Stoere Air France piloot.....

okay, het leek echter uit het andere stukje zo alsof een flinke stoot op de yoke de AP uitschakelt zonder waarschuwing... Leek me al wat vreemd..
Was het maar zo vreemd. De 777 en MD-11 doen dat ook en op de MD-11 heeft dat al eens tot een dode japanse stess geleid. Maar dat terzijde.

(Er gaat dan trouwens wel een alarm af, maar dan hangt de cabine inmiddels al in het plafond, zoals die stess ondervond. Er zijn ook vliegtuigtypes waarbij de overschakeling subtiel gebeurt, maar juist dan is er i.h.a. geen waarschuwing. Zie de reply van Flying_pizza_service.)
 
Last edited:
"Within a couple of minutes of the kid leaving the cockpit, the pilot said he was coming in to land.

"Suddenly the engines started revving and we shot back up into the air.

Lijkt mij allemaal een storm in een glas water vanwege een go around?

@ Julien. No offence, maar -tenzij je het cynisch bedoelt- vind ik het een beetje onprofessioneel en niet netjes om je collega hier op het forum zo neer te zetten zoals je in post 4 doet...
 
Vliegende "jurist" en anderen, cockpit bezoek is gewoon toegestaan bij de AF/KLM groep met toestemming van de gezagvoerder, pasje.
Dus voordat jullie maar wat roepen eerst informatie inwinnen.

Dit natuurlijk buiten wat er daar mogelijk gebeurt is. Julien, fijne collega ben je, heb je dat hem ook persoonlijk verteld ?
 
De AP kan er zeker vanaf als je duwt. Althans op de 737. Als je genoeg kracht zet dan gaat de AP van CMD naar CWS en daar komt geen waarschuwing bij.
Die L1011 in de Everglades is daar een klassiek voorbeeld van.
 
Als je de AP op de 737 in CWS duwt, blijft de AP in CMD en heb je alle protectie van de AP. CMD blijft ook netjes in je FMA staan. Je krijgt dan ook wel een waarschuwing, namelijk een knipperend amber AP light. De op de MCP geselecteerde hoogt is hard en de AP zal afleveelen als je die bereikt.
CWS is ook manual te selecteren door op de CWS knop te rukken. Dan verdwijnt de CMD indicatie en krijg je een FD indicatie. Je hebt dan geen altitude protection etc meer, omdat de CWS mode actief blijft. Je moet dan dus zelf aflevellen etc.
Cockpit bezoek is gewoon toegestaan bij de meeste maatschappijen.
 
De DC10 heeft geen enkele waarschuwing als de a/p eraf gaat, als je geluk hebt hoor je een zachte klik van de schakelaar die afvalt. Ik weet niet of de altitude waarschuwing af gaat, daar er geen hoogte "armed" is. (en heb het nog niet zover laten gaan, 50 feet is de grootste deviatie tot nu toe)
 
Vliegende "jurist" en anderen, cockpit bezoek is gewoon toegestaan bij de AF/KLM groep met toestemming van de gezagvoerder, pasje.
Dus voordat jullie maar wat roepen eerst informatie inwinnen.

Dit natuurlijk buiten wat er daar mogelijk gebeurt is. Julien, fijne collega ben je, heb je dat hem ook persoonlijk verteld ?

Hoi Sjakie.

bedankt voor je info. Wist hier inderdaad niet van ben misschien iets voorbarig geweest. Is het niet bij wet geregeld dat er geen pax de cockpit meer in mogen na 9/11?
 
Last edited:
Vliegende "jurist" en anderen, cockpit bezoek is gewoon toegestaan bij de AF/KLM groep met toestemming van de gezagvoerder, pasje.
QUOTE]

Ho Ho,
zo simpel is het niet. Een gewone passagier, not related to active crew, mag niet naar de cockpit gedurende de vlucht. Voor related aan crew gelden nog additionele voorwaarden.
 
Bij AF is het inderdaad niet toegestaan om de cockpit te betreden als doorsnee passagier. Het is immers alleen mogelijk om dit na of voor de vlucht te doen. Tijdens de vlucht mag dit niet. Nu kan ik me wel voorstellen dat je een klein jochie de cockpit in wil laten, zou ik later ook wel willen doen met een van m'n zoontjes, maar volgens de reguliere procedures mag dit gewoon niet. Okee als je related bent tegenover de crew gelden nog andere voorwaarden, maar deze jongen was niet related tegenover de crew.

