PPL op lelystad halen: welke club?

Odiebla

New member
Hi All,

Ik ben al een tijdje bezig om me te verdiepen in hoe ik het beste mijn PPL kan halen. Ik zie momenteel eigenlijk drie scenario's:

1) lid worden van Vliegclub-Flevo en daar lessen op hun Tommy
2) lid worden van KLM Aeroclub en daar lessen op een C172
3) direct een participate nemen in de Diamond Flyers (Katana) en daarop lessen

Een snelle berekening vertelde me dat ik voor hetzelfde budget van 1 of 2 ook een participatie + lessen kan bekostigen via 3. Uiteindelijk dus goedkoper, want ik kan de participatie verkopen (of ik hou hem en heb dus recht op goedkopere vlieguren). Via 1 en 2 gooi ik al het geld 'weg' aan huur en instructie.

Voordeel van 1+2 is het clubgevoel, veel andere mensen ontmoeten en geen grote investering vooraf (voor de participatie, toch dik 4k die ik bij aanvang moet ophoesten). Nadeel is dus dat het geld 'weg' is en dat ik geen participatie eraan over hou.

Voordeel van 3 is dat ik dus voor hetzelfde geld ook een leuke participatie in een Katana overhou, maar heeft als nadeel dat ik dat geld meteen op tafel moet leggen en dat ik het risico loop dat ik afhaak (wat ik me niet kan voorstellen, maar goed: ik moet nog een proefles nemen en je weet nooit hoe een koe een haas vangt) en met een participatie blijf zitten die ik niet meer ga gebruiken en misschien lastiger kwijtraak door de recessie.

Waar ik qua Katana over twijfel: het is volgens mij een vrij krappe tweezitter (ik ben 1.93 en redelijk stevig gebouwd) en een vrij lichte kist. Ik lees her en der dat je beter op een C172 les zou kunnen nemen omdat je dan ook alle handelingen als mengsel etc leert (dit hoeft blijkbaar bij een Katana niet, of ik ben abuis: ik ben nog zo groen als gras!). Daarbij heeft een C172 geen glazen dak en dat schijnt met name in de zomer een hoop zweetwerk te schelen :)

Als ik een beetje rond google dan lees ik een hoop verhalen van mensen die bij de Vliegclub Flevo zitten, maar over KLM Aeroclub lees ik tot op heden niet zoveel. Als ik zou moeten kiezen tussen een van beide clubs, welke zou je aanbevelen?
 
Ik wil de financieen niet uit het oog verliezen, maar ik zou ook mijn keuze laten bepalen door de mate waarin een partij je aanspreekt. Langsgaan werk het beste. Ik ben ooit eens ergens geweest (noem bewust geen namen) en ik vond dat ontvangst zo onvriendelijk dat ik er nog niet voor niets zou willen vliegen. Nou ja alleen dan heel misschien! :)

Ik vlieg op een katana en een 172. De katana lijkt me wat aan de krappe kant, maar stuurt wel lekker direct, itt de meeste 172's waarop ik heb gevlogen (no offence !). Ik heb mijn PPL gehaald op een katana en de overstap naar en C172 was best simpel.

Als vierde optie zou je kunnen kijken bij Singles & Twins. Daar kan je lessen in een C152 vanaf E 109,-, een Cherokee voor E 145 en Warrior voor E 155. Plezierige organisatie.

Succes met je keuze en veel plezier met je hobby!
 
Hoi Odiebla,

Ik was afgelopen weekend bij Singles & Twins langs geweest. Ben daar zeer vriendelijk ontvangen en zeer leuke proefles gehad met een piper PA-28 (PH-UGS). Van take off tot met circuit vliegen had ik de controls :)

Zoals Folberts al zei: gewoon even afspraak maken bij verschillende clubs voor een proefles :) Btw Nosig is volgens mij ledenadmin van KLM aero club: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=9158&highlight=ppl

Ik zit eigenlijk ook in dezelfde situatie als jij. Het geld voor een PPL brevet is binnen (zelfs gecalculeerd voor extra lessen + landingfees). Alleen moet ik de keuze maken voor welke vliegschool en waar (woon zelf in Arnhem, tis niet echt dichtbij Lelystad) ...
 
Alleen moet ik de keuze maken voor welke vliegschool en waar (woon zelf in Arnhem, tis niet echt dichtbij Lelystad) ...

