RT problemen

Kan me aansluiten bij RTO en anderen, dat je vooruit moet denken.
-Dus als je een handover naar de arrival krijgt, de volgende frequentie die op de Approachplate staan, alvast in de standby draaien.

Wel even een tip waar ik hardleers achter kwam; doe dit pas nadat je hebt ingechecked! Voorkomt zo'n nasty landing zonder clearance op een spaans veld omdat jij uit de x aantal frequenties niet meer de juiste (EN DE VORIGE!) kunt vinden en je tevens net voor DECIDE hangt. Did it ones, I confess, and never again. Learnt it the hard way. :bwah:

P.S. Qua CRM werd dit afgehandeld door een lekkere steek onder water van de Captain (die engelsen zijn nog niet zo slecht qua humor!) en vervolgens was daar de kous mee af. Daarna een biertje in het hotel, op kosten van moi...
 
Uiteraard. Spreekt voor zich dacht ik. Toch goed dat je het even vermeldt. Je kunt anders een mooie puinhoop krijgen idd ;-)
 
Dassault, m'n petje af,
Ik heb bewondering voor hoe jij met je probleem naar buiten komt en het probeert op te lossen !

Anyway nog even mijn input voorzover die wat waard is:
-die controllers zitten er voor jou en niet andersom, laat je dus vooral niet intimideren door drukte etc. uiteindelijk is ook alles te doen, zonder met wie dan ook te kletsen (lost com, niet makkelijk maar wel te doen). Dus als je dan wel iemand hebt die tegen je lu*t is het mooi meegenomen.
-Als je met spaanse atc kletst, wees er dan van bewust dat ze voor die 9 ton die ze verdienen, het een en ander best nog wel een keertje mogen herhalen....(want ze zijn toch al zo lekker verstaanbaar, en door die gigatische loonkosten hebben ze geen geld meer daar om fatsoenlijke vhf radios te kopen, lijkt het...)

succes het gaat je lukken.

(in het begin vond ik het ook moeilijk," connect brain before talk" zei een instructeur altijd, en dat werkt.)
 
Zelfde probleem gehad, alleen dan aan de andere kant van de mic. dacht veel te snel en daardoor al 2 klaringen verder dan degene die je aan het geven bent. Opzich juist de bedoeling natuurlijk, maar daardoor proberen jezelf in te halen met sneller praten.:eek!:

Probeer een Captain die je beter kent eens te vragen om je gewoon heel subtiel een teken te laten geven als hij denkt dat je te snel praat. (Klap voor je kop werkte bij mij erg goed!:grijns:) Des te vaker je jezelf verbeterd door middel van langzamer te praten, des te sneller het een gewoonte wordt om helemaal niet meer te gaan ratelen.

En idd, niemand heeft er wat aan als jij in de stress zit omdat je de klaring niet bijhield. Dus gewoon rustig nog een keer vragen als je het niet zeker weet!
 
Allemaal goeie tips hier :) En inderdaad, vind het moedig om gewoon eerlijk te zijn over dit soort dingen.

Ik denk dat het ook nog wel eens wil helpen als je op een nieuwe bestemming komt om alvast de namen van waypoints / bakens even door te nemen en proberen in je op te nemen op plekken waar je drukke / lastige ATC kan verwachten. Ik denk dat als je de naam een of twee keer gelezen hebt je hem al wel herkend als ze het zeggen. En als je dan een direct krijgt of ze lezen een route voor dat je dan niet zit te denken van "Wat zegt ie nou?", zeker ook omdat ze die punten soms heel anders uitspreken dan je misschien als Nederlander zou denken en ze graag de namen van bakens gebruiken ipv de afkorting.

Frequenties tik ik persoonlijk altijd eerst in op de scratchpad. Ook al lees ik de klaring prima terug, mijn collega hoeft maar te vragen "Koffie?" en ik kan het al weer vergeten zijn.
 
Probeer deze simpele regels:

1) ANTICIPEER, luister naar de frequenties die andere vliegtuigen krijgen van de controller. Dat zijn de aan hem grenzende airspaces (check ook je kaarten)

2) VERTROUW je korte geheugen. Als je diverse items doorkrijgt begin dan alvast met het indraaien van de frequentie (als PNF kun je dat gewoon doen) terwijl je aan het teruglezen bent. Vaak weet je toch nog iets van de klaring en hoef je nog maar 1 item opnieuw te vragen. Of sneaky: :grijns: begin langzaam met terug lezen vd frequentie en kijk gewoon wat de PF inmiddels heeft ingedraaid op de altitude pre-select of welke direct hij/zij inmiddels heeft ingevoerd op de FMS en lees dit terug. Let dan wel goed op dat het logisch is en je niet verbeterd wordt door de controller.

3) Onthoudt dat de meeste niet "native" engelstalige controllers HUN gebrek proberen goed te maken door sneller te praten. Een mooie hint: hoe langzamer jij iets zegt, hoe langzamer zij meestal terug komen. Vb: in een rustige en kalme stem een vol zin zeggen "could you please say again for Strongarm 123?"

Succes!!!
 
alvast de namen van waypoints / bakens even door te nemen
je kan evt ook de namen van een VOR op je NAV log uitschrijven. De meeste maken een hoop 'sense' maar sommige totaal niet bijv. TOP=Torino (waar die P vandaan komt mag Joost weten) of NEA=Tabanera. Of met het plaatselijke accent klinken ze een beetje vreemd.
 
