Piloten dagen ABN Amro

Er staat nergens dat scholen financiele instellingen zijn. Wellicht wat rottige zin van Foohke (het blijft een brabantse) maar ze doelt op de banken. Zie haar zin erna.

Oops, zeker rottig verwoord. Scholen zijn geen financiele instellingen inderdaad. Ik doelde er wel op dat het nog steeds bedrijven zijn die aan het eind van het boekjaar een zo groot mogelijk bedrag plus onder de streep willen hebben staan. Dat brabantse/limburgse zal het wel doen inderdaad ;)


Daarbij. Gebeurd dit wel ProDeo? Want bij ProDeo krijg je een willekeurige advocaat toegewezen en dit is een proces welke onder leiding van de heer Olberts is begonnen
Geen idee hoe het precies zit, verder dan wat bedrijfsrecht ga ik niet, maar wat ik wel weet is dat je niet altijd maar een willekeurige advocaat toegewezen krijgt. Zo heb ik een paar jaar geleden een rechtszaak tegen de overheid gevoerd, met een door mij zelf gekozen advocaat (die ik ivm mijn lage salaris buiten wat eigen risico niet zelf hoefde te betalen).

Sinds wanneer zijn scholen "financiële instellingen"?
Wat heeft het Libor-schandaal bij de Rabobank te maken met scholen?
Mijn vergelijking was erop bedoeld, dat dergelijke bedrijven er alleen maar op berust zijn om zoveel mogelijk winst te maken. Soms (illegaal) in het nadeel van anderen. Het feit dat ik de rabo koos als vergelijking komt omdat ook zij duidelijk niet ethisch aan het handelen was (zelfde verhaal als met scholen die maar blijven aannemen), en omdat ik gisteren voor mijn hele leven genoeg heb gehoord over dit hele schandaal in college haha.
 
Over de rol van de ouders zijn de meningen verdeeld, en ik moet toegeven dat ik daar geen duidelijke mening over heb. Aan de ene kant valt het de ouders aan te rekenen dat hun zoon/dochter zomaar die handtekening zet. Aan de andere kant zijn die jongeren meestal al financieel onafhankelijk en kunnen ze doen en laten wat ze willen. Hoeveel de ouders dan nog uit kunnen halen is een volgende vraag. Uiteindelijk is het de piloot in spé zelf die die handtekening zet.

Uiteraard kom ik qua juridische kennis niet zo ver als Folberts, maar met betrekking tot bovenstaande wil ik nog wel even een opmerking maken. (Disclaimer: het kan zijn dat de wet al weer veranderd is, maar onderstaande is min of meer wel de situatie van een paar jaar geleden.)

Iemand die 18 jaar is, is volgens de wet handelingsbekwaam en dat betekent dat hij/zij kan tekenen voor een lening van 1,5 ton (of bijna 2 ton inclusief living) vanaf zijn 18e verjaardag. Ouders lijken daar in eerste instantie niets aan te kunnen doen. Echter de ouders zijn tot aan de 21e verjaardag wel verantwoordelijk voor de handelingen van hun kinderen en zij zijn ook financieel aan te spreken op die handelingen.
De wet geeft ouders tot aan de 21e verjaardag van de kinderen dan ook de mogelijkheid om de handelingen van de kinderen weer ongedaan te maken. (Zulks uiteraard wel omkleed met een aantal mitsen en maren.)

Even paar voorbeelden om e.a. iets duidelijker te maken en toe te lichten.
In alle gevallen: Kind is 19 jaar.

-1- Het kind besluit om een iPod te kopen van 250 euro en betaalt dit contant. De ouders hebben in dit geval geen mogelijkheid om de aankoop ongedaan te maken, want deze aankoop wordt door de wet niet gezien als "bijzonder".

-2- Het kind besluit om een iPod te kopen van 250 euro en sluit hiervoor een lening af. De ouders hebben geen mogelijkheid om de aankoop ongedaan te maken. (zie punt 1) Als het kind de lening niet af kan lossen kan de schuldeiser, nadat hij het kind heeft kaal geplukt, de schuld verhalen op de ouders. (kind is nog geen 21.)
Zal de schuld in de praktijk verhaald worden op de ouders? Vast niet, want 250 euro zal vast wel op het kind verhaalt kunnen worden, maar Juridisch is dit dus wel mogelijk!

