Senioriteit van Transavia naar KLM

Q nimbus,

Ik begon op je post te reageren, quote na quote, maar heb er eigenlijk geen zin(lees energie) in. Volstaat te zeggen dat wat je zegt absoluut nergens op slaat.

Probeer eens aan een lid de ledenraads verslagen te vragen en te lezen.
Misschien kom je erachter hoe flexibel de VNV zich de laastse jaren heeft getoond, juist voor een gezonde bedrijfsuitvoering.


mbt pensioen afdragen: Dat is de wet. Het pensioen fonds mag maar een maximale dekkingsgraad hebben, als ze die hebben stopt eerst de KLM met hun bijdrage. Als de dekking dan nog steeds te hoog wordt dan stoppen de vliegers met hun bijdrage. Hoe kun je dat nou asociaal noemen naar de overige werknemers of zeggen dat dit een gezonde bedrijfuitvoering in de weg staat, immers, de KLM stopt eerst met hun bijdrage.

Jij praat over collegialiteit!

Het staat iedereen vrij om lid te worden van de VNV, maar in mijn ogen is het vaak ordinair opportunisme en geen verheven idealisme om geen lid te worden.

Erg collegiaal!

Gr.
 
Heren VNV-ers, het lijkt me toch dat, zoals Flyburg al zegt, iedereen zelf moet weten of hij lid wordt van een vakbond. Beslist iemand dat hij dit niet wil kan niemand het hem kwalijk nemen. Ja, zo iemand lift mee op het werk van de bond. Dat is nou eenmaal een CAO, voor het collectief.
Hij mist natuurlijk wel de individuele voordelen van de VNV, die er ongetwijfeld zijn.
Maak je dus niet druk over iemand die niet lid is. Wees blij dat je een keuze wordt gelaten.
 
Er werken iets meer dan 30000 man bij KLM; iedereen draagt bij aan het eindprodukt, en de vliegers niets meer, en niets minder. Gelijke monniken, gelijke kappen. Van de schoonmaker tot en met de gezagvoerder 747-400. We just fly 'em.

Dit standpunt innemen en geen lid zijn van een vakbond??? Wat een solidair gezwets.

Wordt lid van de FNV, kun je met een pet op en een sjaaltje om meestaken voor de kantine-dames.
 
Een andere reden daarvoor is de volgende: aangezien ik zelf JAREN bij KLM op de grond heb gewerkt, vind ik het schandalig hoe de VNV de vliegers bevoordeelt ten op zichte van het andere, niet vliegende personeel. Het afgelopen akkoord is daar weer een mooi voorbeeld van. Nog een voorbeeld: enkele jaren geleden; al het grondpersoneel krijgt geen loonsverhoging, en de vliegers wel. Durf jij de GA dan nog in de ogen te kijken als ze de PIL afgeeft?


Even kort door de bocht... De Cabine en het Grondpersoneel hebben toch hun eigen vakbonden? FNV, CNV, VNC en de Unie?

Het is dan toch niet de taak van de VNV om ook voor hun belangen op te moeten komen? Bovendien het laatste akkoord is de Cabine dezelfde loonsverhoging geboden als de cockpit. De VNV heeft daar toch verder niets mee te maken of zie ik dat nou verkeerd?
 
Als piloot ben ik het niet eens met Q-nimbus. Indd is het meeliften op wat andere collega's afdwingen voor je contractueel.

Zolang als dat je maar niet door blijft werken, terwijl je collega's aan het staken zijn (als dat ooit gebeurd) heb ik er niet super veel problemen mee. Mensen hebben hun eigen redenen niet een union te joinen.

Vraag aan alle furloughed mensen van US air die nu voor Jetblue vliegen wat ALPA voor ze gedaan heeft (aka niet gedaan heeft). Zeer terecht dat die mensen nu bij Jetblue proberen om ALPA buiten de deur te houden. Cant cheat on a cheater.

