SAA Kisten grounded?

Alleen het feit al dat de studenten een "spreekverbod" hebben spreekt boekdelen. Vooropgesteld dat het waar is.

Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten......

Ik zou me er in ieder geval niets van aantrekken.
 
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2014:5272

Stella verliest kort geding tegen ABN AMRO.

Een vliegschool heeft een krediet bij ABN AMRO. Tevens hebben partijen de afspraak dat ABN AMRO de studenten van de vliegschool een financiering verstrekt voor het lesgeld. Omdat een aantal studenten niet (direct) na afloop van de opleiding een baan als piloot vond en niet aan de renteverplichtingen jegens ABN AMRO kon voldoen, heeft de vliegschool vanaf 2009 aan die oud-studenten een renteloze lening verstrekt. Inmiddels is de kredietlimiet van de vliegschool overschreden en weigert ABN AMRO meer krediet aan de vliegschool te verstrekken. De vliegschool vordert nu in kort geding van ABN AMRO onder meer het bedrag dat de vliegschool aan renteloze lening aan de oud-studenten heeft verstrekt.

De voorzieningenrechter wijst de vorderingen af. Dat er door ABN AMRO onoorbare druk op de vliegschool is uitgeoefend om aan de oud-studenten renteloze leningen te verstrekken, zoals de vliegschool stelt, is onvoldoende aannemelijk geworden en evenmin is aannemelijk geworden dat partijen overeenstemming hebben bereikt over de overname door ABN AMRO van de zogenoemde rentedeclaraties.
 
Vandaag is uitspraak gedaan in het kort geding tussen Stella Aviation Academy en ABN AMRO. Stella is op vrijwel alle punten in het ongelijk gesteld. Deze uitspraak kan grote gevolgen hebben voor de opleidingssector in de luchtvaart.

Kort wat achtergrondinformatie:
Toen de bank in 2013 bedrijfsfinancier van Stella werd, bleek al gauw dat de vliegschool er financieel slecht voorstond. Daarom besloot ABN AMRO de school te laten doorlichten door een extern bureau. Toen werd duidelijk wat iedereen al lang wist, namelijk dat Stella een groot aantal piloten op de wachtlijst heeft staan die waarschijnlijk nooit een baan in de cockpit zullen vinden.

Volgens de uitspraak blijkt dat Stella claims van jaarlijks € 5 à 6 miljoen tegemoet kan zien van oud-studenten die een baangarantie hebben en een deel van het opleidingsgeld of het gehele opleidingsgeld kunnen terugvragen. Gezien deze sombere toekomstperspectieven, de overschrijding van de kredietlimiet door Stella en het dekkingstekort van de school heeft ABN AMRO geweigerd verder krediet te verlenen en heeft de geldkraan dichtgedraaid. Verder weigert de bank om de 'plaatsingsfees' nog langer te financieren.

Bijna een jaar na het verschijnen van mijn boek 'De vervlogen droom' komt de bank tot dezelfde conclusie als ik: pilotenleningen zijn bijzonder riskant. Riskant voor de piloten en riskant voor de bank als de garantiefondsen leegraken en mensen ook nog eens in de schuldsanering belanden. Vliegscholen lopen geen risico omdat de opleiding aan het begin in enkele delen wordt betaald. Ze lopen pas risico als ze opleidingsgeld moeten gaan terugbetalen aan mensen die een baangarantie hebben en die ze daarmee naar binnen hebben gelokt.

Een vliegschool als Stella die in een sterk cyclische markt zoals de luchtvaart baangaranties verstrekt, leeft in een droomwereld. Als de school mede hierdoor failliet gaat, heeft dat niet alleen grote gevolgen voor de (oud)-studenten en het personeel, maar waarschijnlijk ook voor de toekomstige financiering van pilotenleningen in Nederland.

Het kan zijn dat Stella een financier vindt en een doorstart maakt, maar het is ook mogelijk dat het doek valt. Dan wordt het puin ruimen en proberen de schade te beperken voor de studenten en het personeel.

Hopelijk leidt deze zaak eindelijk tot een kentering in de manier waarop in Nederland de vliegopleidingen zijn opgezet.
Wordt vervolgd.
 
Dit is goed nieuws.

Stella is op zijn website bij "nieuws" wel erg terughoudend:

http://www.stella-aviation-academy.nl/Nieuws-n38m38

Weet iemand of Stella in hoger beroep gaat?