-3- Het kind besluit om een huis te kopen. Kosten 1,5 ton. De wet ziet dit wel als een "bijzondere" aankoop en daarmee is het dus mogelijk voor de ouders om deze aankoop ongedaan te maken.
Let op: De ouders hebben deze mogelijkheid onafhankelijk van de vraag of het kind het huis contant betaalt, hier een lening voor sluit, de hypotheek wel/niet betaald en zo verder !!!
De exacte wijze waarop ze dit voor elkaar kunnen krijgen... Geen idee. Ik neem aan dat ze hiervoor naar een rechter moeten.

Adder onder het gras.... Ouders kunnen door de schuldeisers aansprakelijk gesteld worden voor handelingen die het kind heeft gepleegd in de periode tussen de 18e en 21e verjaardag, ook na de 21e verjaardag van het kind. Dit is overigens wel vrij ingewikkeld en ik dacht alleen mogelijk als het kind voor de 21e verjaardag al (een deel van) de verplichtingen niet nakomt.

______________________

Inderdaad, bovenstaande is (wellicht) een beetje off-topic.

Ik heb zelf niet direct een mening over de vraag of de (aspirant) piloten er gelijk in hebben dat ze de bank aan willen klagen. Ik ben niet bij dit soort lening gesprekken geweest. Ik weet niet hoe ze gevoerd zijn, dus vandaar dat ik hier ook geen mening over wil vormen.

Als de gesprekken zo gevoerd zijn als lijkt te blijken uit het bericht van Nerox (i.e. Bank brengt verstandige punten ter sprake, maar laat op die punten alleen een zeer positief licht schijnen en wuift zelf alle bezwaren weg), dan geef ik ze een goede kans bij de rechter.
Aan de andere kant: Bewijs bij de rechter maar dat gesprekken inderdaad op deze wijze zijn gevoerd en dat de bank NIET heeft gewezen op de gaten in het garantiefonds en de mogelijk slechte arbeidsprespectieven en ....
 
Natuurlijk is het een klote situatie voor de betreffende personen.

Maar die mensen hebben wel met het volle verstand getekend voor een bedrag van meer dan 1,5 ton voor een opleiding. En er bestaat ook zoiets als onderzoeksplicht. Een ieder die na 2008 een opleiding had willen beginnen was via google binnen no-time op een site als deze gekomen. Als je dan alsnog begint aan die opleiding en die schuld en het risico willens en wetens accepteert dan moet je vervolgens ook zelf de consequenties nemen voor als het misloopt.

Maar helaas zie je steeds vaker dat mensen in NL niet bereid zijn de consequenties van hun (soms erg onverstandig) handelen te dragen. Het gezond verstand lijkt soms steeds verder weg te zinken.

Dit 'argument' blijft steeds terugkomen. Ik vind het zo makkelijk om bijna 6 jaar later te roepen 'dan hadden ze maar op Airwork (of soortgelijke fora) moeten kijken want hier werd allang gezegd dat de markt er zo uit zou komen te zien.
Kan iemand me dan ook vertellen hoe de markt er in 2020 uit ziet? Dan kan ik daar vast plannen voor maken.

Maar alle gekheid op een stokje, ik ben zelf zo'n 'wannabe' die in 2008 is begonnen, heb me netjes ingelezen en me ontzettend vergist in de situatie na het afronden van mijn opleiding.
Om terug te komen op die dubbele shifts en nachtwerk: ook dat heb ik gedaan om de rente te kunnen betalen. Inmiddels heb ik gelukkig een baan in de luchtvaart kunnen vinden, maar om het enkel te houden op, je had maar beter op airwork moeten lezen vind ik echt te simpel gedacht.
 
Dit 'argument' blijft steeds terugkomen. Ik vind het zo makkelijk om bijna 6 jaar later te roepen 'dan hadden ze maar op Airwork (of soortgelijke fora) moeten kijken want hier werd allang gezegd dat de markt er zo uit zou komen te zien.
Kan iemand me dan ook vertellen hoe de markt er in 2020 uit ziet? Dan kan ik daar vast plannen voor maken.
2 keer zo groter dan vandaag de dag, maar geen grote groei in de EU. Normalisatie van salarissen naar het niveau van de scheepvaart. Reken op ons minimumloon voor een co en 1-2 keer ons modaal voor een captain. Is overigens ook gewoon in iedere lookout te vinden...
Maar alle gekheid op een stokje, ik ben zelf zo'n 'wannabe' die in 2008 is begonnen, heb me netjes ingelezen en me ontzettend vergist in de situatie na het afronden van mijn opleiding.
Het is het één of het ander. Al half 2008 was op de voorpagina van menig krant te lezen dat we in de ergste crisis sinds 1929 zaten.
FDweekend.jpg

Het journaal van RTL en de NOS opende dag op dag met een immense crisis.

