RT problemen

dassault

New member
Hallo iedereen.

Ik post hier even m'n ergenis en eigenlijk ook een schaamte van me. Ik vlieg nu ruim 2 jaar voor een biz operator waar we non scheduled operations mee doen. Ik heb vooral mijn eerste vliegjaar hard moeten werken om me te kunnen bewijzen. Een tijdje geleden heb ik een evaluatie gekregen en daarin zei men dat ik het vliegen goed en veilig beheers en alles keurig doe volgens de sop's. Maar een oud probleem waar ik van begin al mee sukkel is mijn RT. Telkens als het ergens heel druk en stressy wordt en atc dikwijls heel snel begint te praten wordt het vaak voor mij werkelijk onverstaanbaar en moet de captain inspringen voor me omdat ik het niet verstond. Op zo'n momenten heb ik echt het gevoel dat ik heb gefaald. En jah, ik vrees nu voor mijn baan.

Ik probeer er aan te werken (al 2 jaar :eek!:)maar zonder resultaat eigenlijk.

Hebben jullie mss tips voor me of zijn hier ook profs die daar lang mee hebben gesukkeld??

Bedankt alvast
 
-Als je iets niet verstaat gewoon ''say again (all after)'' zeggen.
- Vooruit denken; kun je de volgende frequentie alvast standby zetten? Welke call/klaring kun je verwachten? (situational awareness).
- Gewoon een klaring opschrijven c.q. in het FMS intypen. Zo vergeet je 'm niet en kun je 'm makkelijk rustig terug lezen.

Succes!
 
Heb ik ook (gehad).
Aller belangrijkste, maar dat heb je denk al wel: investeer in een goede headset. Niet nodig om er hier een discussie over te starten welk merk, maar á la Bose, Sennheiser.

Moet toegeven dat ik ook 3 á 4 instructies (hdg, hoogte, RoD, en weet-ik-veel) niet altijd correct terug kan roepen, maar dan typ ik het snel in het scratpad van de FMC. Weet niet of je dat hebt. Zo niet, hou dan gewoon een kneepad/clipboard erbij.
Em waarom springt de captain in? Blijf je stil nadenken "wat zei hij ook al weer" of zeg je "say again", maw neem je initiatief? Bij het laatste: beetje jammer van de captain.
En dan de makkelijkste (not): "vergeet" dat je er moeite mee hebt, anders wordt het een self fulfilling prophecy.

Zijn een beetje open deur zaken, maar daarmee niet minder geldig.

PS: stress situaties? Hebben we toch nooit ;)
Suc6 ermee!
 
Bedankt alvast voor jullie input. Zoals rto zei ik probeer ook alles op te schrijven of onmiddelijk in de fms te zetten. Het probleem zit em vooral in de duidelijke articulatie die dikwijls ontbreekt. Vooral de spanjaarden en duitsers. En als het snel moet gaan kan je dikwijls geen "say again" vragen.

Ja ik neem initiatief maar soms ook dat ik probeer te herinneren wat atc juist bedoelt of wat hij/zij heeft gezegd.
 
Het is mij opgevallen dat als het in London airspace erg druk wordt, de controllers vaak juist langzamer gaan praten. Op deze manier worden er minder fouten gemaakt en gaat hun workload juist omlaag. Ook geven ze een maximum van 2 dingen (hoogte en heading b.v.) als je dit goed hebt teruggelezen komt de nieuwe frequentie in een nieuwe call.

Misschien kun je proberen om zelf in ieder geval nèt iets langzamer terug te lezen dan je eigenlijk comfortabel vindt. Ook zou ik idd het scratchpad kunnen gebruiken. Zelf zou ik proberen alles standaard terug te lezen en me inderdaad niet schamen om een keer 'say again' te zeggen. En de spanjaarden... ach... Misschien kun je eens met de captain afspreken dat hij je even laat 'aanmodderen' om te zien of het uiteindelijk verbetert?
 
Misschien in je vrije tijd eens proberen streams van Duitse en/of Spaanse RT op internet op te zoeken en te checken of je alle klaringen kan verstaan en begrijpen?

Of probeer het eens andersom? Een tijdje proberen te praten (niet op een freq natuurlijk) met een Frans/Duits/Spaans/Chinees whatever accent. Dan leg je de link misschien makkelijker als ze met accenten tegen jou praten?

Vrees voor je dat er geen trucje is om het morgen opeens beter te doen.
 