Probeer deze simpele regels:
Of sneaky: :grijns: begin langzaam met terug lezen vd frequentie en kijk gewoon wat de PF inmiddels heeft ingedraaid op de altitude pre-select of welke direct hij/zij inmiddels heeft ingevoerd op de FMS en lees dit terug.

Ik zie je smiley, maar doe dit toch maar niet ....
Bij hdg ok, maar niet bij hoogtes. 1000 ft is bar weinig.
 
Hallo,

Na deze posts heb ik een paar nieuwe knepen ingevoerd ( nieuwe headset gekocht, meer m'n pen gaan gebruiken en jah, zelfs kauwgom gaan gebruiken om stress weg te laten vloeien) en het gaat idd nu een pak beter. Nog niet perfect maar het gaat beter.

Enkel nog problemen met de spaanse atc of de tongval van de controller die soms echt "unreadable" is, maar jah, daar zal ik mee moeten leren leven.

En doet de captain vervelend, dan laat ik atc voor zijn rekening en neem ik controls over.

Bedankt.
 
Wat CRM betreft: ik gebruik ook wel eens de truc van kijken wat de pf al heeft ingevoerd. Voordat we gaan klimmen/dalen wacht de pf altijd met gaan totdat de klaring is teruggelezen, maar zo kan je elkaar helpen. Hetzelfde met overgaan van gps naar heading vliegen. Heading, wachten tot klaring is teruggelezen en dan gaan als er geen correctie komt van atc. En "say again" is inderdaad niet voor niets aan het rijtje standaard fraseologie toegevoegd.
Happy landings
 
Hallo,

Na deze posts heb ik een paar nieuwe knepen ingevoerd ( nieuwe headset gekocht...

Dit was ik nog vergeten te vermelden eerder. Maar het hebben van je eigen, hopelijk ANR (?) headset maakt een enorm verschil. Met-of zonder ANR zijn twee verschillende werelden. Good choice!
 
Ik denk dat inderdaad de beste tip voor snel pratende ATC is om zo langzaam mogelijk terug te lezen. Zoals al eerder gezegd praten ze vooral zo snel om hun gebrekkige Engels te verbloemen.
Laatst nog boven China, Lanzhou Control: Als zo iemand met zulk slecht Engels ook nog eens zo snel praat ga ik op het irritante af rustig teruglezen, in de hoop dat hij dat ook gaat doen. (lukt meestal)
Dan heb ik het nog niet eens over de Chinezen die volgens mij een frequentie switchen en meteen beginnen te ratelen, dwars door iemand anders heen :mad: en wanneer eindigt de zin van een Chinees? ;)
 
Wat ook kan helpen als oefening is om DVDtjes te kijken zonder ondertiteling. Raak je wat meer gewend aan Engels in verschillende accenten. Normaal spiek je namelijk behoorlijk door mee te lezen.
 
ATC heeft idd 2 redenen om snel te praten:

- Slechte kennis van engelse taal proberen te verbloemen.
- Stress

Beiden zijn erg goed tegen te gaan door zelf langzaam te gaan praten, alhoewel ik het niet idioot langzaam zou doen. (Controller heeft echt wel meer calls te maken) Maar zo geef je hem/haar even de tijd om het mentale plaatje weer helemaal up te daten terwijl jij je readback doet. Wat weer wat stress wegneemt. Het enige wat ze bij London doen is tijd voor zichzelf creeëren, des te sneller je als controller praat, des te sneller moet je je volgende klaring verzonnen hebben! ;)
 
geen probleem!!!

geen probleem!!!

Dassault,

We hebben het allemaal moeten leren en soms duurt het iets langer, geen probleem toch. Wanneer je vluchten in Africa doet zul je merken dat daar de RT weer heel anders is en dat ICAO daar nog niet is uitgevonden. Hierbij zit her verschil 'm vaak per land, per individuele controller en de kwaliteit van het station.

De enige echte manier naar mijn mening is:
----TRAINEN----

Probeer op het internet RT opnames te vinden of neem zelf RT op tijdens het vliegen, dit kun je doen door een bijvoorbeeld met je telefoon geluidsopnames via de cockpit speaker. !!! Overleg dit eerst met je collega natuurlijk en leg hem uit dat je RT wil trainen !!!

Een luchtvaartscanner aanschaffen is een goede optie. Wanneer je overnights hebt zet je het ding op je hotelkamer en luister je iedere dag naar de lokale approach frequenties.:blabla: (soms hoor je collega vliegers dezelfde fouten maken, leer ervan zou ik zeggen.)

RT is net als het leren van een buitenlandse taal. Je kunt nog zoveel boeken lezen, maar om het echt te leren moet je oefenen.

Succes,

Flymario
 
Ik heb vorige week voor het eerst de taxiklaringen teruggelezen op een voor mijn doen groot veld, Phoenix Sky Harbor. De captain wilde het eigenlijk doen maar ik wil het graag leren dus ik heb de taak op me genomen. Na een keer de klaring verkeerd terug te hebben gelezen kwam de captain met een opmerking: 'Well you are a bit slow with this'. Niet leuk om te horen. Mijn reactie daarop was: 'That's why I asked if I could do it, so I could improve my skills, I'm sorry'

Ik zou het niet te zwaar aannemen, je krijgt er een dikke huid van en je wordt er uiteindelijk alleen maar beter van.
 
Back
Top