Piloten dagen ABN Amro

Ik ben veel, maar rancuneus is wel het laatste.

Dat 17/18-jarige kinderen zich in zo'n constructie laten praten, dáár kan ik me iets bij voorstellen. Daar hebben zowel ouders, vliegschool als bank een zorgplicht. Gelukkig heb ik een paar mensen kunnen behoeden voor zo'n scenario door indertijd de werkelijke situatie te schetsen.

Dat iemand 5 jaar na dato beweert zich "goed ingelezen" te hebben, terwijl op de voorpagina van werkelijk iedere krant , dag na dag de wereldwijde paniek zichtbaar was is tekenend.

Zaken als zelfreflectie of zelfkritisch nadenken zijn volledig afwezig, zelfs na 5 jaar contemplatie. Hoe zo iemand enige verantwoordelijkheid aankan is mij een raadsel.

Ik kom dat soort jongens en meisjes geregeld tegen en keer op keer schrik ik me rot van hun houding. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen...

Ik dacht me inderdaad ingelezen te hebben, maar zoals ik eerder aangaf, heb ik me ontzettend vergist in de situatie na afronding van de opleiding.
Had ik me beter in kunnen lezen? Waarschijnlijk wel. Ik droeg toen niet de kennis die jij wellicht had, dat is iets wat je me aan mag rekenen.
Het is natuurlijk je goed recht een mening te vormen over iemand na 3-4 posts op een internetforum.

Wel typisch dat je eigen zelfreflectie kennelijk ook niet perfect is, als je alles behalve rancuneus denkt te zijn :biertje:
 
Ik vind het niet zo relevant of de heren/dames aspiranten naïef zijn (heb daar wel een mening over ;))

Wat ik veel belangrijker vind, en dat geldt ook op de huizenmarkt: de bank deelt in de winst over een lening, dus moeten ze ook delen in het risico. Nu wordt 100% vh risico op de klant (wannabee, huiseigenaar) afgewenteld. Dat kan niet. Dat hoort niet. Daarom vind ik dat de bank zich anders moet opstellen en een verlies moet nemen, juist om schuldsanering/huisveiling te voorkomen.
 
Frappant dat diegene die nooit een gesprek met de Abn hebben bijgewoond wel direct de grootste bek (excuus, mond) hebben.

Is dit aan mij gericht?
In dat geval heb je er geen idee van wat mijn achtergrond is, en in hoeverre ik op de hoogte ben van dergelijke gesprekken, gedachtegang bij de banken etc.
Geeft niks, maar gebruik dan ook geen woorden als 'grootste bek', en vraag gewoon eerst in hoeverre ik wel degelijk op de hoogte ben. Als dit niet op mij slaat, kun je het als onverzonden beschouwen :biertje:

2) Wat heeft een pretstudie op de uni ermee te maken?
De uni is geen financieele instelling. Absoluut scheve vergelijking.
Je snapt niet wat ik schrijf. Dat een universiteit geen financiele instelling is staat hier los van. Wat een universiteit en vliegschool in common hebben is dat ze beide opleidingen aanbieden. En beide bieden opleidingen aan waar momenteel geen markt in is. Wat ik vergelijk is de studenten. Studenten van vliegscholen klagen nu de abn aan. Hoe zou het staan als een vergelijkbaar bericht nu rond zou gaan, dat studenten de DUO aanklagen omdat die ze geld heeft geleend dat ze nu niet meer terug kunnen betalen. Had de DUO moeten zeggen dat ze beter niks kunnen lenen omdat ze een dergelijke opleiding geen zicht geeft op een baan in de nabije toekomst?
Ja ik snap dat de vergelijking wat krom is vergeleken met bedragen en terugbetaal regelingen, maar het idee is er.

3) Je spreekt veel over "jouw belastingcenten", ik vind dat ook een belangrijk punt. Kan iemand mij vertellen hoeveel mensen in dit land een WO of HBO studie doen of hebben gedaan?
Kan iemand mij dan ook vertellen hoeveel dit het Rijk aan giften, lees belastinggeld, heeft gekost zo de afgelopen 25 jaar? Maar ik kan mij gelukkig nog heel goed de reacties op het sociale leenstelsel voor de geest halen......

