Participatie Aquila A210 KLM Aeroclub

Nosig

Active member
Korte versie:

Wordt lid van de KLM Aeroclub, koop een participatie van ca. 3000 euro, en vlieg een nieuwe, zeer ruime, comfortabele, stille Aquila A210 met glazen Garmin 500 cockpit voor circa 95 euro per uur block (om precies te zijn 110 euro per uur airtime plus 12,50 per vlucht). Verdien daarbij de participatie terug binnen 10 jaar, ook als je er nooit op vliegt.

Aquila-retro-final-HT.jpg

Concept schema met virtuele registratie

Klinkt goed? Lees dan de uitgebreide versie:

Eerst wat uitleg over de KLM Aeroclub. Gevestigd in Lelystad en met 41 jaar ervaring, is de club officieel een personeelsvereniging van de KLM maar staat ook open voor mensen die niet bij KLM werken. De club heeft momenteel circa 300 leden waarvan 250 vliegend. De rest is basislid of simlid. De vloot bestaat uit drie eigen vliegtuigen, twee keer C172 en één Piper Archer. Momenteel is er ook een 180 pk C172 Superhawk geleend voor extra capaciteit. Jaarlijks zijn er meerdere activiteiten zoals clubvluchten, BBQ's, oliebolbakfestijnen, social evenings met thema etc. Ook zijn er goede relaties met andere airline clubs in Europa die voor leuke uitjes zorgen. Contributie per jaar voor niet KLM personeel is 65 euro per kwartaal (260 per jaar), momenteel is het uurtarief voor de C172 154 euro per uur airtime plus 12,50 per vlucht. Voor een gemiddeld uur block is dat dus ongeveer 128 euro per uur totaal (als je 10 min uit taxiet, 45 min vliegt en 5 min in taxiet). De Archer is 165 per uur airtime plus 12,50 per vlucht, oftewel circa 136 euro per uur block.

Wat uitleg over de Aquila A210. Deze kunstof tweezitter bestaat circa 10 jaar en is zo goed als volledig "made in Germany". De cabine is zeer ruim, hij is breder van binnen dan een Archer (bijna net zo breed als cirrus), heeft veel hoofd-, been- en knieruimte. De stoel staat op een soort helling en is makkelijk verstelbaar naar voor en achteren, waarbij de stoel lager gaat naar achteren en hoger naar voren. Het zicht naar buiten is enorm, inclusief ramen achterin. Besturing is per stick, tevens is hij uitgerust met neuswiel besturing en toe-brakes. De Aquila heeft een Bombardier Rotax 912 S3 met 100 pk met een TBO van 2000 uur en inspectie intervallen van 100 uur. Standaard is een simpele, gelimiteerd verstelbare constant speed propeller. Deze is niet volledig te vanen, minimum toerental is 1500 RPM, en is bedoeld voor een stille en zuinige / snelle cruise. Mengsel leanen gaat volledig automatisch. Rond de 2000 voet kan op 65% gekruisd worden, waarbij het prop toerental een rustige 2000 RPM zal zijn, wat een IAS van ca. 115 kts oplevert en een brandstof verbruik van 16 liter MOGAS (Euro 95) per uur. Samen met de twee keer 60 liter tanks levert dat dus een mega endurance van ongeveer 7,5 uur op. Standaard leeg gewicht is 500 kgs, max TO gewicht is 750 kgs. Zelfs twee zware mannen van 100 kg elk zonder bagage zouden nog een endurance van 3 a 4 uur moeten krijgen door het lage verbruik. Het bagage compartiment is 500 liter groot en kan 40 kgs aan. Het vliegtuig zit zeer comfortabel, vliegt redelijk makkelijk en stabiel en is op veel details heel degelijk uitgevoerd, duidelijk ontworpen voor vliegscholen, clubs en grote Europeanen. En daarmee is hij, in tegenstelling tot de meeste andere tweezitters, ideaal voor niet alleen goedkoop lessen maar ook voor grote trips. Dit hebben de meeste buurlanden dan ook al een tijdje door. De Aquila wordt onder andere gebruikt door de Lufthansa vliegclub (HFC), de Airbus vliegclub, de Swiss vliegclub, de RAF vliegclub, veel vliegscholen en sinds kort de Air Berlin vliegclub. Er zijn grofweg drie varianten voor het flightdeck; een analoge (klokken), een gedeeltelijk glazen cockpit met Aspen displays of de meest digitale versie met grote Garmin 500 displays. Deze laatste versie heeft voor de KLM Aeroclub de voorkeur.