Als mens, ben ik het zeer maar dan ook zeer eens met Q-nimbus dat elk zieltje bij de KLM (incl de semi legalen die bij de bagage band staan) net zo belangrijk als de vliegers zijn.

Een puzzel (bedrijf) bestaat uit meerdere stukje. Grote en kleine.. Elk stukje is nodig om de puzzel compleet te maken.

Hoop luchtvaartgoden lopen veels te ver naast hun schoenen.
 
Heren VNV-ers, het lijkt me toch dat, zoals Flyburg al zegt, iedereen zelf moet weten of hij lid wordt van een vakbond. Beslist iemand dat hij dit niet wil kan niemand het hem kwalijk nemen. Ja, zo iemand lift mee op het werk van de bond. Dat is nou eenmaal een CAO, voor het collectief.
Hij mist natuurlijk wel de individuele voordelen van de VNV, die er ongetwijfeld zijn.
Maak je dus niet druk over iemand die niet lid is. Wees blij dat je een keuze wordt gelaten.

Verschil met een andere vakbond is dat je als lid van de VNV een stuk meer afdraagt. De VNV is de rijkste vakbond van Nederland!

Daar krijg je ontzettend veel voor terug, maar dat neemt niet weg dat het profijt van niet VNV-ers een stuk groter is dan welke andere vakbond dan ook. Tuurlijk neem ik het niemand kwalijk als hij zuivere redenen heeft om geen lid te worden van een vakbond, maar onzin als het ''gelijke monnikken gelijken kappen'' principe gaan bij mij niet op. Een schoonmaker weigert ook geen loonsverhoging als solidariteit aan de vliegers.

Elk onderdeel heeft zijn eigen vakbond en in deze tijd waarbij zoveel mogelijk bespaart wordt door KLM, is het belangrijk dat je als collectief sterk staat. Kijk maar hoe moeizaam de onderhandelingen tussen de VNC en KLM gingen. Dit komt grotendeels door het feit dat de VNC lang niet zo'n sterk collectief heeft als de VNV. Dit komt grotendeels doordat veel CA's niet zijn aangesloten omdat ze het werk toch maar voor een paar jaar doen in tegenstelling tot de vliegers.
 
Last edited:
Daar krijg je ontzettend veel voor terug, maar dat neemt niet weg dat het profijt van niet VNV-ers een stuk groter is dan welke andere vakbond dan ook. Tuurlijk neem ik het niemand kwalijk als hij zuivere redenen heeft om geen lid te worden van een vakbond, maar onzin als het ''gelijke monnikken gelijken kappen'' principe gaan bij mij niet op. Een schoonmaker weigert ook geen loonsverhoging als solidariteit aan de vliegers.

Eens. Het is onzin om over gelijke monniken gelijke kappen te praten. De VNV heeft een doel en dat is haar leden zo goed mogelijk vertegenwoordigen. Dat in dit geval ze erg 'machtig' is.... ja so be it.

Even wat anders.... Dit topic gaat over trans. Hoe zit het met vertegenwoordiging van Trans tov KLM. Is er verschil in de hardheid van optreden. Er zijn nu eenmaal veel meer KLM-ers lid dan HV-ers.
 
Na jaren "geassocieerd lid" te zijn geweest, omdat ik niet het geluk had bij een van de grote jongens te mogen vliegen, en na 4 jaar instructeur bij de NLS te zijn geweest, werden we er daar bij een reorganisatie uitgeknikkerd. Aangezien we met 4 collega's lid waren van de vakbond maar eens een belletje gepleegd of de bond niet bereid was een jurist te sturen om eens met ons te komen praten en ons eventueel bij te staan bij de ontslagprocedure.
Vervolgens heb ik het aangeboden sociaal plan nog naar hoofddorp kunnen faxen, waar een jurist er, bij wijze van geste/ gebaar van goede wil, nog even naar gekeken heeft en gesteld dat het er wel aardig uitzag.

Verder wilde de VNV niets voor 5 collega's doen, dat was te duur; we waren immers maar geassocieerd lid.

Ik heb zelf altijd tegen mijn baas moeten knokken over salarisverhogingen, zelf moeten aantonen dat ik genoeg overwerkte om een reguliere salarisverhoging toegekend te krijgen, (ja, geachte lezer, dat leest u goed!) en altijd zelf voor mijn eigen rechten opgekomen in "normale" arbeidsverhoudingen/situaties.

Maar als je ontslagen wordt, spreek je natuurlijk niet meer van een normale situatie, dan heb je behoefte aan professionele hulp, van je vakbond bijvoorbeeld.

De VNV heeft ons keihard laten vallen.

De VNV is alleen interessant als je bij een van de drie grote jongens zit, voor de rest van vliegend nederland is het een wassen neus.

WORDT GEEN GEASSOCIEERD LID!!!
je krijgt een keer in de mand een mooi magazine waarin inderdaad staat hoeveel cola de crew krijgt (ik herinner me dit ook nog), of dat het crewhotel in verweggistan niet voldoet enzo...

En kom niet aan met die schijt dat ik maar 1 procent betaalde, en daardoor ook nergens recht op had, want er was weinig keus, of niet?

En trouwens, als je in de ga zit is €100 per jaar nog een aardige bijdrage voor een maandblaatje (let op de woordspeling;) )

Hoor ik hier nog iemand over solidariteit?
 
De VNV, love 'em or hate 'em, er is gewoon geen alternatief als je bij één van de gerenommeerde maatschappijen in NL vliegt. Kijk maar naar de OVN, die is ook een stille dood gestorven. Grote plannen, maar geen deuk in een pakje boter. De vertegenwoordigingsgraad is ook enorm hoog, en niet alleen bij KLM.

Ik ben nu zo'n twee jaar actief in de ledenraad. Niet omdat ik de VNV fantastisch vind, maar omdat ik in ieder geval mijn standpunten kracht wil bijzetten en juist mee te helpen dat het gaat zoals wij (= het korps) het willen. Maar als actieve VNV-er kan ik het prima begrijpen dat mensen niet actief zijn, niet lid zijn of zelfs compleet afgezeken zijn door eerdere aanrakingen met de VNV.

Het standpunt van Q mbt de CAO's van de overige arbeidsgroepen gaat helaas helemaal nergens over. Iemand anders zei het al, de schuld ligt bij de andere vakbonden. Bij HV is het verschil in cabine/cockpit CAO heel groot, de HV-tak van de VNC en nu UNC (cabinevakbonden) zijn helaas buitengewoon zwak. Is dat reden voor de VNV om voor de vliegers dan ook maar minder te vragen? Heeft er NIETS mee te maken.

Bounty53, je zit er helaas naast als je denkt dat HV doorstroming naar KLM blokkeert. Dat is niet zo, mensen die in aanmerking komen, solliciteren en aangenomen worden bij KLM, gaan ook gewoon. Het niet willen koppelen van senioriteitslijsten ligt voornamelijk bij de KLM-vliegers, en daardoor, bij wijze van ruime meerderheid, ook bij de VNV. De (ongegronde) angst dat iemand die al jaren bij HV (=KLM groen) vliegt, een coco die net 1 dag in dienst is, zou kunnen benadelen, is daar de enerzijds de oorzaak van, het KLC debacle anderzijds. Maar dit is een wespennest waar bijna niemand bij in de buurt durft te komen. (Gelukkig ben ik niet zo bang voor wespen)
De consensus binnen de VNV is dat het koppelen al jaren geleden had moeten gebeuren (makkelijk gezegd he), maar nu durft niemand het.
 
