Senioriteit van Transavia naar KLM

Laten we wel even duidelijk voorop stellen dat de VNV een KLM club is waar andere ook lid van mogen worden.

Toen ik in de tijd bij (KLM) Exel werkte was iedereen lid (inclusief ondergetekende) van het VNV. Maar hoeveel heeft het VNV eigenlijk gedaan voor Exel? Ze hebben geholpen bij het verkrijgen van een CAO. Maar hoorde weinig van ze toen Exel zich niet aan de CAO hield. Tijdens het faillissement heb ik nooit iets van ze gehoord. Ze waren toen druk met andere belangrijkere zaken. Onder anderen waren er toen bij het nieuwe vakantiebiedingsprogramma van de B747 unit van de KLM wat problemen. Waarschijnlijk logisch aangezien twee KLM captains net zoveel afdragen per jaar als de hele Exel groep bij elkaar.

Dat het VNV goede dingen voor Transavia doet geloof ik best, maar zoals 19 of 77 al zegt, een zaak HV – KLM………..

Grtz Mike5
 
19 of 77, Mike5, ook hier, wat is het alternatief? Ik hoor sommige collega's wel eens over een aparte HV vakbond, maar—los van het "overstap" probleem wat ik eerder schetste—verbetert dat de situatie? Een enorme vakbond met 2500 leden en eentje met 400 leden, ook dan zie ik de HV-kant het onderspit delven.

Alleen nu is er nog een beetje kans op een constructieve discussie, mede omdat er ook Transavianen in het bestuur zitten en de KLM en HV ledenraden nu gesplitst zijn. Daarnaast hebben we nu access tot de enorme voorzieningen die de VNV heeft. Naast CAO's heb je het ook over IFALPA zaken, EASA zaken, vliegveiligheid, Europese WRR, een enorme juridische afdeling, belastingzaken en noem maar op. Zie dat maar eens met een kleine vakbond te doen.

Ik begrijp dat mensen in het verleden royaal geshaft zijn door de VNV (maar nog meer door hun werkgevers), en dat neem ik de betreffende besturen ook absoluut kwalijk.
 
Iz,Looking ahead my concern is that at some point in the future it may become KLM vs. Transavia.

In this case Transavia will lose. VNV is first and foremost a KLM union.

Ik kan als mede geassocieerd VNV lid en "slachtoffer" het door 19 of 77 geschetste verhaal betreffende de ondergang van Dutchbird bevestigen. De VNV was toen niet thuis. Ondanks het feit dat de VNV statuten vermelden dat geassocieerden geen recht hebben op individuele bijstand vond ik dat wel teleurstellend omdat het niet over een paar personen ging....

Het is ook mijn indruk dat binnen de VNV de blauwe belangen het sterkste wegen. Het grootste deel van de VNV leden is dan wel werkzaam bij de nationale luchtvaartmaatschappij maar er zijn toch ook heel veel mensen die werkzaam zijn bij andere bedrijven. En de belangen van deze mensen worden volgens mij niet altijd even goed behartigd.

Een interessant scenario is inderdaad als de belangen van twee van deze groepen conflicterend zijn. Ik denk niet dat we hoeven te wachten totdat dat met HV gebeurd. Wellicht is er met de huidige ontwikkelingen m.b.t. MP iets dichterbij. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen en met name welke rol en positie de VNV gaat innemen....
 
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen en met name welke rol en positie de VNV gaat innemen....

Van de VNV site :

Het standpunt van de VNV is helder in deze: geen gedwongen ontslagen! De VNV zal op korte termijn met Martinair in overleg treden om een inventarisatie te maken van de mogelijkheden hiertoe.

Heldere taal :radar:
 
Je hebt ook helemaal gelijk IZ is er is helaas geen alternatief. Maar zolang de eisen van HV de leden van de KLM niet schaadt is er ook helemaal niets aan de hand.

Het VNV zal je buiten dat genoeg voor HV kunnen betekenen. Een tweede vakbond is helaas moeilijk te realiseren omdat je door een dergelijke splitsing verdeeldheid krijgt en dit (zoals al eerder geschreven) door het management wordt uitgespeeld.

Maar hulp van het VNV bij een mogelijke integratie met de KLM senioriteitlijst zal je waarschijnlijk nauwelijks of niet krijgen.

