SBS6 presentator smokkelt bom aan boord van vliegtuig.

A

a$x

Guest
RIJSWIJK - De beveiliging van luchthaven Schiphol is zo lek als een mandje. Dat is de conclusie van journalist Alberto Stegeman na een undercoveronderzoek van drie maanden.

Het was volgens hem kinderlijk eenvoudig via de personeelsingang een nepbom aan boord van een vliegtuig te smokkelen en grote partijen drugs langs de douane te krijgen.

Stegeman toont zijn bevindingen zondagavond in het SBS-programma Undercover in Nederland. Een zegsman van SBS bevestigt woensdagochtend een verhaal hierover in het AD. Het lukte Stegeman, vermomd als platformmedewerker met een toegangspas van iemand anders, een nepbom langs de beveiliging van Schiphol te smokkelen.

Een woordvoerder van de luchthaven wilde woensdagochtend niet reageren op dit specifieke voorval. Wel wilde hij kwijt dat Schiphol voldoet aan Europese regels en daarop geregeld wordt gecontroleerd.
 
Inderdaad daar gaan we weer :passed:

Wanneer beseft het journaille nou eens dat we in een kwetsbare maatschappij leven en dat ze met hun sensatiezucht alleen maar onnodig bijdragen aan de vergroting van de onrust onder de mensen! En dat ze met hun shit-verhalen ook grote schade toebrengen aan de economie.
 
In het gevang er mee!

In het gevang er mee!

Met dat soort mensen moet de overheid meteen korte metten maken, indien je niet in opdracht van de overheid handeld om de security te testen had het ook een echte bom kunnen zijn en daarom word je ook als zodanig veroordeeld!

Net als bij nep vuurwapens, als men het op die manier aanpakt hoeven wij ook niet van die belachelijke regels.

Reken maar niet dat diezelfde vent dat in de USA gaat proberen, want zo stoer is ie dan ook weer niet.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ik denk dat als het een echte bom was geweest ze hem wel hadden gedetecteerd, aangezien een echt bom uit een aantal componenten bestaat (wat was het ook alweer ontsteking etc.)

Aangezien dit dingetje van hem hoogstwaarschijnlijk niet aan de eisen voldeed van een bom, kon het bij wijze van spreke net zo goed een broodbakje zijn.

ach ja, het nieuws staat er weer bol van, Schiphol krijg top zijn dak, lang leve de lol,
Voel ik me nu onveiliger,
Absoluut niet!!!!
 
SBS is een beetje een bewegende Telegraaf krijg ik het idee. Wat wil ie hier nou mee bewijzen? Moet de controle strenger? Zullen we voortaan maar alle reizigers voor aanvang van de vlucht in hun poepertje kijken?

Ben het eens met Bowstring, hij heeft vast een pakkie boter met "BOM" erop geschreven geprobeerd te smokkelen. Knap heur!
 
Wat Putty al zegt, pure sensatiezucht. NIETS op deze wereld is zeker en veilig. Door een antecedentenonderzoek kan je de meeste malloten er tussenuit halen, maar iemand die nog nooit iets gedaan heeft kan het toch in zijn kop krijgen.
Vergelijkbaar voorbeeld: het psychologisch onderzoek zegt ook niet alles, kijk maar naar die piloot die opeens om God begon te roepen. Dat wil niet zeggen dat de procedure niet deugt. Het is gewoon niet mogelijk alle idioten er uit te halen. Maar door het hebben van procedures worden de risico's tot een acceptabel niveau gereduceerd.

STEL dat we voor honderd procent veiligheid gaan en werknemers en reizigers 100% gaan controleren, dan lopen de wachttijden uit de klauwen, vertrekt er geen vliegtuig meer op tijd en betaald iedereen zich blauw aan nog hogere luchthavenbelasting. Weinigen willen dat en nog minder realiseren zich dat. Jan Modaal snapt niet dat hij niet tegelijkertijd kan klagen over de veiligheid én de prijs van zijn vliegticket naar Barbados. Of het één óf het ander. Mensen verpesten het zo voor zichzelf, want ze pushen de minister van Justitie nu om de veiligheidsmaatregelen aan te scherpen (met bijbehorende verhoging van de kosten) om over een paar maanden te zeuren over de hoge prijzen. Bah :bwah:

Ik denk dat er in beginsel helemaal niets mis is met de procedure zoals die nu bestaat, zolang deze correct wordt nageleefd. Er wordt nu gedaan alsof iedere keer dat je het platform op wilt, gewoon kan doorlopen omdat de foto niet gecheckt wordt. Maar volgens mij is dit een incident. De oorzaak moet gezocht worden in de uitvoering van de procedure en niet aan de procedure zelf.