Mjaa,

Persoonlijk denk ik dat de VNV ook goed werk heeft verricht voor DNM en CHC. (tuurlijk zijn er altijd mannen die vinden dat de VNV hun indivuduele belangen niet goed genoeg hebben behandelt maar ja daar gaan we weer, individueel=asociaal, collectief= sociaal zou een minder persoon kunnen denken, of niet Q nimbus)

De vertegenwoordiging van DNM en CHC koste zelfs aanzienelijk meer dan de contributie van beide maatschappijen en nog erger!!! vooral bij DNM was er niet genoeg animo onder de vliegers om bestuursfuncties te bekleden voor hun mij bij de VNV. Dit leidde tot de vreemde situatie dat vliegers van KLM/HV/MAC de belangen moesten behartigen voor DNM vliegers( in realiteit alleen KLM vliegers geloof ik)

De structuur bij de VNV is zodanig ( alsjeblieft, geen kritiek op punt en komma, heb geen zin om het precies op te zoeken IZ) er is een algemeen bestuur (gekozen en meestal KLM omdat zij de grootste zijn) en een vertegenwoordiging van de individuele mijen. Dit is niet ongewoon( volgens mij hanteert ALPA hetzelfde principe), maar zeker niet ideaal.

Geassocieerd lidmaatschap: tsja, Ik weet niet helemaal wat de rechten zijn en wat je koopt, maar je bent geen volledig lid, dus je kunt ook niet dezelfde representatie verwachten als een wel volledig lid.

Back on topic: trans senioriteit, dit is een zeer complex issue. Ik durf me er niet eens aan te wagen. Denk dat IZ hier meer verstand van heeft, maar de simpele vergelijking van germanwings gaat me te ver.

Het kleine beetje dat ik er van af weet: germanwings krijgt senioriteit bij LH, Alle vliegers bij GW moeten wel het toelatings traject van LH doorlopen voor ze op de lijst komen, en de reden voor dit is dat LH vliegers ook kunnen bieden op GW CPT posities.

Heel kort door de bocht van mijn kant en als het incorrect is laat ik me graag voorlichten door nlers die bij de bedrijven werken.

Vriendelijke groet,
 
The VNV sucks! - and the World needs to know!

The VNV sucks! - and the World needs to know!

Na jaren "geassocieerd lid" te zijn geweest, omdat ik niet het geluk had bij een van de grote jongens te mogen vliegen, en na 4 jaar instructeur bij de NLS te zijn geweest, werden we er daar bij een reorganisatie uitgeknikkerd. Aangezien we met 4 collega's lid waren van de vakbond maar eens een belletje gepleegd of de bond niet bereid was een jurist te sturen om eens met ons te komen praten en ons eventueel bij te staan bij de ontslagprocedure.
Vervolgens heb ik het aangeboden sociaal plan nog naar hoofddorp kunnen faxen, waar een jurist er, bij wijze van geste/ gebaar van goede wil, nog even naar gekeken heeft en gesteld dat het er wel aardig uitzag.

Verder wilde de VNV niets voor 5 collega's doen, dat was te duur; we waren immers maar geassocieerd lid.

Maar als je ontslagen wordt, spreek je natuurlijk niet meer van een normale situatie, dan heb je behoefte aan professionele hulp, van je vakbond bijvoorbeeld.

De VNV heeft ons keihard laten vallen.

WORDT GEEN GEASSOCIEERD LID!!!
je krijgt een keer in de mand een mooi magazine waarin inderdaad staat hoeveel cola de crew krijgt (ik herinner me dit ook nog), of dat het crewhotel in verweggistan niet voldoet enzo...

En kom niet aan met die schijt dat ik maar 1 procent betaalde, en daardoor ook nergens recht op had, want er was weinig keus, of niet?

En trouwens, als je in de ga zit is €100 per jaar nog een aardige bijdrage voor een maandblaatje (let op de woordspeling;) )

Hoor ik hier nog iemand over solidariteit?

Nice one Skyblazer - couldn't agree more.

A lot of VNV members are not aware (or don't give a ****) about how others have been treated by the VNV.

