Ryanair assessment en verder

DaanR

New member
Nou geachte heren van het goede leven!

Allereerst heb ik deze 'thread' opgezet voor vragen over het traject na een succesvolle assessment bij Ryanair.

Ik was laatst weer eens op PJN aan het kijken en las toch met enige interesse dit bericht:

Pay cuts are being 'negotiated'. Cadets are still being taken on however, but once line training is finished and you have handed over E30,000 expect to fly aprox 50hours per month.

Nu weet ik ook dat geruchten snel tot iets kunnen uitgroeien alleen wilde ik weten of mensen die nu daar vliegen nog wat meer inside info hebben! Ik kan me dit goed voorstellen en ik moet zeggen dat ik persoonlijk liever 50 uur 737 NG vlieg dan helemaal niks dus... anyway,

Ik ben vorige week dus opgebeld dat ik door de assessment heen was, ik heb in de tussentijd nog helemaal geen informatie gekregen over TR en wat dan ook, ga maandag even bellen. Is het normaal dat dit zo lang duurt?

groeten
 
Tijdens de Linetraining word je maximaal ingedeeld, uiteraard afhankelijk van het aantal linetrainings captains op je trainingsbase. Ik zat tijdens mijn linetraining aan de 110 uur vliegen in 1 maand en was binnen 5 weken klaar met de training.

Na de linetraining wordt dit inderdaad ineens een stuk minder. Dit hangt er ook weer vanaf in welke periode je klaar bent met de training en naar welke base je gestuurd wordt. In de winter wordt er een stuk minder gevlogen. Ikzelf zit gemiddeld op 70 uur per maand nu. Dit zijn de feiten.

Over die paycuts heb ik niets gehoord, zelfs geen geruchten, roddels.

Ryanair hanteerd het "Don't call us, we call you principe". Ik zou het nog even een paar weken aankijken.

Ciao
 
Last edited:
TQ's starten weer in April.
Je wordt in principe voor ongeveer 75 uur per maand geroosterd.
Ryanair neemt geen vliegers aan die ze niet nodig hebben. Op de training wordt geen winst gemaakt. De reden dat er een holding pool is, is dat de opleidingen later dit jaar zo snel zullen gaan, dat we niet in het zelfde tempo selecties kunnen doen.
 
thnx voor de info ;) nog even een extra detail. Toen ik 'ash' aan de lijn had vroeg hij of ik op 17 augustus aan de TR kon beginnen. Natuurlijk volmondig JA gezegd. Hij zou daarvoor dus nog die extra info sturen maar dat is nog niet gebeurd, vandaar dat ik het vroeg :D Ah joh ik ben allang blij dat ik tenminste naar iets uit kan kijken!
 
Nou weer even wat nieuwe info gekregen van Ryanair>> Mijn brevet omzetten naar IAA aangezien mijn TR via RYR zelf loopt. Heeft dit opzich nog verdere consequenties met dingen?
 
Hoi Daan,
Wat grasparkiet daar zegt klopt behoorlijk.. tijdens lijntraining vloog ik ongeveer 100 uur/ maand maar dat is nu ingekakt naar zo'n 50. Het "probleem" is, dat de bemanning nu al is beschikbaar is voor de extra kisten die pas vanaf het zomerseizoen (1 april) gaan vliegen. Hier in Charleroi komen er in ieder geval 2 bij..

Je groene Nederlandsche papiertje moet je inderdaad omzetten naar een IAA brevet, dat maakt naar mijn weten niet zo veel uit (behalve dat je in totaal +/- 600 eetjes mag aftikken daar in Dublin).
Uit interesse; doe je de TQ bij Ryanair zelf? Wat vragen ze daar nu voor als ik zo vrij mag zijn?

Ciao
 
Last edited:
Omzetten van brevet is 363 euro als k het goed heb.

Doe idd de TR by Ryanair zelf, althans dat werd aangegeven. Heb daar op dit moment nog geen verdere info over, komt de komende weken binnen met alle financiele info etc etc.

Dus ik neem dat als alle kisten operationeel zijn dan word het aantal uren weer omhoog geschroefd?
 
Ja vanaf het zomerseizoen wordt er weer meer gevlogen inderdaad.

