RYANAIR en hoe verder?

Nou ben ik nog pro RYR of welke andere club dan ook, maar je moet wel realistisch naar dingen kijken. Want zo mooi als ik RYR hier afgebeeld hoor/ zie worden heb ik in lange tijd niet gezien.

Overload zit duidelijk al een tijd bij RYR toen de salarissen aanzienlijk beter waren voor (beginnende) vliegers dan nu. 8900 euro bruto gemiddeld per maand denk ik niet dat een beginnende FO nu nog aan zal kunnen komen.
Zo erg goed betaalt is RYR niet meer vergeleken bij andere maatschappijen, zeker niet de beste in Europa! Zo keek ik onlangs naar een positie vergelijkbaar met die ik heb in RYR en daar verdiende ik op 2.000 euro per jaar na net zoveel als dat ik bij RYR zou verdienen op een basis in mainland Europe. Maar dan werk/vlieg ik wel bij die andere club 2/3 van wat ik bij RYR vlieg. Relatief is die andere baan dus beter betaalt! En die maatschappij is dan zogezegd 'maar' een charter maatschappij, maar wel met een prettigere werksfeer.

Verder is RYR tijdens het werk de minst sociale maatschappij waar ik tot nu toe heb gewerkt en je volledig een nummer bent en 'dispensable'. Het zal ze een worst zijn wie er op de stoel zit, als de kist maar vliegt. Er is niet eens zo erg veel voor nodig om het aangenamer te maken, maar daar is RYR gewoon niet in geinteresseerd. En zelfs Overload zal moeten toegeven, dat het er in de laatste 7 jaar niet beter op is geworden en de laatste terms en conditions, op het 5 en 4 rooster na misschien, zeker niet beter zijn geworden. Geld inhouden van cadets als ze zich ziek melden! Is dat een goede ontwikkeling? En wat betreft EMA, als je LPL, LTN of STN based bent krijg je geen hotel en huurauto voor je recurrent sim in EMA. En op en neer rijden twee dagen lang doet geen hond. Dus betaal je zelf je hotel en brandstof. Alle andere bases krijgen wel hotel en huurauto. Waarom? You tell me waarom STN, LTN en LPL dat niet krijgen, want daar moeten vliegers zonder auto ook er eentje huren. Vorige maand share options gekregen met waarde 40.000? Ja, als de koers van het RYR aandeel ruim verdubbeld in die 5 jaar. En wie garandeert dat? Dat zou mooi zijn hoor, maar is dus een speculatie waar je niet op moet rekenen.

Aan de andere kant is RYR ook weer niet zo slecht, want de pay is al met al nog niet slecht en 5 en 4 is ook niet verkeerd. De vliegers binnen RYR moeten er alleen voor zorgen dat de situatie niet verder verslechterd. Als je cadet FO bent of nieuwe Captain kun je snel uren maken en je vliegt in een relatief uitdagend netwerk, met aardig wat 'aparte' bestemmingen. Je maakt er snel carriere en dan ga je op zoek naar een betere baan. Zo gaat dat meestal bij RYR. Maar als dat is wat je zoekt is het een prima baan. Sommige blijven er langer omdat ze wonen waar ze willen en het naar hun zin hebben, maar vaak is dit wel op de kleinere bases. Verder kun je als cadet op bijv. een Brookfield contract aardig wat verdienen en kun je een aardige cent verrekenen in Nederland met de belasting vanwege je studieschuld en kun je daardoor de eerste jaren best lekker verdienen vergeleken bij andere maatschappijen, zoals KLM of Trans..... Zei ik KLM nou hardop?

Klaar.
 
Ach,

Volgens een RYR vlieger (in training?)en dus zoals al eerder gepost is door iemand krijgen nu ook de KLM, Trans en BA-vliegers dat door en lopen ze over naar jullie, toch?
 