FACT - the VNV refused to recognise DutchBird pilots in 2004 despite most of us being associate members. FNV wouldn't represent us because pilots fall under the VNV.

Understood this came from the former President H de V. Hope to run into you someday H - we'll be having words!

My experiences with the VNV are all negative - those arrogant tossers (you can quote me!) have refused to represent my interests time and time again.

Advice for Transavia pilots

1. Dump the VNV
2. Join one of the Air France unions
3. Make your own deal with Air France
4. Sit back with a beer and watch as the shouting starts :D

If I never have to deal with the VNV ever again - then that will be just fine!
 
Quote by 19 of 77:

FACT - the VNV refused to recognise DutchBird pilots in 2004 despite most of us being associate members. FNV wouldn't represent us because pilots fall under the VNV.

Understood this came from the former President H de V. Hope to run into you someday H - we'll be having words!


So, H. de V. ( A.K.A as Henk de Vries), told you that FNV wouldn't represent you because VNV wouldn't recognise you. Uhuh!!!!!!:confused: :confused:

Sjeezs man, Dutchbird operated for what......a year or something, VNV should save every airline that just started? I don't think that's their job!!!!!!!!!!!( I could be wrong)and nevertheless, I don't believe a word you are saying. Here's another expat complaining about the dutch way.... but ooh, keep explaining how we have to fly CDA's. Learning new stuff by the day.

Good on you mate
 
1. Dump the VNV
2. Join one of the Air France unions
3. Make your own deal with Air France
4. Sit back with a beer and watch as the shouting starts
Bij puntje 3 loop je vast ben ik bang. Zowel KLM als Trans hebben een eigen cao. Geen enkele Franse vakbond is tafel partner bij deze cao onderhandelingen.

Overigens is de VNV de grootste vlieger vakbond in de AF-KLM groep, en misschien ook nog wel de geen met de meeste lobby partners aangezien de Franse bonden elkaar meer tegen werken dan steunen maar in de VNV geen concurent zien .

Ik kan mij verder wel inleven bij de schrijvers die slechte ervaringen hebben als geassocieerd leden (die had ik zelf ook als student), maar dat staat los van de discusie over volledig leden en het feit dat het niet sociaal is als je je schaart bij de kleine groep die daar geen onderdeel van wordt na indienst treding. Dan bedoel ik dus niet de mensen die er uit stappen om een duidelijke persoonlijke slechte ervaring, maar de asso's die er niet eens aan beginnen onder het mom van: "ik heb ooit iets gelezen over het wel en wee van een blikje cola ".
 
Further explanation

Further explanation

So, H. de V. ( A.K.A as Henk de Vries), told you that FNV wouldn't represent you because VNV wouldn't recognise you. Uhuh!!!!!!:confused: :confused:

DutchBird operated for 4 years.

When Erik de Vlieger appeared on the scene the pilots wanted union protection. Due to our previous "representation" by the VNV at air holland and Martinair (we were full members at these companies) we didn't want the VNV. This is why we went to the FNV first. They refused to represent us - we were told all pilots had to be represented by the VNV. Then we went to the VNV because it was the only option. They then refused to represent us - my info was this came straight from the top.

You can believe whatever you want - or you can do your own research. The VNV has a long history of shafting minority groups of pilots.

Ik kan mij verder wel inleven bij de schrijvers die slechte ervaringen hebben als geassocieerd leden (die had ik zelf ook als student), maar dat staat los van de discusie over volledig leden en het feit dat het niet sociaal is als je je schaart bij de kleine groep die daar geen onderdeel van wordt na indienst treding. Dan bedoel ik dus niet de mensen die er uit stappen om een duidelijke persoonlijke slechte ervaring, maar de asso's die er niet eens aan beginnen onder het mom van: "ik heb ooit iets gelezen over het wel en wee van een blikje cola ".

A number of us have been shafted as full members of the VNV - something that a lot of people seem unable or unwilling to acknowledge.