Vooropgesteld dat dit vonnis definitief is het volgende:

Nu snel de curator aan het werk zetten. De volgende 2 rondes bij de Rechtbank (surceance van betaling en vervolgens failliet en als het even kan de bestuurders, wegens wanbeleid, persoonlijk aansprakelijk stellen en helemaal kaalplukken).

Opgeruimd staat netjes.

Ik zou als ik leerling was, wegens het leveren van een wanprestatie, nu al mijn geld opeisen voordat andere schuldeisers zich melden. Stella levert immers niet de dienst waarvoor betaald is (kisten zijn nog steeds grounded neem ik aan). Misschien dat de leerlingen een vereniging/stichting oprichten en een deurwaarder inschakelen om hun geld op te eisen.

Het feit dat de directie ABN AMRO bank, en niet de eigen grootheidswaanzin, als oorzaak voor de problemen ziet geeft al aan wat voor een plaat zij voor hun kop hebben en in hoeverre zij het gevoel met de realiteit verloren hebben.

Wordt een mooie dag als de stekker uit deze "onderneming"/ "opleidingsinstelling" getrokken wordt.

Denk trouwens dat hun erkenning zeer spoedig wordt ingetrokken aangezien de "onderneming", naar alle waarschijnlijkheid, niet aannemelijk kan maken dat er voldoende economische basis is om de continuïteit te waarborgen.

Het is natuurlijk wel heel zuur voor de leerlingen (de klanten). Ik wens hen heel veel sterkte toe.
 
Voordat we met z'n allen hossend door de hangar gaan, ik hoop dat er geen studenten financieel slachtoffer worden van het gepruts van management. Ik heb destijds het IAC zien ondergaan waarbij een hoop mensen zijn benadeeld (= genaaid) door Bertje en z'n imbeciele spruit en ik hoop niet op een herhaling van dat drama.
 
Ik wil echt niet lullig doen hoor, maar de geschiedenis herhaalt zich! Een groot deel van de mensen die toen met Stella aan de gang zijn gegaan (deel management, oa meneer Z.) heeft hetzelfde toen ook al met IFTC geflikt! Iedereen die een beetje verder had gekeken dan zijn of haar neus lang is, had dat kunnen weten en voor een beter alternatief kunnen kiezen. Ik heb al jaren gewaarschuwd voor vage zooi als een garantiefonds, baangarantie etc en ik heb zelfs niets met deze toko te maken! Zelfs IK wist het (en dat wil wat zeggen...). Overigens heb ik vanwege mijn kritiek vaak allerlei verwensingen naar mijn hoofd gekregen, werd ik door velen doomdenker etc genoemd, werd me verweten dat ik lid ben van de concurentie etcetc.
Het is vervelend voor mensen die nu echt goed de sjaak zijn maar als je weet wie achter dit Stella theater zit, had je niets anders hoeven te verwachten.
 
Ook op up in the sky een analyse: http://www.upinthesky.nl/2014/08/doek-valt-voor-stella-aviation-academy/

Ben benieuwd wat er met de studenten gaat gebeuren...

''De laatste jaren is de instroom van studenten enorm gedaald. De slechte markt voor piloten is daar debet aan, evenals ongetwijfeld de slechte reputatie die Stella in de loop der jaren opgebouwd heeft. Op airwork.nl, een forum voor piloten, is vaak geen goed woord voor Stella te vinden. Objectiever dan airwork.nl is het feit dat transavia.com sinds kort geen piloten meer aanneemt die Stella als opleiding hebben gevolgd. In het verleden was dit wel het geval.''


Ziet er niet al te best uit. Laten we hopen dat de studenten niet de dupe worden..:dozey:
 

''De laatste jaren is de instroom van studenten enorm gedaald. De slechte markt voor piloten is daar debet aan, evenals ongetwijfeld de slechte reputatie die Stella in de loop der jaren opgebouwd heeft. Op airwork.nl, een forum voor piloten, is vaak geen goed woord voor Stella te vinden. Objectiever dan airwork.nl is het feit dat transavia.com sinds kort geen piloten meer aanneemt die Stella als opleiding hebben gevolgd. In het verleden was dit wel het geval.''

Is er iemand van Transavia hier die dit kan bevestigen?
 
Stella wordt failliet verklaard. Alle garantiefondsen zijn niks meer waard (geen verrassing), alle schuldeisers kunnen naar hun geld fluiten. Wanbestuur is niet aan te tonen want "de markt is gewoon slecht", " gevolg vd crisis". Management komt er mee weg (net als bij de meeste faillissementen).

