Over F/E's en vrachtvliegen

@ Ditched....

Jaaaaa ik ben het...ik zag gelijk dat jij het was..die GA-8 geeft je weg
en hoe vond je de 737 sim!! toch niet teveel last van mn geblaat over niet luchtvaart zaken.

k.
 
Dat en truckdrivers... Niet veel verschil in hoor.. Commercial Pilot License of een Commercial Drivers License... Een woordje verschil meer niet. We verdienen het zelefde, lezen de zelefde blaadjes op de route, zitten in de zelefde motel 8's en kunnen allebei geen normale baan vinden.

Hmm laat me raden:
Aan boord ligt de Panorama, Woamm, als je mazzel hebt een Quest of als je pech hebt een 15 jaar oude National Geografic. Zelf neem je natuurlijk een motor-magazine mee aan boord, en onderweg probeer je ergens een nederlands krantje te pakken want je wil tenslotte een klein beetje bij blijven...

Zoals gezegt, volgens mij lijkt het allemaal heel erg op elkaar. Of je nu het water dun vaart of naar de wolkjes zit te gluren. Voordeel is natuurlijk wel dat je als piloot veel vaker thuis bent en niet zo lang aan één stuk weg bent, méér euries voor het zelfde werk krijgt en je een vliegtuig onder je r**t hebt, wat natuurlijk gewoon errug gaaf is!
 
Last edited:
@ KLIKO,

Haha, t kwartje viel pas toen ik naar je typeratings keek en je over KA en CX begon.
De sim was echt super! Op de terugweg kwamen we op FE's, ik had geen idee hoe of wat dus vandaar deze threat. Maar ik zie nu ook wel in dat dat een doodlopend spoor is.

Moet nog effe een maatje zoeken om de Basic Jet course bij jullie te gaan doen... Maar eerst IR afmaken dan nog CPL en ME. Dus ik ben nog wel een paar maandjes bezig. Met dit weer nu schiet t alleen voor geen meter op, das wel jammer.

Ja die GA-8 geeft me idd weg, maar goed dat is dan voor de slimmerikken op dit forum. Overigens zijn er nu wel een handjevol mensen die op die kist vliegen.

De groeten
 
en de belangrijkste sticker vergeten

Freightdogs: Order of the sleapless Knights!

hij schijnt er in kleur te zijn, maar heb m nog niet gevonden
 
:grijns: Hij is goed!

Hoe gaat dat in z'n werk met een type rating? Neem aan dat het voornamelijk sytemen kennis is, of zit ik mis? Wordt daarin nog extra aandacht besteed aan vracht operaties of maakt dat voor je TR niet uit??

Ik had nog een vraag: als je 2 weken op stap bent, is het dan 6 uur op 6 uur af ofzo als je met een dubbele crew tenminste? Blijf je bij je kist of wissel je steeds? Man, ik blijf dat hele vrachtgebeuren echt razend intressant vinden.... Ook al gaat t uiteindelijk om de centen, je pensioen enzovoorts, toch moet t een gaaf blijven om met gillende motoren over die baan te schieten met een volle bak op MTOM.

Groeten
 
typerating:

-eerst grondschool over systemen, klassikaal of op de computer aangevuld met statische simulator om de systemen in werkin te zien.
- daar examen over
- dan performance, ie, tabellen van type begrijpen.
- voor mij dan nog een differnce course, in CX wordt je opgeleid op de 744 pax met RR, voor mij nog 2 korte cususjes erbij, freighter en PW 4000 motoren.
-safety, waar zitten de zaklampen,zwemvesten hoe gaan de deuren open etc
grond gebeuren klaar, dan naar door naar sim
-eerst in een mock up droogzwemmen, scan flows leren, call outs, wanneer wlke knop drukken etc dit doe je meestal met je sim partner. hoe meer je hier begrijpt en goed doet, des te minder tijd je verspeelt met dit in de fullflight sim, daar moet je niet meer stilstaan bij scanflows maar moet er "gevlogen worden"
-door naar full flight sim, in mijn geval 12 sessies, dar krijg je alle systemen/procedures.bv N-1 op V1,decompressie,ils/nonpres/catIII, alle systemen worden behandelt

dan praktijkexamen sim 3 sessies.

afhankelijk van de sim en bedrijf ben je dan klaar, ik moet nog circuitjes doen in het vliegtuig 5x tegen het beton, ook met een engine failure(thrust idle).

dan afwachten op afgifte type op brevet.

lintraining

vwb rooster en crew

je doet een sector met je crew A->B is dat een lang stuk wat buiten de FTL valt krijg je een crewmember meer mee, de kist moet vliegen die staan niet stil. dus als ik bv AMS-DXB doe 6.5 uur, tegen de tijd dat ik in het hotel ben taxied de kist die ik heb binnengebracht weer uit met een andere bemanning. ik kan max 12 dagen van huis zijn, maar meestal 5-10 dagen.
soms wissel je van crew soms dagen bij elkaar, en je komt ook andere crew tegen in het hotel, dit verschilt uiteraard per bedrijf.
 