Burton and Flyburg - I assume you both work for the KLM. Maybe the VNV has done a good job for you - but there is another side to the VNV.

If it can happen to me it can happen to you.
 
19 of 77, I hope you won't be too disappointed if we (HV pilots) don't take your advice. Once again, the VNV is the best we've got. Idealistic goals like "let's all switch to a new/different union" are just that, idealistic.

We zien het op dit moment na de blow up bij de VNC. Nu is de UNC geboren, en die leeft naast de VNC. Na een uitgebreide lobby is een groot deel van de CA's naar de UNC gegaan, maar is ook nog een groot deel VNC lid. Leuk, kom je in de buurt van de 50/50, en dan kan je geen kant meer op. Sterker nog: Divided we fall... Nu is het helemaal moeilijk om een eensgezind blok tegen de werkgever te vormen als het nodig is. De werkgever kan beide vakbonden tactisch tegen elkaar uitspelen.

Nogmaals, mij zul je nooit horen zeggen dat de VNV fantastisch is. Maar een REALISTISCH alternatief is er gewoon niet. Zij die het hebben geprobeerd (De OVN, nogmaals) zijn allang weer verdwenen.
 
Jongens, jongens.

Het lijkt wel of we in de metaalindustrie werken eind jaren '30.

Een van m'n argumenten is inderdaad niet geldig; de CAO's van de andere vakbonden staan los van de VNV. Bij deze.

Maar dat staat los van het feit dat toen het hele bedrijf in moest leveren, en de vliegers vrolijk gaan staken, en nog het lef hebben om op P30 en P40 flyers uit te delen waarom ze staken.

Het spijt me dat 'those arrogant tossers' mensen niet eens in de vrijheid laat om zelf te bepalen of ze lid willen worden of niet.

Een echte profiteur moet je inderdaad aanpakken.

Maar iedereen moet zelf de keuze maken of ze lid willen worden of niet. Als iemand er persoonlijke, principiele, of andere bezwaren heeft, dan hoeft hij of zij geen lid te worden. En dat is hem of haar goed recht! Daar mag over gediscussieerd mag worden, maar ik hoef niet op een anoniem forum voor 'onwaardig', 'aso' of 'minder persoon' daarvoor uitgemaakt te worden.

Als ik naast je zou zitten zou je dat namelijk ook niet doen.

Met collegiale groet,

Q-Nimbus
 
19 of 77, I hope you won't be too disappointed if we (HV pilots) don't take your advice. Once again, the VNV is the best we've got. Idealistic goals like "let's all switch to a new/different union" are just that, idealistic.

Nogmaals, mij zul je nooit horen zeggen dat de VNV fantastisch is. Maar een REALISTISCH alternatief is er gewoon niet. Zij die het hebben geprobeerd (De OVN, nogmaals) zijn allang weer verdwenen.

Iz,

My advice was semi - serious. I agree - easier said than done.

Looking ahead my concern is that at some point in the future it may become KLM vs. Transavia.

In this case Transavia will lose. VNV is first and foremost a KLM union.
 
Maar dat staat los van het feit dat toen het hele bedrijf in moest leveren, en de vliegers vrolijk gaan staken, en nog het lef hebben om op P30 en P40 flyers uit te delen waarom ze staken.
Q,

Help me even.... doel je op de stakingen ivm de pensioenpot?

Verder ben ik van mening dat je als vakbond/vakvereniging JUIST het lef moet hebben om de reden van een staking aan de rest van de bevolking uit te leggen. Anders lijkt het pas écht heel raar.

Ben zelf VNV-lid en heel tevreden met de behaalde resultaten van afgelopen CAO-onderhandelingen. Vind het apart dat je 'op principiële gronden' geen lid wordt van de VNV en dat je dan idd profiteert van hetgeen collega's voor jou bekostigen. En dat zou ik ook zo tegen je zeggen als we een biertje drinken!
 
Last edited:
Back
Top