PPL in de VS (gaarne advies)

KatanaHammer

New member
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik bezig met mijnn RPL bij een club. Het gaat wel aardig alleen ligt het tempo te laag om er echt lekker vaart in te kunnen zetten en daardoor het begeerde papiertje redelijk snel te krijgen.

Heb nu besloten om mijn PPL (ipv RPL) te gaan halen in de VS en na het lezen van heel wat forums is mijn keus gevallen op Anglo American Int in San Diego. Mijn eerste contact is al geweest en ik denk er een goede school aan te hebben.

Nu zou ik graag wat advies krijgen van mensen met ervaring met het behalen van JAA PPL in de VS. Of mensen die er werken als FI.

Mijn vragen zijn:

- JAA of misschien zelfs FAA gaan doen?

- Is JAA theorie anders dan JAR theorie (moeilijker of makkelijker)?

- Heb je ervaring met Anglo American of ken je iemand met ervaring? En hoe is deze.

- Eventueel andere tips die je te binnen schieten zijn welkom!

- Heb op het moment als ik daar heen ga ca 20 - 23 uur gevlogen. Kan ik die meenemen of moet ik die puur als ervaring zien?


Alvast bedankt voor jullie input!

groetjes

The Hammer
 
KH,

vwb je vragen, in volgorde:

-Als je JAA hebt kun je waarschijnlijk een FAA gelijkstellings brevet krijgen. Aan de andere kant, als je Amerikaanse examinator bevoegd is om beide af te tekenen is dat nog beter natuurlijk.
-Ik neem aan dat je het verschil tussen FAA en JAR theorie bedoelt? (JAR is onderdeel van JAA) I.h.a. houd JAR veel meer stof in dan FAA. FAA is ook maar 1 theorieexamen en daar kun je je goed op voorbereiden m.b.v. testprep boeken/software die ook in NL verkrijgbaar zijn, met jouw ervaring w.s. in een week te doen. Als je je JAR RPL theorie al hebt zul je niet zo veel bij hoeven te leren behalve dan het FAA 'regulations' gedeelte.
-Geen ervaring mee.
-Let even op de verschillen in luchtruimstructuur. METAR/TAF JAR-FAA verschillen.
VS erg luchtvaart minded dat zal je in positieve zin zeker merken.
-Op zich kan je uren meenemen. Check wel even JAR-FCL 1.016

Regards,

A8
 
hoi KatanaHammer,

sorry voor de late reactie (kom net terug uit Zuid Afrika :cool: ). Ik heb vorig jaar zomer mn vliegbrevet (JAA PPL) gehaald bij AAA. Ik was over het algemeen redelijk tevreden over de school. Mocht je vragen hebben over hun laat het maar weten of check de postings op een ander topic over AAA.

cya,
6477ident
 
nog een keer,

sorry ben nog niet helemaal scherp (zal de jetlag wel zijn ;) en dat zonder tijdsverschil :1855: ). Ik had ook al vliegervaring voordat ik naar AAA ging en kon alle uren gewoon meenemen. Je zult dus ook de PPL completion (?) van 25 vlieguren + onderdak + theorie & praktijk examens kunnen doen. Scheelt weer in de totale kosten!

De theorie is vergelijkbaar met die in Nederland en de examens zijn de zelfde als die in Engeland worden gegeven. De examens zijn veel beter/duidelijker dan die van IVW/DL, NLA, RLD (hoe heten ze ook alweer?? :grijns: ).

Mocht je nog vragen hebben kom maar door!
suc6,
6477ident
 
Hoi 6477,

Thanks voor je reply!

Het zou heel erg mooi zijn als ik mijn (RPL-SEP) uren mee zou kunnen nemen naar San Diego. Zoals je zelf al zegt betekend dat alleen maar kosten besparing!

De examens worden hier afgenomen bij, jawel, het CBR! Welliswaar in opdracht van het IVW (zoals ze dus nu heten). De examens zijn soms te gek voor worden en het lijkt af en toe meer een examen in het lezen/begrepen van de Nederlandse taal dan een vliegtheorie examen!

Heb volgende week een afspraak met mijn theorie instructeur, die is elk jaar een paar maanden FI in Florida en ik zal hem vragen of hij weet of ik de uren "officieel" mee mag nemen.

Dus AAA is wel aan te raden? Iedereen gaat wel naar Florida maar volgens mij is het daar in San Diego ook leuker vliegen.

Zijn de apartementen ook een beetje redelijk in de buurt van winkels, restaurants etc? En hoe heb jij het gedaan met betalen van de lessen/cursus? Hoe zijn de instructeurs?

Thanks again!

groet
KatanaHammer
 
Oorspronkelijk gepost door KatanaHammer
Hoi 6477,

Dus AAA is wel aan te raden? Iedereen gaat wel naar Florida maar volgens mij is het daar in San Diego ook leuker vliegen.




AAA is hier een tijdje in het slechte daglicht geweest. 2 jaar terug gaven zij verkeerde adviezen over het visum. Je moet een M1 visum hebben. Destijds adviseerde zij ons om geen speciaal visum aan te vragen en gewoon te zeggen dat je voor de 'lol' in de USA bent.
Dat soort geintjes zijn wel gevaarlijk. Ik weet niet hoe het nu is.
 
PA-28,

In een email die ik onlangs van ze heb ontvangen geven ze aan dat ik een M1 visum moet hebben. Denk wel dat ze wat dat betreft wel hun les geleerd hebben.

Ook op hun website geven ze het trouwens ook aan.
 
Oorspronkelijk gepost door KatanaHammer
PA-28,

In een email die ik onlangs van ze heb ontvangen geven ze aan dat ik een M1 visum moet hebben. Denk wel dat ze wat dat betreft wel hun les geleerd hebben.

Ook op hun website geven ze het trouwens ook aan.

Dat is mooi. Destijds konden zij de formulieren nog niet leveren voor de aanvraag. Daarom probeerde ze het anders denk ik.


Gegroet,
PA-28
 
De examens worden hier afgenomen bij, jawel, het CBR! Welliswaar in opdracht van het IVW (zoals ze dus nu heten). De examens zijn soms te gek voor worden en het lijkt af en toe meer een examen in het lezen/begrepen van de Nederlandse taal dan een vliegtheorie examen!

haha ze zijn dus nog steeds zo slecht?? Ik ben 3 jaar geleden begonnen met de theorie hier in Nederland en had al 8 van de , toen nog 9, vakken gehaald. 5 van die vakken door het sturen van bezwaarschriften alsnog gehaald!!! Grootste verschil was meen ik airlaw. Met 56% score niet gehaald, na bezwaarschrift met 96% score gehaald :mad: . Ik kan je vertellen dat ik dan ook heel erg opgelucht was toen ik de examens van de CAA (Britse RLD) kreeg. In 1x gehaald allemaal met laagste score van 80% :cool: .

Dus AAA is wel aan te raden?

Zijn de apartementen ook een beetje redelijk in de buurt van winkels, restaurants etc? En hoe heb jij het gedaan met betalen van de lessen/cursus? Hoe zijn de instructeurs?

AAA is over het algemeen wel aan te raden. De eigenaren Chris en Andy (zo heet die andere toch? heb met niet ontmoet hij was een toestel naar Azie aan het brengen) Zijn erg relaxed. Ook de instructeurs zijn, op een enkeling na, allemaal erg aardig. Ik heb nog steeds contact met mijn instructeur (die overigens sinds 2 maanden bij mesaba op de saab340 vliegt).
De appartementen zijn ongeveer 10 minuten fietsen van het vliegveld. Appartementen zijn allemaal erg netjes en schoon en je hebt een zwembad voor de deur! Ook de fietsen kun je lenen bij Anglo. Neem wel een eigen slot mee anders kom je terug na je vlucht en staan er alleen nog maar krotten in het rek ;) .

Vlakbij de appartementen zijn een aantal supermarkten en een groot winkelcentrum ligt tussen de appartementen en het vliegveld in. Ook de super foute kroeg waar alle Anglo leerlingen heengaan is om de hoek.

Betalen ook geen probleem. Toen ik er was kon ik niet alles in 1 keer van mn creditcard afhalen omdat ik al op mn limiet zat. Ik wou het toen wel contant gaan halen maar Chris zij dat het geen probleem was en dat hij het anders volgende maand wel van mn rekening zou halen. Dat heb ik dan ook gedaan. Zorg er wel voor dat je voor je weggaat op papier hebt hoeveel je nog moet betalen. Niet dat ik hun niet vertrouw oid maar is gewoon beter om achteraf geen gezeur van te kunnen krijgen...

Minpuntjes zijn naar mijn mening de planning. Er waren een aantal mensen die de hele tijd vliegtuigen dubbel gingen boeken. Zorg dus dat je er vroeg bij bent. Ook de vliegtuigen zijn niet meer de nieuwste (maar ik heb begrepen dat dat bij andere vliegscholen ook zo is over het algemeen...). Vraag de leerlingen op welke toestellen zij vliegen en goed vinden dan zit je over het algemeen wel goed. Vermijd de c172 met registratie N20650 (als die nog vliegt). Er waren in korte tijd 3 noodlandingen mee gemaakt...
...helaas was ik de laatste die een noodlanding moest maken na lloss of power na take off. Gelukkig zat er toen nog een instructeur naast me en na een aantal pogingen deed de motor het weer (wil je niet bang maken maar ja ook dat kan gebeuren...)

AAA is hier een tijdje in het slechte daglicht geweest. 2 jaar terug gaven zij verkeerde adviezen over het visum. Je moet een M1 visum hebben. Destijds adviseerde zij ons om geen speciaal visum aan te vragen en gewoon te zeggen dat je voor de 'lol' in de USA bent.

Klopt inderdaad dat kreeg ik ook te horen. Ik heb het toen maar gedaan maar of het verstandig was...
Toen ik daar was is er een Brit geweest die tegen de immigration officer had gezegd dat hij zijn vliegbrevet ging halen (ook zonder dat hij een visum had). Ze hebben hem wel gewoon door gelaten...

Ik zag overigens op hun website dat ze nu wel een M1 visum mogen afgeven. Gewoon even doen dus zo voorkom je eventuele problemen...

Mocht je nog meer vragen hebben laat het maar weten. Ook als je evt. foto's wil hebben van appartement, vliegveld, ed ik heb er genoeg op mn pc staan ;)

Ik ga nu het terras op het is te mooi weer om binnen te zitten :cool:

6477ident
 
Alle uren zijn geldig, bij voorkeur wel afgetekent door je instructeur of gestempeld door de vliegschool.
In de USA loggen ze iets anders en moeten alle vluchten door je FI afgetekent worden.
Er zijn stukken FLorida die er op NL lijken..:1855:
Heb je je beslissing al gemaakt over San Diego?
 
AAA (de vliegschool dan)

AAA (de vliegschool dan)

Lees net dat je wat geklokte uren RPL-sep kan meenemen. Das goed nieuws. Geld dat ook voor uren op een TMG?

JulietWiskey

PS denk ook over PPL bij AAA in San Diego, in Januari.
 
@ JulietWiskey

Super!!! Dat gaat zeker schelen, tegen de tijd dat ik wil gaan (maart) heb ik zo'n beetje 20 / 25 uur weg en kan dus kiezen
dan voor de PPL previous experience course.
Waar vlieg jij TMG? Waar had je dat gelezen over het meenemen van die uren?

@6477ident

Als ik mag.. heb nog wat vraagjes:

- Wat kan je nog vertellen over de theorie? Geven ze nog ground school? En wanneer doe je examens?

- Op de site melden ze dat je de boeken op loan mag hebben. Rekenen ze daar veel voor?

- In de prijs zit ook nog een FAA medical; doen ze die ook bij de school?

En tja pics.... GRAAG
 
@JulietWiskey:

Lees net dat je wat geklokte uren RPL-sep kan meenemen. Das goed nieuws. Geld dat ook voor uren op een TMG?

Ik heb even gekeken op de site van de CAA (Engelse RLD/NLA/IVW-DL :grijns: ) en kwam deze tekst tegen:

Any previous flying experience gained in TMG
aircraft (i.e. Vigilant) may be counted towards the
45 hour minima required for the grant of a
JAR-FCL PPL(A) with TMG rating, however the
specific requirements under JAR-FCL (25 hours
dual instruction and 10 hours supervised solo-flight
time) must be completed. Individuals who have
already met the 45 hour experience requirement
will be required to complete discretional flying
training, at a Registered Facility or Approved FTO
One cross-country flight of at least 270km
(150nm), during which full stop landings at two
different aerodromes different from the aerodrome
of departure shall be made, and the PPL(A) Skill
Test with a CAA Authorised TMG Examiner.
Individuals who then wish to obtain the SEP rating
will be required to complete an SEP Class Rating
Skill Test.
bron: http://www.caa.co.uk/docs/175/SECTION C.pdf

Dus je mag inderdaad ook TMG uren gebruiken voor je PPL(A) maar je moet dus nog wel aan de bovenstaande eisen voldoen...

Als ik mag.. heb nog wat vraagjes:

Maar natuurlijk mag dat.... ;)

- Wat kan je nog vertellen over de theorie? Geven ze nog ground school? En wanneer doe je examens?

Theorie is in principe zelfstudie. alleen voor de R/T geven ze een paar uur les met een gepensioneerde examinator. Als je hier al in Nederland bezig bent geweest is het niet moeilijk om te doen. Je kan in Engeland, in tegenstelling tot hier, zelf aangeven wanneer je een examen wilt doen. Je kan dus gewoon gaan blokken en als je er klaar voor bent krijg je het examen van de instructeur en kun je beginnen.
Er is een grote maar.....
... in Engeland is het zo dat je een examen 3x(?) mag doen bij de vliegschool (dus ook bij AAA). Als je het dan nog niet hebt gehaald moet je naar Londen (hoofdkantoor van de CAA) om het daar te doen.
Maar maak je daar niet druk om de examens zijn veel makkelijker dan in Nederland. En de PPL confuser is dan ook een must...
Zoals al eerder is geschreven zijn er genoeg mensen die de boeken niet eens open doen. Zo kun je ook je examens halen maar als je in een noodsituatie terecht komt moet je toch echt weten wat je moet doen! (antwoord A,B,C of D heb je in dat geval niet zoveel aan :D )

- Op de site melden ze dat je de boeken op loan mag hebben. Rekenen ze daar veel voor?

Nee, de boeken kun je gratis lenen. Van sommige vakken zijn veel boeken maar van anderen maar een paar exemplaren. Wees er dus vroeg bij. Ze gaan er vanuit dat je de boeken daar laat. Je kunt ze net zo goed aan het eind van de dag meenemen en de volgende dag weer terug brengen.

- In de prijs zit ook nog een FAA medical; doen ze die ook bij de school?

De FAA medical wordt gedaan door een arts die om de hoek zit van de vliegschool. Het is een hele ouwe maffe kerel (als hij nog leeft) die je 2 knie buigingen laat doen,bloeddruk en oogtestje doet en wat papieren in laat vullen en dan is het...

En tja pics.... GRAAG
check je pm :rt:

Nog even een tip: zorg dat je met je theorie examens niet wacht tot op het laatste moment en een beetje een planning hebt mbt je praktijk examen.
Ik kreeg 3 dagen vantevoren te horen dat de examinator van de school op vakantie ging. Hierdoor moest ik 2 examens en nog 5 uur vliegen in die 3 dagen moest proppen terwijl ik van 6 dagen uit was gegaan...
Uiteindelijk het laatste theorie examen + nog 30 min solo vliegen op de dag van het praktijk examen moeten doen. Dus regelmatig overleggen met je instructeur en met Chris over wanneer je bijvoorbeeld je stage check en skils test gaat doen is zeker nodig...
... er zijn meerdere mensen zonder PPL vandaan gekomen omdat ze zelf geen goede planning hadden. Hou ook rekening met slecht weer (ik moest zelf 3 dagen wachten met mijn grote overland omdat de wind in de bergen te heftig was, veel turbulentie en downdrafts).

Tot slot viel de CAA erover dat ik in mijn logboek de oefeningen die ik gedaan had niet door een instructeur afgetekend waren. Volgens mij is dit in NL niet gebruikelijk. Maar de belofte dat ik dat zou doen was voldoende voor ze...

Ga misschien midden februari nog een paar weken uren bouwen in de VS. Misschien tot dan??? ;)

6477
 
Oorspronkelijk gepost door KatanaHammer

En tja pics.... GRAAG

Katanahammer ik zie net dat je je pm functie niet aan hebt staan. Stuur mij maar ffe een pm met je mailadres dan stuur ik je wat foto's door...

6477ident
 
hoi katanaHammer,

Ik weet niet hoe het bij de andere vliegscholen in de VS zit maar op de website van Anglo staat dit:

Are the aircraft insured?
Yes they are, but you are not. We strongly recommend obtaining travel insurance which covers you for flying before travelling to the US. The aircraft insurance has a $1000 deductible which can be waived for a premium of $25 per week, irrespective of the number of hours you fly.
http://www.flyaaa.com/faq.html

Oftewel zorg dat je verzekeringen in orde zijn voordat je vertrekt ;)

ps.
you've got mail :rt:
6477
 
KatanaHammer, doe eens ee nsearch op het pbb over Avemco insurance. heb er al meerder malen over geschreven, ook over hoe het werkt om in de Us te verzekeren.
Als je via Avemco verzekerd wordt je 1000 deductible automatisch meeverzekerd, scheelt je weer 3 of 4 * 25 = 1 uur vliegen ;)

greetz,

JC
 
eindeljk

eindeljk

eindelijk je log gevonden. Klinkt allemaal heel erg gaaf. Denk er zelf dus ook af en toe over na. Maar goed, dat zal wel over een jaartje zijn. Eerst wat theorie in NL doen en nog wat uurtjes opbouwen.

Greetz en tot op EHVB

da rider
 
Ik ga 20 februari naar AAA, voor een verkorte opleiding PPL.

Als mensen nog tips heb mbt de gehele planning zijn die van harte welkom! Foto's zijn ook welkom! send me a PM

gr,

REX
 
@ Rex

Ben benieuwd hoe je het gaat vinden daar. Zelf ga ik van
10 maart tot 2 april..

Heb jij je visum al geregeld?

Hoeveel uur heb je al gevlogen dat je voor de verkorte opleiding gaat?

Groet
KatanaHammer
 
Back
Top