This pisses me off :mad:!
 
Ik denk dat dit voor de overheid als geroepen komt. Zo houden ze namelijk de angst hoog en bij een grote mate van angst bij 'het volk' heeft de overheid meer vrijheid van handelen.

Zie amerika die na 11 september zaken hebben doorgevoerd die normaal gesproken NOOIT goedgekeurd zouden worden. Ik denk dat de meeste amerikanen nog steeds niet beseffen dat het defensiebudget verveeldvoudigt is en dat er 2 amendments van hun constitutional rights zo maar geschrapt zijn door de komst van de patriot act.

In het klein in Nederland: Schiphol zo lek als een mandje is wellicht een prima reden om de security tax op schiphol eens onder de loep te nemen (lees: verhogen)?! Lijkt wel afgesproken werk.... ;)

Een leuk stukje van George Carlin over Airport security:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=KBxzvSbGJ2w[/YOUTUBE]

Groeten,
Eelco

P.S. Natuurlijk is Schiphol zo lek als een mandje, net zoals velen amerikaanse velden overigens.
 
Volgensmij begrijpen den journalisten niet dat de overheid (IVW, Marrechausse e.d.) dat soort controle´s ook zelf uitvoert.

En het zou inderdaad onmogelijk zijn om 100% te controleren zonder overdreven
veel overlast(die inmiddels al aanwezig is).

Volgensmij is er sinds de laatste verscherpingen in het veiligheidsbeleid nog geen explosief, dat bedoelt was voor terrorisme tijdens een vlucht, aan boord gebracht...
Dus zo slecht zal de security van schiphol ook niet zijn.
 
Bron: nu.nl

Tweede Kamer

De Tweede Kamer reageerde woensdag verontrust en wil snel opheldering van de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken.

GroenLinks-Kamerlid Naïma Azough: "Er wordt voortdurend gesproken over mogelijke aanslagen. Alle maatregelen die genomen kunnen worden, moeten worden genomen om dit soort dingen te voorkomen.''

Haar fractie kan rekenen op voldoende steun voor een snel debat met de ministers Ernst Hirsch Ballin (Justitie) en Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken).

De VVD vindt het buitengewoon verontrustend dat een journalist met een nepbom aan boord van een vliegtuig kan komen. Kamerlid Fred Teeven vreest dat er ondanks de maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen, nog steeds sprake is van een ' beveiligingslek'.

SP

Dat lek moet worden gedicht door de strenge veiligheidsregels die gelden voor passagiers op Schiphol ook op te leggen aan personeel dat op de luchthaven werkt.

Dat constateert SP'er Jan de Wit "Het is heel ernstig dat de achterdeur bij wijze van spreken gewoon open staat. Wat ons betreft moeten de veiligheidsregels worden aangescherpt. Bij uitstek voor Schiphol geldt natuurlijk dat de risico's gigantisch zijn.''

CDA

Het CDA heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan minister Hirsch Ballin. De regeringspartij wil weten in hoeverre de beveiliging op de luchthaven waterdicht is

Uiterlijk maandag moet het kabinet schriftelijk uitleg geven over de kwestie. Daarna wordt definitief besloten of er een spoeddebat volgt.

100-procentscontrole

Hirsch Ballin herinnerde er woensdag aan dat hij de Kamer al heeft gemeld dat Schiphol komende zomer een 100-procentscontrole zal invoeren voor het personeel.

Het betreft een fysieke controle van personeel dat zich naar het beschermd gebied van de luchthaven begeeft. Daartoe wordt het aantal toegangen tot deze kwetsbare zone teruggebracht en een controlesysteem met een irisscan gebruikt.
 
Last edited:
Wat leven we toch in een wereld voor angsthazen. Het hele land op zijn kop omdat iemand een “nep” bom Schiphol binnensmokkelt. Dat iemand daadwerkelijk zoiets doet is een gecalculeerd risico, net zo als dat jij s’ochtends in de auto stapt en verwacht heelhuids aan te komen op je bestemming. Als terreurorganisaties het echt van plan waren, mogen we er toch wel op hopen dat de die mensen van de veiligheidsdienst iets doen voor hun geld. (Net zoals in Londen)

Ik vraag mijzelf eigenlijk af, wat het doel van deze actie is. Wilt hij aantonen dat Schiphol niet waterdicht is. Nou als hij dan weer een aandachtstekort heeft, kan hij het volgend jaar vast nog een keer doen. Aangezien het bijna onmogelijk en vooral onbetaalbaar is om zo’n groot terrein 100% waterdicht te maken. Makkelijk scoren dus voor journalisten die graag aandacht willen hebben.

