RYANAIR en hoe verder?

Binky Junior

New member
Beste Airworker's,

Ik heb kort geleden mijn assessment bij Ryanair gehaald. Ik heb te horen gekregen dat ik vanaf 1-1-2007 begin met de type rating in Amsterdam (bij CAE). Dublin wordt waarschijnlijk mijn base, omdat ze daar te kort hebben aan mensen. Ik hoor dat Dublin nu niet zo geweldig is, maar daar heb ik nu ff geen belang bij.

Ik heb 3 vraagjes voor de personen die deze gehele procedure al doorlopen hebben:

1. Na 6 weken Type Qualification en circuits komen BASE -en LINE training, hoe lang duren deze?

2. Salaris?Op PPJN.com wordt ik niet veel wijzer wat betreft de eerste paar maanden, sowieso erg onduidelijk, iemand een betere uitleg?

3. Sector Pay?! wat is nu een Ryanair Sector? Hoeveel verdien je hiermee?


Als iemand mij kan helpen? Reageren via PM/PB is ook prima.

Alvast bedankt en ik wens ieder succes!

Binky (ab-initio low houred <200hrs, CPL-ME/IR, MCC).
 
Dublin is niet de UK ;). En DUB is flink duurder dan de gemiddelde UK property. Maar ik vond het een erg leuke stad.
 
@ BJ Gefeliciteerd!

Base & Line training hebben soms een wachttijd van 3 maanden ( maar dat zijn echt extreme gevallen ) Waaruit bestond trouwens je assesment?

Suc6
 
@ BJ Gefeliciteerd!

Base & Line training hebben soms een wachttijd van 3 maanden ( maar dat zijn echt extreme gevallen ) Waaruit bestond trouwens je assesment?

Suc6

Mijn Assessment bestond uit briefing boeing 737-200.
We waren die dag met 7
2 Fransmannen
1 Belg
1 Italiaan (die moest terugkomen als zijn Engels beter was)
1 Spanjaard
1 Ier
1 Nederlander ik.

Na de briefing het interview, ik moest als eerst, het duurde circa 50min. Technische vragen over laatst gevlogen vliegtuig, het weer CB's en Jeppesen (ATC-procedures).

Na het interview de simulator(hier gaat het om bij Ryanair)
SID (Clacton 6B baan 26Luton, airwork, Engine Flameout, CRM, briefings, NDB DME approach, go-around)

Eitje

Ik ben met de Spanjaard de sim in gegaan. Hij had het uiteindelijk niet gehaald. Die dag waren alleen ik en de Belg door. De Italiaan, heb ik begrepen is nu ook door, zijn Engels was super!

737-200 is leuk om te vliegen Raw Data, wat mijn klasgenoot ooit te horen kreeg.

:grijns: If you're dancing with the FAT LADY, hold her with two hands, otherwise she'll walk away!
 
Binky Jr,

Dublin zelf is leuke stad, prijzig, maar wel ok. Dublin is zeker nou niet bepaald de leukste basis in het Ryanair netwerk. Veel gezeur daar en weinig sfeer. Zeker de laatste tijd. Daar bovenop heeft Ryanair net bekend gemaakt dat nieuwe captains daar een, jawel, salarisverlaging krijgen!! What's next?
Maar ze veranderen je tot je uiteindelijke basis echt bekend is net zo makkelijk weer van basis. Zeker als cadet. (Wat ik begrijp jij bent) Mensen die Rome konden verwachten eindigden uiteindelijk in Stansted. En vice versa. Dat ze nu dus DUB tegen je zeggen betekend niet dat dat het ook zeker wordt. Dat wordt vaak pas duidelijk tijdens je training.

Je salaris zal gaan bestaan uit basic- en sector pay. Sector pay is het variabele deel wat afhangt van hoeveel je vliegt per maand. Als cadet krijg je een leuke bonus. NOT! Dan krijg je namelijk de eerste 6 maanden na je linetraining slechts 1/2 sector pay en je zit op een laag basic salary. Je basic salary zal ook afhangen op welke basis je zit, want daar zit ook nog verschil tussen.

De duur van base- en line training hangen af hoeveel mensen er aan het trainen zijn en hoeveel trainers er beschikbaar zijn. Moeilijk te zeggen dus. Maar neem voor alles 2 maanden als maatstaaf denk ik. En o ja, tijdens je linetraining verdien je als cadet helemaal geen sector pay, niks, nada, noppes.

Hoop dat je er wat aan hebt en succes met je type rating.

Grtz,

Ch
 
Hoi CH,

Bedankt voor de informatie. Het contract had ik al ontvangen van Ryanair en wat jij me hebt uitgelegd staat daar idd zo in. Dit wist ik van te voren. Enkel, zegt men dat je als Ryanair-cadet begint met 120 sectors terwijl type rated minder sectors vliegen. maar per wat? per maand 120sectors? Ik begrijp ook dat pas na zo een beetje 9mnden je pas full sector pay kan verwachten als alles goed verloopt. Het basis salaris is bekend, redelijk vind ik.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe die 120 sectors in elkaar zitten voor een Ryanair Cadet?

Groetjes BJ
CH bedankt!
 
Ik werk niet bij Ryanair maar het klinkt alsof er bedoeld wordt dat je 120 sectors lijntraining moet doen (minimum). Het is ook wel logisch dat je als je als niet-cadet binnenkomt minder sectors lijntraining doet. Misschien heb ik het helemaal fout hoor!
 
Ik werk niet bij Ryanair maar het klinkt alsof er bedoeld wordt dat je 120 sectors lijntraining moet doen (minimum). Het is ook wel logisch dat je als je als niet-cadet binnenkomt minder sectors lijntraining doet. Misschien heb ik het helemaal fout hoor!

Dat mag ik wel hopen jah... Als je 120 sectoren per maand moet vliegen... Dat is zelfs voor RYAN aan de hoge kant.
 
Minumum required sectors voor nieuwe cos zonder rating is 60.
Basic pay is 2 rooitjes netto euro en de sector cheques zijn tussen de 2 en 3 rooien (Alles Euro netto tax paid in Ierland)
Cos met weinig ervaring (cadets) hebben 6 maanden half sector pay.
Als je verder wat moet weten over Ryanair vraag maar.
Welkom to the club
 
Binky Jr,

die 120 sectoren zijn niet in een bepaald tijdsbestek, maar gewoon je eerste 120 sectoren. Ze gaan er vanuit dat je max 120 sectoren linetraining doet. Hoe lang je hier over doet hangt natuurlijk van heel veel af. Waaronder jezelf. Die 9 maanden; zoals ik zei, je krijgt 6 maanden na je final line-check 1/2 sector pay. Je line-training duurt misschien 2 tot 3 maanden, 6 +3 is ... dus daar komt die 9 maanden vandaan.

Ze hebben nu bij RYR trouwens weer wat nieuws bedacht voor cadetten. Die stoppen ze na hun line-training op een Brookfield contract voor bagger pay en kicken ze naar Dublin. Waardeloze deal, mede aangezien je niks verdient als je niet vliegt. Brookfield contract houdt eigenlijk in dat je betaald krijgt naar scheduled blokuur, verder krijg je helemaal niks.

Succes
 
Binky Jr,

die 120 sectoren zijn niet in een bepaald tijdsbestek, maar gewoon je eerste 120 sectoren. Ze gaan er vanuit dat je max 120 sectoren linetraining doet. Hoe lang je hier over doet hangt natuurlijk van heel veel af. Waaronder jezelf. Die 9 maanden; zoals ik zei, je krijgt 6 maanden na je final line-check 1/2 sector pay. Je line-training duurt misschien 2 tot 3 maanden, 6 +3 is ... dus daar komt die 9 maanden vandaan.

Ze hebben nu bij RYR trouwens weer wat nieuws bedacht voor cadetten. Die stoppen ze na hun line-training op een Brookfield contract voor bagger pay en kicken ze naar Dublin. Waardeloze deal, mede aangezien je niks verdient als je niet vliegt. Brookfield contract houdt eigenlijk in dat je betaald krijgt naar scheduled blokuur, verder krijg je helemaal niks.

Succes
Beste Crazy Horse,

Ik heb net een week introducite Ryanair achter de rug. Hierin werd alles duidelijk. Ik heb aan gasten van Human Resource gevraagd hoe en wat. Die zijn super aardig en helpen je met alles.

Brookfields contractors, waren idd in eerste instantie JAR25 pilots, maar als cadet kan het zijn dat je ook via deze uitzendbureau gaat werken. MAAR: dit vragen ze eerst en alleen als je het wil, omdat sommigen het wel mooi vinden die 5 on 5 off. Dit vragen ze aan je omdat er de Dublin base tekort heeft aan piloten.

Aan het eind van mijn T.R. moet ik naar East Midlands voor base check en low-visibilty CAT II en III. Mijn base wordt volgende week bekend gemaakt en ze zeiden dat Dublin al aardig vol raakt en dat ik waarschijnlijk in Europa terecht kom.

Ik vraag, vraag en zeur en uiteindelijk kom je de juiste mensen tegen die je verder helpen
(I think this works in every company)

Bedankt voor je replies Crazy Horse.

Ryanair keeps growing
cheers
 
Beste Crazy Horse,

Ik heb net een week introducite Ryanair achter de rug. Hierin werd alles duidelijk. Ik heb aan gasten van Human Resource gevraagd hoe en wat. Die zijn super aardig en helpen je met alles.

Brookfields contractors, waren idd in eerste instantie JAR25 pilots, maar als cadet kan het zijn dat je ook via deze uitzendbureau gaat werken. MAAR: dit vragen ze eerst en alleen als je het wil, omdat sommigen het wel mooi vinden die 5 on 5 off. Dit vragen ze aan je omdat er de Dublin base tekort heeft aan piloten.

Aan het eind van mijn T.R. moet ik naar East Midlands voor base check en low-visibilty CAT II en III. Mijn base wordt volgende week bekend gemaakt en ze zeiden dat Dublin al aardig vol raakt en dat ik waarschijnlijk in Europa terecht kom.

Ik vraag, vraag en zeur en uiteindelijk kom je de juiste mensen tegen die je verder helpen
(I think this works in every company)

Bedankt voor je replies Crazy Horse.

Ryanair keeps growing
cheers
Oh ja,

Als alles goed gaat ben ik met 68 sectors klaar met de linetraining. 120 is idd het maximum maar dan moet je wel erg veel problemen hebben tijdens je linetraining

http://www.crewdock.com RULES!!

Groet BJ
 
Binky Jr.

Graag gedaan. Yep, 120 is inderdaad het maximum linetraining sectoren, maar als je over de 68 heen gaat, bij laten we zeggen meer de 80, gaan ze al aardig wat bedenkelijker kijken. Dus mik op de 68.
De mensen van HR die je nu bent tegengekomen zijn vaak niet dezelfde mensen waar je later mee te maken krijgt en tegen die tijd wordt er wel aan je gevraagd of je op een Brookfield contract wil, maar vaak zeggen ze er dan vaak ook bij dat als je dat niet wilt RYR je niet nodig heeft! Dat valt bij RYR ook onder vragen.

Succes met je TR.

Ch
 
Ch,

Ik heb een vriend die nu 4 jaar voor Ryan werkt. Hij is inmiddels captain en zijn base is Stansted. Ik vroeg hem of hij iets wist of iets gehoord had over beginnende piloten die gevraagd worden om via brookfield te gaan werken. Hij was tot op heden nog niemand tegen gekomen die hier meer over wist of die dit meegemaakt hadden.

Ik heb 1 week geleden een email gestuurd naar Sean Ramsay, misschien zegt die naam je iets. Hij gaf aan dat ik na de lijntraining periode, waarin ik een 6 maanden lange trainingscontract heb (en als alles goed gaat natuurlijk) via Ryanair zelf bij ze kom werken. Hij zei er wordt een onderscheidt gemaakt tussen piloten maar daar hebben zij eigen richtlijnen voor. Aan de hand van een aantal door hun gemaakte afspraken bepalen zij wanneer iemand via Brookfield gaat werken, of geschikt is om via Ryanair zelf aan de slag mag.

Ik hou het voorlopig bij zijn verhaal en zie verder, moet eerst nog maar eens tr afmaken.

Vraag aan CH? Werk je toevallig ook voor Ryan, ik vroeg me af hoe jij aan je informatie kwam. Ik hoef geen details te weten, maar ben zeer geinteresseerd.

Groet Bj
 
Back
Top