Ik snap welk punt je probeert te maken. Dit zijn belastingcenten waar iedereen gebruik van kan maken. Studenten dmv de stufi, personen met lage inkomens/studenten/ etc. met de zorgtoeslag/huur toeslag etc. Studenten (oa piloten) met een hoge studieschuld dmv de aftrekbaarheid van de belasting, hypotheekrenteafrek, pro-deo rechtszaak kosten, kinderbijslag etc. Allemaal prima en in de wet vastgelegd. Er zal niemand van ons zijn die nog nooit op een van bovenstaanden voordelen aanspraak heeft gemaakt.

Waar het mij om gaat is dat dit wellicht belastinggeld kan gaan kosten, wat niet in de wet is vastgelegd als zijnde een van bovenstaande rechten. Als de abn dit verliest zal het ongetwijfeld volgens de wet terecht zijn en hebben zij inderdaad verkeerd gehandeld.
Blijft echter over dat wij allemaal hier dan de gevolgen van gaan betalen. En hier komt dan in terug dat elke piloot(in spé) die in/na 2008 nog is begonnen, zich bewust had moeten zijn van het risico van de markt en dus ook logischerwijs bewust deze schulden aan is gegaan.
Ik ben van mening dat als je dat gedaan hebt, je hier ook zelf de lasten van moet dragen, en dit niet op de hele maatschappij neer moet leggen.
Dat is waar het mij om gaat.
(als de overheid abn nou weer zou verkopen wordt het hele verhaal weer anders, maar goed:biertje: )

Maar goed... genoeg gediscussieerd. Dit is iets waar iedereen altijd een andere mening over heeft. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen...

Het zou overigens wel fijn als we hier gewoon een normale discussie van zouden maken, zonder elkaar voor dingen uit te maken... Als we met zijn allen rondom de tafel hadden gezeten en deze discussie hadden gevoerd, hadden we dat ook niet gedaan.
 
Last edited:
En wat doe je dan als piloot met wel een baan?
Je telt in ieder geval niet je zegeningen en je toont geen enkel inlevingsvermogen voor een groep aspirant collega's.

Wat doe je wel?
Je maakt een of meerdere denigrerende opmerkingen over de personen in kwestie. Niet geremd door enige juridische kennis roep je van alles. Op dit mooie forum vindt je daarvoor ook nog een platform. Sterker je komt er mee weg dat je een grote groep personen voor van alles en nog wat uitmaakt en de advocaat zelfs voor zakkenvuller.

Aangezien dit een pilotenforum is, is het niet zo gek dat de meeste mensen hier geen juridische kennis hebben over situaties als deze, betekent dat dan ook meteen dat niemand meer mag reageren? Als alleen de forumleden met kennis van een bepaald onderwerp op een onderwerp mogen reageren dan wordt het waarschijnlijk erg rustig hier.

Ik noem de advocaat geen zakkenvuller, want (behalve piloten) werkt niemand voor niks, het is vast een interessante zaak en ik mag hopen dat hij er ook goed mee verdient, dat willen we uiteindelijk allemaal toch?

Wel blijf ik bij mijn standpunt dat er ook nog zoiets bestaat als eigen verantwoording, het feit dat je de mogelijkheid hebt om een hele hoge lening af te sluiten betekend nog niet dat je dit dan ook maar zomaar moet doen.

Zoals ik al zei, ik krijg bij sommige mensen het gevoel dat ze een makkelijkere manier zoeken om uit een zelf gecreëerde situatie te komen.

Verder nog een kleine tip, misschien is het verstandig om een soort van gedragscode op te stellen voor mensen die op dit moment de ABN dagen. Het is een beetje vreemd een een van de betrokkenen over over-creditering te horen praten en de ABN te dagen als die zelfde persoon op Facebook foto's post van grote aankopen en dure vakanties/uitjes... Ik kan me voorstellen dat als het hard op hard komt, de ABN zulke dingen ook in zal zetten om aan te tonen dat er misschien geen sprake is van over-creditering, maar sprake van verkeerde prioriteiten. Verder werkt het absoluut niet positief op de beeldvorming van buitenstaanders op de situatie.

(Ik weet het, dit is natuurlijk een specifiek geval en zegt in geen enkel opzicht iets over de andere 59 personen, maar het draagt wel degelijk bij aan de beeldvorming over de groep in het algemeen)
 
Wel blijf ik bij mijn standpunt dat er ook nog zoiets bestaat als eigen verantwoording, het feit dat je de mogelijkheid hebt om een hele hoge lening af te sluiten betekend nog niet dat je dit dan ook maar zomaar moet doen.

