SAA Kisten grounded?

Maakt niet zoveel uit of je bent 'opgelijnd' als scludeiser (zelfs niet als je al beslag hebt laten leggen). Een faillissement is een falliessement en het bestuur persoonlijk aansprakelijkstellen; ik denk niet veel kans.
 
Ik zou er zeker zaak van maken om achter de bestuurders van de BV's te gaan. Volgens mij heeft faillissement daar juist geen beperkende factor in: als een faillissement is veroorzaakt door nalatigheid of opzettelijk mismanagement door de bestuurders, dan zijn die ook hoofdelijk aansprakelijk tegenwoordig. En zeker als iemand al voor de tweede keer een failliete vliegschool achter z'n naam krijgt, dan mag je daar wat van denken!

Veel succes aan iedereen, ik hoop dat hier een wijze les uit getrokken kan worden maar weet helaas wel beter...
 
Belastingdienst en banken eerst, dan de rest.....

Inderdaad. En van een kale kip valt niet te plukken.

Wanbestuur is 1vd meest lastige zaken om aan te tonen. Als ze een nieuwe investeerder hadden kunnen vinden waren ze er misschien wel weer bovenop gekomen. De markt is nu weer aan het aantrekken (genoeg nieuwsberichten om dat aannemelijk te maken). Oftewel dit faillissement is niet te wijten aan slecht management. En als ze 3 jaar geleden niet door waren gegaan met leerlingen opleiden waren ze toen al failliet gegaan. Ze hebben er dus alles aan gedaan om winst te maken. De crisis heeft ze tegen gewerkt. Dit is waarschijnlijk nog waar ook...

Alle particulieren en de ABN hebben hier gewoon dikke pech, maar ze krijgen geen rooie cent meer. Dat is hoe de faillissements wetgeving in elkaar steekt.
 
Ik zou er zeker zaak van maken om achter de bestuurders van de BV's te gaan. Volgens mij heeft faillissement daar juist geen beperkende factor in: als een faillissement is veroorzaakt door nalatigheid of opzettelijk mismanagement door de bestuurders, dan zijn die ook hoofdelijk aansprakelijk tegenwoordig. En zeker als iemand al voor de tweede keer een failliete vliegschool achter z'n naam krijgt, dan mag je daar wat van denken!

Veel succes aan iedereen, ik hoop dat hier een wijze les uit getrokken kan worden maar weet helaas wel beter...
Natuurlijk kan je daar wat van denken, en dat zal een bank ook zeker doen, als zo'n bestuurder voor krediet op de mat staat.

Maar dat is dan ook het enige. Het maakt niet uit hoe slecht iemand zijn werk doet, en hoe vaak hij failliet gaat. Zo lang hij het maar niet met opzet doet of het vantevoren incalculeert. En zie het dan maar eens te bewijzen. Gewoon een slechte bestuurder zijn of domme dingen doen met je bedrijf is niet strafbaar. En dan gelden gewoon de regels van een faillissement: Wat er nog over is, wordt onder de schuldeisers verdeeld.

En als je voor een baangarantie hebt betaald, maar nog niet ervoor in aanmerking komt, dan heb je denk ik pech gehad. Dan mag je niet op het lijstje van de schuldeisers. En als je je opleiding hebt betaald, maar niet volledig hebt kunnen afsluiten, zou ik eens advies gaan halen over wat realistisch is.

Als je al bent begonnen zonder te betalen, dan zou ik eens kijken wat er in je contract staat. Grote kans dat de curator de rekening presenteert.
 
Oveur, ik ben geen jurist maar ik denk dat grove nalatigheid ook het geval kan zijn ook als er geen opzet in het spel was. Als je iemand doodrijdt omdat je een kwartje van de vloer van je auto probeert op te rapen is dat volgens mij nog steeds grove nalatigheid ook al had je geen opzet om iemand dood te rijden. Je hebt namelijk niet de acties genomen die redelijkerwijs genomen zouden moeten zijn om een slechte uitkomst te voorkomen, namelijk opletten en naar buiten kijken.

Iemand die voor de, overigens, derde keer een vliegschool runt waarbij in ieder geval voor de tweede keer door faillissement mensen zwaar gedupeerd raken, die zich vervolgens beroept op gewoon slecht z'n werk doen oftewel incompetent zijn, had op z'n minst bij de laatste case maatregelen moeten nemen om herhaling te voorkomen. Een betere manager aannemen bijvoorbeeld.

Daarnaast, Pirke, barstte de crisis in 2008 al los. Sinds 2008 heeft Stella volgens mij een jaar gehad waar men maarliefst zo'n 300 studenten in 1 jaar aannam met op het hoogtepunt 500+ studenten in opleiding. Dat is bij mijn weten VEEL meer dan alle andere Nederlandse opleidingen BIJ ELKAAR.

In de documentatie van het kort geding tegen ABN Amro staat dat de opleidingsgelden zo'n 120k zijn. Stella vordert voor 5 studenten die ze wel in opleiding hebben laten gaan maar waar ABN Amro geen lening aan had verstrekt (WTF?) 498k terug als kosten. Reken in ieder geval maar dat ze die kosten niet te laag inschatten (investeringen, marketing, overhead etc inclusief) en dan blijft er per student toch nog ruim 20k aan de strijkstok hangen. Dus met 300 studenten in 1 jaar is dat ruim 6 miljoen euro. Hoeveel daarvan gaat er rechtstreeks naar de portemonnee van de eigenaren? En dan nog 3 miljoen euro aan "baangarantiepremies"..

