PPL op lelystad halen: welke club?

En de 3e aanbeveling voor Erwin Prins! (Hij geeft ook bij S&T les, daar heb je bij deze ook een aanbeveling voor. Net als voor de Katana en Diamond flyers).
Maar "in retro" heb ik het clubgevoel wel gemist, alhoewel ik wel ver van EHLE af woonde. Als je redelijk dichtbij woont zou ik de KLM club wel overwegen.

Wil je echt veel gaan vliegen, met passagiers, neem dan een aandeel in de DA40. Kost even wat aanschaf, maar dan heb je ook een leuke reis kist.
 
Is een DA40 een lekkerdere reiskist dan een Piper Archer (geen idee, echt nieuwsgierig)? Ideaal lijkt mij zo'n mooie fully loaded Cirrus overigens :D.
 
Ik ken Erwin Prins en S&T. Beiden van harte aan te bevelen. Maar er zijn bij S&T meer goede instructeurs ... bijvoorbeeld Bas Vrijhof! Inderdaad de man van de serie mooie theorieboeken. Maar ik kan je verzekeren dat hij ook in de praktijk erg plezierig en uitstekend instructie geeft.
 
Ik heb gelest in een C150, Katana en C172. Zelf vlieg ik het liefst in de Katana; is toch een stuk sportiever dan de C172. Ik ben echter 1.77m, 80 kg, en zit in de Katana in de langste benenstand. Met jouw lengte en postuur lijkt me een Katana, of C150 niet aan te raden. Een DA40 (Diamond Flyers), een C172, of vergelijkbare kisten zullen geen probleem zijn. Wel wat duurder per vlieguur. Een DA40 op diesel kan dan een factor van belang zijn...
Over de clubs op EHLE kan ik niets toevoegen aan wat hier boven al staat; heb zelf 3x met vliegclub Flevo gevlogen (Piper), maar ben overgestapt naar Hilversum. Ken Bas Vrijhof van de theorielessen op Hilversum. Aardige vent met een zeer brede kennis; didactisch ook heel goed.
In jouw geval gaat het niet alleen om de keuze voor een club, maar met name ook voor een opleiding. Hoe is deze georganiseerd en passen bv de theorielessen/avonden in jouw agenda? Het contact met studiegenoten zal erg belangrijk voor je kunnen worden.

Succes met je keuze.
 
Met respect voor alle andere instructeurs, maar op Polderkolder is er maar één 'echte' ACE ;)

Namelijk, Bert Huizinga (27.000 uur TT waarvan 21.000 uur instructie !!) :grijns:
 
@ Nosig

Is een DA40 een lekkerdere reiskist dan een Piper Archer (geen idee, echt nieuwsgierig)?

Dat is een kwestie van wat je zelf ervaart. De DA40 zoals die gevlogen worden bij de Diamondflyers, allemaal met Garmin 430 en autopilot, is zeker een fijne kist, tevens hebben ze allemaal een volledig leren interieur en een grote cargo area.

v.w.b. het zicht is de Diamond zowieso niet te kloppen, evenals het klimvermogen als je boven de 3000 ft komt.

Aan de andere kant vind ik een Piper Archer altijd nog een fijne kist, ik heb er op leren vliegen en vind het net een stel ouwe schoenen, ook al zijn ze oud, ze zitten nog zo lekker.;)

De Diamond wint het ook op gebied van speed, je cruist in de Diamond altijd met 115 Kts, als je harder wil kan dat ook, maar 115 Kts doet ie met 70% load.

Daarintegen is ie wel wat gevoeliger voor turbulentie, maar ja, als je tot 10 000 ft kan klimmen met bijna 1000ft/min als je er met 2 man in zit, dan zit je snel boven de termiek.

Kortom, als je een DA40 vergelijkt met een ouwe PA 28 Archer dan wint de Diamond het. Als je hem vergelijkt met een nieuwe(re) PA28 Archer, tja, dan ligt het er maar net aan wat je wil, en hoe de berekening uitvalt gezien het speed verschil en de brandstof prijzen. Het voordeel is dat iedereen overal aan de PA28 mag sleutelen, en dat het een uitontwikkeld concept is, dus goed.

Groeten

:radar: André :radar:

PS: gefeliciteerd met het winnen van het de verloting, zie je bij United Stripes!!!
 
Waarom refereren jullie met 'polderkolder' aan lelystad :) ?

1. Buitenproportionele 'luchthaven' tarieven
2. Alleen buiten UDP IFR
3. ILS staat uit
4. Luchthavendirectie NIET 'General' Aviation minded / Airshow gezind
enz. enz.
:passed:

BTW ik ken 'vliegveld' Lelystad nog zonder asfalt (2 klei/gras banen) :D
 
3. ILS staat uit

Inderdaad, wat is hier eigenlijk de reden van? Blijkt de ILS te slecht voor het milieu te zijn?
Eerst wilde ik hier nog een grijnsgezichtje bij zetten, totdat ik me realiseerde dat dit in NL best nog wel eens zou kunnen kloppen.
 
Last edited:
Hij stond altijd gewoon aan, maar ik kan me voorstellen dat het nutteloos, constant uitzenden van meerdere radio signalen niet een positieve invloed heeft op de elektriciteit rekening.
 
Hij stond altijd gewoon aan, maar ik kan me voorstellen dat het nutteloos, constant uitzenden van meerdere radio signalen niet een positieve invloed heeft op de elektriciteit rekening.

Wellicht is aansluiting op een 'duurzame' groene stroombron 'n optie :grijns:

of

Is het aan en uit zetten te vermoeiend :huilt:
 
Ik weet ook niet de werkelijke reden ... als ik er aan denk zal ik het komend weekend eens vragen daar.
Om nog even te gissen. Naast de electriciteitsrekening zou het best eens kunnen dat andere operationele kosten te hoog zijn voor een VFR veld ... moet een ILS niet periodiek geijkt worden bijvoorbeeld.
Of, en dan denk ik heel smerig, zou het de scholen op EHLE teveel geld kosten ... nu moet/gaat iedereen richting EHGG om een ILS-je te schieten. :D
 
moet een ILS niet periodiek geijkt worden bijvoorbeeld.

Correct ;)

Anderzijds is het :eek: dat er indertijd in is geïnvesteerd :huilt:

Polderkolder wil zich o.a. als zakenluchthaven (terugdringen GA AMS) profileren :haha:

Afgezien van het openbaar vervoer geklungel van en naar de Randstad, zou ik (voorbeeld) als zakenvlieger, Polderkolder in principe mijden.

Reden: je moet ergens VFR/VMC raken en dat wil je niet (tenminste ik niet ;)) 'binnen de daglicht periode' middels scud running :eek:, met het risico 'plotsklaps' een legaal vliegende VFR/VMC vlieger tegen te komen.

M.a.w. de zakenvlieger ....... :D € 200,00 plus op AMS ;)

Kortom, vergeet de (vet betaalde en geldverslindende) hoogmoedswaanzin en geef Polderkolder terug aan de VFR (sport)vlieger.

My 0,02 cents
 
Last edited:
Deze laatste vliegt helaas al een tijdje niet meer. Dit geeft hij ook aan op zijn website. :(

Spijtig :huilt:, Ron is/was een zeer goede instructeur ;)

Op een of andere manier, moet er m.i. een 'vliegmedische' uitweg zijn.

SEP AIRCOUPE (stall proof, spin proof en geen rudder trappers) ONLY ;)

Of is de luchtvaartauthoriteit hiervoor 'weer eens' te bekrompen?
 
Back
Top