Relatie Schiphol-AFKLM

B767-300ER:

Alle takken (de gehele full-freight operatie). MP, KLM-Cargo en AF-Cargo.

Het is speculatief en ik heb geen enkele concrete aanwijzing voor plannen maar die stap lijkt me logischer dan eerst het "losweken" en vervolgens verkopen van de KLM.

Vanwaar die insteek?
Ik ben ervan overtuigd dat een groot deel van het vrachtvervoer net zo goed, en wellicht zelfs effectiever/ efficienter, via Qatar of Dubai vervoerd kan worden dan via EHAM (o.a. door luchthavens die 24/7 gebruikt kunnen worden, mogelijkheden de komende 10-15 jaar te blijven groeien en voor de eindgebruiker maakt het niet veel uit of de computer van bijvoorbeeld China via EHAM in de USA terecht komt of van China via Qatar/Dubai in de USA).

De enige indirecte (en daardoor zwakke) aanwijzingen die ik heb dat de hoofdfocus van AF/KL niet bij Cargo ligt zijn de sturctureel onder druk staande resultaten voor Cargo, het uitblijven van investeringen in vlootvernieuwing (MD11 en 744 zullen eens vervangen moeten worden), de slechte balans van AF/KL waardoor het moeilijk is om geld voor zulke grote investeringen vrij te krijgen, de financiele verplichtingen in verband met investeringen in nieuwe pax-kisten (787/A350) en niet te vervegten: Vrijgekomen slots van cargokisten kunnen naar de pax-operatie worden verschoven waardoor je die winstgevenheid verder uit kunt bouwen.

Eea wil natuurlijk niet zeggen dat er voor "Cargo" helemaal geen ruimte is. Vervoer met combi's en de bellys in bijvoorbeeld 777/A330 zal wel door blijven gaan. Maar de full freighter operatie is toch echt een ander verhaal.

Nogmaals, het is en blijft "koffiedikkijken" maar die ontwikkeling is in mijn optiek niet onlogisch. Het is zomaar een "vrije gedachte" van mijn zijde.

Groeten,

FV
 
Dat de FF operatie opgedoekt wordt. Eensch
Dat de FF verkocht wordt aan een Golf Carier. Oneens.
Die beginnen wel een eigen cargo clubje.
BTW heeft Etihad, Qatar en Emirates deze al niet?
 
De enige indirecte (en daardoor zwakke) aanwijzingen die ik heb dat de hoofdfocus van AF/KL niet bij Cargo ligt zijn de sturctureel onder druk staande resultaten voor Cargo, het uitblijven van investeringen in vlootvernieuwing (MD11 en 744 zullen eens vervangen moeten worden), de slechte balans van AF/KL waardoor het moeilijk is om geld voor zulke grote investeringen vrij te krijgen, de financiele verplichtingen in verband met investeringen in nieuwe pax-kisten (787/A350) en niet te vervegten: Vrijgekomen slots van cargokisten kunnen naar de pax-operatie worden verschoven waardoor je die winstgevenheid verder uit kunt bouwen.

Nog niet zo heel lang geleden heeft "Parijs" laten weten dat Cargo-activiteiten niet passen bij de core-business activiteiten van AFKL. Kwam ergens in de periode dat de MP-mannen aan het onderhandelen waren met de VNV/KLM.
 
Back
Top