Ik ben van mening dat er eerst eens goed geanalyseerd moet worden WAT het probleem nu eigenlijk is, voordat er naar oplossingen gekeken kan worden.
Waarom bestaan pay-to-fly programma's? Deze programma's bestaan, omdat er 1) geen goede aansluiting is tussen einde opleiding en begin carriere. 2) mensen, (blijkbaar) bereid zijn om heel veel geld te steken in dit soort programma's. 3) deze mensen zitten vast in een éénrichting straat. men heeft al zoveel geïnvesteerd, en als men niet méér investeert, is het geld dat je er al ingestoken hebt, ZEKER verdwenen. 4) al jaren sprake is van bespottelijk goedkoop crediet. 5) de marges in de luchtvaart zijn ook in goede jaren FLINTERDUN, waardoor luchtvaartmaatschappijen deze cadets als inkomstenbrom zijn gaan beschouwen, ipv toekomstige waardevolle assets.
Wat (als er al iets is) kan er nu door de politiek gedaan worden? In de eerste plaats moet ik zeggen dat ik ERG cynisch ben over het laten 'oplossen' van een 'probleem' door een politicus. We moeten NOOIT uit het oog verliezen wat het doel is van een politicus. Het doel van een politicus is NOOIT het oplossen van een 'probleem' an sich. Het doel van een politicus is om zoveel mogelijk macht en geld te genereren uit een 'probleem'.
Goed, dan nu terug naar ons 'probleem'. Ik denk dat het probleem van pay2fly zichzelf eigenlijk al aan het oplossen is. DAT WIL NIET ZEGGEN DAT DIT NIET HEEL VEEL SLACHTOFFERS GAAT KOSTEN. Het is inmiddels steeds bekender bij veel toekomstige vliegers dat het verd^mde lastig is een baan te vinden, na afloop van de opleiding. De aanwas van nieuwe leerlingen IS al aan het opdrogen. Banken verstrekken steeds moeilijker krediet aan nieuwe vliegers. Maatschappijen zijn al bezig met MPL programma's en er zijn weer wat cadet programmes, waarbij de kandidaat na afloop een baan heeft (BA). De marges bij veel luchtvaartmaatschappijen gaan weer wat omhoog, geholpen door een lage olieprijs, waardoor er meer aannames van (ervaren) piloten is.
Er zijn hier een aantal oplossingen aangedragen, die ik graag wil afgaan.
1) Het simpelweg verbieden van pay2fly. Ik zou hier wel voor zijn, als het zou werken. Ik ben bang dat dit echter nooit KAN werken, omdat luchtvaart een internationale business is. Verbieden we het hier, dan is er wel een slimmerik te vinden die een nieuw programma opzet in Indonesië of het Verre Oosten, waar Europa helemaal NIETS aan kan doen.
2) Een ATPL (met 1500 uur) verplicht stellen voordat men mag beginnen bij een luchtvaartmaatschappij. Hier ben ik tegen, omdat ik denk dat dit meer problemen op gaat leveren, dan oplossen. Er wordt bij het instellen van deze eis een soort kunstmatige niet bestaande markt gecreëerd. Men moet nu uren gaan sprokkelen op een tjessna ofzo, terwijl het bij voorbaat niet rendabel is, immers is het WEL rendabel, dan had die tjessna al gevlogen. De markt had er wel voor gezorgd. Ik denk dat dit het probleem alleen maar verergert. Er zal nu immers een niet renderende operatie opgezet moeten worden en je mag 3x raden waar het geld vandaan gaat komen. Juist, uit de zak van de aspirant vlieger. Bovendien denk ik niet dat het erg relevante ervaring is, voor de vlieger in spé. Overigens is dit een GEWELDIGE oplossing voor een politicus. Simpel in te voeren en geen risico voor de politicus zelf...
3) het verplicht stellen van voorlichting door banken en vliegscholen om informatie over de 'markt' te geven. Hier zou ik zelf wel voorstander zijn, omdat dit makkelijk is in te voeren en het niet al te veel invloed uitoefent op de marktwerking. Je zou kunnen denken aan een soort financiële bijsluiter die men verplicht moet lezen. 'Dit is een hoog risico product. Rendementen uit het verleden bieden geen garantie...'
4) het 'aanpakken' van te goedkoop krediet. Hmm... ik denk dat de markt hier vanzelf met oplossing komt, wat we overigens nu al zien gebeuren. Dit moet je overigens NOOIT laten reguleren door een politicus. De resultaten uit het verleden (Griekenland anyone?) bieden hier WEL een garantie. Een garantie dat de belastingbetaler mag gaan opdraaien voor het gerommel van politici...
Mijn oplossing is een combinatie van het geven van VERPLICHTE voorlichting aan de aspirant vlieger. Het aanpakken van intra-europese verschillen tussen reguleringen. Bepaalde maatschappijen hebben voordeel van het zich vestigen in bepaalde landen, waar de toezichthouder bereid is een oogje dicht te knijpen. Laat alle maatschappijen zich aan dezelfde Europese standaard houden. Stop met het subsidiëren van luchtvaart op kleine vliegvelden. Hier maken maatschappijen als Ryanair handig (mis/ge)bruik van. Laat werk en rusttijden wetgeving over aan ECHTE deskundigen, niet aan lobbyisten. Er zal op dat gebied meer beperkt moeten worden, waardoor er ook weer meer vliegers nodig zijn. Kijk bij de verplichte check op de financiële huishouding voor het krijgen en houden van een AOC OOK naar de betaling van vliegers. Neem dit verplicht mee in berekeningen. Verder heeft deze situatie tijd nodig. Zoals gezegd, zijn er al een aantal veranderingen zichtbaar, die in de toekomst gunstig gaan uitpakken.