Relatie Schiphol-AFKLM

Ik denk dat je het te idealistisch ziet beste Viking. Ministers maken in dit land zonder enig probleem de overstap naar de KLM :biertje:
 
Niet helemaal correct.
Volgens mij is het de bedoeling van schiphol/de overheid om de LCC's en vakantiecharters te verplaatsen vanaf Schiphol naar bv Lelystad of eindhoven, zodat Schiphol verder kan groeien in zijn hubfunctie.

Waarom accommoderen ze de LCC's dan? De low cost terminal wordt gerenoveerd, easyJet wordt tot grote verontwaardiging van de KLM welkom geheten om er een basis te vestigen, het feit dat er uberhaupt een low cost terminal gebouwd is.. Volgens mij wil Schiphol wel!
 
Het past ook niet bij de Gulf-carriers: als zij willen groeien, dan kopen ze gewoon wat nieuwe kisten in Seattle of Toulouse. Ze hebben geen historie van overnames om te groeien, zoals bijvoorbeeld telefoonmaatschappijen wel hebben gedaan.

dan is Air Berlin en Cargolux wellicht de aftrap geweest van wat nog meer gaat komen.

Kleine gedachtenkronkel van mijn kant maar je kan wel nieuwe kisten blijven kopen maar de grotere luchthavens barsten haast uit hun voegen. Er is gewoonweg niet veel plek meer voor nieuwe kisten.
Een overname heeft wellicht niets te maken hebben met de interesse voor de overnamekandidaat maar voor de slots die zij in handen heeft. Je kan natuurlijk deze slots huren maar op deze manier sla je twee vliegen in 1 klap; je hebt slots in handen en een concurrent minder. Ik moet dan gelijk denken aan een opmerking die Walsh van BA ooit heeft gemaakt. Iets in de trant dat Virgin Atlantic alleen maar interessant is voor zijn slots. Ik maak daaruit op dat mocht het ooit tot een overname komen dat V.A. dan verdwijnt.
 
@49015:

Ik denk dat je het te idealistisch ziet beste Viking

Voor Nedelrand denk ik dat ook ja. Maar goed, de wereld is groter dan Nederland en met een luchtvaart die in Nederland naar de knoppen wordt geholpen blijft de wereld ook wel doordraaien. De (toekomstige) groei vindt dan alleen elders plaats. Dat is dan jammer maar helaas.....
 
Het past ook niet bij de Gulf-carriers: als zij willen groeien, dan kopen ze gewoon wat nieuwe kisten in Seattle of Toulouse. Ze hebben geen historie van overnames om te groeien, zoals bijvoorbeeld telefoonmaatschappijen wel hebben gedaan.

Je weet van Air Berlin en Cargolux?
Cargolux = 36% aandelen gekocht door Qatar, gevolgen worden spannend
Air Berlin = 29,2% aandelen gekocht door Etihad
 
Je weet van Air Berlin en Cargolux?
Cargolux = 36% aandelen gekocht door Qatar, gevolgen worden spannend
Air Berlin = 29,2% aandelen gekocht door Etihad

Dat is dan toch geen overname? Ze hebben bij lange na niet eens een meerderheidsbelang.

Waarom zijn de gevolgen spannend?
 
@49015:



Voor Nedelrand denk ik dat ook ja. Maar goed, de wereld is groter dan Nederland en met een luchtvaart die in Nederland naar de knoppen wordt geholpen blijft de wereld ook wel doordraaien. De (toekomstige) groei vindt dan alleen elders plaats. Dat is dan jammer maar helaas.....

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat KLM de weg maar al te goed weet te bewandelen naar de politiek. Als easyJet een basis wil openen op Schiphol en om eerlijkere tarieven vraagt (en ook krijgt van Schiphol) dan is het de KLM die als een speer naar Den Haag stapt om te jammeren. De KLM bespeelt de politiek en de rest van de luchtvaart in Nederland, niet andersom. Met als gevolg dat de KLM transfer passagiers nog steeds worden gesubsidieerd door de rest.


Is het niet op z'n minst frappant dat easyJet overal met open armen wordt ontvangen, in Lissabon kwam de premier opdagen om lintjes te knippen, in Milaan kregen ze een hele terminal tot hun beschikking, terwijl men in Nederland zegt dat ze maar naar een niet bestaand veldje moeten verhuizen (Lelystad)?
 
Last edited:
Dat is dan toch geen overname? Ze hebben bij lange na niet eens een meerderheidsbelang.

Waarom zijn de gevolgen spannend?

Via deze manier willen ze wel voet aan de grond krijgen in de Europese markt en kopen ze niet alleen maar kisten om zelf te groeien zoals je eerder stelde. Ook de banken-sector en andere takken in Europa worden langzaamaan (gedeeltelijk) opgekocht/overgenomen door Arabische landen/bedrijven.
Zelfs al bij 1/3e van de aandelen hebben ze een enorme invloed op de bedrijfspolitiek en beslissingen. Kijk alleen maar naar het gedoe rondom de levering van de nieuwe -8. En dan hebben we het nog niet eens over CAO's etc, iets dat Qatari's een doorn in het oog is.

