SAA Kisten grounded?

In hoeverre zit CAE nu ook in Stella eigenlijk, deze organisatie is zo 1,2,3 niet verdwenen ? Ben ik nu eigenlijk de enige die vind dat Folberts angstvallig stil is :) ?
 
In hoeverre zit CAE nu ook in Stella eigenlijk, deze organisatie is zo 1,2,3 niet verdwenen ? Ben ik nu eigenlijk de enige die vind dat Folberts angstvallig stil is :) ?

Folberts heeft volgens mij al de laatste keer in een discussie aangegeven er niet meer op Airwork in te gaan aangezien bepaalde leden hier het altijd nodig achten op de man te spelen plus niet echt voor een weerwoord open staan.
 
OK, vandaar. Blijft natuurlijk altijd lastig een juridisch steekspel en publieke fora. Toch lijkt er hier wel een overwinning geboekt te zijn door studenten die aanspraak willen gaan maken op hun garantie fonds. Toch kan ik het moeilijk geloven dat een school als Stella dit juridisch niet afgedekt heeft als je het schijnbaar onmogelijke gaat beloven voor een meerprijs van enkele duizenden euro's. We wachten af.
 
We wachten inderdaad af maar als het de studenten lukt hebben ze een mooie deal. 3 jaar thuiszitten is in deze tijd geen uitzondering en dan krijgen ze achteraf ook nog hun complete opleidingskosten vergoed. Eigenlijk een gratis brevet!
Maargoed, zal me niets verbazen als Stella ze dalijk weg weet te zetten bij een of andere vage airline.
 
Het is nu aan de rechter om te beoordelen hoe e.e.a. juridisch beoordeeld moet worden.

Ook indien Stella in het gelijk wordt gesteld ben ik zeer ingenomen met de actie van ABN AMRO. Het lijkt mij trouwens dat de relatie Stella - ABN AMRO zijn langste tijd wel heeft gehad.

Ben benieuwd hoe Stella denkt dat toekomstige leerlingen hun opleiding kunnen financieren indien ABN AMRO helemaal geen kredieten meer ter beschikking van toekomstige Stella studenten meer wil stellen. Volgens mij was ABN AMRO nog de enige bank die brood zag in het financieren van vliegers.

Als toekomstige leerlingen geen lening kunnen krijgen kan Stella inpakken, ongeacht de uitspraak.
 
Ik denk dat Stella aan zijn eindje is. Die 6,2 miljoen Euro die uitbetaald moet worden door het 'garantiefonds', is er natuurlijk gewoon niet. Ik hoop alleen voor de leerlingen dat zij dat niet op hun dak krijgen, maar ik vrees het ergste.

Overigens vind ik ook dat er strafrechtelijk gekeken moet worden, als de zaak klapt. Te denken valt aan zaken als oplichting e.d..

Dat Folberts niet op een publiek forum ingaat op de zaak, is alleen maar logisch.


ABN Amro heeft trouwens ook een kist dynamiet in hun eigen achtertuin geflikkerd. Ze geven aan dat ze vinden dat bij Stella 'het perspectief op een gezonde bedrijfsvoering ontbreekt'. Dan kun je je afvragen waarom ABN nog jaren doorgegaan is met het verstrekken van kredieten... Dus ik denk dat de leerlingen die ABN aangeklaagd hebben, nu sterker staan.
 
Gokje hoor, maar ik denk dat Stella wel een nieuwe investor krijgt, nog een paar maanden cash int van nieuwe beïnvloedbare leerlingen en dan een paar maanden later failliet gaat. Geen goede investering dus! Maar dat was het eigenlijk nooit! Alleen al de éénzijdige manier waarop Stella de Boeing en Airbus prognoses presenteerde als gouden toekomst, liet werkelijkwaar zien dat men daar geen idee heeft hoe de fluctuaties in de luchtvaart zich uitwerken op de arbeidsmarkt. Nee, ik bedoel eigenlijk te zeggen..ze WILDEN het niet inzien omdat ze dringend de leerlingen nodig hadden. Kortom gejokkebrok of onkunde daar!
Ik wil niet weten hoe vaak ik voor deze zeepbel heb gewaarschuwd maar dat deze berenput (en dan druk ik me zacht uit) eindelijk eens open ging was echt onvermijdbaar.
 
Het ziet ernaar uit dat ABN zich uit de hele vliegschool- en vliegleningenbusiness aan het terugtrekken is (of in ieder geval bij Stella). Er was en is natuurlijk een enorme overcapaciteit aan vliegopleidingen in NL, en ABN ziet er geen markt meer in en teveel gezeik eromheen.

Overigens denk ik dat de 'exposure' van ABN en hun risico niet groot is. Die hebben zitten rekenen (getuige ook de externe adviseur die ze hebben ingehuurd om het garantiefonds en aanverwante artikelen als verstrekte baangaranties door te rekenen) en zijn ongetwijfeld tot de conclusie gekomen dat ze nu nog redelijk uit de kosten komen als de tent bij Stella wordt geliquideerd en zij voorin de rij met schuldeisers staan.

