RYANAIR en hoe verder?

Viper2,

als je een annual leave dag opneemt krijg je daar 60 pond sectorpay voor. Je hebt 28 dagen als je begint, en die neem je op met het zogenaamde 'wrap around' systeem: ik ga het proberen uit te leggen... Je rooster is 5 op 3 af (in mijn geval). Als je leave aanvraagt verandert je rooster niet. Als je dus 11 dagen vrij wil 'kost' dat je 5 annual leave dagen (drie vrij, 5 annual leave dagen en dan weer 3 vrij). Netto ben je dus een boel dagen per jaar vrij. En vanwege het stabiele rooster kun je dus vooruit plannen om het maximale uit je vrije dagen te halen. Vakantiegeld wordt uitbetaald als sectorpay (dus geen 13e maand ofzo).

Mmmh ... ik denk dat ik het begrijp. Tijdens een vakantiedag krijg je dus gewoon sectorpay. En omdat je 28 dagen vakantie hebt komt dat gewoon neer op een maand vakantiegeld ... (alleen sectorpay dan). Alleen een andere manier van uitbetalen ... Snap ik het goed?

Wat je zelf moet doen om het command proces te initieren is het up to date maken van je uren (ook je ervaring van voor Ryanair zou mee kunnen tellen). Dat is alles, als het goed is zou het proces zich dan in gang moeten zetten. Overigens, de base captain moet je recommenden (een van de selectie processen) dus effe bij hem/haar binnenlopen als je de uren hebt kan natuurlijk geen kwaad

Duidelijk ... thanks....

Groeten!
en bedankt voor de eerste goede post in tijden;)

Beetje discussieren kan geen kwaad en is ook wel leuk. Als ik sommige berichten lees dan vraag ik me wel eens af hoe sommige discussies in de cockpits van diverse maatschappijen "uitgevochten" worden ....

Overigens schets je in mijn ogen wel een heel positief beeld van Ryanair. Ik zie ook heel veel andere berichten die erg negatief zijn. Ik ben er nog niet zo over uit... Maar ik moet eerlijk zeggen maar any info is welcome....

De perfecte maatschappij bestaat niet denk ik. Het gras is altijd wel ergens anders groener. Of dat lijkt zo .....

Hoe zit het op dit moment trouwens met DE captains positions by Ryanair. Heb je daar wat informatie over?
 
1-ja dat snap je goed!
2-graag gedaan
en 3- ik heb net erg naar mn zin hier bij Ryanair, maar uiteraard weet ik dat dat een persoonlijke keuze is. Het is maar net wat je wil in het leven. Echter, en ik heb dat al een aantal keer gezegd, Ryanair is zeker niet de ideale maatschappij. Dr is een hoop mis helaas, we zijn slachtoffer van onze eigen groei.
Discussieren kan zeker geen kwaad maar dit is een topic waar mensen informatie komen halen. Als er dan allerlei slapjanussen dingen gaan lopen beweren die ze via via horen en gewoon niet waar zijn schiet dat bij mij en collega ryr-ers direct in het verkeerde keelgat. Het feit dat we steeds dingen moeten corrigeren kan natuurlijk overkomen als het verheerlijken van RYR, maar dat is zeker niet de bedoeling.

Wat wil je weten over de captains positions?

Groeten

PS was er al een Viper1 ofzo? ;)
 
Zeg Nostradanus gezellige vent ben jij! Kun je nog wat meer op de man spelen. Over kleine pikkies gesproken! We zullen dat laatste biertje maar de schuld geven he?

Ik heb behoorlijk wat met ryr piloten gesproken in de ltn flyingclub vorig jaar. En er waren er maar heel weinig tevreden. Ok toegegeven ze waren niet ontevreden over het geld maar de rest???????????? (en mayhem dit is dus geen secondhand info)

Waarom bestaat de REPA??????? Die hebben een leuk stukje gepubliceerd!!!! Staat nog wel ergens op pprune.

Het feit dat er al een discussie is over het salaris is al bijzonder. Hoeveel verschillende contracten zijn er ook al weer bij RYR?????? Dat weet niemand, ik betwijfel of RYR het zelf weet.