Grtz Mike5
 
The Air France option

The Air France option

Iz,

Even though my advice wasn't meant to be taken too seriously - on reflection perhaps it's not such bad advice after all.

Having experienced the VNV and their "representation" (I would use a different word :grijns: ) first hand I think Transavia pilots may well be better off with an Air France union representing them.

The last thing you want is KLM vs. Transavia. That's a lost fight IMHO.

I agree with Viper 2 that we may very well see KLM vs. Martinair first depending on what happens during the next few months. This is a lost fight as well IMHO.

I'm not sure a smaller group is a bad thing - depends whether the group is united or not. A small group of like minded people can achieve more than a larger group with different agendas. The VNV has it's share of dissenters - it's far from a unified group.

If I believe what has been posted on PPRuNe - VNV isn't too popular within IFALPA either.

Under an Air France union you'd still be part of IFALPA and there's no shortage of expertise available outside the VNV.

I'm not sure if Air France pilots still pay only 15% tax (they were in the same category as Artists/Actors/Entertainers) but they are among the best paid pilots in the world. Glass of wine with the crew meal is no more :grijns: !

Since Air France is the parent organisation they (and their unions) will be calling the shots in the future. Since Transavia is now also operating in France joining a French union is simply a logical step to take.

Personally I'd love to see a group of pilots vote the VNV out of their company - long overdue IMHO.
 
19 of 77, okay, I'll bite. Do you SERIOUSLY think that a FRENCH union will put forth any effort for an entire NON-FRENCH workforce?

We hebben heus wel KLM vs HV situaties gehad, en daar is het Duin en Kruidberg akkoord een goed voorbeeld van. Hoewel de vrijheid van HV hier gedeeltelijk wordt beperkt (de grootste beperking in vrij ondernemen komt natuurlijk uit de KLM directie), worden de rechten van HV binnen de groep ook vastgesteld. Als het allemaal pro-KLM zou zijn geweest, dan zou dit niet plaats hebben kunnen vinden.

Sommigen denken te gauw in een KLM -versus- tegenstander verhaal. Maar heel vaak zal dit niet voorkomen. Ook de situatie met MP is geen "versus" verhaal, maar hoe kunnen we er een win-win situatie uitslepen. Als de KLM (AF) directie HV zou willen opnemen in de KLM-Europadivisie, dan ontstaat ook daar niet echt een versus, omdat de directie uiteindelijk de opdracht geeft. Alleen als de HV-vliegers in hun eentje en op eigen initiatief de strijd aan willen gaan met de KLM-vliegers, dan wordt het lastig binnen de VNV (voor de HV-kant).
 
100% eens met Iz !

Ik zie totaal niet in waarom de huidige situatie met MP in een strijd zal uitlopen tussen MP en KLM vliegers, en dat nota bene binnen een vakbond die voor verbetering moet zorgen.

19 of 77, hoe kom je op dit idee :confused:
 
History

History

100% eens met Iz !

Ik zie totaal niet in waarom de huidige situatie met MP in een strijd zal uitlopen tussen MP en KLM vliegers, en dat nota bene binnen een vakbond die voor verbetering moet zorgen.

19 of 77, hoe kom je op dit idee :confused:

Wait until the issue becomes seniority- then you'll see KLM vs. MP/HV.

Looks like we are starting to go round in circles.

My final comment:-

I hate seeing people's entire careers destroyed because they were hired at company X instead of company Y.
 
Collega's,

Voor wat betreft Associated Member of Full Member bij de VNV, kijk eens naar de oosterburen, Vereinigung Cockpit.... Die vertegenwoordigt bijna ALLE airlines, van groot tot klein.

Als reactie op Q-Nimbus: Zodra er GEEN vakbonden zijn, zal de werkgever elke Vlieger na**en en wellicht tegen elkaar opzetten, om als eindresultaat een goedkope vliegers corps te hebben. Dit, kan in extreme geval zo zijn, dat JIJ wellicht niet eens tot vliegen zou komen, omdat je misschien te duur bent, als er een collega voor 200 euri minder aan het stuurknuppeltje wilt trekken.

Gr,
B737_vliegert
 
Back
Top