Wat mij betreft zit er geen verschil tussen vracht en passagiers. "Boxes don't bitch" is waar. De klant zit wel degelijk te klagen, vaak dmv de station agent. Is de deur echter dicht, dan maakt het niets meer uit. Je hoeft ook niet tot 12 te tellen elke keer als je het hotel uitgaat om te zien of je hele entourage klaar is en er niet eentje door de wekker geslapen is. "We're here, let's go" is makkelijker met een 3 mans crew.
Ik denk dat ik zo ongeveer het dichtste tegen de wilde vaart aanzit. We vliegen voor klanten maar die veranderen de bestemming nog wel eens. Een standaard route is bijv Oostende-Lagos-Nairobi-(crewrest)-Benghazi-Oostende. Zo af en toe gaan we naar Malabo, Entebbe, Abuja, Libreville, Addis Ababa, Tripoli, Cairo, Malta, Manston, Amsterdam, Leipzig, het verre oosten, zelfs Entebbe-Houston. Het ligt er net aan waar de vracht heen moet.
Twee weken geleden begon ik met een vlucht vanuit Bamako (Mali) naar Parijs voor Air France, de volgende vlucht naar Bangui en Brazzaville werd afgezegd. Toen naar Ramstein voor een mogelijke militaire vlucht, nu zit ik Oostende voor een andere klant om naar Afrika te gaan of om een kist richting de States te brengen, wat weten we nog niet.
Regelmatig komt het voor dat we een bestemming aanvliegen waar nog niemand van ons is geweest. Dat was op deze trip Bamako, Casablance, Parijs CDG. Bangui en Brazzaville zouden aan dat lijstje toegevoegd worden.

Salaris: een beetje meer dan FD, enkele malen minder dan Overload en laten we het over Kliko maar niet hebben. Zijn salaris steekt ver boven alles uit. Weinigen komen daar in de buurt. Voor het type werk dat we doen verdienen we veeeeel te weinig.
Met z'n drieen 17 dagen op stap vereist een bepaalde instelling. Samen eten, aan de bar hangen, stad verkennen. Bij pax zie ik dat niet zo. Twee zitten er hier, drie daar. Laatst in de bar in Brussel zat een gozer die voor ons gevlogen had en weer naar USAirways was teruggegaan. Waarom hij daar zat? "Ik wist dat jullie hier naar de bar zouden komen. Onze crew members verdwijnen zodra we customs gepasseerd zijn en je ziet ze pas weer teug in de lobby als er weer gewerkt moet worden. You guys hang out together".....

Grootste voordeel van vracht: er hoeft geen kermis in werking in werking gesteld te worden als je even de benen wilt strekken. Je moet echter wel je eigen maaltijd warm maken en je eigen drinken halen, inclusief koffie zetten en dat natuurlijk ook voor de rest van de crew, ongeacht rangspositie
 
Metrodriver,

Bedankt voor je verhaal! Bij welk maatschappij vlieg je voor als ik vragen mag?? Ik begrijp uit je verhaal dat jullie veel ACMI werk doen, lijkt me ook het leukste. Wat je over de crew verteld herken ik heel erg goed, op die schepen zaten we vaak 12 weken aan boord met elkaar, af en toe de wal op, om 04:00 uit de kroeg rollen en om 06:00 aan het werk, de luiken open en lading lossen tot ergens in de avond, het kon allemaal, zo lang lang je je werk maar goed deed. Vaak zag je dat op de schepen waar het hardst gewerkt werd de sfeer het beste was, je hebt dan gewoon geen tijd om te gaan lopen klootviolen.

Tja salaris... Uiteindelijk komt het neer op de vraag wil je dit werk doen voor dit geld? Zolang je daar "ja" tegen zegt moet je niet zeuren vind ik. Tuurlijk iedereen wil meer. Vanuit mijn perspectief ga ik er straks (als het goed is) flink op vooruit. Als HBO geschoolde tweede stuurman verdiende ik zo'n 1700 netto p/m, voor 8 a 9 maanden per jaar golfjes kijken, 10 tot 12 uur per dag werken was normaal, méér kwam ook regelmatig voor. Let wel, tijdens mijn wacht snachts was ik vaak de enige aan boord die wakker was. Als ik die boot aan de aarde zou varen liggen er wel 15 anderen te pitten. In de cockpit zit je tenminste met z'n 2-en, wel veel gezelliger ;-) . En piloten hebben toch meer of in elk geval vaker tijd voor een sociaal leven. Er wordt hier veel gesproken over salaris, werk en rust tijden enzo, maar ik denk dat je als piloot weinig te klagen hebt. Je hebt het mooiste vak wat er is, een machtige machine onder je r**t, je bent niet echt lang van huis af en je verdiend gewoon netjes. Maar goed, dat is vanuit mijn referentiekader gezien natuurlijk.
Ze zouden alleen die opleidingen wat goekoper mogen maken ;-)
 
Last edited:
Misschien een idee voor ditched: kun je niet de naam van dit topic veranderen naar verhalen over vrachtvliegen ofzo.

Mooie verhalen!
 