Sorry dat ik deze thread even steel, maar waarom lessen in Lelystad als je vanuit Arnhem in nog geen 30 minuten op Teuge staat?
 
Ga op je gevoel af. Wat jou het meest aanspreekt, dat moet je doen. Het lijken me alle 3 prima wegen die naar Rome leiden! Het clubgevoel is ook maar betrekkelijk hoor. De meesten komen om te vliegen en dan zijn ze na een uurtje ook weer weg. Staar je daar dus niet blind op. Maar ik ben wel met je eens dat wat contact met mede vliegers wel heel erg leuk is!

Zelf ben ik eerst bezig met RPL en wil dan een paar uur doorlessen voor PPL. De theorie is hetzelfde.
 
Ik onderschrijf graag wat CMV zegt. De meeste leden huren een kistje en zijn na een uur weer weg.
Ik prijs mezelf gelukkig dat ik een groepje van ongeveer 10 man regelmatig zie. We vliegen samen, spreken regelmatig af, enz.
Of een club sociaal gezien wat toevoegt hangt van jezelf en de club af denk ik.
 
Iedereen bedankt voor de reacties so far!! Single & Twins had ik nog niet benaderd, dat ga ik meteen doen en als het lukt dit weekend even langs (wellicht een proeflesje, als het weer het toestaat!).

Ik begrijp van de diverse reacties dat ik van het 'clubgevoel' niet direct al te veel moet verwachten. Op zich jammer, maar ook goed om te weten. Het was voor mij een van de argumenten om wellicht voor een club te kiezen.

Wat me opvalt is dat bepaalde organisaties helemaal niet reageren op de mail (ik zit sinds dit weekend bv al te wachten op een reactie van KLM en al sinds vorige week op een reactie van Polder en dat de organisaties onderling niet al te positief zijn over elkaar. Lijkt wel of men elkaar het licht niet in de ogen gunt!
 
Odiebla, niet te snel conclusies trekken. Ik denk dat er wel degelijk clubgevoel is! Maar dat is denk ik afhankelijk van de club en je eigen opstelling.

Niet te zwaar aan tillen en even naar beide organisaties bellen! Anders nosig een pm sturen voor wat betreft KLM.
 
Hallo Odiebla,

Stuur inderdaad Nosig nog even een PM wellicht is hij op een tourtje of iets dergelijks. Je mag het ook PM naar mij sturen en dan zorg ik ervoor dat het binnen de club komt, vlieg zelf ook bij de KLM Aeroclub.


En dan terugkomend op clubgevoel. Mocht je op zoek zijn naar iets waarbij je van 's ochtends tot 's avonds samen met het vliegen bezig bent, dan zou ik je willen adviseren om eens bij het zweefvliegen te gaan kijken (ZCR op Mlt Deelen bijvoorbeeld). Want bij het zweefvliegen heb je inderdaad dat je samen de hele dag met je hobby bezig bent en 's avonds de sterke verhalen aan de bar of samen op kampjes gaan.

Maar zoek je daar iets tussen, zonder dat je de hele dag in de weer bent, maar wel het club gevoel wilt hebben, dan kan het vliegen bij een club zeker een optie zijn. Bij een vliegclub bepaal jij aan de hand van de agenda wanneer je zou willen vliegen en dan kan je daarna aan de bar samen met de andere vliegers nog uren nababbelen. Maar in deze settings is het zo dat er niets moet en dat alles vrijblijvend is. En ook bij vliegclubs heb je in het jaar diverse evenementen welke je samen kan doen. Zo hebben wij bijvoorbeeld dit jaar evenementen welke naar Hamburg/Airbus en Peenemunde (v1, v2 raketten) gaan of in augustus met alle kisten naar een bestemming gaan om mosselen te gaan eten. En zelf heb ik diverse vrienden binnen de club waarmee ik naar Salzburg ga of naar de airshow in Le Bourget.

Kortom het gaat erom wat je er ook zelf van maakt. Succes met je keuze.

