb tijdens de selectie, ze hebben me een belangrijke dienst geleverd, helemaal voor niks:) (Mocht ik aangenomen zijn bij de KLS dan had ik een moeilijke tijd tegemoet gezien.)

Daarom ben ik begonnen aan een bachelor opleiding. Na de opleiding ben ik begonnen als een engineer op kantoor. Dit was het toch niet helemaal voor mij kwa werkzaamheden, collega's waren geweldig daarentegen. Na 2 jaar heb ik een andere meer praktische engineering baan aangenomen. Nu werk ik wereldwijd als service engineer voor een groot industrieel bedrijf.

Ik heb nooit een studieschuld gehad, ik word als een koning behandeld door mijn bedrijf en ik mag ook niet klagen wat betreft salaris en secundaire voorwaarden. Daarnaast krijg ik nog steeds de kans om de wereld te zien en vliegen doe ik ook nog steeds, echter vooral als passagier.

Nu ik er 10 jaar later op terug kijk, ben ik blij dat ik nooit als piloot ben begonnen. Ik ben blij dat ik de kans heb gekregen om mijn wereld te verbreden door een studie en een aantal jaren werkervaring. Dit heeft mij zoveel gebracht, daar ben ik eeuwig dankbaar voor. Nu ik 10 jaar ouder en 10 jaar wijzer ben, zou ik in principe nog steeds piloot kunnen worden, en het zelfs cash kunnen betalen. Echter, tegenwoordig zou ik het liever alleen als hobby beoefenen, niet als loopbaan.

Wat je ook kiest, je zal een mooie tijd tegemoet zien. Echter kies je voor een engineering opleiding, dan krijg je tijdens en na je studie zoveel kansen aangeboden. Iedereen staat aan jou te trekken, je bepaald zelf je toekomst! Als je voor een vliegopleiding kiest dan krijg je een super mooie kans, echter gooi je er nog veel meer buiten boord, daarnaast doet anderhalve ton aan je been toch ook wel pijn, of je het nu zelf moet betalen of het geluk hebt dat je dit niet hoeft. Pijn doet het sowieso.

Ik wens je veel succes, maar ik wens je vooral geluk.
 
Last edited:
Ik heb een jaartje zweefgevlogen maar vanwege school, andere sport en de grote afstand heb ik daar helaas mee moeten stoppen

Ik lees hier een beetje in dat het idee van piloot leuker is dan het vliegen zelf.
Om die reden zou ik aanraden een Bachelor te doen en tegelijk een PPL te halen en wat rond te vliegen. Maak een beslissing of het echt iets voor je is.
 
Last edited:
Als ik terug in de tijd kon gaan had ik het heel anders aangepakt. Ik stond voor diezelfde keuze 7 jaar geleden. Ik heb uiteindelijk gekozen om direct na de middelbare school te beginnen met de opleiding tot piloot. Hoeveel spijt ik daarvan heb gehad.

Na de opleiding gehaald te hebben was de financiële crisis op zijn hoogtepunt voor piloten. Vliegschool failliet en bijna de gehele klas zonder baan. De vliegmarkt voor abinitio's was ingestort en er was nergens wat te vinden. De banen die er waren werden vervuld door degene met de beste papieren en met wat geluk. En dan sta je met je middelbareschooldiploma, een Frozen-ATPL en 120.000 euro schuld.

Na bij een lokaal uitzendbureau geweest te zijn wordt je het volgende verteld: ‘’Oke, je hebt je havodiploma en een opleiding tot piloot, wat spannend! Zou je in de nacht willen schoonmaken in een fabriek?’’ Geen woord aan gelogen helaas. Buiten een specifieke opleiding tot piloot ben je verder eigenlijk nergens voor opgeleid. Nu nog ken ik een grote groep aan opgeleid piloten die het werk doen van bagageladen in vliegtuigen, rondvluchtjes verzorgen voor een rampzalig salaris en hoppen van tijdelijke baan op tijdelijke baan. Uiteraard zijn er ook mensen die het vliegen helemaal hebben laten gaan en nu een kantoorbaan hebben met een keurig salaris.

Na uiteindelijk 1 jaar nog steeds geen pilotenbaan gevonden te hebben besloten terug naar school te gaan voor een bachelor. Als het vliegen niks zou worden zou ik in ieder geval na 4 jaar nog een andere kant op kunnen en niet mijn leven lang moeten leven van het minimumloon. Hier 2 jaar hard gestudeerd tot ik opeens uitgenodigd werd voor een gesprek en werd aangenomen.

Momenteel is de markt goed voor abinitio’s (en nog steeds zitten veel mensen thuis), maar niemand kan je garanderen dat het over twee jaar nog zo is. En als die markt slecht is, dan sta je met je dure papiertje tot piloot gewoon te werken in de Albert Heijn.

Natuurlijk zijn er veel mensen die direct na de middelbare school met de opleiding beginnen, maar als je het mij vraagt, ben je dan gewoon ontzettend stom bezig en waag je een gigantische gok.

Nog even aanvulling over wat ''IamYou'' zegt. Dat is inderdaad iets wat ik ook heb gehad. Als ik een mooie baan met mijn bachelor/master had gevonden en ik kon in het weekend vliegen met een PPL zou dat zeker niet onder doen aan wat ik nu doe.
 
Last edited:
Als buitenstaander (enkel amateurpiloot) zie ik wel wat T/S bedoelt, en bewonder haar/hem voor het zichzelf-in-vraag-stellen. Dat gezegd zijnde vind ik de hele vraag toch een beetje dubbel: kiezen tussen piloot worden of studeren? Alsof je om beroepspiloot te worden niet zou moeten studeren? Het tegendeel lijkt mij waar, zelfs als amateurtje heb ik flink wat tijd doorgebracht achter de studieboeken.
 
Feit blijft dat je beide keren mazzel moet hebben om bij een maatschappij uitgenodigd te worden. Met alleen een bachelor op zak is een gemiddeld Nederlands salaris en een vliegschool studieschuld ook absoluut geen feest.

Ik ben zelf gelijk na het gymnasium begonnen met mijn vliegopleiding en dit is goed uitgepakt, eigenlijk is dit voor mijn hele klas het geval geweest, iedereen vloog binnen een aantal maanden.

Schoolkeuze is dan ook van belang in mijn optiek, dit scheelt niet alles maar zeker wel wat.....
 
@csaba Ik snap wat je bedoelt, de opleiding is uiteraard studeren maar het is een beroepsopleiding met een andere manier van denken dan een WO studie. Door middel van een WO studie ontwikkel je wel een hele andere manier van denken. Daarom mijn vraag.

@jumpseat dank voor je input. Dit is inderdaad goed om te overwegen maar uiteindelijk. Heb je spijt van je keuze voor het beroep piloot?

@Europe-American
Nee dat lees je verkeerd. Beetje kort door de bocht ook om ook zo snel een conclusie te trekken zonder vragen te stellen...




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
@Europe-American
Nee dat lees je verkeerd. Beetje kort door de bocht ook om ook zo snel een conclusie te trekken zonder vragen te stellen

Ik denk dat het wel meevalt.
Ben zelf begonnen met zweefvliegen omdat ik het geld niet had om te gaan motorvliegen en ik heb daar jarenlang alles voor opzij gezet...voor het (zweef)vliegen.
Ik heb je vorige posten eens doorgenomen en daar was je al vrij wispelturig met een club uitzoeken. Ik had daar geen keuze in, er was maar een club in de buurt, make it work.
Ik heb daar (zoals anderen) vrienden voor het leven aan overgehouden.
De luchtvaart is een keiharde industrie en als je we niet 100% voor inzet dan wordt het niets. Iedereen kan een brevet halen en iedereen kan de theorie leren. Betekent nog niet dat je piloot wordt of bent.
Daar is meer voor nodig.
En als jij schrijft dat je zweefvliegen aan de kant heb gezet voor een andere sport.
Nu kan dat om 27 verschillende redenen zijn maar die geef je niet.
Ik (wij hier) willen je met alles helpen maar je moet beginnen met eerlijk tegen jezelf te zijn en wij hebben er geen baat bij om niet eerlijk tegenover jou te zijn.
En mijn mening is precies waard wat jij ervoor betaald hebt.
 
Ik denk dat het wel meevalt.

Ben zelf begonnen met zweefvliegen omdat ik het geld niet had om te gaan motorvliegen en ik heb daar jarenlang alles voor opzij gezet...voor het (zweef)vliegen.

Ik heb je vorige posten eens doorgenomen en daar was je al vrij wispelturig met een club uitzoeken. Ik had daar geen keuze in, er was maar een club in de buurt, make it work.