Inderdaad, er zitten dr weer heel wat in selectie, en ik heb net weer met een KLM 747 co gevlogen.
De salarissen zijn volgnes mij hetzelfde als toen ik co was. Mijn buurman neemt ook zo'n 9000,- bruto mee en die is hier nog niet zo lang.
Sprak trouwens vandaag een Brookfielder die er € 9000,- Netto bij had gekregen dit jaar, da's ook niet slecht.
Cadets (en ook anderen) die ziek zijn moeten sickpay claimen. Dat komt niet van Ryanair, maar door de Engelse overheid, omdat Ryanair een buitenlands bedrijf is.
Dat veel dingen slecht zijn en slechter zijn geworden, geef ik als eerste toe. Ik ben dan ook lid van REPA en BALPA. (En inderdaad, met dank aan WB). Dat naar de sim rijden is bijvoorbeeld een beetje een vuile truc. En inderdaad, er is weinig voor nodig om het allemaal een stuk beter te maken.
Het is echter wel nog steeds wel een stuk beter dan KLM en Trans en ik ben een van de weinigen die dat uit ervaring kan zeggen.
Het is inderdaad niet voor niets dat er zoveel mensen overstappen. (vandaag weer een ex-Trans captain gesproken die erg blij was hier en eergister nog een Martinair MD-11 captain).
De share options zijn uitgegeven voordat de aandelen werden gesplitst. Ze zijn dus nu al in waarde verdubbelt.
 
ff een vraagje, die captains die jij bedoelt, hoe oud zijn ze ongeveer??? ik ken iemand die wou overstappen omdat hij 100% draaidde en dus op pensioen moest van zijn werkgever en bij FR kon hij nog 4 jaartjes blijven vliegen.
 
Overload, weet je dan misschien ook of je de share options mag houden als je beslist voor de exercise datum de maatschappij te verlaten. Want dat heeft nog niemand me kunnen vertellen. De een zegt van wel en een ander weer van niet. :confused:

9000 voor een FO? Dat is praktisch onmogelijk voor mensen die net zijn begonnen, 744 gevlogen of niet. Want als je mainland basis hebt en zeg 3000 sector pay per maand hebt, zou je dus een basis jaarsalaris hebben van 72000 euro! Captains krijgen maar 66000 euro. Dat kan dus niet toch? En in de UK heb je dan bij een sectorpay van 2000 GBP nog een basis jaarsalaris van 48000 GBP. Hoogste FO pay is geloof ik max. 27500 GBP in het nieuwe systeem. 9000 op BRK kan, maar dan ben je na 9 maanden wel uitgespeeld en zit je 3 maanden zonder en is dan dus max 6750 bruto per maand, over 12 maanden gerekend. Al is dit natuurlijk ook lang niet gek voor een FO vergeleken bij Trans, etc.

En als ik ziek ben, wordt er geen cent van mijn salaris ingehouden. Is dat dan alleen bij nieuwe contracten ofzo?

Aandelen gesplitst? Houdt vaak ook in dat ze halveren in prijs. Als dat niet zo is.....:D :D

Groeten,

Ch
 
Echt met alle respect, maar ik ken niet één KLM/KLC vlieger die over wil stappen. Ik weet nog wel dat RYR geen NLS-ers aan wilde nemen omdat die allemaal teruggingen naar transavia als ze de kans kregen.

Dit is echt niet om te stoken of wat dan ook, maar dat RYR zogenaamd een club is om heen te gaan hoor ik echt alleen hier en dan ook nog alleen van RYR vliegers.
 
Ja, die mag je houden.
De waarde is verdubbeld.

Basic in de uk is STG 55000,-. Sectorpay is ongeveer STG 42000,- bruto. (40% belast), voor zowel FO's als Captains. Hoogste FO pay is STG 33000,- (maakt STG 75000,- voor een FO = ong € 110.000,- = ong € 9000,- per maand.)
De continental salarissen zijn inderdaad veel lager.

Vergeet ook niet dat de brookfielders veel meer uren worden geroosterd dan ze in werkelijkheid vliegen. Maar dat je betaald wordt per scheduled block hour. Ik geloof zo'n 1100 uur per jaar.

Er worden nog steeds zeer veel NLS-ers aangenomen bij Ryanair. Er is nooit een aanname stop van NLS-ers geweest. Er zijn er een paar naar Trans gegaan, maar de meeste zijn gebleven. Allemaal weer rare geruchten dus.
Ik loop echt niet te verzinnen dat er zoveel mensen hier naar toe komen hoor Thumbs. Er zijn, zoals ik al eerder meldde heel wat mensen bij KLM aangenomen van hier, die toch maar gebleven en/of terug gekomen zijn. En ik ken er nog wel een paar die al gevraagd hebben of ze terug mogen komen omdat ze niet kunnen rondkomen bij KLC. Als je gewend bent om 10.000 Euro aan een vacantie uit te geven is het zwaar als je daar opeens drie maanden voor moet werken....