Ze hebben geen meerderheid in CLX, maar ze hebben een flinke vinger in de pap en dat is met veel zaken al te merken. Zeker nu het economisch niet zo lekker gaat schijnt dat Qatar een stuk rigoureuzer de boel wil aanpakken dan dat onder Lux. leiding zou zijn gedaan.
We zullen t meemaken.
 
@49015:

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat KLM de weg maar al te goed weet te bewandelen naar de politiek.

Dat ben ik met je eens. Ik vind dat overigens niet erg. Elke onderneming mag bij de politiek lobbyen. De een doet dat wat effectiever dan de ander.

Wat mij opvalt is dat de politiek direct voor de charmes van de KLM valt. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat menig politicus bij luchtvaart aan Schiphol en KLM denkt en dan houdt de luchtvaartwereld op. Ja en verder hebben ze ooit iets over Fokker, Boeing, Airbus en de JSF gehoord maar meer ook niet. Daar stopt het.

Het wordt tijd om in Den Haag wakker te worden en in te zien in wat voor een absurde situatie luchtvaart-Nederland terechtgekomen is. Ik ben erg beneiuwd wat de EU rechters- vinden van het feit dat o.a. Easyjet gedwongen wordt om de feederpax voor KLM te financieren. Ik kan mij moeilijk voostellen dat die constructie in lijn is met EU-wet- en regelgeving.
 
Ik denk dat het Qatar Airways ook voor een groot deel om know-how te doen is. Er wordt hier een vrachtoperatie opgezet, denk dat ze daarom een aandeel in CargoLux genomen hebben...
 
Ik denk dat het Qatar Airways ook voor een groot deel om know-how te doen is. Er wordt hier een vrachtoperatie opgezet, denk dat ze daarom een aandeel in CargoLux genomen hebben...

Ja zeker, maar neemt niet weg dat er binnen Cargolux al wat dingen aan het veranderen zijn.
 
Met 36% van de aandelen kunnen hun niets veranderen zonder toestemming van tenminste nog eens 15% van de andere aandeelhouders.
Weetniet wie de andere 64% heeft, maar vooralsnog heeft die het voor het zeggen ;)
 
49015 said:
Kijk eens hoe Stelios met zijn 38% easyJet in zijn macht heeft.

Die zal als oud oprichter wel andere rechten hebben
Volgens mij is cargo lux niet opgericht door een bedrijf uit de zandbak
 
KLM voor 100% verkocht door AF (aan Emirates?/China? ) :duh::duh:

Er wordt nergens, maar dan ook nergens melding gemaakt van een op hande zijnde overname. Misschien dat er een minderheidsbelang in KLM-aandelen te koop staan, maar dat is nòg onwaarschijnlijker dan een volledige overname; de AF-KLM Holding is al complex genoeg, ik kan me niet voorstellen dat ze daar nog een derde, externe partner bij willen hebben.

Lees wat er staat: de Gulfcarriers willen aansluiting bij de Allianties. Dat is ook in het voordeel van de Europese Carriers, want dan gaan ze samenwerken met hun grootste concurrenten i.p.v. concurreren.

Voor knowhow hoeft het al helemaal niet: ze komen aan hun knowhow door goede mensen weg te kopen; door hogere salarissen te geven is het een stuk eenvoudiger om aan goede mensen te komen dan door complete bedrijven over te nemen.

Vergeet ook niet dat KLM zelf aandelen in andere maatschappijen bezit: ik geloof zelfs 49% van Kenia Airlines, maar ook van Czech Airways en Aer Lingus. En die maatschappijen gaan ze toch echt niet overnemen. Vooruit, OK is even ter sprake geweest.

Nogmaals: een volledige overname van welke Europese carrier dan ook door een Gulfcarrier gaat elke logica te boven.
 
Ta.v. de discussie van de Gulfcaariers:

Menig gulfcarrier geeft zelf aan geen deel van een allinatie te willen zijn (eigen strategische visie. En vergeet niet: Lid zijn van een alliantie heeft voordelen maar ook nadelen).

Emirates is by choice not a member of any alliance, believing that customers' interests are best served by remaining independent.

Voor gehele tekst zie:
http://www.emirates.com/english/about/public_affairs/q_a.aspx

Ik kan mij voorstellen dat zij "snuffelen" aan mogelijkheden. En dan met name die mogelijkheden waar zij een concurrentievoordeel hebben t.a.v. europese carriers.

En dan kom ik bijvoorbeeld uit bij Cargo (zie voorbeld Cargolux). En als ik dit vraagstuk naar AF/KL extrapoleer zeg ik dit: Het zal mij niet verassen indien een gulfcarrier de cargotak van AF/KL geheel of gedeeltelijk overneemt.
 
Back
Top