Ik heb daar (zoals anderen) vrienden voor het leven aan overgehouden.

De luchtvaart is een keiharde industrie en als je we niet 100% voor inzet dan wordt het niets. Iedereen kan een brevet halen en iedereen kan de theorie leren. Betekent nog niet dat je piloot wordt of bent.

Daar is meer voor nodig.

En als jij schrijft dat je zweefvliegen aan de kant heb gezet voor een andere sport.

Nu kan dat om 27 verschillende redenen zijn maar die geef je niet.

Ik (wij hier) willen je met alles helpen maar je moet beginnen met eerlijk tegen jezelf te zijn en wij hebben er geen baat bij om niet eerlijk tegenover jou te zijn.

En mijn mening is precies waard wat jij ervoor betaald hebt.


Oké. Dus jouw advies aan mij is; doe een bachelor en haal je ppl, kijk dan of het echt iets is voor je. Heb jij dit zelf ook gedaan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
@jumpseat dank voor je input. Dit is inderdaad goed om te overwegen maar uiteindelijk. Heb je spijt van je keuze voor het beroep piloot?

Ik heb zelf geen spijt, maar dat hoeft niet te betekenen dat een ander in deze situatie het ook niet zou hebben.

Wat ik zeg en hier ook door meerdere wordt gezegd is dat je door je te verbreden (bachelor, zweefvliegen, PPL etc.) je een beter idee krijgt of dit is dat je wilt doen en geeft het je meer financiële vrijheid mocht het allemaal anders lopen dan verwacht.

Op dit forum worden vaak dit soort vragen gesteld "opleiding tot piloot of even doorleren?". En ik zeg niet dat dit bij jou zo is want wij kennen elkaar persoonlijk niet. Ik heb vaak het idee dat er met zo'n vraagstelling in een forum eigenlijk gezocht wordt naar confirmatie van het al zelf bedachte "juiste" antwoord.
 
Oké. Dus jouw advies aan mij is; doe een bachelor en haal je ppl, kijk dan of het echt iets is voor je. Heb jij dit zelf ook gedaan?

Nee.
Want ik wist het wel zeker.
Is trouwens een van de dingen doe ik anders had moeten doen.
Wel een universiteitsdiploma halen en daarna vliegen.
Ik heb direct voor het vliegen gekozen en dat is in NL niet gelukt.
Vandaar dat ik in 2000 naar de VS ben vertrokken.
Maar ik was al een stukje ouder dan jij nu bent.
Vandaar, haal je Bachelor (2 jaar) en haal je PPL en vlieg het tweede jaar rond en je hebt de tijd om de beslissing te maken of je door wil gaan voor je 4 jaar of dat je bij een vliegopleiding aanmeld.
Kan je wel kriegel doen omdat je je aangesproken voelt maar jij komt hier advies vragen en velen,velen zijn je al voorgegaan en er is echt geen goede reden om dezelfde fouten te maken als een ander.

Ik heb vaak het idee dat er met zo'n vraagstelling in een forum eigenlijk gezocht wordt naar confirmatie van het al zelf bedachte "juiste" antwoord.

Een gouden opmerking trouwens.
 
Hey man.

Ik ben zelf 18 jaar oud en ben bijna klaar met de havo. Mijn vraag aan jou is: wat vind jij? Goed, als je nu iets in je hoofd hebt, top.
Nu wil ik dat je gaat nadenken, kan je dit ook? De arbeidsmarkt trekt aan, Schiphol zit aan zijn max vluchten en eventueel in enkele jaren zal Lelystad er *ooit nog* bijkomen als commercial airport. Er is dus wellicht meer kans.

Ook moet je de negatieve aspecten in overweging nemen, je zal meer concurrentie krijgen omdat KLS leningen aanbied. Als jou het leuk lijkt om piloot te worden en KLS bied dit jaar weer die baangarantie aan, waag lekker je kans. Niet geschoten is altijd mis.

Ik zelf kies voor de modulaire opleiding en werk op Schiphol als Platform medewerker. Vind het een top gevoel. Wat ik je nu zeker aanraad, en trakteer je jezelf hier alsjeblieft op: ga naar je dichts bijzijnde vliegschool en neem is een lesje. Kijk is of dit echt wat voor jou is. En het belangrijkst: geniet er van.

De uiteindelijke keuze is aan jou, schrijf alle nadelen en voordelen op, en vraag jezelf af: wil ik een piloot worden? Ook het leger kun je in twijfel nemen. Als je toch niet kiest voor beroepsvlieger, neem een PPL en geniet dan alsnog. Ben je alsnog een piloot. :)

Ik wens je veel succes!
 
ga naar je dichts bijzijnde vliegschool en neem is een lesje. Kijk is of dit echt wat voor jou is.

Dat is niet de functie van een proef-les of introductie les tegen gereduceerd tarief.
Die is er om je enthousiast te maken en je een opleiding te verkopen, niet als assesment of je er geschikt voor bent en of je het “echt wel leuk vind”.

We hebben het hier al eerder gezegd, als je dit serieus overweegt doe dan een Class 1 medical en een assesment bij een gerenommeerd bedrijf.
Dit zal je bij elkaar een paar duizend euro kosten maar is zeker nodig voordat je serieus aan een opleiding gaat beginnen.
 
Hey!

Momenteel studeer ik af op het hbo (technische bedrijfskunde). Ik heb in precies dezelfde situatie gestaan als jij. Toen ik begon op het hbo was ik 17 en nu ben ik 20. Het liefst wilde ik na de middelbare direct naar de vliegschool, maar gezien de baankansen en de daarmee gepaarde hoge studieschuld leek het me toch verstandiger om een betere optie achter de hand te hebben mocht het allemaal niet lukken. Wanneer ik klaar ben met mijn hbo wil ik het zeker gaan proberen, alleen sta ik er nu een stuk "veiliger" in. Als het niet lukt kan ik met mijn hbo diploma verder studeren of een baan op "niveau" zoeken (lees: prima baan qua arbeidsvoorwaarden) en bouwen aan een carrière.

Ik val nog wel in het oude systeem dus mijn schuld wordt een gift waardoor ik na het behalen van mijn diploma op 0 sta, wat natuurlijk heel fijn is. Jouw studieschuld is terug te betalen binnen 30 jaar en afhankelijk van hoeveel je gaat lenen is dit circa 20-30k max (toch?). Je bent nog jong dus wanneer het niet lukt op de vliegschool liggen alle kansen nog voor je open. Wanneer je daar wel doorheen komt ben je natuurlijk gebonden aan je vliegopleiding. Je gymnasium biedt natuurlijk wel toegang tot de uni, maar direct een goede baan vinden is lastiger. En die baan ga je nodig hebben om je schulden terug te betalen.

Wat de beste keuze is kan niemand zeggen denk ik, het is voornamelijk waar jij je goed bij voelt. Ik denk over alles het komt wel goed, zo niet ook goed. Je vindt wel een oplossing in het slechtste geval! Ik heb mijn keuze gebaseerd op een stukje veiligheid doormiddel van een hbo diploma als "back up". De huidige situatie is wel rooskleurig dan toen ik de keuze maakte (2014) dus wellicht had ik nu ook eerder de sprong durven wagen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en anders hoor ik het graag!

Marlon
 
Iedereen tot nu toe enorm bedankt voor alle input, dit helpt mij erg goed om de keuze van verschillende kanten te belichten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat is niet de functie van een proef-les of introductie les tegen gereduceerd tarief.
Die is er om je enthousiast te maken en je een opleiding te verkopen, niet als assesment of je er geschikt voor bent en of je het “echt wel leuk vind”.

We hebben het hier al eerder gezegd, als je dit serieus overweegt doe dan een Class 1 medical en een assesment bij een gerenommeerd bedrijf.
Dit zal je bij elkaar een paar duizend euro kosten maar is zeker nodig voordat je serieus aan een opleiding gaat beginnen.

Kan zeker, je zou ook even kunnen kijken of je een feel hebt voor een vliegtuig, is een voordeligere functie en je weet of je niet bang bent. Er zijn altijd studenten die bang zijn in een klein vliegtuig en er nog nooit in gevlogen hebben.
 
Kan zeker, je zou ook even kunnen kijken of je een feel hebt voor een vliegtuig, is een voordeligere functie en je weet of je niet bang bent. Er zijn altijd studenten die bang zijn in een klein vliegtuig en er nog nooit in gevlogen hebben.

