Gillin
New member
Eergister assessment gehad. Dag was slopend aangezien ik er vroeg bij was maar pas om 16:30 de sim in mocht en daarna een interview had. Resultaat moet ik nog horen.
We waren met ze 5en waarvan ik de enige cadet was.
- Een Amerikaan capt 757 US airways en 737 classic ervaring. Veeel uren.
- Een Zweed van air slovakia F/O 737-300 met 3000+ uren.
- Een Rus? Hij was niet te verstaan, in ieder geval ook 3000+ uur 737 classic ervaring.
- Een Spanjaard, Simulator instructor in spanje en vliegt momenteel Cessna turboprop 2500 uur.
- En ik, cadet!
's Morgens briefing van Paddy, hele relaxte grappige man. Groepjes gemaakt, ik moest met de spanjaard aangezien wij 2 geen 737 ervaring hadden. Er werd verteld dat de simulator onze was, dus alles mochten we gebruiken (ja ook AFDS). Ik heb alles raw data gedaan.
Mijn simulatorsessie ging qua vliegen wel redelijk, geen belachelijke afwijkingen:
- 30 sec briefing
- clearance rwy hdg 5 dme turn inbound the EME 4000ft. (East midlands)
- Accelerate 320, climb 6000, turn 180 degrees over left, expedite descend 2000ft, decelerate 250 kts, steep turn over left 270 degrees, steep turn over right 270 degrees.
- Engine fire. (3 minuten nodig gehad om de spanjaard uit te leggen dat het GEEN engine failure was. Hij raakte lichtelijk in paniek en ik kreeg het niet voor elkaar met hem samen het probleem op te lossen. Uiteindelijk stap voor stap uitgelegd hoe de fire switch te gebruiken. Dit vond ik minste gaan van alles)
- QDM interceptie
- decelerate 170 kts
- simulator stil. Waar ben je?
- 30 sec briefing ILS approach.
- Ik vond hem niet lekker gaan dus: Go Around...engine failure (goed opgevangen, simulator stil)
- nog een ILS, no contact: Go Around weer engine failure, ging wat minder (te laat flaps opgehaald dus bijna hoogte verloren) De spanjaard was er hier goed bij in tegenstelling tot de rest van de sessie.
- Sessie klaar
Later nog na de sessie van de spanjaard een visual approach+landing gedaan en nog 2 keer een engine failure after take-off (2e keer ging perfect).
Interview was relaxte sfeer maar niet wat ik verwachte. Ik verwachte vragen over ryanair, echter niks over gevraagd. De interviewers waren Paddy en Steve. Enkele die ik nog herinner:
- Hobbies?
- Top 3 bases (standaard vraag) waarom?
- Kan je je vriendin "bye bye" zeggen voor de komende maanden?
- Hoe vond je de sim?
- Hoe vond je de mcc (CAE brussels)?
- Hoe heb je je school betaald en hoe ga je de typerating betalen? Toch veel geld?
- Weet je vriendin van je schuld af? En haar vader? Wat denken je ouders ervan?
- Denk je dat je met alle culturen en accenten kunt vliegen (naar aanleiding van de miscommunicatie met de spanjaard in de sim)?
- Hoe denk je dat het voor mij is (ervaren vlieger) om met zo'n jonkie als jij te vliegen?
- Kan je het wel aan captain te worden op je 24ste?
- Wat voor type motoren op onze vliegtuigen? Leg uit?
- Hoe werken de controls op de 737?
- Hoe werkt het landingsgestel op de 737? Op hoeveel druk? (ik dacht 3000psi?) Weet je dat zeker?
- Ken je piloten van ryanair?
- Wat heb je allemaal gedaan tussen je vliegschool en nu?
- Heeft de 737 een critical engine? Huh?? het is toch 2 motorig? Leg uit.
- Wat was je multi engine kist?
- Heb je alle toetsen, checks en examens in 1 keer gehaald?
- Wanneer kan je beginnen?
- Jij nog vragen?
Mij werd verteld dat iedereen standaard binnen half uur weer buiten stond. Dit was echter niet het geval, mijn interview was het kortst (35 minuten ongeveer). De langste deed er bijna 50 minuten over (Amerikaan).