Dit is het meest waarschijnlijke scenario. En over 2 jaar komt er een nieuwe school.
 
Wat ik wel vreemd vind is dat meerdere bronnen melden dat SAA de benzine niet meer kan betalen en vliegtuigen aan de grond laat staan, maar dat de Facebook pagina van SAA desondanks afgelopen vrijdag nog meldt dat twee studenten op dezelfde dag ME/IR examen hebben gehaald..
 
Wat ik wel vreemd vind is dat meerdere bronnen melden dat SAA de benzine niet meer kan betalen en vliegtuigen aan de grond laat staan, maar dat de Facebook pagina van SAA desondanks afgelopen vrijdag nog meldt dat twee studenten op dezelfde dag ME/IR examen hebben gehaald..

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. De bankrekening van de brandstofpassen is geblokkeerd, maar als je zo dicht op je examen zit is er vast wel iets te regelen met contante betaling uit iemands achterzak of zo. De toestellen zijn dan ook niet grounded, maar de brandstofrekening is geblokkeerd. Daar kun je in noodgevallen omheen.
 
Wanbestuur is niet aan te tonen want "de markt is gewoon slecht", " gevolg vd crisis".

Ik ben bang dat je gelijk gaat krijgen.

Aan de andere kant zijn er m.i. aanknopingspunten om deze optie niet meteen van tafel te vegen.

Stella is, willens en wetens, doorgegaan met het opleiden van vliegers. De situatie is niet zomaar aan "de slechte markt/crisis" te wijten.

In dit geval heeft Stella een rechtszaak tegen de huisbankier aangespannen die de geldkraan dicht heeft gedraaid. De bank baseert zijn standpunt o.a. op een extern rappport waarin niet alleen de marktomstandigheden maar met name de bedrijfsvoering van Stella aan de kaak wordt gesteld. Dat argument om de kredietfaciliteit dicht te draaien is door nu door de Rechtbank gegrond bevonden. Dit,uiteraard, tegen het zere been van Stella.

Bovendien blijkt Stella leerlingen op te leiden waarvoor de bank geen kredietfaciliteit ter beschikking heeft gesteld. Ook die weigering van de bank is, door de Rechter, gegrond bevonden. De advocate gebruikte die leerlingen mede als argument voor het ontstaan van liquiditeitsproblemen. Die redenatie gaat nu niet meer op; Het is aan de eigen keuzes van Stella te wijten dat er daardoor een liquiditeitsprobleem is ontstaan.

Ook denk ik dat het consumentenrecht aanknopingspunten biedt om die weg te bewandelen (Stella heeft wellicht onvolledige en/of onjuiste informatie op voorlichtingsavonden verstrekt). De verkoopmethode is dan wellicht niet rechtmatig. De student moeten we, in juridische zin, niet als student of leerling-vlieger zien maar primair als consument. En voor consumenten is het "consumentenrecht" van toepassing:

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/c...enrecht/wet--en-regelgeving-consumentenrecht/

In het Europese consumentenrecht, dat in beginsel van toepassing is, geniet de consument ruime bescherming bij het aangaan van "aanbetalingen" en/of financiële waarborgen:

http://europa.eu/legislation_summaries/consumers/protection_of_consumers/co0003_nl.htm

Op grond van de bij mij bekend zijnde informatie schat ik in dat de kans op niet mogelijk om te gaan "kaalplukken" groter is dan wel "kaalplukken". Maar ik ken alle "inns en outs" niet. Vandaar dat een advocaat die in consumentenrecht gespecialiseerd is de contracten (inclusief voortraject zoals voorlichtingsbijeenkomsten, advertenties e.d.) dient door te lichten en te toetsen aan de wetgeving.

Het is daarom van groot belang dat studenten (of ouders van studenten) zich verenigen (samen sta je sterk net zoals bij de woekerpolissen) en de juridische mogelijkheden om de directie persoonlijk aansprakelijk te stellen uit te laten zoeken.
 
Last edited:
Het is daarom van groot belang dat studenten (of ouders van studenten) zich verenigen (samen sta je sterk net zoals bij de woekerpolissen) en de juridische mogelijkheden om de directie persoonlijk aansprakelijk te stellen uit te laten zoeken.

En wat dacht je van het personeel en freelancers? Ben benieuwd of die nu het faillissement gaan aanvragen, zodat ze tijdig staan opgelijnd als schuldeisers.
 
Back
Top