'Singles and twins' flying school II

RAH

New member
Hallo,

Ik ben opzoek naar een opleiding tot verkeersvlieger. Dit moet modulair gebeuren. Door te zoeken kwam ik terecht bij Singles and Twins op Lelystad.

Een tijdje geleden (2004) was er al een topic over deze opleiding.
We leven nu in 2007 (bijna 2008).
Op de site staat dat je ATPL kan doen voor amper €60.000,-
ATPL opleiding bij Singles and Twins

Dat is goedkoop. Of niet soms?

Mijn vraag is omdat we ondertussen ook bijna 4 jaar verder zijn:
Wat is jullie ervaring met S&T? Opleiding? Instructeurs? Toestellen? etc etc

Alvast bedankt!

Grt RAH
 
Ik heb het er gedaan (alleen IR CPL ME/IR) en ben helemaal binnen de offerte gebleven.

Vergeet niet dat je vooral bij ME/IR bij een beetje pech (weer in eelde minder of zakken voor een examentje) snel wat extra centen uitgeeft.

Maar de school is prima, kisten zijn goed en de beschikbaarheid ook. No nonsense vliegschool maar waar je voor komt: leren vliegen is er prima geregeld.

Groeten!
 
Ik heb zelf mijn recurrency CPL/IR en ME gedaan bij S&T. Kan niet anders zeggen, top tent! Leuke zaak, super instructeurs. Vliegtuigen zijn ook gewoon oké.
 
No nonsense vliegschool maar waar je voor komt

Ik heb niet zo'n hoge pet op van Single & Twins.

Ik had eens een 4+ aeromobiel nodig en kwam toevallig bij S&T uit.
Nu heb ik niks tegen check-outs maar Single & Twins spande de kroon.

Ondanks m'n 1.400 uur High Performance (C182, C206, C210, PA28-236, PA28RT201T, PA32, BE36, BE76 MO20, PA31, PA34 enz) ervaring, vond Sr het nodig dat ik eerst een rondje met Jr (indertijd 70 uur TT) zou vliegen om vertrouwd te raken met verstelbare propellers :haha:
 
Dat kan ook met de verzekering te maken hebben.
Of dat zo is weet ik niet maar ik kan het me wel voorstellen.

Groeten,
Eelco
 
Dat kan ook met de verzekering te maken hebben.

In de (onwetende) volksmond wordt dit vaak zo uitgelegd.
Als je de polis er op na leest staat er veelal "Anyone pilot approved by the insured"

Het ging mij absoluut niet om de PA32-260 check-out (niks op tegen), maar wel om de lachwekkende opmerking van Sr "vertrouwd te raken met verstelbare propellers" en dan ook nog met een jochie met amper 70 uur TT.
 
Ik heb niet zo'n hoge pet op van Single & Twins.

...maar wel om de lachwekkende opmerking van Sr "vertrouwd te raken met verstelbare propellers" en dan ook nog met een jochie met amper 70 uur TT.

Sja... als dat al een reden om het "niet zo'n hoge pet op" te hebben dan moet ik zeggen dat je best kritisch bent niewaar? :grijns: Trouwens, JR runt de tent nu als ik het goed begrijp.

Maar het topic was o.a. "of het bedrag reel was" antwoord: ja, ik heb voor mijn IR se CPL me/IR ongeveer 24000 uitgegeven. Nog steeds veel centen, maar probeer het ergens anders maar eens voor elkaar te krijgen. Dezelfde offerte bij MVVL was bijna 2x zo duur.

Dus tel daar groundschool en ppl + hourbuilden bij op, dan is het reel.

In het begin was voor mij nog een twijfelpuntje het heen en weer vliegen naar eelde voor de approaches, dacht dat daar veel kostbare tijd mee verloren ging, maar uiteindelijk was dat in praktijk een non-issue
 
Last edited:
Mensen bedankt. :)
Ik heb de heer van Niekerk gesproken. Hij heeft me een berekening gestuurd waar de kosten allemaal in gaan zitten en wat het totale kostenplaatje zal zijn : 56.668,16 euro

Met in mijn achterhoofd dat ik een deel fiscaal aftrekbaar is.