Hoopvol hou ik mijn telefoon goed bij me! Ik laat het wel weten.
We waren met ze 5en waarvan ik de enige cadet was.
- Een Amerikaan capt 757 US airways en 737 classic ervaring. Veeel uren.
- Een Zweed van air slovakia F/O 737-300 met 3000+ uren.
- Een Rus? Hij was niet te verstaan, in ieder geval ook 3000+ uur 737 classic ervaring.
- Een Spanjaard, Simulator instructor in spanje en vliegt momenteel Cessna turboprop 2500 uur.
- En ik, cadet!
's Morgens briefing van Paddy, hele relaxte grappige man. Groepjes gemaakt, ik moest met de spanjaard aangezien wij 2 geen 737 ervaring hadden. Er werd verteld dat de simulator onze was, dus alles mochten we gebruiken (ja ook AFDS). Ik heb alles raw data gedaan.
Mijn simulatorsessie ging qua vliegen wel redelijk, geen belachelijke afwijkingen:
- 30 sec briefing
- clearance rwy hdg 5 dme turn inbound the EME 4000ft. (East midlands)
- Accelerate 320, climb 6000, turn 180 degrees over left, expedite descend 2000ft, decelerate 250 kts, steep turn over left 270 degrees, steep turn over right 270 degrees.
- Engine fire. (3 minuten nodig gehad om de spanjaard uit te leggen dat het GEEN engine failure was. Hij raakte lichtelijk in paniek en ik kreeg het niet voor elkaar met hem samen het probleem op te lossen. Uiteindelijk stap voor stap uitgelegd hoe de fire switch te gebruiken. Dit vond ik minste gaan van alles)
- QDM interceptie
- decelerate 170 kts
- simulator stil. Waar ben je?
- 30 sec briefing ILS approach.
- Ik vond hem niet lekker gaan dus: Go Around...engine failure (goed opgevangen, simulator stil)
- nog een ILS, no contact: Go Around weer engine failure, ging wat minder (te laat flaps opgehaald dus bijna hoogte verloren) De spanjaard was er hier goed bij in tegenstelling tot de rest van de sessie.
- Sessie klaar
Later nog na de sessie van de spanjaard een visual approach+landing gedaan en nog 2 keer een engine failure after take-off (2e keer ging perfect).
Interview was relaxte sfeer maar niet wat ik verwachte. Ik verwachte vragen over ryanair, echter niks over gevraagd. De interviewers waren Paddy en Steve. Enkele die ik nog herinner:
- Hobbies?
- Top 3 bases (standaard vraag) waarom?
- Kan je je vriendin "bye bye" zeggen voor de komende maanden?
- Hoe vond je de sim?
- Hoe vond je de mcc (CAE brussels)?
- Hoe heb je je school betaald en hoe ga je de typerating betalen? Toch veel geld?
- Weet je vriendin van je schuld af? En haar vader? Wat denken je ouders ervan?
- Denk je dat je met alle culturen en accenten kunt vliegen (naar aanleiding van de miscommunicatie met de spanjaard in de sim)?
- Hoe denk je dat het voor mij is (ervaren vlieger) om met zo'n jonkie als jij te vliegen?
- Kan je het wel aan captain te worden op je 24ste?
- Wat voor type motoren op onze vliegtuigen? Leg uit?
- Hoe werken de controls op de 737?
- Hoe werkt het landingsgestel op de 737? Op hoeveel druk? (ik dacht 3000psi?) Weet je dat zeker?
- Ken je piloten van ryanair?
- Wat heb je allemaal gedaan tussen je vliegschool en nu?
- Heeft de 737 een critical engine? Huh?? het is toch 2 motorig? Leg uit.
- Wat was je multi engine kist?
- Heb je alle toetsen, checks en examens in 1 keer gehaald?
- Wanneer kan je beginnen?
- Jij nog vragen?
Mij werd verteld dat iedereen standaard binnen half uur weer buiten stond. Dit was echter niet het geval, mijn interview was het kortst (35 minuten ongeveer). De langste deed er bijna 50 minuten over (Amerikaan).
Hoopvol hou ik mijn telefoon goed bij me! Ik laat het wel weten.
Last edited: