Ryanair assessment feedback

Eergister assessment gehad. Dag was slopend aangezien ik er vroeg bij was maar pas om 16:30 de sim in mocht en daarna een interview had. Resultaat moet ik nog horen.

We waren met ze 5en waarvan ik de enige cadet was.
- Een Amerikaan capt 757 US airways en 737 classic ervaring. Veeel uren.
- Een Zweed van air slovakia F/O 737-300 met 3000+ uren.
- Een Rus? Hij was niet te verstaan, in ieder geval ook 3000+ uur 737 classic ervaring.
- Een Spanjaard, Simulator instructor in spanje en vliegt momenteel Cessna turboprop 2500 uur.
- En ik, cadet! :p

's Morgens briefing van Paddy, hele relaxte grappige man. Groepjes gemaakt, ik moest met de spanjaard aangezien wij 2 geen 737 ervaring hadden. Er werd verteld dat de simulator onze was, dus alles mochten we gebruiken (ja ook AFDS). Ik heb alles raw data gedaan.
Mijn simulatorsessie ging qua vliegen wel redelijk, geen belachelijke afwijkingen:
- 30 sec briefing
- clearance rwy hdg 5 dme turn inbound the EME 4000ft. (East midlands)
- Accelerate 320, climb 6000, turn 180 degrees over left, expedite descend 2000ft, decelerate 250 kts, steep turn over left 270 degrees, steep turn over right 270 degrees.
- Engine fire. (3 minuten nodig gehad om de spanjaard uit te leggen dat het GEEN engine failure was. Hij raakte lichtelijk in paniek en ik kreeg het niet voor elkaar met hem samen het probleem op te lossen. Uiteindelijk stap voor stap uitgelegd hoe de fire switch te gebruiken. Dit vond ik minste gaan van alles)
- QDM interceptie
- decelerate 170 kts
- simulator stil. Waar ben je?
- 30 sec briefing ILS approach.
- Ik vond hem niet lekker gaan dus: Go Around...engine failure (goed opgevangen, simulator stil)
- nog een ILS, no contact: Go Around weer engine failure, ging wat minder (te laat flaps opgehaald dus bijna hoogte verloren) De spanjaard was er hier goed bij in tegenstelling tot de rest van de sessie.
- Sessie klaar

Later nog na de sessie van de spanjaard een visual approach+landing gedaan en nog 2 keer een engine failure after take-off (2e keer ging perfect:)).

Interview was relaxte sfeer maar niet wat ik verwachte. Ik verwachte vragen over ryanair, echter niks over gevraagd. De interviewers waren Paddy en Steve. Enkele die ik nog herinner:
- Hobbies?
- Top 3 bases (standaard vraag) waarom?
- Kan je je vriendin "bye bye" zeggen voor de komende maanden?
- Hoe vond je de sim?
- Hoe vond je de mcc (CAE brussels)?
- Hoe heb je je school betaald en hoe ga je de typerating betalen? Toch veel geld?
- Weet je vriendin van je schuld af? En haar vader? Wat denken je ouders ervan?
- Denk je dat je met alle culturen en accenten kunt vliegen (naar aanleiding van de miscommunicatie met de spanjaard in de sim)?
- Hoe denk je dat het voor mij is (ervaren vlieger) om met zo'n jonkie als jij te vliegen?
- Kan je het wel aan captain te worden op je 24ste?
- Wat voor type motoren op onze vliegtuigen? Leg uit?
- Hoe werken de controls op de 737?
- Hoe werkt het landingsgestel op de 737? Op hoeveel druk? (ik dacht 3000psi?) Weet je dat zeker?
- Ken je piloten van ryanair?
- Wat heb je allemaal gedaan tussen je vliegschool en nu?
- Heeft de 737 een critical engine? Huh?? het is toch 2 motorig? Leg uit.
- Wat was je multi engine kist?
- Heb je alle toetsen, checks en examens in 1 keer gehaald?
- Wanneer kan je beginnen?
- Jij nog vragen?

Mij werd verteld dat iedereen standaard binnen half uur weer buiten stond. Dit was echter niet het geval, mijn interview was het kortst (35 minuten ongeveer). De langste deed er bijna 50 minuten over (Amerikaan).

Hoopvol hou ik mijn telefoon goed bij me! Ik laat het wel weten.
 
Last edited:
Zo heb ik hem nog nergens anders gezien of gelezen! Hoop dat het gelukt is.
Ik had hem gisteren gehad, maar die was wel zoals die van JC.

Laat het ons weten (ja/nee):p
 
Proficiat Patrick!
Heb je nog aanvullingen tov de Ryanair sollicitatie?
 
Proficiat Patrick!
Heb je nog aanvullingen tov de Ryanair sollicitatie?

Nee eigenlijk was het vrij eenvoudig (al had ik die dag er toch best moeite mee)..
Persoonlijke vragen:

Vertel wat over jezelf..
Vertel wat je weet over Ryanair..
Wie is Michael O'leary?
Hoe zie je Ryanair over 5 jaar?
Wat denk jij over 5 jaar Ryanair te kunnen bieden?
Wat zijn je hobbies?

Technische vragen:
Wat voor motoren hebben wij op de 737? (CFM-567B)
Wat zijn dat voor motoren?
Leg high-bypass uit.
Hoeveel thrust komt er uit de N1 fan?
Waar word de thrust opgewekt?
Hoeveel word er by-passed? (hoe je het ook wilt noemen)
Hoe werkt een ASI?
Wat is mach-tuck?
Wat is adverse yaw?


Dat was het interview, duurde niet langer dan 12 minuten geloof ik..

Sim:
EMA, straight ahead 3000 ft, turn right heading 090 and climb to FL 50.
zonder AP en FD (FD was gefailed bij de sessie voor me en niet meer gereset).
Eenmaal op hoogte, een bochtje links en rechts. een versnelling naar 320 en weer decelereren naar 220. toen engine failure, return naar EMA. motoren terug gekregen voor de approach. ILS approach geschoten, go-around due to aircraft on the runway. Einde sessie. Geen steep turns, geen landing en 1 approach.
We hadden nog wat tijd over :p dus mocht de PNF nog wat landingen maken en we mochten nog een engine failure op V1 oefenen.

Dacht zelf dat ik die dag niet zo goed had gedaan. Had het vrijdag gedaan en werd maandag gelukkig gebeld dat ik de assesment had gehaald. Mag volgende week beginnen met flight safety training en 4 augustus TR. De jongen met wie ik de sim had gedaan heeft het ook gehaald en we beginnen tegelijk.

De andere 2 die zijn helaas nog niet gebeld, maar die hadden er zelf niet zo een slecht gevoel over dus dat zal wel goedkomen.
 
Last edited:
solliciteren

solliciteren

Hoe kan ik solliciteren ????? gaat dat via de CAE site ?



Nee eigenlijk was het vrij eenvoudig (al had ik die dag er toch best moeite mee)..
Persoonlijke vragen:

Vertel wat over jezelf..
Vertel wat je weet over Ryanair..
Wie is Michael O'leary?
Hoe zie je Ryanair over 5 jaar?
Wat denk jij over 5 jaar Ryanair te kunnen bieden?
Wat zijn je hobbies?

Technische vragen:
Wat voor motoren hebben wij op de 737? (CFM-567B)
Wat zijn dat voor motoren?
Leg high-bypass uit.
Hoeveel thrust komt er uit de N1 fan?
Waar word de thrust opgewekt?
Hoeveel word er by-passed? (hoe je het ook wilt noemen)
Hoe werkt een ASI?
Wat is muck-tuck?
Wat is adverse yaw?


Dat was het interview, duurde niet langer dan 12 minuten geloof ik..

Sim:
EMA, straight ahead 3000 ft, turn right heading 090 and climb to FL 50.
zonder AP en FD (FD was gefailed bij de sessie voor me en niet meer gereset).
Eenmaal op hoogte, een bochtje links en rechts. een versnelling naar 320 en weer decelereren naar 220. toen engine failure, return naar EMA. motoren terug gekregen voor de approach. ILS approach geschoten, go-around due to aircraft on the runway. Einde sessie. Geen steep turns, geen landing en 1 approach.
We hadden nog wat tijd over :p dus mocht de PNF nog wat landingen schieten en we mochten nog een engine failure op V1 oefenen.

Dacht zelf dat ik die dag niet zo goed had gedaan. Had het vrijdag gedaan en werd maandag gelukkig gebeld dat ik de assesment had gehaald. Mag volgende week beginnen met flight safety training en 4 augustus TR. De jongen met wie ik de sim had gedaan heeft het ook gehaald en we beginnen tegelijk.

De andere 2 die zijn helaas nog niet gebeld, maar die hadden er zelf niet zo een slecht gevoel over dus dat zal wel goedkomen.
 
Rumour: (From CAE amsterdam AND from SAS Stockhm): RYR is per deze week gestopt met recruiten, beginnen weer in maart.

Maar toch gewoon proberen, suc6!
 
Zeker alleen voor piloten zonder ervaring, gezien de vacatures op Flightglobal website? Dacht dat ze nog veel mensen nodig hadden.
 
Laatste van crewdock,

The current rate of turnover is close to zero for both Captains and Copilots in Ryanair.
• Due to the low rate of turnover all co-pilot type rating courses are now cancelled for November,
December 2008, January and February 2009.
• The pilot recruitment open days in EMA on the 13th and 14th September are cancelled.
• More than 300 typerating courses will be operated in 2009 starting in March and applicants
should refer to the Ryanair website for details of the course locations and dates.
• A small number of Direct Entry positions will be available for experienced 737 rated Captains
and First Officers in 2008 and 2009.

Groet Lorel
 
Beste allemaal,

Dit is mijn eerste post.
Ik heb aanstaande woensdag mijn assessment in EMA en vroeg me af
of er hier nog mensen zijn die ook aanwezig zullen zijn??
Maar als ik het goed begrijp volgens de laaste post kan ik als ik word
aangenomen pas in maart 09 beginnen??
Alvast bedankt!

Groet,

Mike
 
Beste Eikie,

Ik denk dat er mach tuck had moeten staan,
het pitch down moment wat kan optreden wat als ik het goed heb opgevangen word door de mach trim.

Groet,

Mike
 
Heren,

Heb vandaag even met iemand van Recruitement gesproken, diegene die nog in het systeem zit en word uitgenodigd gaat gewoon door de molen. Het verhaal klopt, echter, moeten ze nog een aantal plaatsen vullen bij CAE, kennelijk 24 of zoiets.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ik begrijp dat niemand woensdag een assessment heeft??
Vroeg me af of iemand nog een hotel kan aanraden liefst op loopafstand..
Alvast bedankt!

Groet
 
Thistle hotel (link) en Holiday Inn Express zijn de enige op redelijke loopafstand.
Anderen zoals Hilton en Bed&Breakfasts kan je alleen met taxi bereiken

Succes met de grading
 
Huisvesting in East Midlands.

Check de "ladygatguesthouse" !

Goed, schoon, GOEDKOOP!!!! en de eigenaar haalt en brengt je gratis naar het vliegveld/Ryanair.

http://www.ladygateguesthouse.co.uk/

Wel even op tijd reserveren want het is bekend bij meedere Ryanair Crew's.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ik begrijp dat niemand woensdag een assessment heeft??
Vroeg me af of iemand nog een hotel kan aanraden liefst op loopafstand..
Alvast bedankt!

Groet

Ik zit komende week in EMA in het ladygate guesthouse.. Is zeker aan te raden! Super aardige/ gemoedelijke engels echtpaar die je ook nog ophalen van het vliegveld en je de volgende dag naar het trainings centrum brengen!
succes
 
Back
Top