Maar goed stel je hebt een goede maand en pakt 6000 euro netto (dit was een sfo toch)

Vervolgens maar zelf een deel in pensioen stoppen, je eigen parkeerplekje iedere dag, lol, ziektekosten (betaald ryr eigenlijk door als je langdurig ziek bent??? of ligt dat ook aan je contract?), elka dag eten en 4 liter water. Eigen hotel tijdens simcheck. Tel al deze kosten eens op voor de gein en trek die van je "netto" salaris af.

En misschien is jullie contract nog wel leuk..... ken ook een ryrvlieger (sfo) die heel tevreden was, totdat ie opeens captaincy geboden kreeg maar daarbij een heel ander contract........

Maar goed jullie hebben allemaal andere contracten dus....................tja who knows
 
Zeg Nostradanus gezellige vent ben jij! Kun je nog wat meer op de man spelen. Over kleine pikkies gesproken!

Ik heb behoorlijk wat met ryr piloten gesproken in de ltn flyingclub vorig jaar. En er waren er maar heel weinig tevreden. Ok toegegeven ze waren niet ontevreden over het geld maar de rest???????????? (en mayhem dit is dus geen secondhand info)

Waarom bestaat de REPA??????? Die hebben een leuk stukje gepubliceerd!!!! Staat nog wel ergens op pprune.

Het feit dat er al een discussie is over het salaris is al bijzonder. Hoeveel verschillende contracten zijn er ook al weer bij RYR?????? Dat weet niemand, ik betwijfel of RYR het zelf weet.

Maar goed stel je hebt een goede maand en pakt 6000 euro netto (dit was een sfo toch)

Vervolgens maar zelf een deel in pensioen stoppen, je eigen parkeerplekje iedere dag, lol, ziektekosten (betaald ryr eigenlijk door als je langdurig ziek bent??? of ligt dat ook aan je contract?), elka dag eten en 4 liter water. Eigen hotel tijdens simcheck. Tel al deze kosten eens op voor de gein en trek die van je "netto" salaris af.
 
Na me uit ellende maar uit de discussie te hebben teruggetrokken, heb ik de moed weer even weten te vinden wat te zeggen.

Zal niet niet zeggen dat mensen liegen, maar zeg wel dat niet alle salarisgegevens die Overload geeft kloppen. O.a. de 41000 GBP sectorpay, :haha: Heb mijn berekening al eerder gemaakt in dit topic, maar dus echt niet he. 2000 GBP sector pay gemiddeld per maand? Daar ben ik al 3 jaar niet meer aangekomen. En ook andere dingen kloppen niet, zoals 7 confirmed tickets per jaar. Dat zijn standby tickets ipv confirmed, waarvan er 2 confirmed zijn op nieuwe routes. Staff travel, ja Touchdown en ID90.com, die heeft iedereen in de travel industry, dus is onzin om te noemen. Dan kun je ook gaan zeggen dat we ook vliegtuigen krijgen om ons werk mee te doen, nogal logisch. Verder pensioen en bonussen? Nou, ik niet, niks, noppes, nada. Pensioen is er echt lang niet voor iedereen. En bonussen, dat kent Ryanair niet, tenzij je Base Captain bent. Ook krijgen nieuwe mensen geen share options, dus dat is ook smoke up the *ss.
Rostering is nog steeds een drama, ondanks dat er meer mensen op gezet zijn en het leave systeem is een grote grap.

Wat zandhaas zegt is zeker waar, want ik ken ook zulke mensen die nauwelijks vlogen of geen moer verdien(d)en. Vloog laatst nog met iemand die 6 dagen in de laatste 5 weken had gevlogen! Een cadet en nee, hij was niet on leave. Zeker een uitzondering, maar zeg niet dat het niet gebeurd. Ken meerdere FO's die naar easy zijn gegaan en daar direct begonnen met een betere deal en pay dan er bij RYR voor hen in zou zitten de komende jaren. Ken ook heel wat mensen die weg zijn gegaan voor KLM, maar ken er geeneen die er terug is gekomen naar RYR. Contractors zijn er bij RYR vooral om strategische en financiele redenen, waar ik nu niet verder op in zal gaan.

Dit alles niet om iets of iemand af te vallen, maar om het plaatje reeel te houden.

Wat er verder wel aantrekkelijk is aan RYR heb ik eerder genoemd, dus ga ik niet nog 's herhalen.

Succes met de verdere discussie.

Ch
 
Crayzyhorse.

- Je hebt wel een pensioen, dat heeft iedereen. Je moet naar Geoff Graig om je ervoor aan te melden (had je al lang moeten doen) en om een strategie te kiezen die bij jou past.