Er zijn inderdaad ook veel in Nederland gepensioneerde vliegers hier.

Als je korter dan een bepaalde tijd ziek bent, wordt je gewoon door Ryanair betaald. Het is echter de wet in Engeland dat als je langdurig ziek bent, je dat van de overheid claimt en niet van je werkgever. Daardoor ontstaan weer rare geruchten dat Ryanair je niet betaalt als je ziek bent.
 
De share options zijn uitgegeven voordat de aandelen werden gesplitst. Ze zijn dus nu al in waarde verdubbelt.

Zo werkt dat natuurlijk niet met opties... Dat je callopties in waarde zijn verdubbeld kan natuurlijk, maart staat geheel los van de aandelensplitsing.
 
Dat klopt. ik schrijf het ook verkeerd. Ik bedoel het als twee losstaande feiten. Ze zijn uitgeven voor de splitsing. En ze zijn nu ongeveer in waarde verdubbeld sinds uitgifte.

Ik lijk overigens misschien een enorme Ryanair fan, maar dat ben ik zeker niet. er zijn hier een hele hoop dingen mis en daar vechten we tegen met gemixt succes. Ik denk dat het een hele goed maatschappij zou kunnen worden, maar dan moet er wel het een en ander veranderen en ik denk er zelf ook regelmatig over om ergens anders heen te gaan.
Het punt is dat ik op dit board zit om een beetje te lachen maar vooral om anderen te helpen omdat ik er zelf ook zo veel aan heb gehad indertijd. Ik krijg heel veel PM's en heb veel mensen van info voorzien en sommigen aan een baan geholpen (en niet alleen bij Ryanair). Het punt is dat er heel veel onzinig non informatie in de wereld is over Ryanair. Zowel op PPrune als hier op Airwork en dat probeer ik tegen te gaan. Ik zal nooit kritiek leveren op een andere maatschappij waar ik niet voor werk, maar ik wil omgekeerd ook niet dat mensen die op zoek zijn naar een baan een totaal verkeerd beeld krijgen vanwege allerlei geruchten die simpelweg niet waar zijn, maar die worden rondgeslingerd door mensen die het van horen zeggen hebben of van een of ander forum.
 
Last edited:
Overload, je komt steeds meer in de buurt van wat ik weet over RYR, maar je salarissen voor FO's en je sectorpay zijn riant. Zeg me waar ik me kan opgeven, ik wordt per direct FO.
Onder de nieuwe deal dacht ik dat 27.500 GBP het hoogste voor een FO is. 33.000 is het oude bedrag voor een senior FO, waar overigens er nog wel een paar FO's op rondvliegen.

42.000 GBP sector pay! 40% onbelast, dat is zeg 17.000. Blijft er 25.000 over. Laten we dat voor het gemak en om het punt te maken dit belachelijk taxen met 50%, blijft er 12.500 over. Daar komt nog de 17.000 bij, totaal dus 29.500 GBP in het handje. In dus geen 29.500 jaar he!

Zoals ik al eerder zei en ook Lift aankaart, bij het splitten van shares behouden ze echt niet hun waarde, alleen heb je er dan twee keer zoveel. Zo goed als altijd is de nieuwe waarde de helft van wat ze eerst waren. Dat zou anders wel geweldig zijn. :)
 
Nee, ze zijn in waarde verdubbeld. Ik heb ze in over 2003, 2004 en 2006 gekregen. Die van 2003 en 2004 zijn zo'n beetje twee keer zoveel waard. (En ze zijn dus gesplitst)
Fo's krijgen voor zover ik weet gewoon nog 33000. En ik ga uit van een gemiddelde netto sectorpay van 25000 pond. Iets meer dan 2000 pond per maand netto. De deal die ze hebben met de IRS is dat dat 60 procent is van het geheel. Ongeveer 41500 pond bruto per jaar dus....
 
*zucht* moet maandag weer in East-Midlands zijn voor een uurtje sim (mag ik daar weer helemaal voor Engeland :() En dan een weekje daarna pas basecheck.

Planning :(
 
Echt met alle respect, maar ik ken niet één KLM/KLC vlieger die over wil stappen. Ik weet nog wel dat RYR geen NLS-ers aan wilde nemen omdat die allemaal teruggingen naar transavia als ze de kans kregen.