Grtz Stabilo
 
Hi Stabilo,

Ik hoef niet de hele dag met iedereen in de weer te zijn, maar alleen vliegen is ook maar alleen vliegen. Een beetje een groepje om je heen om 'zo nu en dan' eens samen te vliegen lijkt me leuk. En ook zo nu en dan eens samenkomen voor een praatje, een hapje of een verhaal van iemand is leuk. Maar je hoeft de deur niet bij elkaar plat te lopen :)

Zweefvliegen wil ik nog wel eens gaan doen, maar mijn PPL(A) staat als eerste op de planning. Daarbij las ik dat aan zweefvliegen een maximumgewicht van 95 kilo zit en daar zit ik helaas toch nog wel 10 kilo boven.... Misschien ooit :)
 
Hi Odiebla,

Ik heb niet alle startgewichten in mn hoofd zitten, maar er zijn 2 zitters waarbij ook jij gewoon kan zweefvliegen.

Maar anyway. Dat wat jij zoekt kan je op zeker binnen een vliegclub vinden. Ik zou zeggen wacht even op de reactie van Nosig en mocht die om wat voor reden dan uitblijven, neem dan even met mij contact op en dan kijken we wat we kunnen doen. Gaat helemaal goed komen !

ciao
 
Last edited:
Hoi Oedibla,

Zelf heb ik les gevlogen bij ACT op Teuge. Wat mij daar bijzonder aanspraak was de klassikale theorieles. Dit gaf mij het gevoel waar jij over spreekt van "samen met vliegen bezig zijn".
Bovendien kwam je dan je mede theoriestudenten op de vliegschool weer tegen tijdens de praktijklessen.
 
Bovengenoemde is zeker een voordeel van les in een klasje. Moet je wel zin in hebben, elke week rijden. Ik heb me twee weken vrijwillig laten op Lelystad en daarna was ik klaar! Dat is ook een optie.
 
Over het kwijtraken van een DA20 participatie zou ik me geen zorgen maken. Er is nog steeds vraag naar, en daar zal de recessie niets aan veranderen.

Lengte en gewicht is wel een issue. Ik ben zelf 1.90, en zit nog net op m'n gemak. Maar comfortabel is het zeker niet als je vlucht langer dan een uur duurt. Wat dat betreft is een C172 of PA28 een stuk beter. Daarbij heb je met die kisten ook net iets meer kist onder je kont, plus dat je met 3 man weg kunt. Dat vind ik zelf bij de DA20 soms een nadeel.

Verder niets dan lof over de Katana. Je kunt daarmee voor een goede prijs overal komen waar je wilt.

Succes met de overwegingen!
 
Ik denk dat ik gewoon een keer ga kijken bij de Diamond Flyers. Ik ben 1.93 lang en dus ook redelijk stevig gebouwd en ik zit ook in lang niet elke auto even goed. En ja, zo'n participatie neem je natuurlijk niet om korte rondjes om de kerk te vliegen natuurlijk.
 
Ik zelf heb een weekje stage gelopen in lelystad bij VCL''vliegcentrum lelystad'' Moet zeggen dat ik de sfeer daar echt top vond! Je kan daar ook je theorie volgen uit me hoofd was dat op donderdag avond. Ik heb het daar in iedergeval top stage gehad.
 
Hai Odiebla,

Mailtjes naar ledenadmin at klmaeroclub.com komen altijd bij mij aan, maar ik heb nada van je ontvangen. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te replyen, maar ben soms op nachtstop (net 4 dagen op pad geweest) naar een plek met weinig internet. Het blijft vrijwilligerswerk...

Edit: Ik zie nu net wel je PM. De proefles aanvraag gaat via Joris, onze secretaris. We hebben de jaarlijkse algemene ledenvergadering vrijdag, dus ik weet dat hij het daar mega druk mee heeft momenteel (ook dat is vrijwilligers werk naast het normale werk). Als je wil kan ik je ook zelf de club laten zien, ik zal in ieder geval Joris (of Erwin Prins, die doet de les meestal) even kietelen.

Met je berekening zou ik ook even kijken naar andere kosten zoals instructie tarief (en hoe lang ze per les rekenen) en verborgen kosten die een aantal verhuurbedrijven er op nahouden (waaronder bedrijven genoemd in deze thread). Sommige vragen kosten voor profcheck en examen formulieren (en flink ook), ik heb zelfs van een "brandstoftoeslag" gehoord bij een bedrijf. Bij de KLM aeroclub is het instructietarief van de instructeurs die bij ons les geven 45 euro per uur. Bij een uur vliegen wordt 1.5 uur instructie gerekend (uur vliegen, half uur debfrief, 67.50 dus). Verder ook 80 euro korting voor een vliegmedische PPL keuring bij aeromed (klm health services). Ook verzekeringen kan je vergelijken, niet overal vind je inzittenden verzekeringen. Tevens hebben we een regeling eigen risico die je bij niet al te veel clubs vindt, waarbij het normale eigen risico na schade (normaal 1000 tot 2000 euro) door de club gedeeld wordt (eigen aandeel dan gereduceerd tot ca. 300 euro). Dus dat soort dingen (eigen risico) zijn ook potentieel dingen om na te vragen en te vergelijken.