What's next, als de meteo rept over de ergste orkaan sinds 1929, dan vlieg je er ook maar dwars doorheen?
Eenieder die vóór 2007 is begonnen had zich wellicht wat beter in moeten lezen.
Maar mensen die 2008/later zijn begonnen hebben aangetoond totaal ongeschikt te zijn om risico's in te schatten. Die horen nog niet de verantwoordelijkheid te hebben over een boodschappenwagentje, laat staan een kist met een paar honderd mensen erin. Ik houd mijn hart vast als dat slag in de cockpit terecht komt...
 
2 keer zo groter dan vandaag de dag, maar geen grote groei in de EU. Normalisatie van salarissen naar het niveau van de scheepvaart. Reken op ons minimumloon voor een co en 1-2 keer ons modaal voor een captain. Is overigens ook gewoon in iedere lookout te vinden...

Het is het één of het ander. Al half 2008 was op de voorpagina van menig krant te lezen dat we in de ergste crisis sinds 1929 zaten.
FDweekend.jpg

Het journaal van RTL en de NOS opende dag op dag met een immense crisis.

What's next, als de meteo rept over de ergste orkaan sinds 1929, dan vlieg je er ook maar dwars doorheen?
Eenieder die vóór 2007 is begonnen had zich wellicht wat beter in moeten lezen.
Maar mensen die 2008/later zijn begonnen hebben aangetoond totaal ongeschikt te zijn om risico's in te schatten. Die horen nog niet de verantwoordelijkheid te hebben over een boodschappenwagentje, laat staan een kist met een paar honderd mensen erin. Ik houd mijn hart vast als dat slag in de cockpit terecht komt...

Er dwars doorheen lijkt me geen optie, maar op zn minst kijken naar een weg er omheen.
Dit is dus wat je zegt: je had je in moeten lezen, dan had je niet in deze situatie gezeten.

Nogmaals ik heb inmiddels een baan op de rechter stoel.
Ik mag hopen dat ik of mijn familie niet in een kist zit met een captain die op deze manier conclusies trekt en zo over zijn collega denkt.
Zal een leuke CRM zijn.
 
Frappant dat diegene die nooit een gesprek met de Abn hebben bijgewoond wel direct de grootste bek (excuus, mond) hebben.

@ Foohke:
1) Er was geen andere bank. De Frieslandbank is de enige die ook het product "vliegleningen" aanbood maar op veel kleinere schaal. Ik weet verder niet of die net zoals de ABN geen onderpand vereiste.
Daarbij was het veel grotere probleem dat sommige vliegscholen (ik ben lang niet bekend met alle dus daar doe ik dan ook geen uitspraak over) alleen toegang gaven tot hun garantiefonds als men de lening via de ABN afsloot.

2) Wat heeft een pretstudie op de uni ermee te maken?
De uni is geen financieele instelling. Absoluut scheve vergelijking.

3) Je spreekt veel over "jouw belastingcenten", ik vind dat ook een belangrijk punt. Kan iemand mij vertellen hoeveel mensen in dit land een WO of HBO studie doen of hebben gedaan?
Kan iemand mij dan ook vertellen hoeveel dit het Rijk aan giften, lees belastinggeld, heeft gekost zo de afgelopen 25 jaar? Maar ik kan mij gelukkig nog heel goed de reacties op het sociale leenstelsel voor de geest halen......

@ Chester: Geen topic compleet zonder onze rancuneuze huistrol.

EDIT:

Bijna vergeten, bedankt Folberts voor je reactie hier.
Ik heb verder niks te maken met je zaak en de groep die je vertegenwoordigt, afgezien van "collegiale interesse", als dat een term zou zijn.
Ik denk dat veel lezers hier belangstelling zouden hebben voor een update van tijd tot tijd jouwerzijds.
Ook al wil je niet actief aan de discussie hier deelnemen, wat ik volledig begrijp.
 
Last edited:
Frappant dat diegene die nooit een gesprek met de Abn hebben bijgewoond wel direct de grootste bek (excuus, mond) hebben.

@ Foohke:
1) Er was geen andere bank. De Frieslandbank is de enige die ook het product "vliegleningen" aanbood maar op veel kleinere schaal. Ik weet verder niet of die net zoals de ABN geen onderpand vereiste.

ING heeft ook nog een tijdje leningen aangeboden. Onder andere aan mij (eind 2007) een enorme schurkendeal waar ik mondeling ook beloftes zijn gemaakt welke nooit zijn nagekomen.
Dit grapje heeft me ongeveer 10 tot 15000 euro gekost voor ik kon overstappen naar of ABN of Friesland Bank.