Zo ik heb mijzelf weer in een dik matras gerold, want ik moet de deur uit. Het zou zomaar kunnen dat ik die auto niet zie, en hij mij ook niet. Dan hoop ik dat die auto niet harder rijdt dan 50 km/uur, want dan heeft het matras ook geen voldoende effect meer.

Grtz Mike5
 
Inderdaad daar gaan we weer :passed:

Wanneer beseft het journaille nou eens dat we in een kwetsbare maatschappij leven en dat ze met hun sensatiezucht alleen maar onnodig bijdragen aan de vergroting van de onrust onder de mensen! En dat ze met hun shit-verhalen ook grote schade toebrengen aan de economie.

het zijn die grappende dienstplichtontduikers die alles wat met beveiliging/politie/defensie aan de kaak stellen, maar zelf helemaal niks (aan) kunnen... om dan maar hebben over hun inspiratieloze studiekeuze 'Journalistiek' of 'Film & TV Wetenschap' :passed:

Als ze graag een terroristische aanslag willen uitlokken, hebben ze het zojuist gedaan! En dat in naam van de persvrijheid :grijns: (Ze hebben nu wel laten zien hoe het moet!)
 
Graag wil ik de Alberto Stegeman hartelijk bedanken voor zijn bijdrage aan de veiligheid op onze nationale luchthaven en de integere manier waarop hij deze gisteren leverde.

Hij had zijn bevindingen natuurlijk ook zonder enige ophef kunnen melden bij de relevante instanties, maar nee de mijnheer in kwestie meende ons aller belang beter te dienen door er een mooie reportage van te maken. Helaas heb ik de uitzending gemist, maar ik ga er van uit dat het vast allemaal heel spannend is geweest. Zo'n man met andermans pasje door de controle en daarna met een zakje meel langs de douane. Ik weet niet of ik de spanning had kunnen verdragen.

Wat en ongelofelijk trieste actie. Ik mag hopen dat ze deze sensatiejournalist beboeten wegens het ongeoorloofd betreden van het platform en het zich voordoen als iemand anders.
 
Idd opsluiten die gasten!

Dat het mogelijk is dat weten we allemaal.... Je kan nergens 100% veiligheid garanderen.
Zullen wij nu eens met een groepje van airwork ergens een bom flikkeren in de 2e kamer ofzo?
Wedden dat je daar ook binnen kan komen? Zullen we dat ook even zo groot in het nieuws brengen....
of nee doe ook maar niet.. kost het ons nog meer belasting centjes om de boel beter te beveiligen.
 
Sterker nog, effe een live uitzending bij SBS onderbreken!

Daar kom je als "camera/geluids man" ongetwijfeld ook wel binnen.
 
Net het voorstukje gezien:

Na afgelopen Zondag een van de meest onthullende uitzendingen met Peter R de Vries gehad te hebben komt SBS6 wederom met een schokkende onthulling, waar de gehele wereld over zal praten.De beveiliging op Schiphol is zo lek als een mandje. Onze undercover agent Alberto Steegman weet namelijk een nepbom mee te nemen aan boord van een vliegtuig. Wij hebben een uitzending, waar de directie van Schiphol een hoop slapeloze nachten van zal krijgen, want wat bijna de meest veilige plek van Nederland hoort te zijn, is dat totaal niet!

Bedenk er ff een mooie voice over bij en je hebt een horrorfilm.
Welkom op de campingzender van Nederland.
 
Daar gaan we weer... volgende week dus weer schoenen uit, riem af en een halve stiptease om door de security te gaan. En dan staan mensen opeens te gillen dat het weer zo lang duurt. Kunnen ze mooi daar weer een stuk over schrijven...
 
Ja het wordt straks tijd om bij het uniform een string te krijgen met bedrijfslogo.... altijd handig als reclame bij de security point waar alle pax bij zijn en jij je weer mag uitkleden.
 
Ach, cockpit en cabinebemanning was op schiphol toch al het strengst gecontroleerd, meer dan passagiers nog, dus erger kan het voor ons niet worden!
 
Back
Top