De C150 bij S&T is goedkoop (ca. tientje minder dan onze C172) maar was al krap voor mij (heb gelest op C152) met 1.90 meter. Je stapt daar niet in, die trek je aan :D. Ik heb er redelijk wat rugpijn aan overgehouden in ieder geval. De C172 daar is echter bijna 30 euro per uur duurder.

Het club gevoel is wat je er van maakt. We hebben regelmatig samenkomsten, borrels, evenementen en gezamenlijke vliegtrips (scheelt inderdaad in de kosten, terwijl je toch lange of juist veel trips kan maken). Als je daar veel gebruik van maakt groeit je netwerk voor samenvliegen natuurlijk, wat het een stuk leuker en goedkoper maakt. We hebben ook steeds meer contact met de Air France, BA, Lufthansa en Finnair vliegclubs die vaak leuke dingen organiseren (vooral Lufthansa), zoals de trip naar Berlijn Tempelhof vorig jaar (inclusief exclusieve rondleidingen door het gebouw door lokale LH club mensen).

Je kan een goede indruk krijgen van het club gebeuren en de trips door op www.klmaeroclub.com te klikken op info (boven) > Publicaties (linkerkant) > Archief clubblad. Ja, er zijn genoeg gasten die alleen even komen vliegen en zich verder niet laten zien. Gelukkig is er ook een grote groep leden die juist het sociale gebeuren leuk vindt en regelmatig mee doet met social evenings, evenementen, trips, etc. Daarbij kan je, omdat het een vereniging is, je ook persoonlijk bezig houden met verschillende projecten en taken die de club draaiende houden, als je daar interesse in hebt (leer je ook weer meer mensen kennen, meer betrokken bij allerlei dingen etc).

Er zijn een paar airworkers lid, ik heb ook net een KLM aeroclub airwork groep aangemaakt om te kijken wie er nog meer lid zijn: http://www.airwork.nl/bulletinboard/group.php?groupid=8 . Zou leuk zijn om er meer airworkers bij te krijgen in ieder geval.

Er staan binnenkort nog wat veranderingen aan te komen die het club gebeuren nog meer zullen opleuken, maar dat vertel ik persoonlijk nog wel. PM on its way!

305084980_SGviW-M.jpg


313529881_ozF9G-M-1.jpg


7117453_xuuW5-M.jpg
 
Hi,

Denk ook aan de instructeur met wie je gaat vliegen - dat is meest balangrijke punt van je opleiding. Strax zit je vast aan een club met de instructeur waar mee het niet klikt en dan?

Ik hoor dat Erwin Prins les bij de KLM vliegclub geeft - dat is zeker een uitstekend instructeur! En geloof me ik ken er hoop van :)

OM
 
Dat is de tweede keer dat iemand die naam aanbeveelt, je zou bijna denken dat jullie commissie op zijn instructieuren krijgen :haha:

Ik heb inmiddels contact met KLM Aeroclub (thanks Nosig!) en ga daar zeker een bezoekje aan inplannen.
 
Sorry dat ik deze thread even steel, maar waarom lessen in Lelystad als je vanuit Arnhem in nog geen 30 minuten op Teuge staat?

Persoonlijk vind ik de afstand geen probleem, als de lessen maar goed worden gegeven. Ik heb dan het voordeel dat ik een lease auto heb, maar ja het kost me we wel elke keer 3 uur reistijd (wat je terecht opmerkt).

Ik heb ook een proefles genomen op Teuge en het was me ook wel goed bevallen. Maar ik wil vooral op een veld vliegen met veel activiteiten en vooral goede (theorie/praktijk)lessen

Op dit moment ben ik de voor- en nadelen aan het afwegen en alles op een rijtje zetten.
 
Back
Top