Rekenregels ??

wsh

New member
Uit pure interesse probeer ik te snappen hoe een vlootkeuze in elkaar zit. Daarvoor heb je wel een paar basisgetallen nodig..

Bijvoorbeeld:

A332 verbruikt ? ton brandstof per uur en kan 243 pax en ? ton vracht vervoeren
A333 verbruikt ? ton brandstof per uur en kan 292 pax en ? ton vracht vervoeren

MD11 verbruikt ?7.5? ton brandstof per uur en kan 286 pax en ? ton vracht vervoeren


772 verbruikt ?6? ton brandstof per uur en kan 318 pax en ? ton vracht vervoeren
773 verbruikt ?7.5? ton brandstof per uur en kan 425 pax en ? ton vracht vervoeren

744 verbruikt ?10? ton brandstof per uur en kan 412 pax en ? ton vracht vervoeren
74M verbruikt ton brandstof per uur en kan 268 pax en ? ton vracht vervoeren

Daarnaast de verwachting voor:
789 verbruikt xxx ton brandstof per uur en kan ? pax en ? ton vracht vervoeren
A350 verbruikt xxx ton brandstof per uur en kan ? pax en ? ton vracht vervoeren
 
Ook nog afhankelijk van het soort pallet. Wel of geen crewrest... Max range. Etc


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
 
@Koning lucht .. tx .. zit er dan nog onderscheid tussen 332 en 333?

@767 .. ik snap dat zaken als inrichting, vliegafstand etc van grote invloed zijn. Ik neem tegelijkertijd ook aan dat er wel een vuistregel te benoemen is.
 
Lease kosten en aankoop-kortingen kunnen ook van grote invloed zijn, net als fuel hedgen. En politiek. En hier en daar zelfs een klein beetje vriendjes politiek bij de keuze van vliegtuigtypes... zaken die niet makkelijk uit te drukken zijn in geld.

Daarnaast hangt het ook helemaal af van wat voor markt men in vliegt. Een 777 kan misschien veel meer pax meenemen maar is in een Europa-Charter operatie veel te duur en inflexibel in gebruik vergeleken met een aantal kleinere 737's of A320's. Een 747-Freighter verbruikt misschien meer brandstof dan de 777 of A330F maar kan offsize-cargo vervoeren die geen enkel ander toestel kan vervoeren.
Zo zijn er dus erg veel variabelen die meespelen.

Voor zowel de 747-400 als de 747-8 kan je grofweg 10.000kg/uur rekenen voor een vlucht.
 
Volgens mij een 332 zon 6000 kilo/uur en 333 7000 kilo/uur. Grofweg dan he


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
 
Als ik het zo zie wil je de typee van de KLM weten? Vanwaar die speciale keuze?


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
 
Dat is de enige vloot die ik een beetje ken. Daarbij heeft KLM ook een aantal bijzonder interessante dingen..

Jarenlang met MD11 doorgevlogen terwijl iedereen er allang mee gestopt was.
Vliegen nog met 74M (als enige?) die toch ook vervangen moet gaan worden
Hebben 747 all paxen terwijl een 773 veel interessanter lijkt .. (tenzij een 744 veel meer vracht ernaast kan meenemen).

Bijvoorbeeld.. KLM heeft veul 787-9 in bestelling.. die snap ik .. maar waarom dan ook A350-900 en niet bijvoorbeeld de 1000? Moet de A350-900 dan de 74 op termijn vervangen.. Hoe doe je dat dan met je vracht? KLM is ?wereldberoemd? met paardenvervoer.

Waarom zou je een 332 kiezen als een 333 meer kan met nauwelijks meer brandstof?

Ik vind het fascinerend om te zien waarom bepaalde keuzes gemaakt zouden worden.. en ik snap ook echt wel dat naast deze getallen er ook zaken meespelen als .. onderhoud. investering en afschrijving of dat een toestel al afgeschreven is of dat men toevallig een toestel heel gunstig kon leasen.

PS.. we praten hier in KG brandstof.. Aan de pomp .. voor zover je hier nog van kan spreken praat je over prijs per liter? We praten hier neem ik aan over Jet A1 met een soortelijk gewicht van 0,80x per liter en prijs van circa 0,75 per liter zonder accijns en BTW?

Overigens ik vind de logica .. of beter gezegd de vaak onlogica achter bepaalde ticketprijzen ook razend interessant.
 
Voor zowel de 747-400 als de 747-8 kan je grofweg 10.000kg/uur rekenen voor een vlucht.

Dus een 747-8 is qua brandstofverbruik niet aantrekkelijker dan een 744/74M ondanks zijn modernere techniek? Of moet je het dan zo vertalen dat je met ca 50 ton extra (pax/cargo of peut) hetzelfde verbruikt?
 
Fuel wordt toch altijd in kilos bepaald of ben ik nu achterlijk aan het worden?

Uiteraard zal een 748 veel handiger zijn dan een 744. Echter bij een 748 heb je nog te maken met aanschafprijs of leaseprijs, die bij vele 744 al niet meer van toepassing is. Dan is het operationeel voordeliger door te vliegen met de 744

Idd is een 748 efficienter. Je kan tenslotte 50 ton meer meenemen met dezelfde fuel.
maar dan moet je die 50 ton of extra pax wel hebben

773 is ter vervanging van de 744 full pax
De 789 en 350-9 komen ter vervanging van de M11/74M. Zover ik weet gaat de 333/332 ook met een paar jaar weer exit. Voor de vracht van de 74M is eigenlijk geen vervanging, simpelweg omdat er geen combis meer gemaakt worden. Nergens. 350-9 komt ook ivm Air France. Vlootuniformiteit. Kan ook veel geld besparen ivm spares etc.

333 is circa 1000 kilo per uur meer. Daarbij is de max range veel minder van een 333 tov de 332.
Daarbij moet je die extra stoelen wel vol krijgen wil het die extra 1000 kilo per uur weer opleveren.

Ticketprijzen oftewel yieldmanagment, voor de klant zeer onzichtbaar. Zelfs de economyclasse is opgedeeld in circa 10 prijsniveaus.
 
333 max range is bij KLM minder door het ontbreken van een centertank.

Hoewel volgens de airbus website is de mtow van beide types hetzelfde maar kan een 332 139.000liter meenemen tegen 97.000 voor een 333.
 
333 max range is bij KLM minder door het ontbreken van een centertank.



Hoewel volgens de airbus website is de mtow van beide types hetzelfde maar kan een 332 139.000liter meenemen tegen 97.000 voor een 333.


Ja. Dus ben je in elke 333 toch beperkter in je range dan bij de 332?



Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
 
Eens .. Daarom snap ik het niet. Had KLM wel een centertank kunnen bestellen op de 333? Verschillende maatschappijen vliegen met een 333 toch echt veel verder. Of is dat verschil zowieso nog veel groter in voordeel van de 332 ook met 333 met centertank?

Hoe worden pax qua gewicht gerekend? Ik neem aan dat een man vrouw enkind/infant standaard gewichten hebben? Hoe zit het met hun bagage? Wordt er vooraf rekening gehouden met een soort norm/verdeling % man/vrouw?
 
Er zijn idd vaste waardes voor een passagier. Inclusief bagage.

Ook met eventueel beschikbare centertank is een 333 in bereik (veel) korter dan een 332


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
 
Naast gebruiks- en verbruiks-parameters, spelen ook onderhouds-parameters een grote rol bij keuze van merk en type vliegtuig en ... merk en type motor.

Is een behoorlijke uitdaging :stapelge: er een rationele beslissingsboom voor op te stellen
 
Back
Top