En omdat het in het Engelse luchtruim plaatsvondt, gelden nog strictere regels m.b.t een cockpitbezoek.

En Sjakie en Zweuvert, heb het al verwijderd. Was inderdaad niet bepaald ''frais'' van mij ;)
 
De AP kan er zeker vanaf als je duwt. Althans op de 737. Als je genoeg kracht zet dan gaat de AP van CMD naar CWS en daar komt geen waarschuwing bij.
Die L1011 in de Everglades is daar een klassiek voorbeeld van.

okay, bedankt voor de info (allen)
Dacht nl. dat na L1011 alle AP's zo een waarschuwing moesten hebben. Niet dus. Weer wat geleerd.
Op de CRJ maakt het niet uit welke schakelaar of stuurkolom je aanraakt, als de AP uitgaat, gaat het alarm aan...
 
Nou ja Overload zet mij weer aan het denken. Als ik nu op b.v. level 360 zachtjes duw en dat volhoud tot ik verder dan 300 voet verwijderd ben van de mcp alt krijg ik dan een altitude alert of niet?

Een disconnect alert krijg je niet maar de amber lights wel.
 
Als je op FL360 zachtjes duwt, gaat de AP (terwijl hij in CMD blijft) naar CWS-P voor de pitch mode. Na een seconde ofzo, zegt de AP 'hee, we zijn vlak bij onze hoogt' en wordt CWS-P vervangen door ALT-ACQ en klimt of descent hij weer naar FL360 terug.
Ik laat het cadets wel eens zien als demo.
 
We zijn 35 posts oeverloos gezwam verder, dus hier nog ééntje. Je hoeft geen verkeersvlieger te zijn om meteen te zien dat dit artikel complete onzin is. Zomaar 10000ft klimmen? Ken weinig G/A procedures in de wereld, laat staan Europa waar dit van toepassing is. 2 Scherpe bochten vanwege verkeer? Vliegt AF tegenwoordig al met TCAS III? Waarom hebben wij dit dan niet??? ;)

Wellicht wordt het tijd dat de medewerkers van Luchtvaartnieuws.nl wat minder ATCBOX gaan lezen. Ook kookt voor zover ik weet de oprichtster van Luchtvaartnieuws.nl iedere avond voor iemand die zeer dicht bij het vuur zit, wellicht dat er wat van op te steken valt.

gr

Q.
 
Sorry, ik haal twee dingen door elkaar.

Hij gaat alleen naar CWS-P als je een andere hoogt hebt geselecteerd. Vlieg je level, met die hoogte in je MCP, dan kan je hem niet in CWS duwen, maar dan duw je hem van de AP af en krijg je de waarschuwingen daarvoor.

In climb-descend, kan je hem uit de pitch mode in CWS-P duwen en dan gaat hij ALT-ACQ als je de geselecteerde hoogte bereikt.
 
En omdat het in het Engelse luchtruim plaatsvondt, gelden nog strictere regels m.b.t een cockpitbezoek.

Klopt. Het is mogelijk dat een land, in dit geval de F* U.K., strengere regels hanteert dan de maatschappij. Het zou best mogelijk zijn dat een maatschappij cockpitbezoek toestaat, maar het land waar je overheen vliegt niet. Ik heb dit niet nagekeken en ga dat ook niet doen. Waarom? Geen zin in. Maar feitelijk kan het zo zijn. Het heeft geen zin voor ons vliegers om AL die regels per land waar je overheen knalt te gaan bestuderen, moet je namelijk 6 uur voor de vlucht melden.

Voor passagiers is het net zo. Voorbeeld: In heel Europa mag je van die krultangen in je koffer doen (die dingen die heet worden, en krullen kunnen maken, in haar). Behalve in Zwitserland. Dus als je vanaf Amsterdam naar Milaan vliegt, en je over Zwitserland heen komt mag je ze OFFICIEEL niet in je koffer hebben.

Regels regels en nog eens regels.......
 
Regels regels en nog eens regels.......

Tijdje terug ben ik naar Mexico gevlogen. Roept de gezagvoerder opeens om dat we het Amerikaanse luchtruim naderen en dat het daarom verboden is om met meer dan twee personen in het gangpad te lopen :eek:. Het was tot dat moment redelijk rustig in het vliegtuig, maar daarna..... :D:D
 
Die krultangen mag je volgens IATA nooit in de cabine hebben omdat er gas in zit en ze onder dangerous goods vallen.
 
Back
Top