DSC00696-L.jpg


Het plan:

Gezocht worden 50 mensen die lid willen worden (of al zijn) en mee willen helpen om voor de club een Aquila met G500 aan te schaffen door een participatie aan te kopen van ongeveer 3000 euro. Naast aanzienlijk goedkopere uurtarieven wordt er nog op twee andere manieren geld terugverdiend voor de participant. Ten eerste wordt de afschrijving van het vliegtuig, die in de uurprijs is verdisconteerd, jaarlijks uitbetaald aan de participatiehouders. Daarnaast geldt voor het gebruik door KLM aeroclub leden zonder participatie een hoger uurtarief. Het verschil tussen de vliegprijs voor participanten en de niet-participanten is de winst die jaarlijks wordt uitgekeerd. De beloning voor de investering is een vlieguurprijs van 110 euro per uur airtime plus 12,50 per vlucht (deze prijs verandert afhankelijk van de brandstofprijs), dus ongeveer 95 euro per uur block bij een gemiddeld rondje rond de kerk. Voor leden zonder participatie zal dit 134 per uur airtime plus 12,50 zi jn, dus een kleine 115 euro bij een uurtje block. Ongeveer 20 euro per uur meer dus dan participanten en 20 euro minder dan de C172. Deze berekeningen zijn gedaan op een aantal conservatieve aannames. De participatie kan dus wellicht sneller terug verdiend worden. En als de vlieger zelf veel vliegt kan de terugverdien tijd dus nog hoger zijn door de kostenbesparing per uur. De participatie kan altijd doorverkocht worden voor de dan geldende prijs. Alle bovenstaande prijzen zijn inclusief BTW (over de participatie hoeft geen BTW betaald te worden).

Risico's zitten in de mogelijkheid dat er minder wordt gevlogen dan onze conservatieve aannames, waarna de terugverdien tijd langer kan worden. Een ander mogelijk nadeel voor iemand die dit overweegt is dat de kist veel bezet is. Mocht het zo zijn dat hij inderdaad populair wordt, dan zal dat een luxe probleem zijn aangezien dat voor de participanten meer geld oplevert. Op zo'n moment kunnen we kijken of we het truukje willen herhalen om eventueel een tweede Aquila aan te schaffen waarna dat probleem zichzelf dus oplost. Natuurlijk mogen participanten als clublid ook de andere kisten gebruiken alsmede de simulators, en met de sociale evenementen meedoen.

Voor ondernemers zijn de financiele voordelen nog groter. Uitleg hierover op aanvraag.

Eind september zal er een Aquila demonstrator met G500 beschikbaar zijn voor een maand voor een tarief ongeveer gelijk aan dat van leden zonder participatie. Er kan dan met instructeur gevlogen worden, deze vlucht kan eventueel meteen als checkout op de Aquila gelden. Na een maand zal de eigen kist besteld worden, waarna de club de demonstrator mag blijven gebruiken tot de eigen kist er is.

Heb je eventueel interesse en wil je je op de lijst zetten voor meer informatie en een proefvlucht, email mij dan op chiefpilot@klmaeroclub.com of PM me. Er zijn al ruim 20 mensen met interesse, first come first serve als er meer dan 50 mensen zijn die uiteindelijk willen meedoen.

Swiss Flying Club:
DSC00699-L.jpg


Hanseatischen Fliegerclub (Lufthansa):
12.jpg


Aero-club Airbus France:
aquila_airbus_st_girons.jpg


Halton Aeroplane club (RAF, club is 85 jaar oud):
B724CAFA_5056_A318_A8FE5D479C2E6F8E.jpg


G500 in Aquila:
DSC00591-L.jpg


Aquila throttle en pitch lever, knop daaronder is de elevator trimknop, alles zeer stevig, Duits degelijk en strak afgewerkt:
DSC00592-L.jpg


Vragen kunnen vanzelfsprekend ook via dit topic of via PM gesteld worden.
 
Slimme constructie, petje af !
Zo kunnen alle clubleden vliegen en blijft het toch interessant om een aandeel te kopen.
Hier staat een leuke review van de kist.
Veel succes !
 