- Er zijn geen cadets niet vliegen, er vliegen veel captains samen en op anders bases dan hun homebase omdat er zo'n enorm FO tekort is. Dat kost enorm veel geld en dat doen ze niet als er FO's thuis zitten niets te doen. Als jij iemand kent die niet vliegt, dan moet hij naar crewcontrol, want dan is dat zo iemand die ik al eerder noemde, die tussen wal en schip is geraakt.

- Jij krijgt gewoon share options, zoals iedereen, zelfs alle groundstaff en de cabin crew krijgt share options. Als je die niet gehad hebt, moet je naar je base captain gaan. (En jij hebt ook share options gehad, of je bent pas begonnen na juni vorig jaar)

-IK heb in zes jaar tijd nog nooit A/L geweigerd gekregen, ik ken ook niemand die wel A/L geweigerd heeft gekregen. Ik denk dat het huidig Leave systeem perfect is en sterk verbeterd ten opzichte van vroeger omdat je die blokken niet meer hoeft aan te vragen. Wat is jouw probleem met het leave systeem?

- Blue tickets zijn stby, yellow tickets zijn confirmed. Staff travel voor vrienden en familie is confirmed.

-Ryanair heeft een speciale deal met touchdown, probeer je volgende vacantie maar eens via Staff travel te boeken. Ben net Business class naar de maldives geweest met een home pickup voor weinig. Ze kunnen ook auto's en hotels etc voor je boeken, erg goed geregeld. De id90 is niet echt interessant, dan kan je beter zelf boeken.

- Als jij geen 2000 pond sectorpay krijgt, moet je ook eens met crew control gaan praten. Ik zit daar meestal aardig boven. Ik denk dat het gemiddelde zo'n 2200 pond is aangezien je soms tegen de 3000 aanzit. Ik ga uit van zo'n 25000 netto per jaar. Dat staat ook in je contact. Als je dat niet krijgt, moet je er iets aan doen.

(stel je hebt een heel rustig rooster, 75 uur per maand, zoals nu de planning is. Bijvoorbeeld in een werkweek 2 x een lange 185 pond dag. 1 x een medium 130 pond dag, een kort 80 pond dagje en een dag stby. Dan heb je een hele rustig week, met korte dagen en een stby. Dat is 580 pond. Dat is dus ongeveer 2200 pond per maand met een super relaxed rooster. In werkelijkheid vlieg je waarschijnlijk meer.)


Uit nieuwsgierigheid, op welke base zit jij, ik weet dat het niet overal zo goed is als in STN?

(check echt die share options, je hebt er recht op en de inschrijftermijn is bijna afgelopen)
 
Last edited:
Overload,

ik zit alweer de nodige jaartjes bij RYR in STN, maar wel goed lezen, want sommige dingen die ik schrijf hebben betrekking op mezelf, maar ook veel niet. Zoals ik (een paar pagina's geleden) aangaf heb ik bijv. wel share options. Maar waar het mij om ging is dat nieuwe mensen deze dus niet krijgen en dat bevestig jij.

Als je niet aan je uren of sector pay komt moet je naar crewing gaan. En jij denkt dat dat echt helpt. :grijns: Als het al hielp houdt dat aan het eind van deze maand ook op, want dan verdwijnt crewing uit STN.

A/L nooit geweigerd? Dat gebeurd aldoor joh. Ik kom er nog genadig af, maar heel veel mensen om mij heen zijn woest omdat ze niet krijgen wat ze willen, ook niet eens hun tweede keus.

Er vallen mensen tussen wal en schip met de uren, maar dat neemt niet weg dat die mensen er wel zijn.

Dat is mijn hele punt een beetje. Ik ben zelf best tevreden bij RYR, maar het is niet allemaal zo rooskleurig als jij doet voorkomen. Ik zeg gewoon puur wat ik zie en geef daarom wat tegengas.

Ch
 
Iederen krijgt share options, je moet er alleen een jaar voor in dienst zijn. Iedereen die na 1 juni vorig jaar is begonnen, krijgt ze pas volgend jaar in juli, maar ze krijgen ze wel.
Crewing blijft gewoon bestaan, ze gaan alleen centraal naar Dublin.