Helemaal mee eens.
Echter mag je er daarnaast ook vanuit gaan dat de kredietverstrekker zich aan de wet houdt. Als blijkt dat dat niet is gebeurt (moet uiteraard wel bewezen worden, innocent until proven guilty) mag je er ook van uit gaan dat de rechterlijke macht ingrijpt.
 
De stelling in deze discussie is m.i. niet "is de Ab-Initio naïef geweest?", maar eerder: "moet de bank meer verantwoordelijkheid nemen?".

Over die eerste stelling heb ik ook een mening. Ik moet daarbij eerlijk aangeven dat ik in 2008 ben begonnen (weliswaar voordat de crisis begon) maar ook ik had in hetzelfde schuitje kunnen zitten waarbij ik werkloos met een hoge schuld zit opgezadeld. Gelukkig heb ik wel een vliegende baan kunnen bemachtigen en zit ik qua schuld nog maar op een derde van waar ik ooit mee ben begonnen. Ik heb mij destijds beter ingelezen (naar mijn mening) in de materie, en heb daarom eerst een Bachelor diploma gehaald. Daarnaast wilde ik enkel bij EPST en/of de KLS beginnen vanwege de baankansen, en zou ik mijn toekomstdroom naast mij neer leggen indien ik de selecties niet zou halen en genoegen zou moeten nemen met een vliegschool die mindere kwaliteitseisen toetst bij de selecties.
Ook ik had werkloos kunnen zijn, maar dan wel in een scenario waarbij mijn schuld exclusief living zou zijn (via mijn ouders), en ik de maandlasten zou kunnen dragen, en mijn ouders eventueel hadden kunnen bijspringen. Is wellicht een luxe met ouders die bovenmodaal verdienen, maar wel essentieel geweest in mijn keuze om het risico aan te gaan.
Ik vind het dan ook jammer dat er genoeg kandidaten zijn geweest met HAVO op zak die bij een derderangs vliegschool met gigantische studieschulden (op voorhand 180K lenen) het risico wel zijn aangegaan. We hebben natuurlijk allemaal dezelfde droom om verkeersvlieger te worden, maar de risico-beperking is in verschillende mate serieus genomen.

Dan de vraag of een bank meer verantwoordelijkheid moet tonen. JA! Je kunt je als individu niet altijd optimaal weren tegen de grote aantrekkingskracht die de bank toont bij het aangaan van een studielening. Natuurlijk kan iedereen de kleine lettertjes lezen, maar het doel is soms zo aantrekkelijk dat die kleine lettertjes niet aankomen.

Even een zijsprong; als je met je kids naar zwemles stuurt, dan kan het zijn dat ergens een zinnetje is vastgelegd waarbij het zwembad geen aansprakelijkheid heeft indien je kind letsel oploopt (verzuipen). Maar ook dan kun je een zwembad aansprakelijk stellen indien ze nalatig gehandeld hebben. Nalatig kan zijn dat ze hun personeel niet voldoende hebben opgeleid, te weinig toezicht houden, en/of geen juiste procedures hebben die letsel had moeten voorkomen.

Zo kun je ook de bank aansprakelijk stellen indien ze niet genoeg toezicht hebben gehouden op de situatie. In dit geval is de bank geen losse instantie die enkel leningen verstrekt, maar hebben ze een een-tweetje met de vliegschool om hun financieringen te slijten. Door die verbinding, marketing voor een studielening voor een vliegopleiding, en doordat ze uitspraken doen mbt het toekomstperspectief van arbeidsmarkt, kun je wel degelijk zeggen dat de bank betrokken is bij de beeldvorming of een studielening moet worden aangegaan (of niet). Met enkel winsten in het vooruitzicht, ben ik van mening dat er leningen zijn verstrekt die een zeer hoog risico hadden. Wellicht had de kandidaat dit niet in de gaten, maar dan had de bank minstens de lening moeten weigeren.
 
Zijsprong hier maar waarom komt schuldsanering niet ter sprake. Eigen schuld dikke bult vind ik hard, maar goed, de wereld is hard. Als ik alleen naar mezelf kijk was ik vroeger ook een jonge hond die geen flauw benul had van wat 'ie had getekend, heb alleen de mazzel gehad dat ik snel aan het vliegen ben gekomen. Het is natuurlijk wel een feit dat de liegscholen een droom tot de max uitbuiten met leugens, halve waarheden en verdraaide feiten en dealtjes met financierders op basis van die feiten hebben gemaakt. Ik geloof nog steeds in wederzijdse verantwoordelijkheid. Als je geld uitleent loop je het risico het niet meer terug te krijgen. Volgens mij heet dat ondernemers risico.
 