Echt waar, moest ik in Nederland wonen zou ik er in stappen! Ik vind het een prachtig toestel, en wat een endurance!
Veel succes, ik vind het een prachtig initiatief, dat jammer genoeg hier in België niet bestaat! (of waar ik geen weet van heb)
 
Fraai!
Ik ga je binnenkort contacteren voor een proefvlucht. :)

Komt per vlieguur misschien een streepje duurder uit dan de andere participaties die ik overweeg, maar het is wel een errrrugg fraai toestel...
 
Nosig, ik wilde per mail reageren maar nu je hier een topic hebt lijkt dit me handiger.

De aanschafprijs van het aandeel is goed, wellicht zelfs te laag. Waarom? 50 man! Ik ben oa uit de DA40 gestapt omdat ik 20 man te veel vond (ok, en omdat ik een typerating moest kopen ;))
Daarnaast is de uurprijs niet echt laag. Waarom zou ik niet een c150 huren bij een verhuurbedrijf, waar wellicht de beschikbaarheid hoger is? Toegegeven, c150 is geen aquilla, maar ik ben persoonlijk op zoek naar iets om een dag of wat mee op stap te gaan.

Zie ik iets over het hoofd, naast de onbetaalbare gezelligheid van een club?
 
Een ander mogelijk nadeel voor iemand die dit overweegt is dat de kist veel bezet is. Mocht het zo zijn dat hij inderdaad populair wordt, dan zal dat een luxe probleem zijn aangezien dat voor de participanten meer geld oplevert. Op zo'n moment kunnen we kijken of we het truukje willen herhalen om eventueel een tweede Aquila aan te schaffen waarna dat probleem zichzelf dus oplost.

Hoe zou het probleem van de drukke bezetting zichzelf oplossen bij aanschaf van een tweede Aquila?
Om deze aan te kunnen schaffen zijn er weer een hele stapel nieuwe participanten nodig en zal de drukte nauwlijks afnemen.

Daarnaast verwacht ik dat met 50 deelnemers de beschikbaarheid zeer slecht zal zijn. Als je een participatie koopt wil je wel wat uurtjes vliegen op "je (deels) eigen kist. Als je uitgaat van 30 uur per jaar per deelnemer en ongeveer 45 vliegbare weken kom je op een 33 vlieguren per week, dus bijna 5 vlieguren per dag en dat 7 dagen per week, dat is nogal wat.
Bij 1500 uur per jaar staat de kist minimaal 15 keer in onderhoud waarbij dan nog een paar uitgebreidere onderhoudsbeurten en dat is alleen nog maar het base maintenance.
Daarbij zijn de uren van niet-participanten ook nog niet meegenomen.

Overigens ziet het (nog virtuele) kleurenschema er zeer fraai uit.

Succes met dit project. :)
 
Ik denk dat je er van uit kunt gaan dat een aantal participanten minder dan die 30 uur vliegt. Ik zou het zelf een interesante constructie vinden om mijn PPL brevet te halen. Vervolgens zou ik ook regelmatig een andere kist meenemen, als ik weer eens meer dan 1 gast mee wil nemen.

Maar ik moet toegeven dat ook ik wel een issue zie met 50 deelnemers. Zelfs als ze gemiddeld 10 uur per jaar op deze kist vliegen (Ik ga er even van uit dat ze per jaar ~15 uur vliegen, waarbij ze 5 uur meer dan 1 gast meenemen). Dan is dat nog steeds 500 uur. Daarbij zal ongeveer 3/4e van de uren in het weekend gevlogen worden. Reken is niet mijn sterkste punt, dus zeg maar 400 uur.
Als ik kijk hoe druk het op bijvoorbeeld stadtlohn is, dan is dat vooral in de maanden April tot en met September, dus 6 maanden (26 weekenden, wat slecht weer en effectief dus 20 weekenden).

Ooops, 400 vlieguren in 20 weekenden... Dat wordt kort stilstaan voor die kist.

@Joep: 30 uur is gewoon niet realistisch. Nosig heeft al eens aangegeven dat het grootste deel van de leden van de club minder dan 15 uur per jaar vliegt. Bij de club schijn je met 20 uur per jaar al een veelvlieger te zijn.