Iedereen wordt geroosterd op 850 uur per jaar. Mensen die daar om een of andere reden niet aan komen, zijn meestal ergens zoek geraakt, even met crew control speken helpt dan vaak.

Dat A/L verhaal verbaast me, ik heb nooit problemen gehad zoals gezegd en volgens JD zou alles opgelost zijn, maar dat is dus helaa niet zo. Maar weer eens met REPA bellen dan....
 
Flash2002,

zie je wel, Overload en ik komen steeds meer naar elkaar toe en zeggen ze niet dat de waarheid altijd in het midden ligt?

Overload,

maak het zelf ook mee hoor met leave, kreeg zomaar leave ongevraagd toegewezen. Kan dat wel ook nemen natuurlijk :D, maar als ze het zien, gaat mijn geplande vakantie dus niet meer door. Ook al 3 jaar achter elkaar geen vrij rond Kerst terwijl ik het wel aldoor netjes op tijd aanvroeg. Heb JD daar over gesproken en hij zou er naar laten kijken, maar so far, nothing. Hij 's fijn.
Maar dat is nog niks, ken echt mensen die volledig niet krijgen wat ze aanvragen. Maar het is duidelijk denk ik.
En REPA, ik steun het, maar zolang niet meer RYR piloten REPA steunen is het helaas nog een tandenloze leeuw. Al worden de vooruitzichten steeds beter. Dus iedereen die bij RYR gaat beginnen; je weet wat je te doen staat als je een fatsoenlijke toekomst en (nog) leukere baan wil!

Met 850 uur haal je geen 25.000 GBP sectorpay hoor. ;) Ik heb de afgelopen jaren zo rond de 850 uur per jaar gevlogen, maar haalde met mazzel net 80% daarvan. En zeker niet door de vele 4:55 en 6:55 of 6:50 dagen die ik toch wel vaak lijk te doen. Jij bent vast een LTC als je aldoor de 7:10's krijgt. Dan kan het namelijk als alles mee zit wel.

Al met al best tevreden bij de club hoor. Het is zeker niet de slechtste maatschappij en zeker niet zo slecht als menigeen doet of wil voorkomen. En of het de beste is? Dat is maar net wat je zoekt en bij je past. Geloof dat dat het wel aardig samenvat.

Mzzl,

Ch
 
Jongens! Wat jammer dat dit hele topic aan mij voorbij gegaan is, want ik had ook graag wat olie op het vuur willen gooien in het heetst van de strijd.

Ik heb wel een vraag (jaja, een oprechte vraag) voor onze FR vliegers: hoe vinden jullie het om voor een bedrijf je werken met een vijandig management tegenover het cockpit-personeel? Ze zeggen bijna letterlijk 'eigenlijk willen we jullie niet, maar jullie zijn een noodzakelijk kwaad.' Waarschijnlijk zeggen ze het in iets krachtigere termen achter de gesloten deuren van de Boardroom. Je werkt voor een bedrijf, verdient geld voor ze, en daar krijg je bij de meeste bedrijven niet eens dankjewel voor. Maar bij FR zeggen ze dat ze het liefst hebben dat je in de str*nt zakt!

Ik persoonlijk zou dat heel vervelend vinden, en ik zou denk ik gefrustreerd raken bij FR, alleen om die reden. EZ lijkt me juist daarom een heel leuk bedrijf om voor te werken.

Enfin, hoe denken jullie hierover en hoe gaan jullie hier mee om?
 
Hele goeie oud klasgenoot van me is nu inmiddels baas bij FR. Zat ooit met MOL in de bar.

MOL: I don't hate you, I just hate my pilots. They are expensive assh*les. But tell you what buddy, your a nice assh*le I guess..

Nuff said.
FD
 
Ik zit maar te bedenken wat ik nu weer kan zeggen om een reactie van mn vrinden uit te lokken. Maar ik hou me even gedeisd. Ik ben toch wel erg geschrokken van hoe gemeen nostradanus kan zijn. :traantjes (zo dat duurde lang om deze smilie te vinden)

Herzlichen gruessen
 
Ik zit maar te bedenken wat ik nu weer kan zeggen om een reactie van mn vrinden uit te lokken. Maar ik hou me even gedeisd. Ik ben toch wel erg geschrokken van hoe gemeen nostradanus kan zijn. :traantjes (zo dat duurde lang om deze smilie te vinden)

Herzlichen gruessen

:D :D respect
 
Back
Top