Ik sluit me hier helemaal bij aan! Ook met alle respect and all.. Maar ik ken ook geen één Trans vlieger die uberhaupt RYR overweegt.
Meestal komen juist van RYR af.. maar dat terzijde.

Mensen met een dik pensioen gat.. Kan ik begrijpen maar dan praat je over mensen die eigelijk niet anders kunnen..

Nogmaals, Niet om RYR af te kraken.. Maar het gaat niet alleen om de centen!

Groetjes.
 
@ Fish

als je een beetje je huiswerk had gedaan dan had je geweten dat Ryanair qua planning niet de beste is (het is geen geheim) en als ik jou was zou ik me maar een beetje gedeisd houden. Je hebt in ieder geval een baan en dat niet alleen je hebt een baan op een 737. Ik weet dater genoeg mensen zijn die dat zeer graag zouden willen maar vanwege verschillende factoren dat niet kunnen. Beetje respect graag (voor degenen die nog op zoek zijn naar een baan)


@ Altimeter en Thumbs on fly

Er zijn in het verleden inderdaad Nederlanders naar Trans gegaan maar er gaan wel degelijk mensen van Trans naar Ryr. Dat jullie niemand kennen die dat doet of gedaan heeft zegt misschien wel iets over jullie. Geruchten of van-horen-zeggen feiten hebben we niets aan (en zeker niet op dit forum)
 
Ik schat dat er vorig jaar een man of tien van Trans naar Ryanair zijn gekomen. Drie captains en een stuk of zeven FO's die graag een command en een salaris ver zesvoudiging wilden. Hoeveel er dit jaar zijn overgestapt heb ik nu niet bij de hand, maar het gebeurt wel degelijk.
Fish, wees voorzichtig wat je schrijft. Veel mensen van het trainingsdepartment (niet alleen ik) lezen mee en je hebt nog geen contract.......
Succes met de sim en de BT.
 
Fish, wees voorzichtig wat je schrijft. Veel mensen van het trainingsdepartment (niet alleen ik) lezen mee en je hebt nog geen contract........
Or else?
Iedere vlieger in elk bedrijf heeft het volgens mij wel te stellen met crewplanning!:grijns:
 
Or else? Er zijn zo'n 100 vliegers per week in selectie. Die is heel erg streng en 95 procent valt af. Een baan bij Ryanair is een once in a lifetime kans. Mensen die op voorhand al gaan klagen, terwijl ze nog niet eens begonnen zijn, worden er zonder pardon weer uitgezet. (er zitten zitten bij een paar Nederlandse maatschappijen een aantal die hiet ontslagen zijn en naar ik hoor daar nu net doen alsof ze vrijwillig overgestapt zijn en het hier erg slecht is. Wat weer de bron van een hoop onzin over Ryanair is).
Verder heeft Fish enorm geluk dat hij zo snel BT mag doen. Een beetje dankbaarheid is wel gepast.
 
Yeah right: eigen rating dokken, paar keer op en neer naar EMA op eigen kosten, proberen rond te komen van de fooi die je krijgt en dan nog god op je blote knieen danken dat je die baan hebt gekregen. Dacht het niet...

Anyway, zo zouden velen reageren bij iedere andere maatschappij.
Maar Fish, je weet waar je aan begonnen bent. Je komt bij een maatschappij die nogal "rough around the edges is". Geeft je goede kansen, maar je moet er geen zwak gestel voor hebben.

Anders had je maar naar Trans moeten gaan..

Cheers colleagues!:biertje:
 
Last edited:
95% valt af. laat me niet lachen. het is geen NASA.

en dat van dat salaris als fo is ook onzin. ik ken persoonlijk meerdere jongens die de overstap willen maken naar de oranje club en daar meer zouden gaan verdienen. dus die 8900 euro bruto in het eerste jaar lijkt me heel erg sterk. (dat zei je toch). dit zijn jongens met duizenden uren. zij maken de overstap overigens niet vanwege het geld....

ik geloof echt wel dat ryanair niet zo slecht is als het door velen wordt geportretteerd maar wees wel realistisch in je uitlatingen!
 
Zover ik weet nemen ze tegenwoordig iedereen met een kloppend hart aan... Ik ken NIEMAND die is afgewezen, en onder de mensen die aangenomen zijn zitten niet de grootste helden kan ik je vertellen. Zo streng kan de selectie dus niet zijn.
 
Back
Top