En inderdaad, zoals Joep al zegt. Een tweede Aquilla betekent weer 50 participanten en we hebben net uitgerekend dat het aantal participanten eigenlijk al de bottleneck vormt.


Maar goed, de constructie vind ik wel erg mooi en het lijkt er ook op dat de aandelen/participaties beter te verhandelen zijn.
 
Als ik nu het gemiddelde neem over 250 vliegers, vliegen die gemiddeld ongeveer 4,5 uur per jaar. Daarnaast denk ik inderdad ook dat er een mengeling is tussen kisten, waarbij je bij meer pax een grotere kist meeneemt. De beschikbaarheid op de archer en C172's zijn over het algemeen goed.

Een kist 400 uur per jaar laten vliegen is ruim te doen. Dat lukt nu ook met de 172 ruim, met voldoende resterende beschikbaarheid. Ik denk dat er onderschat wordt hoeveel vliegers er nog doordeweeks vliegen. Ik weet van een flagcarrier vliegclub bij onze oosterburen, die dezelfde kist gebruiken, dat die aanzienlijk meer vliegen dan die 400 uur per jaar! De grote truuck? De vliegkosten laaghouden zodat het bereikbaar blijft. Ookal kunnen we hier weinig doen aan de landingsgelden.
 
Heel gaaf kistje.

Voor veel minder geld vlieg je de Archer van de Piper Pilots per uur en kan je meer mensen mee nemen.

50 man is teveel als participanten. Het is bij de Diamondflyers, die er al 8 jaar ervaring mee hebben, gebleken dat rond de 20 man, en dat mogen er ook nog 25 zijn, het Ideale aantal is.

Dus, in eerste instantie met 25 man doen, OK, is iets duurder ,maar dan zijn de mensen wel tevreden.

Evengoed nog steeds een leuke manier om een nieuwe kist in de club te krijgen!

Groeten

Andre
 
Als ik nu het gemiddelde neem over 250 vliegers, vliegen die gemiddeld ongeveer 4,5 uur per jaar. Daarnaast denk ik inderdad ook dat er een mengeling is tussen kisten, waarbij je bij meer pax een grotere kist meeneemt. De beschikbaarheid op de archer en C172's zijn over het algemeen goed.

:eek!: Wordt er echt zo weinig gevlogen? Ik zou toch verwachten dat het gemiddelde per piloot tegen de 10 uur per jaar aan zou schurken.
Hoe houden die mensen dan hun brevet geldig :confused:

Maar goed, als dat getal inderdaad klopt, dan is 50 participanten helemaal niet zo een vreemd idee. Ik geef daarnaast ook eerlijk toe dat ik expres wat nadruk op de weekenden heb gelegd. Ik weet dat er ook mensen door de week vliegen, maar aan de andere kant is het op doordeweeksedagen buiten de vakantie vaak knap uitgestorven op veel Duitse velden.
 
Je moet niet gaan vergelijken met de diamondflyers, dit is een andere setup gericht op merendeel andere vliegers. Bij diamondflyers en piper pilots zie je inderdaad een klein groepje mensen die een hoop geld betalen maar dat met een heleboel vliegen er uit willen halen. De Aquila is niet bedoeld voor de 50 mensen die hem financieren maar voor de hele club, waarbij de financierders korting krijgen. De participatie wordt terugverdiend, ook als je niets vliegt. Alsof je 10 jaar contributie vooruit betaalt en ondertussen heel goedkoop vliegt. Dit is bereikbaarder voor veel mensen, ook als ze niet veel vliegen. Op den duur, juist omdat de participatie niet duur is en omdat je hem terugverdient, zou het zelfs goedkoper kunnen zijn dan andere participaties zelfs als je veel zou vliegen. Maar die vergelijking doet er niet toe, de insteek is hier net wat anders.

Ik wil ook graag een participatie, maar als ik 10 uurtjes maak per jaar is het denk ik veel. Al zou dat nu meer kunnen worden. De rest van de clubkisten maken 500 uur per jaar en zijn prima beschikbaar. Als de Aquila overigens ook 500 uur per jaar zou gaan doen, wat meer is dan in de planning, dan zou hij per uur een stuk goedkoper worden.