In een ander topic geplaatst door AirForce, maar hier minstens zo relevant: https://soundcloud.com/#anouk-kantelberg/piloten-zonder-vleugels

Vanaf 5:05 is 'Thijs' te horen. Thijs heeft na zijn middelbare school een jaar gewerkt en gesolliciteerd en is afgewezen bij de luchtmacht. Daarna is hij aan een HBO-opleiding begonnen. Na één dag zag hij het echter al niet meer zitten en besloot hij een vliegopleiding te gaan doen. (Goed begin met zo'n doorzettingsvermogen)
''Die schuld maakte mij niks meer uit'' zegt hij letterlijk. En naderhand is het zeker weer de bank die haar zorgplicht niet is nagekomen? Wordt toch eens wakker...
 
Last edited:
Ik vind persoonlijk dat de banken ook verantwoordelijkheid dragen.
Maar ook de studenten die na eind 2008 nog een opleiding zijn begonnen.

Hier op dit forum op dit moment durven mensen nog stellen dat ze een opleiding willen beginnen. Ik vraag me echt af waar sommigen dan mee bezig zijn.


Wat mij betreft mag ABN amro gedwongen worden om de leningen rentevrij te verstrekken tot ze zijn afgelost. Of tegen pakweg 1 a 2 procent.
Maar de volledige kwijtschelding vragen lijkt me toch moeilijk te worden.

Ik zou proberen de bank te dwingen geen leningen meer te verstrekken en de overige rentevrij te maken. Of althans een rente die niet hoger mag liggen dan pakweg 3%.

De woekerrentes die deze bank durft vragen zijn echt niet acceptabel. Dit maakt ook duidelijk dat ze mensen zomaar leningen verstrekken zonder risico-analyse om ze daarna financieel leeg te zuigen.
Verwerpelijke ethiek, maar dat zijn we al gewoon van de meeste banken.
Die mensen leven etisch op een andere planeet.
 
Niemand beweert dat de leerlingen vrijuit gaan.
De leerlingen beweren alleen dat ABN Amro ook niet helemaal volgens de regels heeft gehandeld en proberen daar voor hun hun voordeel en recht uit te halen.
Niets vreemds op zich dus
 
Is dit aan mij gericht?

Nee dat was het niet.

In dat geval heb je er geen idee van wat mijn achtergrond is, en in hoeverre ik op de hoogte ben van dergelijke gesprekken, gedachtegang bij de banken etc.

Vertil mer, ich been aen en al oer.

Je snapt niet wat ik schrijf. Dat een universiteit geen financiele instelling is staat hier los van. Wat een universiteit en vliegschool in common hebben is dat ze beide opleidingen aanbieden. En beide bieden opleidingen aan waar momenteel geen markt in is. Wat ik vergelijk is de studenten. Studenten van vliegscholen klagen nu de abn aan. Hoe zou het staan als een vergelijkbaar bericht nu rond zou gaan, dat studenten de DUO aanklagen omdat die ze geld heeft geleend dat ze nu niet meer terug kunnen betalen. Had de DUO moeten zeggen dat ze beter niks kunnen lenen omdat ze een dergelijke opleiding geen zicht geeft op een baan in de nabije toekomst?
Ja ik snap dat de vergelijking wat krom is vergeleken met bedragen en terugbetaal regelingen, maar het idee is er.

Ten eerste had je het in je post niet over de DUO, die haal je er nu pas bij.
Ten tweede is zelfs als je de DUO erbij haalt de vergelijking scheef want DUO is geen kapitalistische instelling en tot nog toe is het zo dat men de studie hoofdzakelijk als een gift krijgt.
Zelfs als men erbij moet lenen kan men dit bij de DUO tegen heel schappelijke condities.....

Waar het mij om gaat is dat dit wellicht belastinggeld kan gaan kosten, wat niet in de wet is vastgelegd als zijnde een van bovenstaande rechten. Als de abn dit verliest zal het ongetwijfeld volgens de wet terecht zijn en hebben zij inderdaad verkeerd gehandeld.
Blijft echter over dat wij allemaal hier dan de gevolgen van gaan betalen. En hier komt dan in terug dat elke piloot(in spé) die in/na 2008 nog is begonnen, zich bewust had moeten zijn van het risico van de markt en dus ook logischerwijs bewust deze schulden aan is gegaan.
Ik ben van mening dat als je dat gedaan hebt, je hier ook zelf de lasten van moet dragen, en dit niet op de hele maatschappij neer moet leggen.