Die 363 is alleen het omzetten van het brevet zelf. Als je na je circuitjes je 737 rating wilt bijschrijven kost dan nog een keer 250 euro.. welkom bij Ryanair;)
 
hehe ja zoiets..
Waar je verder nog rekening mee moet houden zijn: kosten huisvesting tijdens type rarting en je uniform (+/- 300 euro) en je eigen lunchtrommeltje natuurlijk:D
 
hehe en dan ook nog 1 pond voor het lockertje eh ;)

ok thnx guys. Ach dit was toch wel te verwachten maar altijd fijn omdat van tevoren te weten. Is het ook zo dat als je je brevet omzet dat je dat voor je TR krijgt? of pas na je TR dat je gelijk je rating erop zet?

Hoe bevalt het voor de rest by RYR?
 
Je vraagt het IAA brevet aan voordat je met je TR begint en het is klaar als je je circuitjes hebt gevlogen, dan moet je persoonlijk je nieuwe brevet ophalen in Dublin en dan staat de 737 rating er ook al op..

Ryanair bevalt prima! 5 dagen werken, 4 dagen vrij, elke avond in hetzelfde bed en cabine bemanning uit het voormalige oostblok:biertje:
 
Mogge

Ik weet dat PPrune een geruchtenriool is, maar er wordt daar gesproken over onderhandelingen met Brookfield over het terugschroeven van de uren naar 650 per jaar.
Zijn er hier BRK vliegers die hier meer over weten. Geruchten gaan ook dat ze na het salaris van de RYR vliegers nu ook het salaris van de BRK vliegers willen verlagen, is hier toevallig al iets over bekend?
 
Ik denk niet dat ze dat kunnen. Brookfield is een apart bedrijf waar Ryanair een contract mee heeft. Dat kan niet zomaar aangepast worden. Ik denk ook niet dat ze dat willen omdat er een tekort is aan vliegers. Zolang mensen nog steeds op hun vrije dagen werken, gaan ze het aantal BRK uren echt niet verlagen. Ryanair vliegers hebben ook geen lager salaris gekregen. We hebben er alleen (na stemming) voor gekozen om als Q4 een verlies is onze salaris verhoging in April een jaar uit te stellen.
 
@ Edje,

Als ryanair wil kunnen ze je ook wel minder dan 650 uur/ jaar laten vliegen, zonder onderhandeling of wat dan ook. In je brookfield contract staat namelijk nergens een limiet of garantie aangaande minimum aantal blok uur per jaar..

Hoorde inderdaad wel een gerucht dat in de nieuwe brookfield contracten (dus voor mensen die nu binnenkomen) er eventueel 2 of meer maanden per jaar verplicht vakantie opgenomen moet worden... Maarja het blijven geruchten...:blabla:
 
Hoorde inderdaad wel een gerucht dat in de nieuwe brookfield contracten (dus voor mensen die nu binnenkomen) er eventueel 2 of meer maanden per jaar verplicht vakantie opgenomen moet worden... Maarja het blijven geruchten...:blabla:

Duh, dat was hiervoor ook al...90-100 uur per maand helpt je naar de 900 uur per jaar binnen 10 maanden...dat is sowieso al 2 maanden onbetaald in het Brookfield geval...

Is het nu niet duidelijk dat de open deur is dat RYR tegenwoordig redelijk eenvoudig mensen aanneemt?
Omdat er zat zijn die bereid zijn te dokken (dus geen risico)?
Dat je vervolgens betaald krijgt is tegenwoordig niet meer een recht maar een leuk meegenomen feit.
3000 heavy-jet uren in 3,5 jaar en dat stoomt je klaar voor de betere bedrijven (hopelijk...jammer genoeg zijn dr ook mindere goden onder ons).
Je kan daar lang en breed over salaris lopen mekken, maar ik geloof niet dat er alternatieven zijn voor low-timers. Wel?
 
klopt Onassis er is verder niets anders, maar vergeet niet dat Ryanair gewoon heel goed betaald, zeker als je een low-timer bent!
Daarom komen ze ook telkens weg met die capriolen als een maand onbetaald verlof.
Op het moment dat ze minder gaan betalen beginnen de piloten te protesteren dus als ik Ryanair was zou ik die uur tariefjes gewoon zo laten :)
 
Back
Top