Een tweede kist zou meer beschikbaarheid geven omdat de eerste voor ca. 250 vliegers totaal beschikbaar is. Overigens kunnen die 50 nieuwe ook uit de huidige leden komen, dat hoeven niet 50 nieuwe leden te zijn. Andere filosofie dus, qua beschikbaarheid gaat het goed bij de oosterburen en ook bij ons kijkend naar de huidige kisten.

Betreffende een cessna 150 huren, dat is inderdaad geen Aquila, niet geschikt voor grote trips vanwege veel minder comfort, veel duurder per uur en veel langzamer. Kijkend naar de huidige kisten in onze vloot zou de Aquila prima beschikbaarheid geven voor grotere trips, dat doen ze nu ook geregeld voor de paar veelvliegers in de club. Geen probleem.
 
Donderdag 8 december om 20:00 is er een info avond bij de KLM Aeroclub op Lelystad met details over de participaties. Op dit moment ca. 43 mensen met interesse, dus er zijn nog een paar participaties over. Details over de participaties hier: http://www.klmaeroclub.com/publicaties/aquila

Vragen kunnen naar mij via PM. Vanavond ben ik ook op de club voor eventuele directe vragen.

Voor de duidelijkheid een kort rekenvoorbeeld om bovenstaand samen te vatten:

- Aankoop participatie ca 3000 euro
- lidmaatschap club om (oa) op de Aquila te vliegen 65 euro per kwartaal
- iedereen in club mag Aquila na checkout vliegen, maar mensen met participatie doen dit voor 20 euro per uur minder
- uurprijs met huidige brandstofprijs en aannames komt neer op ca 95 euro per uur blocktijd (betaling is per airtime, taxitijd maakt niet uit, maar een gemiddeld rondje van een uur block komt op 95 euro neer)
- kist zal nieuw zijn en full glass, waarschijnlijk G500
- elk jaar krijgt een participant 300 euro terug (bij huidige conservatieve aannames van vlieggedrag), ook als je er dus niet op vliegt
- zonder vliegen zou de participatie in 10 jaar terugverdiend zijn, als de kist veel vliegt en als je ook kijkt naar de kostenbesparingen als je er wel op vliegt kan het al in 7 jaar of sneller terugverdiend zijn, daarna elk jaar winst
- voor ondernemers nog meer winst, uitleg op aanvraag

Wellicht tot volgende week (of vanavond).
 
Bump

Bump

Even een bump op deze actie. We hebben nu ongeveer de helft van de minimaal benodigde aandelen verkocht maar zijn nog op zoek naar kopers voor nog ongeveer 20 aandelen. Ik heb een aangepast brochure gemaakt:


De focus ligt nu wat meer op het geschatte rendement van de aandelen van 10% of meer en op het feit dat je naast de lage inleg ook niet de noodzaak hebt om per se heel veel te vliegen om de investering er uit te halen. Sterker nog, zelfs zonder vliegen kan dat. Met vliegen gaat dat natuurlijk een stuk sneller, maar daar zie je het verschil met andere participaties.

Voor mensen die dit lezen en er over denken om een PPL te halen, dit kan een zeer goedkope mogelijkheid zijn mits er met wat zaken rekening gehouden wordt. Een PPL halen met een aandeel in de Aquila kost alles bij elkaar voor de minimum 45 uur ca. 9000 euro, dus bijna gelijk aan het halen van PPL in de VS. Door het hoge aantal uren dat men normaal hierbij maakt wordt de participatie een stuk sneller terugverdiend, met wat geluk heeft het PPL na 10 jaar je netto wellicht de helft van die 9000 gekost zo. Nadeel is dat er maar 1 Aquila (nog) bij de club is, al is er waarschijnlijk straks wel een reserve Aquila bij de dealer (naast de club) aanwezig. En er kan natuurlijk altijd op de C172 (tijdelijk) overgestapt worden. Tevens kan het zijn dat de Aquila veel geboekt wordt (wat zou betekenen dat het rendement omhoog gaat), wat geen probleem hoeft te zijn als je zelf vroeg en flexibel kan boeken.

We hebben sinds een paar dagen ook weer een demonstrator aanwezig voor de komende paar maanden:
QBwinter.jpg


Voor vragen, een demo vlucht of meer uitleg, PM me of post hier (een beller is nog sneller).
 
Last edited:
Back
Top