Binnenkort even langs gaan.

RAH
 
Aftrekbare kosten

Aftrekbare kosten

Hallo RAH,

Hoezo "een deel" fiscaal aftrekbaar??? Volgens mij mag je alle vliegkosten aftrekken van de belasting, toch?

Heb je al gesprekken gevoerd bij S&T? Ik heb mijn PPL op zak, ga binnenkort beginnen met ATPL theorie en ben van plan om daarna bij S&T mijn praktijkgedeelte af te leggen. Ben natuurlijk altijd benieuwd naar ervaring van andere vliegers...

Greetz,
PH-FLY



Mensen bedankt. :)
Ik heb de heer van Niekerk gesproken. Hij heeft me een berekening gestuurd waar de kosten allemaal in gaan zitten en wat het totale kostenplaatje zal zijn : 56.668,16 euro

Met in mijn achterhoofd dat ik een deel fiscaal aftrekbaar is.

Binnenkort even langs gaan.

RAH
 
Ben natuurlijk altijd benieuwd naar ervaring van andere vliegers...

Zoals hierboven al gezegd, ik heb er mijn recurrency CPL/IR en mijn ME gedaan. Top tent, serieus goede mensen.
Heb er een leuke tijd gehad en vond het jammer dat het voorbij was. Ga nog geregeld terug voor een bak koffie. ;)
 
Ik heb er mijn SE weer current gemaakt en vlieg er regelmatig. Ook hebben ze bij S&T mijn vader van 58 leren vliegen en die heeft nu een RPL en bijna een PPL. Gezellige school, leuke instructeurs, goede toestellen en ze komen na wat er wordt beloofd. Mijn vader en ik zijn er heel tevreden mee.
 
Deel aftrekbaar: omdat het modulair is, is max 15k euro per jaar fiscaal aftrekbaar. dus als je veel vliegt en meer dan 15k euro per jaar afrekent met je vliegschool, dan is alles wat je meer dan die 15k betaalt niet aftrekbaar. maar dit geldt alleen voor modulair! mocht ik het verkeerd hebben dan hoor ik dat graag.

grt rah
 
Deel aftrekbaar: omdat het modulair is, is max 15k euro per jaar fiscaal aftrekbaar. dus als je veel vliegt en meer dan 15k euro per jaar afrekent met je vliegschool, dan is alles wat je meer dan die 15k betaalt niet aftrekbaar. maar dit geldt alleen voor modulair! mocht ik het verkeerd hebben dan hoor ik dat graag.

grt rah
Indien van toepassing: denk ook aan het middelen van inkomens van (voorgaande en komende) jaren. Goed uitkienen, maar laat dat vooral door je boekhouder doen. Is het zeker waard.

On topic: Singles & Twins ben ik ook geweest. In NL is dit volgens mij de beste kwaliteit-prijs verhouding die je kunt krijgen. Voor mij de was dit tevens de eerste vliegschool zonder verborgen kosten.. alles op papier en het klopte ook achteraf als een bus.

Alleen dat koffie bocht uit die automaat is niet te.. :passed:
 
Deel aftrekbaar: omdat het modulair is, is max 15k euro per jaar fiscaal aftrekbaar. dus als je veel vliegt en meer dan 15k euro per jaar afrekent met je vliegschool, dan is alles wat je meer dan die 15k betaalt niet aftrekbaar. maar dit geldt alleen voor modulair! mocht ik het verkeerd hebben dan hoor ik dat graag.

grt rah

Die 15K heeft vooral met leeftijd:

Buiten de zgn. standaardstudieperiode geldt voor de scholingsuitgaven boven de zgn. drempel een maximumgrens van Euro 15 000, met dien verstande dat als onder de studiefinanciering vallende scholingsuitgaven in aanmerking worden genomen, de maximumgrens met die scholingsuitgaven wordt verhoogd. In de zgn. standaardstudieperiode geldt geen maximumgrens.
Het begrip 'standaardstudieperiode' is in de wet opgenomen in verband met in de praktijk gebleken knelpunten bij kortlopende studies met hoge studiekosten (bijv. een opleiding tot piloot)
De standaardstudieperiode is een door u aan te geven periode van niet meer dan 16 kalenderkwartalen waarin u na het bereiken van de leeftijd van 18 jaar, maar vóór het bereiken van de leeftijd van 30 jaar
de voor werkzaamheden beschikbare tijd grotendeels (dus voor meer dan de helft) besteedt aan een opleiding met een totale studielast van een zodanige omvang dat daarnaast geen volledige werkkring mogelijk is. Gedurende de standaardstudieperiode geldt er geen maximum voor de aftrek van scholingsuitgaven.
Met de invoering van het begrip 'standaardstudieperiode' is bereikt dat voor een eerste studie geen maximumgrens aan de aftrek van scholingsuitgaven wordt gesteld.
 
Offtopic, kopie van andere post:

Alle kosten boven de 15000 euro kun je doorschijven.

Voorbeeld: dit jaar 25k euro kosten. 15k aftrek, blijft over 10k
Volgend jaar 10k kosten + 10 dit jaar = 20k. Aftrek 15 k, blijft over....

Dit antwoord komt van de belastigtelefoon maar is ook inet en in de aangiftediskette te vinden. Zal dan wel waar zijn hoop ik, anders zit ik in de problemen
En dat kan er niet meer bij nu IVW de tarieven verhoogd heeft!
hoop dat je hier wat aan hebt,

Ontopic: bovenstaande berichten ben ik het mee eens. Ben bijna klaar met fATPL bij S&T. Goede school, erg flexibel en er word goed les gegeven.

Groet,

JC
 
Ontopic: bovenstaande berichten ben ik het mee eens. Ben bijna klaar met fATPL bij S&T. Goede school, erg flexibel en er word goed les gegeven.

Groet,

JC


Hey JC,

Mag ik je een keer PM-en? Ik sta namelijk op het punt om hetzelfde traject in te stappen als waar jij bijna mee klaar bent en zou graag wat ervaringen van je willen vernemen.
Thanks.

PH-FLY
 
Zodra er enige discripancies zijn (ziekte in mijn geval) dan weten ze daar niet mee om te gaan. Ik ging verder bij een FTO waar ik destijds mijn ATPL-theorie haalde en daar liep het stuk beter.

De FI en eigenaar van S&T hebben mij zwart gemaakt bij de huidige FTO. Maar gelukkig kende de huidige FTO mij al en maakte ze geen schijn van kans. In plaats van begrip hebben douwen ze je verder in de afgrond. Gelukkig maar! Want daardoor kwam ik erachter dat S&T niet mijn school is.

Ik praat hier nu alleen negatief over 2 personen. De rest van de FI's zijn ok. Maar ik wou toch mijn ongenoegen uitspreken over deze school. Ik heb gezien dat het beter kan.
 
Zodra er enige discripancies zijn (ziekte in mijn geval) dan weten ze daar niet mee om te gaan. Ik ging verder bij een FTO waar ik destijds mijn ATPL-theorie haalde en daar liep het stuk beter.

De FI en eigenaar van S&T hebben mij zwart gemaakt bij de huidige FTO. Maar gelukkig kende de huidige FTO mij al en maakte ze geen schijn van kans. In plaats van begrip hebben douwen ze je verder in de afgrond. Gelukkig maar! Want daardoor kwam ik erachter dat S&T niet mijn school is.

Ik praat hier nu alleen negatief over 2 personen. De rest van de FI's zijn ok. Maar ik wou toch mijn ongenoegen uitspreken over deze school. Ik heb gezien dat het beter kan.


Bij welke FTO ben jij dan verder gegaan met je opleiding?
 
Back
Top