Die eerste keer ben je veel te nerveus en opgewonden om er ook maar een enkele conclusie uit te trekken.
Als ik ‘links’ zeg en je gaat links betekent niet dat je gevoel voor het vliegtuig hebt.
Betekent alleen zoveel dat je me op dat moment verstaan hebt.
Een hele PPL opleiding afronden kan je een beetje een indicatie geven maar een instrument rating is wat dat betreft een betere graadmeter.
Airlines vliegen namelijk niet VFR op 1500’ ;) (grapje)
Veel problemen tijdens een IR kan betekenen dat je problemen hebt met het mentale plaatje in je hoofd te vormen.
Geniet van een intro vlucht maar hang er aub niets aan op.
En dit is advies van iemand die misschien een paar honderd introductie vluchten heeft gegeven.
 
Hey!

Als het niet lukt kan ik met mijn hbo diploma verder studeren of een baan op "niveau" zoeken (lees: prima baan qua arbeidsvoorwaarden) en bouwen aan een carrière.

Wat de beste keuze is kan niemand zeggen denk ik, het is voornamelijk waar jij je goed bij voelt. Ik denk over alles het komt wel goed, zo niet ook goed. Je vindt wel een oplossing in het slechtste geval! Ik heb mijn keuze gebaseerd op een stukje veiligheid doormiddel van een hbo diploma als "back up". De huidige situatie is wel rooskleurig dan toen ik de keuze maakte (2014) dus wellicht had ik nu ook eerder de sprong durven wagen.

Marlon

Hier wil ik nog wel even op ingaan, aangezien dit een argument is dat veelvuldig wordt gebruikt, maar waar ik toch mijn vraagtekens bij zet.
Als je kiest voor een integrated opleiding, dan ben je doorgaans zo'n 24 maanden 'kwijt' aan het behalen van je papieren.
Dit betekent dat je zo'n 24 maanden, doorgaans, geen enkele studiegerelateerde activiteit ontplooit. Mocht je toch de tijd hebben/vinden om enigszins met je vak bezig te zijn, dan is er nog die andere partij: de werkgever.
Het is niet lastig voor te stellen dat deze de keuze laat vallen op een meer ervaren kracht (het zogeheten 'affiniteit tonen met je studie'), in plaats van een persoon die, indien mogelijk, met de noorderzon vertrekt om zijn 'passie' te volgen.

Ik zeg niet dat het gemiddeld genomen zo zal gaan, maar verwacht niet dat iedereen om je staat te springen vanwege je opleiding.
 
Hier wil ik nog wel even op ingaan, aangezien dit een argument is dat veelvuldig wordt gebruikt, maar waar ik toch mijn vraagtekens bij zet.

Als je kiest voor een integrated opleiding, dan ben je doorgaans zo'n 24 maanden 'kwijt' aan het behalen van je papieren.

Dit betekent dat je zo'n 24 maanden, doorgaans, geen enkele studiegerelateerde activiteit ontplooit. Mocht je toch de tijd hebben/vinden om enigszins met je vak bezig te zijn, dan is er nog die andere partij: de werkgever.

Het is niet lastig voor te stellen dat deze de keuze laat vallen op een meer ervaren kracht (het zogeheten 'affiniteit tonen met je studie'), in plaats van een persoon die, indien mogelijk, met de noorderzon vertrekt om zijn 'passie' te volgen.



Ik zeg niet dat het gemiddeld genomen zo zal gaan, maar verwacht niet dat iedereen om je staat te springen vanwege je opleiding.



Denk dat je daar een goed punt hebt. Ik overweeg een studie omdat je daar een sociaal netwerk opbouwt wat je tot de dood houdt, daarnaast heb je een over het algemeen leuke tijd waar je zo veel mensen ontmoet en een bepaalde manier van denken ontwikkeld en problemen op een bepaalde manier kan benaderen. Ik weet dat zo’n studie het vliegen niet kan verbeteren, of de kans op aanname van een vliegschool. Wel ontwikkel je jezelf enorm en heb je een bepaalde kennis die je anders niet hebt.

Ik twijfel omdat ,wanneer ik gelijk begin aan de vliegopleiding, ik dan misschien een visie heb die wat meer eenzijdig is en dat het sociale netwerk (voor zover dat mogelijk is), alleen maar zal bestaan uit piloten omdat wanneer je de luchtvaart intreedt, het me moeilijk lijkt om nog erg actief te zijn op de sociale vlakken buiten de mensen die je ontmoet in de luchtvaart zelf. Vandaar mijn twijfels om gelijk te beginnen met een vliegopleiding, niet omdat ik twijfel over het vliegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Back
Top