PO-1, de vliegertest, CVT vervalt! Feb2016 nieuwe selectie

Op de website staat sinds kort dat de selectie weer gaat beginnen in januari 2016, iets eerder dus.

Ik heb jullie advies nodig. Ik ben van plan de selectie te gaan doen, maar aangezien er nu een nieuwe test komt vraag ik me af wat verstandiger is. Direct aanmelden en niet weten waar ik aan toe ben of wachten tot de eerste groepen zijn geweest zodat ik weet wat ik kan verwachten en me kan voorbereiden. Wat lijkt jullie de verstandige keuze? En hebben jullie misschien enig idee hoe lang de nieuwe selectieprocedure gaat duren? ik zit momenteel namelijk in vwo 6 en als ik in januari/februari nog een half jaar selectie ga doen wordt het allemaal wat krap!
 
Gewoon aanmelden zou ik zeggen. De kans dat je bij de eerste groepen zit lijkt mij niet heel waarschijnlijk. Wanneer jij je aanmeld in januari of februari bestaat er de kans dat je pas in maart voor PO-1 (of wat het dan op dat moment ook is) op moet komen. Dit zou er voor kunnen zorgen dat je bij eventuele vertragingen de augustus klas niet gaat halen. Maar goed, dit is hoe ik erover denk. Succes in ieder geval!
 
In totaal ben ik van begin tot eind ongeveer 7 à 8 maanden bezig geweest met het gehele traject. Dit was echter nog met de GVSS en VFS. Mochten deze niet terug keren in de nieuwe selecties dan scheelt dit een hoop tijd. Neem desnoods contact op met het CML om te vragen of zei een indicatie kunnen geven over hoe lang de "nieuwe" selecties gaan duren. Succes!
 
Ik ben het met Sek eens, waarschijnlijk zal je als je meteen opgeeft wat later de selectie in gaan. Tegen die tijd ben je dan misschien al iets wijzer. Aan de andere kant moet je je bedenken dat het uiteindelijk gaat om geschikt zijn, of niet. Een vlieger is natuurlijk altijd voorbereid, maar denk er over na.

Wat de vervolgopleiding betreft, ik zit zelf ook in 6vwo en ben ook nog steeds bezig met het oriënteren op een mogelijk plan b.. Serieus moeilijk als je vastberaden bent om door de selectie te komen. En als je toch wilt wachten --> misschien kun je een tussenjaar nemen, rond februari begint ook weer het zweefvliegseizoen, dat zou je kunnen oppikken. Ik vind dat je er ongelofelijk veel aan hebt, niet per sé het vliegen, maar het draait vooral om verantwoordelijkheid, daarnaast voel je je dan al (een beetje) thuis in de luchtvaart.

Gr. Timo
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb onderhand op de defensie website laten blijken "geïnteresseerd te zijn" in de vliegerfunctie. Dat houdt in dat ik op de hoogte gehouden wordt van data van nieuwe tests. Ik kan me nu alleen ook inschrijven voor 3 januari, het is mij alleen niet helemaal duidelijk of dit nou een concrete datum is waarop de eerste selectie plaatsvindt? Dat spreekt de eerdere berichten een beetje tegen, die zeggen dat je daarover op de hoogte gehouden kan worden. Een beetje onduidelijk op de website.

Ik heb al een plan B mocht het niet lukken, ik ga me ook voor die studie aanmelden en mocht ik de test negatief afleggen dan kan ik nog altijd die studie doen. Ik snap trouwens wat je bedoelt Timovw, je bent geschikt of niet, maar het zou toch altijd blijven knagen als je je enige kans verpest omdat je je er niet op hebt kunnen voorbereiden.
 
Even een vraagje voor de mensen die nog niet de vliegertest hebben gedaan, maar wel hun belangstelling op de site hebben aangegeven. Weten jullie al meer?

Timo
 
Even een vraagje voor de mensen die nog niet de vliegertest hebben gedaan, maar wel hun belangstelling op de site hebben aangegeven. Weten jullie al meer?

Timo

Ik kreeg gister toevallig een mail van defensie! Uit de mail blijkt dat er een nieuwe selectie komt waarvan de eerste ronde online thuis gemaakt wordt. Je krijgt een test over diagrammen, figuurreeksen, cijferreeksen en analogieen. Ik heb hem zelf nog niet gemaakt, maar volgens mij kan het wel al.

Succes!
 
Hallo allemaal, heb zojuist de test gemaakt. Kreeg een mailtje van defensie, de test kan dan binnen dertig dagen ingevuld worden. Zat een PDFje bij met voorbeeld vragen, dezelfde als in de test. Er staat een linkje in naar mijn defensie, even inloggen en vanaf daar kun je de test maken. Tussen de onderdelen door kun je even pauze houden, in de test zelf gaat de tijd per vraag en dus niet per onderdeel.

Bij de cijfer reeksen is het makkelijk een kladblaadje bij de hand te houden, dan zijn de patronen vrij simpel te ontdekken. Rekenmachine was misschien ook handig geweest maar op zich wordt het niet veel gekker dan ongeveer x6. De verbanden vond ik persoonlijk het lastigste, daar zijn twee onderdelen van.

Het eerste onderdeel zijn drie woorden waarbij je het verband in een diagram weer moet geven - bijv. houten meubels, stoelen en tafels zijn drie circeltjes naast elkaar waarvan de buitenste snijden met het middelste. Stoelen zijn geen tafels, maar beide vallen wel onder houten meubels - alleen niet helemaal, ze kunnen immers ook van een ander materiaal zijn.

Het tweede verbale verbanden leggen onderdeel is in de vorm x staat tot y als a tot b, waarbij y en a gegeven zijn. Aan elke kant moet je dan kiezen. Wederom voorbeeldje: ...:schubben, boom:... Zouden dan vis en schors zijn, aangezien het beide laten we zeggen het omhulsel van het ander is. Sommige zijn vrij duidelijk, een of twee had ik werkelijk geen idee hoe het in vredesnaam met elkaar te maken had. Al met al vond ik hem nog redelijk pittig en zeker op totaal andere dingen gericht dan de oude PO1. Als er vragen zijn hoor ik het wel!
 
Inderdaad ook figuurreeksen, even vergeten! Soms waren de patronen wat lastig te onderscheiden, meestal was het een vorm van horizontaal, verticaal, met/tegen de klok in of diagonaal bewegen van dingen (figuurtjes). Vaak veranderde het dan ook nog eens van kleur. Was nog vrij pittig, stel je er op in dat het dus werkelijk in elk opzicht een patroon kan zijn, ik werd er nog wel door verrast. Er was ook een soort uitvouwend draaiend patroontje. De tijd was wel redelijk maar het was nog altijd pittig. Soms schoven dingen ook door in het geheel, naar boven of links/rechts. Resultaat heb ik nog niet gehad en het waren niet bijster veel vragen moet ik zeggen - stuk of 12-15 per onderdeel. Zodra ik het resultaat binnen heb zal ik het laten weten!
 
Zelf had ik alleen naar de voorbeeld opgaven gekeken, eerlijk gezegd geen idee of er iets is wat ongeveer hetzelfde is. Nooit gezien in ieder geval. De figuren reeksen zullen vast tot op zekere hoogte te vinden zijn en de cijfer reeksen ook maar de rest is natuurlijk nederlands dus zal redelijk zeldzaam zijn. Als iemand wel iets vindt, voel je uiteraard vrij om me te corrigeren
 
Back
Top