Als je dan vervolgens meeneemt dat de informatievoorziening soms behoorlijk misleidend was (dat is bijna altijd opzettelijk) en kunt aantonen dat de selectie zo makkelijk was dat mensen in opleiding zijn genomen die eigenlijk niet geschikt zijn voor het vak, dan wordt het toch een aardig compleet plaatje. Dat laatste kun je bijvoorbeeld doen door te kijken hoevaak bepaalde studenten bij andere opleidingen zijn afgewezen.

Al met al lijkt het een behoorlijk piramidespel te zijn, dat vermoedde ik al toen ze met die belachelijke baangarantiepremie kwamen. Dat kon iedereen zien aankomen dat dat nooit op eerlijke wijze goed zou kunnen gaan.

Uiteindelijk ligt er, zoals ik al in de discussie om de rechtszaak van de studenten tegen de bank aangaf, nog steeds een verantwoordelijkheid bij de student en z'n voogden en vind ik het ook niet echt van gezond verstand getuigen als je in de laatste 3 jaar nog bij Stella bent begonnen.

Maar ook die winsten zijn ergens naar toe gegaan. Ergens klopt het natuurlijk voor geen meter. Als je 20K per student winst maakt, hoe kan het dan dat je 4.2 miljoen euro rood staat? Als beginnend schooltje met aanloopkosten zoals kisten en gebouwen, OK, maar niet als je zulke hoeveelheden studenten hebt opgeleid. Met alleen de winst uit dat ene jaar kun je een aardig vlootje opbouwen en wat pandjes huren.

Just my 2 pence.
 
Sinds 2008 heeft Stella volgens mij een jaar gehad waar men maarliefst zo'n 300 studenten in 1 jaar aannam met op het hoogtepunt 500+ studenten in opleiding. Dat is bij mijn weten VEEL meer dan alle andere Nederlandse opleidingen BIJ ELKAAR.

Dat is gebaseerd op wat?
 
Je kan dat ook uitleggen als: ze hebben goede zaken gedaan en een mooi bedrijfsresultaat neergezet.
 
Je kan dat ook uitleggen als: ze hebben goede zaken gedaan en een mooi bedrijfsresultaat neergezet.

Als nu Stella's "klanten" (lees leerlingen) ook nog tevreden zouden zijn over alle gang van zaken daar......
Ik vrees voor Stella van niet!
 
Op zich zijn tevreden klanten helemaal niet nodig, het is niet alsof ze terugkomen voor een 2e opleiding. Klantenbinding is dus absoluut geen noodzaak, en aanwas van nieuwe kinderen met een roze bril is er ook genoeg.

Bedrijfseconomisch bekeken deden ze het best aardig, en ze hebben waarschijnlijk veel geld weg weten te sluizen via allerlei holding BVs, dus dat de crisis nu inhakt (via garantiefonds claims) is niet echt een ramp voor ze. Afstoten en opnieuw beginnen.
 
Ik bedoel hoe kom je aan die getallen van 300 en 500 en hoe weet jij de getallen van de andere vliegscholen?
 
Door te tot een paar jaar geleden instructie te geven bij één van de grote vliegscholen (die ook goed op de hoogte zijn van wat de andere scholen doen), niet zijnde Stella overigens. Stella aantallen van studenten en uit de mond van de baas zelf, face to face.
 
Desalniettemin, lijkt me beetje sterk dat de verhoudingen zo extreem liggen.
Er zijn een flink aantal andere scholen en die hebben in veel gevallen ook geen magere getallen gehad (NLS/EPST/DFA).
 
Wat jij wil jongen. Als jij denkt dat ik maar een beetje onzin sta te verkopen, so be it. JUIST vanwege de extreme aantallen heb ik Stella altijd al een gevaarlijke vliegerfabriek gevonden.
 
Het zou mij sterk verbazen als EPST meer dan 100 mensen in opleiding had at any stage. Ik heb het dan wel over 2006. Er waren vier selectierondes waar 10 plekken in zaten per jaar om naar Oxford te gaan. Ik denk dat dat voor elke grote vliegschool in NL geldt met uitzondering van Stella.
 
Last edited:
Some say... (student die ik via Stella ken) dat Stellisten die gefinancierd werden door Stella moeten stoppen met de opleiding of althans, deze niet kunnen vervolgen bij Stella.

But hey, that's just oil on the fire.:blabla:
 
Heb nog een artikeltje gevonden uit 1997. De geschiedenis herhaalt zich.
Overigens plaats ik het om even duidelijk te maken dat het sinds 20 jaar nooit makkelijk is geweest om een baan te vinden en er al minstens 25 jaar een overschot is. Banken en toezichthouders waren te geil op de winsten op kort termijn of hebben gewoon al 20 jaar vreselijk zitten slapen!!
Let in op het verhaal even op het stukje van iftc en let vooral op de parallellen met Stella! (Oa namen etc).
Tragisch detail is dat IFTC in Nederland tientallen dupeerde maar nog steeds/weer bestaat. Maar dan in Turkije. Toeval? Kijk dan ook maar eens goed naar de persoon op de foto....

http://www.airporthaber.com/wk-uploads/news/rene2.jpg

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680...op-een-baan-Windhandel-in-jongensdromen.dhtml
 
Back
Top