Wie ben jij om te beslissen wat volgens de wet rechtmatig is? Ik dacht dat daar iemand anders voor is aangesteld.

Dat is waar het mij om gaat.

Mij ging het om enige relativiteit en zelfreflectie in de discussie te brengen.
Jij bent niet blij dat je mogelijk indirect zal moeten opdraaien voor andermans kosten, ik dacht dat het misschien zou helpen door je erop te wijzen dat je zelf ook kosten produceert voor anderen die daar mogelijk niet blij mee zijn.
Blijkbaar is dat niet zo goed gelukt.

Aangezien dit een pilotenforum is, is het niet zo gek dat de meeste mensen hier geen juridische kennis hebben over situaties als deze, betekent dat dan ook meteen dat niemand meer mag reageren? Als alleen de forumleden met kennis van een bepaald onderwerp op een onderwerp mogen reageren dan wordt het waarschijnlijk erg rustig hier.

Dat heeft Folberts toch ook helemaal niet geschreven?
Stroman heet dit in debat-termen.
 
Vanaf 5:05 is 'Thijs' te horen. Thijs heeft na zijn middelbare school een jaar gewerkt en gesolliciteerd en is afgewezen bij de luchtmacht. Daarna is hij aan een HBO-opleiding begonnen. Na één dag zag hij het echter al niet meer zitten en besloot hij een vliegopleiding te gaan doen. (Goed begin met zo'n doorzettingsvermogen)

Jah goed he.
"Al die theorie zag ik totaal nie zitte , da's heulemaal nie prakties".:haha:
Maar "nou heeft hij nu eenmaal de schuld" dus Thijs "gaat er gewoon mee door".

Dit soort appelflappen is nou precies wat de liegscholen graag ziet komen want een beetje pientere VWO'er is niet zo achterlijk om nu aan een vliegopleiding te beginnen.
Stella en co laten je tegenwoordig desnoods met drie jaar lagere school en twee typelessen door die nepselectie van ze.
 
Last edited:
In een ander topic geplaatst door AirForce, maar hier minstens zo relevant: https://soundcloud.com/#anouk-kantelberg/piloten-zonder-vleugels
Ik heb eerder een deel gehoord. Link is dood, heb je een link naar een werkend fragment?
Vanaf 5:05 is 'Thijs' te horen. Thijs heeft na zijn middelbare school een jaar gewerkt en gesolliciteerd en is afgewezen bij de luchtmacht. Daarna is hij aan een HBO-opleiding begonnen. Na één dag zag hij het echter al niet meer zitten en besloot hij een vliegopleiding te gaan doen. (Goed begin met zo'n doorzettingsvermogen)
''Die schuld maakte mij niks meer uit'' zegt hij letterlijk. En naderhand is het zeker weer de bank die haar zorgplicht niet is nagekomen? Wordt toch eens wakker...
Dat is ook mijn impressie van velen (niet allen) die de laatste jaren zijn "afgestudeerd". Vanmiddag nog een ex-Stella-klantje die mijn opmerkingen over zijn bandenspanning maar "gezeur" vond. Zo'n prutspilootje neemt dan wel een heel gezinnetje mee de lucht in...

Schijt aan alles en volslagen ongeschikt om wat dan ook te besturen, tenminste naar mijn standaarden.

Mijns inziens niet onterecht dat ze ABN dagen; uiteraard zijn dat soort leningen volslagen onverantwoord wanneer mensen een zodanige attitude hebben. Een 18-jarige zonder aantoonbare skills, opleiding of talenten sowieso ruim een ton lenen is te krankzinnig voor woorden.
 
Denk niet dat we 1 persoon hier model moeten laten staan voor een hele groep. Nogmaals, waarom wordt er geen aanspraak gedaan op de Wet Schuldsanering? Waar haalt de ABN-Amro overigens de wijsheid vandaan dat het allemaal weer goed komt omdat de markt weer aantrekt. Je mag er vanuit gaan dat een flink aantal van deze mensen wegens geldgebrek niet eens een geldig brevet heeft, laat staan wat uren gevlogen hebben. Deel wel de mening dat deze mensen niet zonder meer vrijuit gaan maar in een land waar je na een moord, sorry, doodslag, na 8 jaar weer op straat staat lijkt het me niet helemaal correct dat de ABN-Amro je levenslang kan geven.
 