Voor de mensen met een lening en geen baan waarbij de schuld is overgegaan van de bank naar het garantiefonds is een faillissement van Stella en/of het garantiefonds geen get-out-of-jail-for-free-card. De constructie is namelijk een borgstelling waarbij de borg (het garantiefonds) de vordering die de bank had op de schuldenaar overneemt. Als het garantiefonds failliet gaat samen met Stella zal de vordering waarschijnlijk weer over worden genomen door de grootste schuldeiser van de failliete boedel, zijnde *drumroll*: de bank... Kun je daar weer verder met afbetalen.

Overigens staan de bedrijfsvoering bij Stella en het verstrekken van vliegleningen los van elkaar. Zoals ik in een eerdere post op een andere thread al zei: het maakt de bank geen r**t uit hoe je je geld verdient, als je maar betaalt. De bank gooit het nu al op een slechte bedrijfsvoering bij Stella, en de positieve berichten over de behoefte aan piloten worden niet ontkracht.
 
Last edited:
Er is toenemende druk op ABN om geen vliegleningen meer te verstrekken aan mensen die weinig kans op een baan hebben na opleiding, tot rechtszaken aan toe. Daarnaast zijn ze de enig overgebleven aanbieder van deze leningen.

De ABN kan orde op zaken stellen door hun huidige handelswijze. Ze stellen de bedrijfsvoering bij Stella aan de kaak en laten extern onderzoek doen naar de toekomstverwachting van SAA. Op basis daarvan trekken ze daar nu de stekker uit op een moment dat ze er bij faillissement van SAA en het garantiefonds nog relatief zonder kleerscheuren uitkomen (ze zijn niet voor niets huiverig voor toekomstige claims op het garantiefonds).

De timing is dus nu ideaal. De overcapaciteit op de NLse vliegopleidingenmarkt wordt op deze manier gereduceerd en de ABN hoeft er niet veel op af te schrijven. Ze kunnen daarnaast doorgaan met het verstrekken van leningen aan studenten bij de KLM FA, en daar zitten ze volgens mij niet of met veel minder geld in de school zelf.

Beetje spin erop in de trant van: "Kijk ons eens onze verantwoordelijkheid nemen!" en de klus is geklaard.
 
Het is maar dat de KLM vliegers aanneemt anders zou ABN AMRO allang gestopt zijn met dit soort financieringen (mijn taxatie). Volgens mij wil ABN zich helemaal terugtrekken alleen ligt dat bij KLM FA wat gevoeliger (ABN is ook huisbankier van KLM) en is het risico bij KLM FA beperkt (komt door aannames). Veelzeggend is het opschorten van vliegerpakketten voor VNV-leden. Eigenlijk wil ABN van heel dit marktsegment af en de situatie bij SAA is een prima aanleiding om e.e.a. in een stroomversnelling te brengen.
 
Ergens is het logisch dat de ABN dit snode plannetje uit aan het voeren is. Tuurlijk: ze hebben jaaaaaaren lang grof geld ( nu nog steeds ) verdiend aan dit marktsegment maar ze hebben een punt: de bedrijfsvoering bij Stella deugt niet. Hoogstwaarschijnlijk is er geen geld om de 173 leerlingen die gebruik hebben gemaakt van het baangarantie programma allemaal uit te kunnen betalen. De eerste 55 moeten volgend jaar al betaald worden. Overigens zijn er nu 293 afgestudeerde Stella studenten op de markt.

Eigenlijk wil ABN van heel dit marktsegment af en de situatie bij SAA is een prima aanleiding om e.e.a. in een stroomversnelling te brengen.

Ik betwijfel of de ABN van dit marktsegment af wil. De KLS is een goudmijn voor de ABN en ook al is de wachtlijst nog zo lang, de ab initio's komen vanzelf aan de beurt bij de KLM. Daar komt nog bij dat de KLS het aantal opleidingsplaatsen al snel heeft gereduceerd terwijl andere scholen vrolijk doorgingen. Plus de KLM geeft GEEN baangarantie af, terwijl Stella dat wel heeft gedaan. Dom dom dom
 
Last edited:
De KLS is een goudmijn voor de ABN en ook al is de wachtlijst nog zo lang, de ab initio's komen vanzelf aan de beurt bij de KLM.

Dat is precies een van de redenen waarom ik t.a.v. KLM FA (door jou KLS genoemd) en slag om de arm houd. De andere reden die ik genoemd heb is de relatie KLM-ABN AMRO.

Je hebt zeker gelijk: KLM FA heeft het aantal leerlingen terug gebracht. Dat in tegenstelling tot SAA.
 
Typisch dat niemand van Stella hier ook maar iets over te melden lijkt te hebben....?

Ik ben best benieuwd hoe het er daar nu op school aan toe gaat.
 
Back
Top