Herkenbaar probleem, ik heb er zelf ook mee te maken gehad en heel soms komt het nog wel eens voor.Er kwamen al een aantal goede tips hier voorbij. Wat mij hielp:
  • Zelf langzamer teruglezen, je niet laten leiden door de drukte. Als ik te snel praat, struikel ik over mn eigen woorden.
  • Zoveel mogelijk meeluisteren naar het andere RT verkeer. Het helpt je in het ritme te blijven.
  • Kalm blijven :D

Toch heb ik sterk het vermoeden dat er meer achterzit dan alleen maar kunnen luisteren/verstaan en teruglezen. Toen ik uit Afrika terugkwam en in Europa ging vliegen, kwam er veel op me af. 'Nieuwe' procedures, ATC/RT, SOPS, you name it. En dan ook nog in de drukte van de zakenvliegerij. Vooral in het begin is het dan lastig om je aandacht te verdelen dus ook het luisteren naar RT.
 
Beste Dassault,


Ik heb er ook wel eens last van. Niet zo zeer in Europa maar wel in de US. Dit omdat ik niet zeer bekend ben met deze RT. Wat ik vaak merk is dat ik clearance niet vaak helemaal oppik als ik niet weet wat deze gaat zijn (don't blame me ik zit er nog niet lang), daarom check ik vaak wat mijn clearance gaat zijn en wacht ik slechts op bevestigingen. Dit ook met frequenties, welke ik verwacht te krijgen zet ik op STBY. Dit verhoogt gelijk je situational awareness en als dat hoger is denk ik dat de ATC ook makkelijker wordt.

Veel succes ermee. I'm sure you'll be allright.
 
Heb de ezelsbrug "CRAFT" geleerd tijdens m'n SE traject in de VS voor de initiele klaring op het veld. Vantevoren ff de letters links op m'n kladblokkie zetten en ik kan gewoon pennen..

C = Cleared to ...
R = Route ... (SID/Waypoint)
A = Altitude
F = Frequency (contact .... )
T = Squawk ...

Misschien is dit bovenstaande een beetje voor de beginners, maar het kan nooit kwaad om alvast op je kladblokje de letters FL (flightlevel), S (squawk), H (heading) te pennen zodat je bij je eerstvolgende klaring gewoon kunt opschrijven zonder achteraf na te denken wat nou de heading was en wat de flightlevel.
 
Het gaat niet om het soort clearance dat je krijgt, maar gewoon dat het soms in stressy situaties onverstaanbaar word. Ik persoonlijk kan me daar aan ergeren. Er zijn captains die weten dat ik daar mee sukkel maar storen er zich verder niet aan. Anderen ergeren zich mateloos daaraan met als gevolg dat ik na elke vlucht een preek krijg van hier tot in Tokio.
@koning lucht: idd het is mij ook opgevallen dat in london airspace als het druk wordt de controllers juist langzamer gaan praten.
 
Last edited:
Dassault, laat je niet opnaaien door HUN beroerde Engelse spreekvaardigheid (alhoewel de Duitsers over het algemeen wel goed zijn). Zoals anderen al hebben aangegeven, als je hem niet verstaat zeg rustig "say again". Het is zijn taak om aan jou duidelijk te maken wat hij wil.

Ik neem aan dat die stressy situations met name ontstaan zodra je op de 'approach frequency' wordt gezet. Probeer voor jezelf daar rust te creëren door niet-alles-te-onthouden/bepaalde-info-weg-te-filteren maar/en terug te vinden op de resources die voorhanden zijn.
Ik bedoel dat veel informatie (frequenties, cleared waypoint met bijhorend flightlevel) op de 'Arrival' en 'Approach' charts staat aangegeven. Je moet alleen de rust bewaren zodat je de info terug kan vinden.

Verder kan je ook proberen klaringen te visualiseren op je AFCS of com unit. Probeer de getallen te "zien" op de betreffende equipment bijv. one two niner decimal three one five als 129.315 op het com unit display.

Hopelijk heb je wat aan deze en andere tips. Blijf vooral genieten van je job en happy landings.
 
En als het snel moet gaan kan je dikwijls geen "say again" vragen.

Praat je jezelf met deze zin niet een beetje een trauma aan, een self fulfulling prophecy? Zet je jezelf niet zodanig onder stress door te denken dat het allemaal snel snel snel moet dat je bij voorbaat al de helft van de clearance mist? Ik probeer me een alledaagse vliegsituatie in te denken waarbij het allemaal zó snel moet dat er geen tijd is voor een 'say again'. Het lukt me niet! Daarnaast, probeer de 'big picture' in het oog te houden als je aan het vliegen bent, weet waar je bent en wat er komen gaat, zo weet je van te voren wat je kunt verwachten van de ATC. Ga een keer langs bij een verkeerstoren, dan zie je hoe het er van de andere kant uitziet, waardoor je ook beter kunt anticiperen op klaringen. Maar bovenal: relax. Als mens zijn we soms zelf onze ergste vijand :)

Ik hoop dat deze posts je op weg helpen!

ps. iedereen heeft zo zijn 'zwakke' puntjes. Naarmate je meer ervaring krijgt leer je er mee om te gaan. Ik tik bijvoorbeeld niet de hele scratchpad vol met RT, maar alleen bijvoorbeeld de 6 in de volgende blablabla clearance: XYZ climb FL 90 passing 6000 feet turn right heading 315. Nu hoef ik maar twee getallen te onthouden en dat scheelt heel wat stress.
 