Ik heb overigens nooit begrepen dat mensen meer lenen dan het bedrag van de opleiding. 2ton schuld voor een opleiding van 110.000? Hier hoor ik ook weinig mensen over..
 
Wordt in sommige media gesteld dat men geld terug wil, of kwijtschelding van een deel. Oneerlijk tegenover diegene die geen lening hebben gewerkt hebben om de opleiding te doen zonder een lening aan te zijn gegaan. Krijgen die dan geld terug van de Overheid?
 
Waarom oneerlijk? Die personen hebben toch ook geen rente cq aflossing betaald?

Het gaat erom, of de ABN in dit geval welke zulke hoge leningen mocht verstrekken zodat het de geldnemer (lees:leerling) de nek om zou kunnen draaien.

Als iemand het uit eigen zak betaald dan kan je hoogstens jezelf aansprakelijk stellen.
 
Waarom oneerlijk? Die personen hebben toch ook geen rente cq aflossing betaald?

Het gaat erom, of de ABN in dit geval welke zulke hoge leningen mocht verstrekken zodat het de geldnemer (lees:leerling) de nek om zou kunnen draaien.

Als iemand het uit eigen zak betaald dan kan je hoogstens jezelf aansprakelijk stellen.

Nou las ook ergens dat piloten volledige kwijtschelding willen, dat zou wel oneerlijk zijn... Als het alleen om de rente gaat okee.

Dan is wel mijn persoonlijke mening dat men met hun volle verstand heeft getekend, wetend dat er een risico bestaat dat het een tijd zou kunnen duren voordat je aan het werk bent. Waarschijnlijk denkend het overkomt mij niet, nu overkomt het hun wel. Beetje naïef om zo te denken. Vind zo'n manier van denken wel zorgwekkend zeker voor iemand die straks een verkeersvliegtuig moet gaan besturen
 
Het gaat erom of de bank zorgvuldig heeft gehandeld of niet.
Mensen die alles uit hun eigen zak betaald hebben staan daar dus los van.
Of het nou rente of aflossing is dat doet totaal niet terzake.

Een persoon die bij zijn ouders het geld heeft geleend kan wellicht zijn ouders aansprakelijk stellen. Al geef ik dat weinig kans omdat de ouders wellicht minder gladde praatjes hadden dan de bankmedewerker in pak.
 
Als persoon X een contract tekent waarbij hij verklaart dat persoon Y een pistool tegen zijn hoofd mag zetten en de trekker over mag halen wanneer persoon X niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, dan wil dat niet zeggen dat persoon Y dat ook inderdaad mag doen.
De wet staat namelijk boven deze overeenkomst. De rechter zal persoon Y dus veroordelen voor moord wanneer deze persoon X inderdaad neer paft.

Iedereen dient zich aan de wet te houden. Zelfs als contracten met vol verstand zijn ondertekend. Als de wet is overtreden door de ABN moet de ABN daar de consequenties van dragen, dat lijkt mij niet alleen logisch, maar zelfs rechtvaardig!

Groet, FlyFens.
-die overigens netjes zijn maandelijkse rente en aflossing betaalt-
 
Last edited:
Dit 'argument' blijft steeds terugkomen. Ik vind het zo makkelijk om bijna 6 jaar later te roepen 'dan hadden ze maar op Airwork (of soortgelijke fora) moeten kijken want hier werd allang gezegd dat de markt er zo uit zou komen te zien.
Kan iemand me dan ook vertellen hoe de markt er in 2020 uit ziet? Dan kan ik daar vast plannen voor maken.

Maar alle gekheid op een stokje, ik ben zelf zo'n 'wannabe' die in 2008 is begonnen, heb me netjes ingelezen en me ontzettend vergist in de situatie na het afronden van mijn opleiding.
Om terug te komen op die dubbele shifts en nachtwerk: ook dat heb ik gedaan om de rente te kunnen betalen. Inmiddels heb ik gelukkig een baan in de luchtvaart kunnen vinden, maar om het enkel te houden op, je had maar beter op airwork moeten lezen vind ik echt te simpel gedacht.

Zoals al eerder (op minder nette manier) hier vermeldt staat, iedereen met een beetje kennis van de luchtvaart wist in 2008 dat dit overschot aan vliegers eraan zat te komen. Dat heeft niks met een glazenbol te maken, het werd toen gewoon al op grote schaal ontraden door mensen die werkzaam zijn in de luchtvaart.

Daarnaast ben ik het met je eens dat het vreemd is dat je zoveel kan lenen voor zo'n onzekere baan. En daar mag de ABN ook zeker op worden aangesproken. Maar dat veranderd de positie van degene die de lening zijn aangegaan totaal niet. Als het goed is zijn dit allemaal hoger opgeleiden personen die een inschatting kunnen maken over wat slim is en wat misschien niet zo handig is.
En mocht de ABN een niet marktconforme rente vragen over het bedrag dan zou een rente verlaging logisch zijn. Maar is dit niet het geval dan zou ik het bijzonder vreemd vinden als deze mensen compensatie krijgen.
 
Volledige kwijtschelding zal nooit gebeuren, dat zou oneerlijk zijn tegenover de mensen die net voor de crisis begonnen zijn en ook nog geen baan hebben. Die personen zitten uiteindelijk in dezelfde shit situatie als de mensen die tijdens de crisis begonnen zijn.
Er is net voor de zomer al een rente verlaging voorgesteld door de ABN AMRO voor een periode van een jaar. Het zou natuurlijk mooi zijn als de ABN dit voortzet of zelfs verder verlaagd om zo een beetje lucht te scheppen voor de jongens en meisjes.

Verder verbaasd het mij hoe ongelooflijk lui sommige ab initio's zijn. Veel van die 60 jongens / meisjes die de ABN nu aanklagen zijn soms nog geen 2 jaar klaar en doen nu al alsof het einde nabij is. Ik heb 4 jaar moeten wachten op een baan en heb in die periode keihard gewerkt om mijn hoofd boven water te houden. Ja het is klote maar als je echt wilt dan kom je er ook. Ben nu al benieuwd naar de uitspraak in deze zaak!
 
@ Chester: Geen topic compleet zonder onze rancuneuze huistrol.
Ik ben veel, maar rancuneus is wel het laatste.

Dat 17/18-jarige kinderen zich in zo'n constructie laten praten, dáár kan ik me iets bij voorstellen. Daar hebben zowel ouders, vliegschool als bank een zorgplicht. Gelukkig heb ik een paar mensen kunnen behoeden voor zo'n scenario door indertijd de werkelijke situatie te schetsen.

Dat iemand 5 jaar na dato beweert zich "goed ingelezen" te hebben, terwijl op de voorpagina van werkelijk iedere krant , dag na dag de wereldwijde paniek zichtbaar was is tekenend.

Zaken als zelfreflectie of zelfkritisch nadenken zijn volledig afwezig, zelfs na 5 jaar contemplatie. Hoe zo iemand enige verantwoordelijkheid aankan is mij een raadsel.

Ik kom dat soort jongens en meisjes geregeld tegen en keer op keer schrik ik me rot van hun houding. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen...
 
Ik vind het tragisch dat er zoveel mensen zijn die met open ogen in de val zijn gelokt. Ze zouden beter hebben moeten weten, maargoed...het werd ze ook wel makkelijk gemaakt.
De bank had misschien niet zo snel financieringen moeten uitdelen, maar de vliegscholen zijn er minstens zo schuldig aan. Om een voorbeeld te noemen...Stella 2011:

Om aan te geven dat wij echt in de markt geloven en niet alleen wat roepen biedt Stella Aviation Academy daarom een unieke baangarantie aan: een baan of je opleidingskosten terug. Ook al hebben we zelf geen specifieke banen, omdat we geen Luchtvaartmaatschappij zijn, is Stella is bereid dit risico te dragen op basis van de plaatsingen van onze studenten in het verleden, de vraag van maatschappijen, de sterkte van onze afdeling Pilot Provisioning. Met andere woorden: Stella loopt het risico.

Je legt heel goed de reden uit waarom Stella met de baangarantie of je opleidingskosten terug is gekomen: Stella verplicht zich om je aan een goede baan als Piloot te helpen en anders krijg je je opleidings kosten terug.

Dit zijn de uitspraken waarmee vliegscholen zoals Stella zieltjes hebben weten te overtuigen met hun in zee te gaan. Overigens was Stella niet de enige hoor....het woord "garantiefonds" deed het 'm. Vanaf dat moment leek het alsof de leerling bij werkeloosheid geen enkel risico liep!
Abn-Amro deed natuurlijk graag mee...er lagen daar voor het personeel ook vast vette bonussen klaar denk ik...anders kan ik me de bereidheid voor een financiering zonder onderpand vanuit het bankwezen slecht voorstellen.
 
Last edited:
Back
Top