Last edited:
Nogmaals, waarom wordt er geen aanspraak gedaan op de Wet Schuldsanering?
Betekent dat niet het definitief einde van de droom? Dan kan ik me voorstellen dat je er zo lang mogelijk mee wacht.

Ben overigens wel benieuwd naar die constructie die in de radiodocumentaire wordt genoemd, waarbij de vliegschool de lening van de bank overneemt na een x aantal jaar werkloos. Dat is nogal wat voor een school om dat te doen (spreekt van vertrouwen in de banenmarkt). Ben je dan slechter af, of beter af als werkloze piloot of zijn de voorwaarden gelijk?
 
Wat je eigenlijk zelden tot nooit tegenkomt is de vraag wat er gebeurd is met die miljoenen aan omzet van de vliegscholen!
In het geval van bijvoorbeeld Stella praten we de afgelopen jaren letterlijk over vele tientallen miljoenen omzet (!!!!)
Nou is het runnen van een vliegschool bepaald niet gratis, maar er moet een gruwelijke hoeveelheid cash (miljoenen!) aan de strijkstok zijn blijven hangen. Wat is daarmee gebeurd? Opperdepop? Geparkeerd op de Virgin-Islands? Zou de belastingdienst z'n fair share gehad hebben?

Conspiray-mode:
Zou ABN-AMRO een nog niet ontdekt boekhoudschandaaltje hebben met Stella?
De leningen die niet meer terug betaald worden door bv schuldsanering worden door Stella (deels) weer aan ABN-AMRO gecompenseerd in ruil voor het grenzeloos verstrekken van leningen?
Dat zou een uiterst ludieke manier van cashen zijn zeg !!
 
Seppe, ik heb me dit ook weleens afgevraagd. Ik heb al een tijdje terug gehint dat de constructie misschien iets anders in elkaar zit:

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?p=233824#post233824

mezelf said:
Heeft iemand weleens bedacht dat de zaak misschien anders in elkaar zou kunnen zitten?

Ik heb er geen enkel bewijs voor... Maar...

De Nederlandse vliegscholen zijn allemaal flink duurder dan de opleidingen in de landen in ons heen. Iedere opleiding heeft zijn eigen 'huisbank'. Zou het kunnen dat het prijsverschil er in zit dat de bank een stukje van zijn risico af wil dekken?

Denk aan de volgende constructie:
student leent 125000 Euro voor zijn opleiding en belooft dit terug te betalen met een rente van 6%
vliegschool ontvangt 125000 Euro
vliegschool schuift via een achterdeurtje 25000 Euro terug naar de bank,
zodat voor de bank het risico voor een groot gedeelte wordt afgedekt...

Vliegschool blij, omdat ze er weer een student bij hebben, die anders NOOIT deze lening zou kunnen krijgen. Bank blij omdat ze de student voor 125000 bij de ballen hebben en de student blij omdat hij zijn 'droom' kan najagen

Ik heb nooit gesnapt hoe banken uitsluitend gebaseerd op een succesvolle selectie bereid zijn gigantische bedragen te lenen aan mensen van net in de twintig of jonger.

Als ik 10000 Euro wil lenen voor een auto, willen ze alles van me weten...
 
Misschien zijn de winsten van eerdere jaren ondertussen wel op aan de verliezen van de laatste jaren? Het is niet voor niets dat de hakve stella vloot te koop staat. En met zi weinig leerlingen de boel winstgevend houden is een lastige opgave denk ik.
 
Koning, exact wat jij daar schreef bedoel ik dus ook idd !!
Als je er over nadenkt kan het eigenlijk niet anders dan dat een dergelijk scenario zich heeft voor gedaan.
De gemiddelde Kijkshop klantenkaart is lastiger te verkrijgen dan een tonnetje+ om te leren beroepsvliegen, strange to say the least......


@767 Op zich heb je een punt, echter zijn de winsten van de afgelopen jaren zo gigantisch to the moon geweest dat ik niet kan geloven dat ze dat allemaal weer hebben moeten aanwenden in de mindere tijden. De tijd van lege(re) klassen is maar relatief kort vergeleken met de jaren dat Stella letterlijk honderden poppetjes de markt op pompte.
Dat de halve tent te koop staat is zoals eerder door iemand anders opgemerkt vermoedelijk inderdaad om de doodeenvoudige reden cash uit de tent te trekken voordat de curator er een ketting omheen legt.
 
Back
Top