Last edited:
Verder kan je ook proberen klaringen te visualiseren op je AFCS of com unit. Probeer de getallen te "zien" op de betreffende equipment bijv. one two niner decimal three one five als 129.315 op het com unit display.

Dit is wat ik ook soms doe. Ik vind het zelf prettig werken. Het vergt enige training maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het een eitje. Als ik bv (weer ;)) eens niet op zit te letten en ineens krijg je een lange klaring dan schakel ik naar deze methode over. Bij flightlevels visualiseer ik er een "F" voor (F340), bij Headings een "H" ervoor (H155) en de waypoints in kleine letters erachter plakken. Wat daarbij helpt is om de legs page in de FMS open te zetten en de range op je ND naar iets van 40 a 80nm. Dan hoef je die waypoints soms niet te onthouden maar onderbewust herken je hem in de lijst. De freqs probeer ik als zes cijferige code te onthouden en als laatste op te noemen. Ondanks dat de 1 er altijd is enz. Persoonlijke voorkeur dus.

Zo maak je altijd dezelfde volgorde (F,H,waypoint, 121.500) waarbij je alleen de data maar hoeft in te vullen. Meer zouden je ze niet moeten geven. Zoals al genoemd is London ATC daar een top voorbeeld van.

Trouwens, dat je gezeik na je vlucht krijgt is slechte CRM van de captains. Afzeiken kan iedereen, opbouwende kritiek of gewoon iemand echt helpen is totaal iets anders. Als dat het enige aandachtspuntje is dan ga je daar toch niet zwaar over lopen te zeiken. (die captains/company dus) Grow up en help de ander.

En anders gewoon lekker casual; " Sorry, missed that. Say again please..."
 
Inderdaad zeer slechte CRM van sommige van je collega's. Blijkbaar hebben ze moeite zich in te leven in de situatie. Anyway...

Wat mij ook helpt is de clearance in de cockpit zelf te visualiseren dwz: in geval van een heading, hoogte, rate of decent etc. in gedachten een lijn trekken van instrument naar instrument, dus al ik een clearance krijg: "Fly heading 270, decent to FL150 mininum 1500 ft/min" , dan zie ik een lijnfiguur voor me headingbug-hoogtemeter-VSI. Dat helpt om de readback te 'organiseren' en voorkomt dat ik een item mis.
 
Het 'actief'' meeluisteren helpt idd ook erg goed. Als verkeer voor je een direct of snelheid krijgt toegewezen dan krijg jij het waarschijnlijk ook. Je zult meestal ook bijna dezelfde vector of hoogte restrictie krijgen als verkeer voor je. Zeker als je vaker op een veld komt zul je een patroon ontdekken waardoor het voor je veel makkelijker is om een verwachtingspatroon te creëren.

Verder inderdaad je approach plates kennen en dus niet verrast zijn als je een hoogte restrictie bij een bepaald waypoint krijgt welke op je plates staat.

En die captains die je afblaffen kunnen wel een CRM cursus gebruiken, niks van aantrekken;)
 
Je zult het heus wel een keer doorkrijgen (ook al duurt het een beetje langer bij jou) Vergeet niet dat je veel unscheduled vliegwerk doet zoals je aangaf. Daardoor kun je niet in zo'n vast ritme komen die je bij airlines hebt (steeds dezelfde bestemmingen,met de bijbehorende zelfde freq's, klaringen, arrivals etc.)

Kan me aansluiten bij RTO en anderen, dat je vooruit moet denken.
-Dus als je een handover naar de arrival krijgt, de volgende frequentie die op de Approachplate staan, alvast in de standby draaien.
-Probeer tijdens de handover terwijl je de next freq. terugleest deze tegelijkertijd
er al in te draaien.
Dit scheelt een paar stappen en dus stress in vergelijking tot : frequentie aanhoren/deze opschrijven/teruglezen naar controller en dan pas inschroeven.
Lijkt moeilijk maar je went er makkelijk aan en dan scheelt het een paar stappen.
-Een controller wil altijd maar een paar dingen: ofwel een heading/ FL of altitude /min climbrate of decentrate/naar waypoint/ frequentie of squawk
Probeer te luisteren met dit in je achterhoofd zodat je dit eruit kunt filteren als er met een accent gepraat wordt.
Als ze wel met 6 instructies in 1 klaring komen en je kunt er maar 3 of 4 aan, dan is het gewoon "seej again" of "seej again after" . Dat sommige bazen dan in de stress schieten? Tsja, je bent toch geen robot ? :D En die kist flikkert dan heus niet uit de lucht hóór!
 
Back
Top