Eh ja, goed idee, maar eh, hoe doe ik dat??

Misschien een idee om een apart vracht-topic te bouwen, Diana?
 
wil je status en met glimmende strepen kippen impressen, is vracht niet voor jou, heb al jaren geen das omgehad, of jasje aangehad, mn buurman heeft mij nog nooit in uniform gezien dat ligt achterin de jeep van 18 jaar oud(ik heb iets met oud amerikaans spul). mn buurman denkt dat ik in de dope zit!!

Grappig,

Ik vlieg zelf pax en heb ook glimmende strepen maar bij mij in de buurt denken ze ook dat ik Koos werkeloos ben. Als alle papa's op kantoor zitten sta ik buiten met mijn zoontje en de buurtkindjes te voetballen :grijns: (waar betaalt die gast die BMW toch van??)

Leuk topic overigens....

mzzl
 
idd Diana een apart vracht topic kan leuk zijn, al weet ik niet hoeveel mensen vracht vliegen.
maar misschien leuk om een kijkje in de vracht keuken te geven

@Kermit,

idd, Ook kliko is koning bij de vriendjes in de buurt , voetballen, verstoppertje spelen, boom klimmen, hutten bouwen. Is Kliko thuis ben ik in de weer met Kliko Jr. en zn maatjes.
Sinds dat ie op school zit, heeft Kliko Jr een groter socialer leven dan zn ouwe!!
een van die kereltjes tegen zijn eigen vader.. Pappie waarom ben jij niet zo cool als Kliko Jr. zn vader, die speelt altijd met ons!! had pas al die apen in mn jeep om ze auto te laten rijden bij me op schoot!
k.
 
Last edited:
Haha, mooi man ;-)

Ja dat lijkt me nou dus het mooiste van het piloten leventje, een paar weekjes de gaten in de lucht vliegen, en dan thuis je dingetje doen. Dat varen gaat je hele leven beheersen op een gegeven moment. Zit je net effe thuis, mag je je koffers weer pakken, t was haast de moeite niet om ze uit te pakken. Heb er serieus nooit een hekel aan gehad, maar je sociale contacten gaan wel heel erg hard achteruit, kan ik je vertellen.

@kermit, tja glimmende strepen enzo... Soms is t wel handig om zo'n wit overhemd aan te trekken met spoilers erop, het schijnt toch indruk te maken. Aan boord droeg ik t nooit eigenlijk. Wij doen het nu bij rondvluchten wel, ja klinkt gek, maar we hebben besloten dit toch te doen, pax stappen net effe wat makkelijker in hebben we gemerkt en de meeste vinden het toch wel een beetje spannend. Tenslotte is de klant koning (mits hij zich koninklijk gedraagt natuurlijk)...

@honeywell, daarmee pas je alleen de titel van het eerste bericht aan zo te zien. Maar de titel op het forum blijft het zelfde. Diana; help!
 
Vracht,
- Geen status, er is nix romantisch aan een vracht ramp at O fuck early met allemaal 747 classics en een paar verdwaalde MDs met gierende APUs en Packs. die allemaal een wasbeurtje kunnen gebruiken en eruit zien of ze net uit mohave zijn geplukt.
wil je status en met glimmende strepen kippen impressen, is vracht niet voor jou, heb al jaren geen das omgehad, of jasje aangehad, mn buurman heeft mij nog nooit in uniform gezien dat ligt achterin de jeep van 18 jaar oud(ik heb iets met oud amerikaans spul). mn buurman denkt dat ik in de dope zit!!
- als je binnenkomt in the wheelhouse kijk je naar de oranje defect stickers, minder dan 10 is een goede dag, FE geeft een aircraft briefing van 15 minuten!! reversers locked out, high oil use op nr 3, Pack inop,ins 1 doet het maar half,.
dan pissed the APU af, ook nog een ground Xbleed start. ops normal

1 picture says more than a thousands words..............

http://www.airliners.net/photo/Hydro-Air-Cargo/Hydro-Air-Cargo/1022657&photo_nr=108&prev_id=0840406&next_id=0696104&size=L
 
Hier is er eentje:

You might be a freight dog if...

* Your airplane was getting old when you were born.
* You have not done a daylight landing in the past six months.
* ATC advises you of smoother air at a different altitude, and you don't care.
* When you taxi up to an FBO they roll out the red carpet, but quickly take it back when they recognise you.
* You call the hotel van to pick you up and they don't understand where you are on the airport.
* Centre asks you to "keep the chickens down" so they can hear you talk.
* Your airplane has more than 75,000 cycles.
* Your company call sign is "Oil Can".
* The lady at the FBO locks up the popcorn machine because you plan on "making a meal of it".
* Your airplane has more than eight faded logos on it.
* You wear the same shirt for a week, and no one complains.
* Centre mispronounces your call sign more than three times in one flight.
* Your D O mysteriously changes your max. takeoff weight during the holiday season.
* Every FBO makes you park out of sight of their building.
* You have ever walked barefoot through the FBO because you just woke up.
* You mark every ramp with engine oil.
* Everything you own is in your flight bag and suitcase.
 
Back
Top